nr. 8
AMENDEMENT VAN HET LID DIJSSELBLOEM
Ontvangen 13 november 2001
De ondergetekende stelt het volgende amendement voor:
Na artikel IX wordt een nieuw artikel ingevoegd, luidende:
ARTIKEL IXA OVERGANGSRECHT WET INKOMSTENBELASTING 2001
A. Voor het kalenderjaar 2002 luidt artikel 3.20, vierde lid, als volgt:
4. Indien het aantal op jaarbasis voor privé-doeleinden gereden
kilometers blijkt uit een rittenregistratie, wordt de onttrekking:
a. indien dit aantal meer is dan 500 maar niet meer dan 3000, gesteld
op ten minste 10% van de waarde van de auto;
b. indien dit aantal meer is dan 3000 maar niet meer dan 6000, gesteld
op ten minste 15% van de waarde van de auto;
c. indien dit aantal meer is dan 6000 maar niet meer dan 8000, gesteld
op ten minste 20% van de waarde van de auto.
B. Voor het kalenderjaar 2002 luidt artikel 3.20, negende lid, als volgt:
9. Voor de toepassing van dit artikel wordt van het regelmatig woon-werkverkeer
eenderde gedeelte maar niet meer dan 5500 kilometer geacht voor privé-doeleinden
plaats te vinden:
a. indien de reisafstand niet meer beloopt dan 10 kilometer of
b. voorzover de reisafstand meer beloopt dan 30 kilometer.
C. Voor het kalenderjaar 2002 luidt artikel 3 145, vierde lid, als
volgt:
4. Indien het aantal op jaarbasis voor privé-doeleinden gereden
kilometers blijkt uit een rittenregistratie, wordt het voordeel:
a. indien dit aantal meer is dan 500 maar niet meer dan 3000, gesteld
op ten minste 10% van de waarde van de auto;
b. indien dit aantal meer is dan 3000 maar niet meer dan 6000, gesteld
op ten minste 15% van de waarde van de auto;
c. indien dit aantal meer is dan 6000 maar niet meer dan 8000, gesteld
op ten minste 20% van de waarde van de auto.
D. Voor het kalenderjaar 2002 luidt artikel 3 145, negende lid, als
volgt:
9. Voor de toepassing van dit artikel wordt van het regelmatig woon-werkverkeer
eenderde gedeelte maar niet meer dan 5500 kilometer geacht voor privé-doeleinden
plaats te vinden:
a. indien de reisafstand niet meer beloopt dan 10 kilometer of
b. voorzover de reisafstand meer beloopt dan 30 kilometer.
E. Voor het kalenderjaar 2003 luidt artikel 3.20, vierde lid, als volgt:
4. Indien het aantal op jaarbasis voor privé-doeleinden gereden
kilometers blijkt uit een rittenregistratie, wordt de onttrekking:
a. indien dit aantal meer is dan 500 maar niet meer dan 3500, gesteld
op ten minste 10% van de waarde van de auto;
b. indien dit aantal meer is dan 3500 maar niet meer dan 7000, gesteld
op ten minste 15% van de waarde van de auto;
c. indien dit aantal meer is dan 7000 maar niet meer dan 9000, gesteld
op ten minste 20% van de waarde van de auto.
F. Voor het kalenderjaar 2003 luidt artikel 3.20, negende lid, als volgt:
9. Voor de toepassing van dit artikel wordt van het regelmatig woon-werkverkeer
tweederde gedeelte maar niet meer dan 8500 kilometer geacht voor privé-doeleinden
plaats te vinden:
a. indien de reisafstand niet meer beloopt dan 10 kilometer of
b. voorzover de reisafstand meer beloopt dan 30 kilometer.
G. Voor het kalenderjaar 2003 luidt artikel 3 145, vierde lid, als
volgt:
4. Indien het aantal op jaarbasis voor privé-doeleinden gereden
kilometers blijkt uit een rittenregistratie, wordt het voordeel:
a. indien dit aantal meer is dan 500 maar niet meer dan 3500, gesteld
op ten minste 10% van de waarde van de auto;
b. indien dit aantal meer is dan 3500 maar niet meer dan 7000, gesteld
op ten minste 15% van de waarde van de auto;
c. indien dit aantal meer is dan 7000 maar niet meer dan 9000, gesteld
op ten minste 20% van de waarde van de auto.
H. Voor het kalenderjaar 2003 luidt artikel 3 145, negende lid, als
volgt:
9. Voor de toepassing van dit artikel wordt van het regelmatig woon-werkverkeer
tweederde gedeelte maar niet meer dan 8500 kilometer geacht voor privé-doeleinden
plaats te vinden:
a. indien de reisafstand niet meer beloopt dan 10 kilometer of
b. voorzover de reisafstand meer beloopt dan 30 kilometer.
Toelichting
Dit amendement leidt tot een spreiding over drie jaar van de inkomenseffecten
van het voorstel om het met auto van de zaak afgelegde woon-werkverkeer als
privé-kilometers aan te merken.
Het amendement heeft geen budgettaire gevolgen.
Dijsselbloem