nr. 18
BRIEF VAN DE STAATSSECRETARIS VAN VOLKSGEZONDHEID, WELZIJN EN SPORT
Aan de Voorzitter van de Tweede Kamer der Staten-Generaal
Den Haag, 18 september 2002
In het Notaoverleg inzake het Patiëntenbeleid d.d. 18 maart
2002 (kamerstuk 27 807, nr. 14) zijn vragen gesteld over de klachtenprocedures
bij huisartsenposten. De toenmalige bewindslieden hebben toegezegd na te zullen
gaan of de huisartsenposten aangesloten zijn bij de klachtenprocedure van
de Informatie en Klachtenbureaus (IKG) van het Regionale Patiënten Consumenten
Platform en tevens of er bij de patiënten/consumenten op dit gebied problemen
zijn.
Een huisartsenpost, ofwel formeel huisartsendienstenstructuur (HDS) genoemd,
is een zorgaanbieder in de zin van de Wet Klachtrecht cliënten zorgsector.
Dit brengt met zich mee dat de HDS zelf een klachtenregeling conform die wet
moet treffen. Sommige HDS'n beschikken over een eigen klachtenregeling en
zoeken daarbij aansluiting bij de klachtenprocedure van de IKG van het Regionale
Patiënten Consumenten Platform. Ook zijn er HDS'n die alleen klachten
over de organisatie van de huisartsenpost in behandeling nemen: klachten tegen
individuele hulpverleners (huisarts) worden doorverwezen naar de klachtenregeling
van de betrokken hulpverlener, veelal de regeling van de betreffende Districtsvereniging
Huisartsen (DHV).
Op landelijk niveau is de Landelijke Huisartsenvereniging (LHV), in aansluiting
op de bestaande regionale klachtencommissies- en reglementen voor huisartsenzorg,
op dit moment bezig te komen tot een soort «gebruiksaanwijzing»
klachtenregeling. Het gaat hierbij om een instructie over de concreet te zetten
stappen rondom de behandeling en afwikkeling van een klacht, vanuit de vertrekpunten
dat de klager tevreden moet worden gesteld en dat de klacht moet leiden tot
een verbetering in de organisatie.
Inderdaad is het, zoals door de patiëntenbeweging wordt gemeld, voor
de patiënt nu nog soms onduidelijk waar hij/zij met een klacht terecht
kan en hoe het zit met de verdere afwikkeling daarvan. De betrokken organisaties –
de Landelijke Huisartsen Vereniging, de Nederlandse Patiënten/Consumenten
Federatie en de Stichting Ondersteuning Klachtopvang – delen de mening
dat het zaak is er voor te zorgen dat op dit punt de situatie voor de patiënt
helder en duidelijk is. Zij zijn op dit moment met elkaar in overleg om helderheid
te krijgen over bij wie en waarover kan worden geklaagd, en de verdere procedure
rondom de klacht.
Het ligt in de bedoeling de patiënt hierover op een eenduidige en
heldere wijze te informeren. Ik verwacht derhalve dat dit probleem op afzienbare
termijn zal worden opgelost.
De Staatssecretaris van Volksgezondheid, Welzijn en Sport,
C. I. J. M. Ross-van Dorp