27 830 Materieelprojecten

Nr. 236 LIJST VAN VRAGEN EN ANTWOORDEN

Vastgesteld 8 juni 2018

De vaste commissie voor Defensie heeft een aantal vragen voorgelegd aan de Staatssecretaris van Defensie over de brief van 1 mei 2018 inzake de behoeftestelling van het project «Vervanging CBRN Detectie, Identificatie en Monitoring» (Kamerstuk 27 830, nr. 211).

De Staatssecretaris heeft deze vragen beantwoord bij brief van 7 juni 2018. Vragen en antwoorden zijn hierna afgedrukt.

De voorzitter van de commissie, Ten Broeke

De griffier van de commissie, De Lange

1

Deelt u de mening dat de Fuchs al relatief vroeg aan het einde van hun levensduur komen? Is het uw streven dat de nieuwe CBRN-voertuigen een langere levensduur zal moeten hebben dan de huidige generatie?

8

De bestaande voertuigen hebben 15 jaar operationeel leven achter de rug, wat is de verwachte operationele en technische levensduur van de te verwerven CBRN-verkenningssystemen?

Alle FUCHS voertuigen (EOV en Nucleair/Chemisch(N/C)) zijn van de bouwjaren 1989 – 1991. De N/C FUCHS is in 2003 omgebouwd van EOV naar N/C variant. De N/C FUCHS is in 2003 in gebruik genomen met een beoogde levensduur van 15 jaar. Naast het platform FUCHS voldoet de CBRN detectiecapaciteit en beschermingsgraad niet meer. De N/C FUCHS is met de huidige detectoren niet in staat alle gewenste agentia te detecteren. De snelle ontwikkeling van CBRN dreigingen vergt veelvuldig modernisering van de detectoren. Het is de verwachting dat modernisering van de sensorsuite de eerste jaren nog onafhankelijk van aanpassingen aan het voertuig kan, maar dat daarna het voertuig niet meer geschikt is als platform voor de benodigde sensorsuite. Daarom is de verwachte operationele- en technische levensduur van het te verwerven CBRN verkenningsvoertuig gesteld op 15 jaar.

2

Is een levensduurverlengende update een optie? Zo nee, waarom niet?

De mogelijkheden voor een midlife update (MLU) zijn onderzocht. Een MLU blijkt niet kosteneffectief, omdat de detectorsuite en het voertuig sterk verouderd zijn en de exploitatiekosten sterk stijgen, ondermeer door een toename van slijtage en beperkte leverbaarheid van reserveonderdelen.

3

Welke andere Europese NAVO-landen beschikken over soortgelijke capaciteit?

Overeenkomstig NAVO-afspraken beschikken alle Europese en niet-Europese NAVO-landen over CBRN verkennings- en detectiecapaciteit. Een aantal NAVO partners richt zich nog op de klassieke chemische strijdmiddelen, maar Nederland richt zich ook op nieuwe bedreigingen, ondermeer op toxic industrial chemicals die vrij kunnen komen bij calamiteiten op industriële complexen en farmaceutische gebaseerde chemische middelen, waaronder synthetische drugs. De nieuwe detectiecapaciteit richt zich ook op nieuwe biologische agentia. Met de te verwerven CBRN detectie-, identificatie- en monitoring (DIM) capaciteit is Nederland, samen met onder andere het Verenigd Koninkrijk, Zweden, Amerika en Canada, één van de eerste die zich richt op deze nieuwe strijdmiddelen.

4

Is er voldoende budget beschikbaar voor TNO om CBRN-bescherming verder uit te werken?

Kennisopbouw op CBRN gebied is geborgd binnen het TNO onderzoeksprogramma V1802, waaraan per jaar € 2,5 miljoen wordt besteed. Dit programma volstaat om de kennisopbouw op het gebied van dreiging, situational awareness en tegenmaatregelen op niveau te houden. Toepassing van CBRN-kennis bij materieelprojecten, zoals de vervanging van het CBRN verkenningsvoertuig, het programma Intensivering Civiel Militaire Samenwerking (ICMS)-CBRN en CBRN beschermende kleding, wordt additioneel betaald uit het betreffende materieelproject.

5

Kunt u aangeven of CBRN-bescherming een zaak is van nationaal belang?

6

Welke ministeries zijn naast het Ministerie van Defensie nu verantwoordelijk voor het CBRN-beleid en maatregelen?

7

Welke bedragen investeren de genoemde ministeries in onderzoeksprogramma’s, de voorbereiding op incidenten en andere activiteiten? Zijn er voornemens om andere ministeries intensiever te betrekken?

De bescherming tegen de gevolgen van CBRN-incidenten is van groot belang omdat deze middelen in het Koninkrijk en daarbuiten grote schade kunnen aanrichten, zowel moedwillig als onbedoeld. Omdat de bescherming tegen CBRN-incidenten veelomvattend is, zijn verschillende ministeries daarbij betrokken. De ministeries van Justitie en Veiligheid, Infrastructuur en Waterstaat en Volksgezondheid, Welzijn en Sport zijn daarbij de voornaamste partners van Defensie.

Rijksbreed vinden op verschillende niveaus voorbereidingen plaats om met CBRN-incidenten om te kunnen gaan. De verschillende partijen werken daarbij nauw met elkaar samen en onderzoeksinstituten leveren daarbij eveneens een bijdrage. De voorbereiding op CBRN-incidenten is geïntegreerd in verscheidene onderzoeksprogramma’s en calamiteitenoefeningen. Daardoor kan de bijdrage aan CBRN niet los worden gezien van deze activiteiten.

8

De bestaande voertuigen hebben 15 jaar operationeel leven achter de rug, wat is de verwachte operationele en technische levensduur van de te verwerven CBRN-verkenningssystemen?

Zie het antwoord op vraag 1.

9

In hoeverre is energieverbruik meegenomen in de besluitvorming voor de behoeftestelling voor dit project?

10

Welke energiecriteria zijn gehanteerd bij de behoeftestelling voor dit project en in hoeverre dragen zij bij aan het doel om in 2030 de afhankelijkheid van fossiele brandstoffen met 20% terug te dringen ten opzichte van 2010?

Het te verwerven CBRN verkenningsvoertuig zal na 2030 zijn verwachte einde levensduur bereiken. Bij de verwerving zal daarom rekening worden gehouden met de doelstelling van de OES, een reductie van de afhankelijkheid van fossiele brandstoffen met 20 procent in 2030. Om aan de doelstellingen van de OES te kunnen voldoen wordt tijdens de uitvoering van het project onderzocht of en eventueel hoe het brandstofverbruik van het voertuig kan worden gereduceerd.

11

Welke mogelijkheden tot internationale samenwerking zijn er nog, rekening houdend met de besluiten die reeds over de vervanging zijn genomen?

Vooralsnog is geen partner geïdentificeerd die in dezelfde periode haar CBRN-verkenningsvoertuigen vervangt. In het vervolg van het project en bij het vaststellen van het programma van eisen moet blijken in hoeverre internationale samenwerking bij dit project mogelijk is. Daarbij is één van de voorwaarden dat de detectoren gegevens kunnen uitwisselen met NAVO partners en in het bijzonder Duitsland.

12

Kunt u aangeven wat er nodig is om een CBRN Respons Eenheid die 24 uur per dag inzetbaar is te realiseren?

13

Zal de inzet van de Fuchs-pantserwielvoertuigen met name voor inzet in buitenland worden gebruikt, of zullen deze ook een taak voor verdediging in Nederland krijgen?

De verwerving van het CBRN DIM verkenningsvoertuig is bestemd voor twee CBRN compagnieën. Het voertuig is niet bestemd voor de CBRN response eenheid. Voor nationale inzet is er primair de CBRN response eenheid. Voor deze eenheid worden nog dit jaar civiele vrachtwagens met CBRN verkenningssystemen ingevoerd. De CBRN DIM verkenningsvoertuigen zijn voornamelijk voor operaties in het kader van de eerste en tweede hoofdtaak. Indien nodig kunnen deze voertuigen wel de capaciteit van de CBRN response eenheid aanvullen.

Naar boven