nr. 8
BRIEF VAN DE STAATSSECRETARIS VAN BINNENLANDSE ZAKEN EN KONINKRIJKSRELATIES
Aan de Voorzitter van de Tweede Kamer der Staten-Generaal
Den Haag, 5 juli 2007
Hierbij informeer ik u over de voortgang van het programma modernisering
Gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens (hierna: mGBA). Dit in vervolg
op eerdere brieven1 over de uitgangspunten van
de mGBA en de afspraken die daarover met de bestuurlijke partners zijn gemaakt.
Ik constateer dat het programma mGBA is vertraagd. De toenmalige minister
voor Bestuurlijke Vernieuwing en Koninkrijksrelaties heeft u in de brief van
18 november 2005 geïnformeerd over het bestuurlijk akkoord van Rijk
en gemeenten ten aanzien van de realisatie van een compleet decentraal systeem.
In bedoeld akkoord is opgenomen dat het nieuwe decentrale systeem per 1 juli
2007 gereed zou zijn. Het blijkt dat deze datum voor oplevering van het decentrale
deel niet haalbaar is. Ik analyseer momenteel de oorzaken van de opgetreden
vertraging alsmede de daaraan verbonden financiële gevolgen. Daarbij
kijk ik ook naar de wijze waarop de modernisering van de GBA verder kan worden
volbracht. Ik zal uw Kamer hier zo snel als mogelijk nader over informeren.
Volledigheidshalve geef ik in het onderstaande een kort overzicht van de stand
van zaken.
1. Doelstelling mGBA
De doelstelling van mGBA is gericht op het bewerkstelligen van één
basisregistratie van persoonsgegevens, die online continue bevraagd kan worden
door daartoe geautoriseerde gebruikers. Het programma mGBA dient de verschillende
onderdelen te realiseren, waaronder de landelijke gegevensverzameling waaruit
verstrekt kan worden en het decentrale deel waarmee de gegevens kunnen worden
bijgehouden. Deze nieuwe onderdelen gaan gezamenlijk de huidige generatie
GBA-systemen vervangen. Naast deze onderdelen maakt het project om de huidige
GBA om te vormen tot een basisregistratie persoonsgegevens deel uit van het
programma mGBA.
2. Een moderne GBA
Het centrale deel: gegevensverstrekking door de rijksoverheid
Lopen tot nu toe alle gegevensverstrekkingen via de gemeenten, in de toekomst
zal dit in de meeste gevallen gebeuren vanuit één punt, beheerd
door de minister van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties. Eén
landelijke gegevensverzameling voorziet alle gebruikers van persoonsgegevens.
Daartoe levert iedere gemeente geautomatiseerd een kopie van alle gegevens
uit de eigen GBA naar die landelijke gegevensverzameling, in de praktijk GBA-V
geheten. Deze landelijke gegevensverzameling moet naast de snelheid van raadpleging
ook de efficiëntie daarvan verhogen. Het biedt ook goede mogelijkheden
om on line dienstverlening op maat te gaan leveren. De ontwikkeling van dit
centrale deel is in de kern gereed. Een pilot ter invoering is eind 2006 gestart.
Vervolgens is het centrale deel geleidelijk in productie genomen. Volledige
in produktiename is op dit moment nog niet mogelijk vanwege technische problemen.
Deze problemen maken dat het gewenste prestatieniveau, waar het de verwerking
van een groot aantal gelijktijdige bevragingen in combinatie met het bijwerken
van de database betreft, nog niet wordt gehaald. Dit wordt verklaard door
het feit dat de productieomgeving niet identiek is aan de ontwikkel- en testomgeving.
Er is een taskforce ingesteld om deze problemen te onderzoeken. De verwachting
is dat na het optimaliseren van de productieomgeving alsnog aan de gestelde
eisen kan worden voldaan. Zodra deze problemen zijn opgelost kan de landelijke
gegevensverzameling de gegevensverstrekking op zich nemen.
Het decentrale deel: uniforme gegevensbijhouding door
gemeenten
Het decentrale deel betreft de ontwikkeling van één systeem
voor gemeenten dat zorgt voor een uniforme gegevensbijhouding. Het bijhouden
van de GBA-gegevens blijft een taak voor de gemeenten. Uniformiteit in de
gegevensbijhouding kent een aantal voordelen:
– Voor gemeenten betekent dit nog maar één identieke
methodiek van bijhouding van de gegevens
– Toekomstige wijzigingen, zowel procesmatig als technisch, kunnen
snel en efficiënt worden doorgevoerd
– Kwaliteit en consistentie van de gegevens worden bevorderd. Ook
de toetsing daarvan kan worden verbeterd.
3. Wet- en regelgeving
Het realiseren van de modernisering van de GBA vereist, naast het realiseren
van alle technische en organisatorische aspecten, een ingrijpend wetgevingstraject.
Weliswaar hoeft de structuur van de huidige Wet GBA niet aangepast te worden,
maar zal de inhoud ervan als gevolg van het moderniseringsprogramma de nodige
wijzigingen moeten ondergaan. In het verlengde van de wijziging van de wet
zullen ook het Besluit GBA (algemene maatregel van bestuur) en de ministeriële
regeling moeten worden aangepast. Mijn voornemen is dit wetsvoorstel begin
2008 aan de Kamer aan te bieden. Onderdeel van de modernisering is de inrichting
van de GBA als basisregistratie. Per 1 april 2007 is de wetswijziging
die dit mogelijk maakt in werking getreden1. Inmiddels
is de invoering van de GBA als basisregistratie geleidelijk bij gemeenten
en gebruikers van start gegaan. De bedoeling is dat per 1 januari 2010
de GBA als basisregistratie personen volledig is geïmplementeerd.
De staatssecretaris van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties,
A. Th. B. Bijleveld-Schouten
XNoot
1TK, vergaderjaar 2005–2006, 27 859, nr. 5, TK, vergaderjaar
2003–2004, 27 859, nr. 3, TK vergaderjaar 2000-2001, 27 859,
nr. 1.
XNoot
1Stb. 2007, 76 en 77; Stcr. 2007, 59.