nr. 67
BRIEF VAN DE MINISTER VAN VERKEER EN WATERSTAAT
Aan de Voorzitter van de Tweede Kamer der Staten-Generaal
Den Haag, 26 april 2002
Bij de vaststelling van de begroting van de uitgaven en ontvangsten van
het Ministerie van Verkeer en Waterstaat voor het jaar 2002 is een motie van
de heer Van der Steenhoven c.s. (nr. 19) aangenomen, waarin de regering verzocht
wordt met een voorstel aan de Kamer te komen om het hebben van een bedrijfsvervoerplan
te bevorderen, hetzij via de Wet milieubeheer dan wel via milieujaarverslagen.
Mede namens de minister van Volkshuisvesting, Ruimtelijke Ordening en
Milieubeheer bericht ik u als volgt.
Huidige situatie
Op dit moment is het al mogelijk om bij bepaalde bedrijven aandacht te
vragen voor vervoermanagement in het kader van de Wet milieubeheer (Wm). In
1993 is in de Wm de zogenaamde verruimde reikwijdte opgenomen. Naast de klassieke
hinderthema's omvat de Wet milieubeheer sindsdien ook de zorg voor een doelmatige
verwijdering van afvalstoffen, de zorg voor een zuinig gebruik van energie
en grondstoffen en het beperken van de gevolgen voor het milieu van het personen- en goederenverkeer van en naar de inrichting.
Vervoermanagement maakt dus ook deel uit van de verruimde reikwijdte. Via
de Wm-vergunningverlening speelt vervoermanagement een belangrijke rol. Uitgangspunt
daarbij is dat bedrijven zelf verantwoordelijk zijn voor het reduceren van
milieubelasting.
De grootste categorie bedrijven valt onder de Algemene Maatregelen van
Bestuur op grond van artikel 8.40 van de Wm. In deze AMvB's zijn directe voorschriften
opgenomen met betrekking tot de verruimde reikwijdte, maar niet expliciet
voor vervoer van en naar de inrichting.
Voor vervoermanagement is een systematiek ontwikkeld die is beschreven
in de handleiding «Wet milieubeheer en de verruimde reikwijdte».
Deze handleiding is door de Milieudienst Amsterdam in samenwerking met de
VNG opgesteld en eind 2001 aan alle gemeenten in Nederland toegezonden.
Het programma «Met preventie naar duurzaam ondernemen» (een
gezamenlijk initiatief van IPO, VNG, UvW, VROM en EZ) biedt doelstellingen
en activiteiten voor de overheid om preventie en duurzaam ondernemen bij bedrijven
en binnen de eigen bedrijfsvoering in te bedden. Onder preventie valt ook
vervoermanagement. Via allerlei sporen, waaronder communicatie en stimulering,
worden overheden en bedrijven aangezet tot preventie. Eén van de activiteiten
is een training voor het bevoegd gezag, waarin ook het aspect vervoermanagement
zal worden meegenomen.
Voorstel voor intensivering
De eerder genoemde AMvB's bevatten voorschriften op het gebied van energiebesparing,
waterbesparing, afvalscheiding en afvalpreventie. Het voorschrift met betrekking
tot vervoermanagement is niet nader gespecificeerd. In de genoemde handleiding
wordt verwezen naar de algemene «zorgplichtbepaling» in deze AmvB's.
Dit kan als zodanig worden onderschreven, maar een expliciete bepaling in
die AmvB's verdient uit een oogpunt van duidelijkheid de voorkeur. Het is
daarom de bedoeling dat het Ministerie van VROM in samenwerking met mijn ministerie
de betreffende 8.40 AmvB's zodanig aanpast dat vervoermanagement hierin expliciet
een plaats krijgt. De door VNG/Amsterdam gehanteerde drempels voor in aanmerking
komende bedrijven (aantal werknemers, bezoekers of transportkilometers) vormen
hierbij het uitgangspunt; de Milieudienst Amsterdam heeft recentelijk ook
om een dergelijke maatregel gevraagd. Deze aanpassing blijft volledig aansluiten
bij het uitgangspunt van de Wet milieubeheer, dat bedrijven aangesproken worden
op hun eigen verantwoordelijkheid.
De aanpassing van het voorschrift met betrekking tot vervoermanagement
zal meegenomen worden in de voorgenomen wijziging van de 8.40 AMvB's, die –
gelet op de gebruikelijke proceduretermijnen – medio 2004 van kracht
moet worden.
Daarnaast zal worden onderzocht in welke mate milieubedrijfsplannen en
milieuverslaglegging zich lenen voor (verdere) incorporatie van vervoermanagement.
De Minister van Verkeer en Waterstaat,
T. Netelenbos