nr. 12
AMENDEMENT VAN HET LID ARIB C.S.
De ondergetekenden stellen het volgende amendement voor:
Artikel I, onderdeel C, punt 1, onderdeel b, wordt als volgt gewijzigd:
I
Aan onderdeel d wordt toegevoegd: , waaronder in ieder geval wordt verstaan
het signaleren van ongewenste situaties, het adviseren over risico's, in het
bijzonder bij rampen of dreiging van rampen, het beantwoorden van vragen uit
de bevolking, het geven van voorlichting en het doen van onderzoek.
II
Aan onderdeel e wordt toegevoegd: , waaronder in ieder geval wordt verstaan
het bijhouden van een lijst met instellingen waar, gezien de aard van de doelgroep
en de omstandigheden waaronder de activiteiten worden verricht, een verhoogd
risico bestaat op verspreiding van pathogene micro-organismen, het adviseren
van deze instellingen over mogelijkheden op het gebied van bouw, inrichting
en organisatie van de activiteiten om deze risico's te verkleinen, het signaleren
van ongewenste situaties, het beantwoorden van vragen uit de bevolking en
het geven van voorlichting.
III
Aan onderdeel f wordt toegevoegd: , waaronder in ieder geval wordt verstaan
het signaleren en bestrijden van risicofactoren op het gebied van de openbare
geestelijke gezondheidszorg, het bereiken en begeleiden van kwetsbare personen
en risicogroepen, het functioneren als meldpunt voor signalen van crisis of
dreiging van crisis bij kwetsbare personen en risicogroepen, het bieden van
psychosociale hulp bij rampen en het tot stand brengen van afspraken tussen
betrokken organisaties over de uitvoering van de openbare geestelijke gezondheidszorg.
Toelichting
De rapporten van de Inspectie voor de gezondheidszorg (1995) en de commissie
Lemstra (1996) signaleerden dat gemeenten in het ongewisse verkeren wat betreft
hun taken en verantwoordelijkheden op het terrein van de collectieve preventie.
De relatie tussen beleid en uitvoering is vaak niet helder en ook hapert het
nogal eens aan de verhoudingen tussen het politieke bestuur en de professionele
uitvoerders. Ook het advies van de Raad van State bij de wijziging WCPV 28 063
signaleert dat het belangrijkste doel van de wijziging, te weten het helder
formuleren en goed vastleggen van de onderscheiden verantwoordelijkheden van
landelijke overheid en gemeentebesturen, onvoldoende is geëffectueerd.
In het huidige politieke klimaat wordt er veel belang aan gehecht dat de overheid
duidelijk zegt waar zij voor staat en zichzelf als uitvloeisel daarvan heldere
en circumscripte taken stelt waarop zij kan worden aangesproken. Het feit
dat nadere omschrijvingen bij regelingen ter uitvoering van de wet zullen
worden vastgelegd biedt niet voldoende tegenwicht aan het ontbreken van duidelijke
omschrijvingen van de taakgebieden en activiteiten waar gemeenten op grond
van deze wet voor verantwoordelijk zijn.
De hier voorgestelde omschrijvingen zijn voor het merendeel op grond van
de beschrijving van basistaken en de adviezen van o.a. het Platform openbare
gezondheidszorg opgenomen in de proeve van een nieuw besluit collectieve preventie
volksgezondheid. Er bestaat brede overeenstemming over het feit dat het hier
taken betreft die iedere gemeente dient uit te voeren. Dit is de reden om
deze teksten in de wet zelf op te nemen. In de gemeentelijke gezondheidsnota
kan de wijze van uitvoering nader worden omschreven. Het is uiteraard aan
de afzonderlijke gemeente voorbehouden desgewenst verbreding en verdieping
per onderdeel voor te stellen en te realiseren. Ook daartoe biedt de gemeentelijke
nota alle ruimte.
Arib
Hermann
Van Vliet
Buijs