nr. 15
BRIEF VAN DE STAATSSECRETARIS VAN FINANCIËN
Aan de Voorzitter van de Tweede Kamer der Staten-Generaal
Den Haag, 14 april 2008
In uw brief van 19 maart 2008 en vervolgbrief van 8 april 2008,
hebt u mij gevraagd om aan te geven of ik aan het verlangen van de heer Remkes
kan voldoen om voor 1 april een brief toe te sturen met de voornemens
voor wijziging van de Successiewet en de dekking van deze voornemens.
Hierbij deel ik u mede dat ik bij de behandeling van het Belastingplan
20081 heb toegezegd u in de loop van 2008 nader
te informeren over de bij brief van 5 juli 2007 bij uw Kamer aangekondigde
herziening van de Successiewet2 omdat ik het belangrijk
vind in een vroeg stadium de hoofdlijnen met u te bespreken.
De aangekondigde herziening vergt echter wel een grondige afweging. Aan
het verzoek van de heer Remkes om op zeer korte termijn een nota toe te zenden
kan ik op dit moment dan ook niet voldoen omdat ik de Kamer in de nota concrete
voorstellen wil voorleggen. Wel kan ik nu al aangegeven dat ik in mijn afweging
de volgende punten zal meenemen.
– Defiscaliseren van overbedelingsschulden
De nieuwe wet zou meer kunnen aansluiten bij de economische realiteit.
In de huidige wet is het zo dat indien bijvoorbeeld één van
de ouders overlijdt, de kinderen belasting betalen over hun deel van de erfenis,
terwijl het gebruik van de tot de nalatenschap behorende goederen toekomt
aan de langstlevende ouder.
Meer aansluiten bij de economische realiteit zou betekenen dat in de genoemde
situatie alleen de langstlevende belastingplichtige is, die verkrijgt immers
het gebruik van de goederen. De kinderen zouden pas belastingplichtig worden
na het overlijden van de langstlevende.
Meer aansluiten bij de economische realiteit zou bijvoorbeeld ook kunnen
betekenen dat indien een schenking wordt herroepen, over de tussentijdse periode
belasting wordt geheven bij de begiftigde.
– Constructiebestrijding
Het is soms mogelijk door constructies successierechten te ontlopen. Hierbij
kan gedacht worden aan buitenlandse rechtsfiguren, zoals trusts. Of men probeert
de nalatenschap uit te hollen door hoge rentes te stellen op vorderingen van
de kinderen op de langstlevende waardoor een schuld gecreëerd wordt die
net zo hoog is als het van de langstlevende te erven bedrag. Andere typische
voorbeelden zijn het schuiven met het leveringsmoment van de eigen woning
en levensverzekeringen in de familiesfeer. Het is de bedoeling in de nieuwe
wet, deze en andere constructies uit te sluiten en hierdoor de grondslag te
verbreden. Op dit moment wordt nagedacht hoe dit kan worden vormgegeven.
– Hoogte van de tarieven
Door een meer evenwichtige verdeling, kan iedereen wat minder betalen.
Door de constructies te bestrijden zal de belastingopbrengst toenemen. Het
bedrag dat daar mee wordt opgehaald zal worden geïnvesteerd in tariefsverlaging
en verhoging van vrijstellingen. Nu kan dit op verschillende manieren. Het
doel is dat de tarieven in ieder geval worden teruggebracht onder de 50%.
Maar het is ook de bedoeling de tariefstructuur aan te pakken en de vrijstellingen
te stroomlijnen. Op dit moment zijn er als gevolg van de vier tariefgroepen
met elk zeven schijven, 28 verschillende tarieven. Een vereenvoudigingslag
is daar dringend nodig. Twee groepen en twee schijven zou bijvoorbeeld al
een aanzienlijke verbetering zijn. Maar één schijf per tariefgroep
in combinatie met een voetvrijstelling, is eenvoudiger en is bestendiger tegen
constructies.
– Bedrijfsopvolging
De faciliteit bij bedrijfsopvolging kan eenvoudiger worden vormgegeven.
Dit wordt opgepakt. Uitgangspunt blijft echter dat de reële bedrijfsoverdrachten
voor de faciliteit in aanmerking komen. Daarvoor is het nodig om duidelijk
voor ogen te hebben wat reëel is. Een meer economische benadering van
de toepassing van de voortzettingseis en van wat al dan niet onder de regeling
kan vallen, lijkt op zijn plaats. Misschien is het nodig om de bedrijfsopvolgingsregeling
hier en daar uit te breiden of te beperken. Verder wordt er gekeken naar de
mogelijkheden om de conserverende aanslag te laten vervallen. Hierdoor wordt
de aangifte voor ondernemers die gebruik maken van de regeling eenvoudiger.
Deze contouren zal ik ook aangeven tijdens mijn gastcollege aan de Universiteit
van Tilburg op 14 april. Dit college is de opmaat tot een dialoog met
de wetenschap. Ik verwacht voor het zomerreces een nota aan het parlement
toe te zenden met de uitwerking van voornoemde onderwerpen. Na vruchtbaar
overleg met uw Kamer, zou ik de voorstellen vervolgens in 2009 in kunnen dienen
als wetsvoorstel Schenk- en erfbelasting ter vervanging van de huidige Successiewet.
De staatssecretaris van Financiën,
J. C. de Jager