nr. 16
BRIEF VAN DE MINISTER VAN VOLKSGEZONDHEID, WELZIJN EN SPORT
Aan de Voorzitter van de Tweede Kamer der Staten-Generaal
Den Haag, 17 mei 2002
Tijdens het nota-overleg Patiëntenbeleid van 18 maart jl. (Kamerstuk
27 807, nr. 14) heb ik de Kamer toegezegd om te bezien of openbaarheid
van complicatieregistratie via een algemene maatregel van bestuur (amvb) in
de Kwaliteitswet zorginstellingen geregeld kan worden. In deze brief geef
ik een nadere beschouwing over de mij voorgelegde vraag en concludeer ik dat
met de voorgenomen nadere regels voor de kwaliteitsverslaglegging de gevraagde
openbaarheid afdoende zal worden geregeld.
Een complicatie is een onbedoelde en ongewenste uitkomst van zorg, die
behandeling behoeft (en/of onherstelbare schade achterlaat). Een complicatie
kan het gevolg zijn van de ziektetoestand van de patiënt (bijvoorbeeld
buikvliesontsteking na een blindedarmoperatie), van overgevoeligheid (bijvoorbeeld
koorts na bloedtransfusie) of van een fout van een arts of verpleegkundige.
Gezien het brede karakter worden de gegevens over complicaties op velerlei
wijzen geregistreerd c.q. gemeld. In het ziekenhuis zijn dat ondermeer de
FONA of MIP-commissies, infectiecommissies en klachtencommissies. Inmiddels
wordt ook de complicatieregistratie, een instrument dat door diverse specialismen
is/wordt opgezet daarvoor ingezet. Ernstige gebeurtenissen (de zogeheten calamiteiten)
komen ingevolge de wijziging van de Kwaliteitswet zorginstellingen, die inmiddels
bij de Raad van State ter advisering is voorgelegd, uiteindelijk bij de Inspectie
voor de Gezondheidszorg terecht.
De zorgaanbieder dient uit hoofde van de Kwaliteitswet zorginstellingen
jaarlijks in de kwaliteitsverslaglegging algemene informatie te geven over
het gevoerde kwaliteitsbeleid en de geleverde zorg binnen de instelling. In
het jaarverslag dient dan ook te worden aangegeven wat de doelstelling van
de instelling is en welke zorg door de instelling wordt geleverd, alsmede
een omschrijving van het integrale kwaliteitsbeleid en de opzet en werking
van het kwaliteitsbewakende systeem. Expliciet dient inzicht te wordt gegeven
in de aard van de klachten of fouten, welke specialisme (afdeling)
het betreft en welke acties zijn ondernomen om de situatie te verbeteren.
Het gaat in de verslaglegging om geaggregeerde gegevens. Het doel van het
kwaliteitsjaarverslag is via openbaarmaking transparantie te bieden over het
kwaliteitsniveau van zorgverlening op het niveau van de instelling als geheel
en per afdeling/specialisme. Het maakt daarmee externe toetsing van de instelling
mogelijk.
Uit de evaluatie van de Kwaliteitswet zorginstellingen is gebleken dat
het kwaliteitsjaarverslag nog onvoldoende inzicht bieden in de kwaliteit van
de door de instelling geleverde zorg. Het eerdergenoemde doel van externe
verantwoording wordt dan ook niet gehaald. In het licht van de toekomstige
ontwikkelingen (modernisering curatieve zorg en AWBZ, stelselherziening) zijn
informatievoorziening, transparantie en verantwoording onontkoombaar. Omwille
hiervan is ordening van gegevens noodzakelijk en dient er een aanscherping
van de verslaglegging te komen. In de onlangs aan de Raad van State voorgelegde
wetswijziging heb ik vooruitlopend hierop reeds een nieuw lid in de Kwaliteitswet
ingevoegd waarin wordt aangegeven dat bij ministeriële regeling nadere
regels kunnen worden gesteld aan de verslaglegging. In deze regels zal ondermeer
aandacht worden besteed aan het inzichtelijk registreren van complicaties
in de kwaliteitsjaarverslagen. Over de concrete invulling van deze regels
wordt nog nagedacht. De eerder genoemde ontwikkelingen spelen bij de uitwerking
hiervan een belangrijke rol.
Met de in het vooruitzicht gestelde maatregelen is het probleem van openbaarheid
van complicaties afdoende geregeld. De vraag om openbaarheid van complicatieregistratie
via een amvb te regelen is dan ook niet langer opportuun.
Ik hoop u hiermede voldoende te hebben geïnformeerd.
De Minister van Volksgezondheid, Welzijn en Sport,
E. Borst-Eilers