27 842
Wijziging van de Wet op de jeugdhulpverlening in verband met de advies- en meldpunten kindermishandeling

nr. 13
BRIEF VAN DE STAATSSECRETARIS VAN VOLKSGEZONDHEID, WELZIJN EN SPORT

Aan de Voorzitter van de Tweede Kamer der Staten-Generaal

Den Haag, 25 maart 2002

Naar aanleiding van de op 19 maart door de leden Örgü c.s. ingediende motie met betrekking tot de wijziging van de Wet op de jeugdhulpverlening in verband met de advies- en meldpunten kindermishandeling, waarin de regering wordt gevraagd bij benadering aan te geven hoe groot een beroep op de Advies- en meldpunten kindermishandeling (hierna AMK's), als gevolg van de voorgestelde wetswijziging, alsmede de daarmee gepaard gaande kosten zullen zijn en de Kamer daarover nog voor de voorjaarsnota te berichten, deel ik u het volgende mede.

Zoals ik reeds in het plenair debat heb aangegeven is het niet mogelijk, om voor de voorjaarsnota een voorspelling te doen over de toename van het beroep op de AMK's. Mijn verwachting is dat het beroep dat op de AMK's niet zal toenemen als gevolg van deze wetswijziging. De wetswijziging richt zich op het schetsen van een duidelijk kader voor het functioneren van de AMK's. Dit is van groot belang voor de AMK's zelf en betrokken beroepsbeoefenaren/instellingen. In de praktijk zullen de meeste mensen echter niet op de hoogte zijn van deze wetswijziging.

Een groter beroep op de AMK's (in ieder geval voor het aantal adviezen) is wel te verwachten door het uitvoeren van regionale campagnes waarvan de voorbereiding nu in volle gang is. Doel van deze campagne is immers het vergroten van de naamsbekendheid van de AMK's.

Met betrekking tot de financiering van de AMK's wil ik het volgende mededelen. In de quickscan van de normering van de AMK's die onlangs is uitgevoerd is een mogelijke nieuwe financieringssystematiek voorgesteld waarbij voor de verschillende producten van het AMK (adviezen, consulten en meldingen) een verschillende normprijs wordt gehanteerd. Indien de registratie van de verschillende normproducten uniform en betrouwbaar is zou er voor de AMK's in het toekomstige stelsel voor de jeugdzorg tot een p x q financiering kunnen worden overgegaan.

Inmiddels is een nieuw registratiesysteem volop in ontwikkeling, dat tevens heeft geleid tot een verdere uniformering van de producten. Ik verwacht dat op basis van deze uniforme werkprocessen en de daarop gebaseerde registratie een definitieve normering vast kan worden gesteld, waarmee mogelijk vanaf 2004 voor dit onderdeel tot een p x q financiering kan worden overgegaan. Tot die tijd verwacht ik dat de provincies, mede met de oplopende meerjarenmiddelen en de extra wachtgeld middelen, in staat zullen zijn voldoende financiering aan de AMK's ter beschikking te stellen.

Naar aanleiding van het bovenstaande wil ik aanname van deze motie ontraden. Wel wil ik u toezeggen u op de hoogte te houden van verdere activiteiten in het kader van de financiering van de AMK's in het toekomstige stelsel van de jeugzorg.

De Staatssecretaris van Volksgezondheid, Welzijn en Sport,

A. M. Vliegenthart

Naar boven