Kamerstuk
| Datum publicatie | Organisatie | Vergaderjaar | Dossier- en ondernummer | Datum brief |
|---|---|---|---|---|
| Tweede Kamer der Staten-Generaal | 2004-2005 | 27786 nr. 4 |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
| Datum publicatie | Organisatie | Vergaderjaar | Dossier- en ondernummer | Datum brief |
|---|---|---|---|---|
| Tweede Kamer der Staten-Generaal | 2004-2005 | 27786 nr. 4 |
Aan de Voorzitter van de Tweede Kamer der Staten-Generaal
Den Haag, 22 oktober 2004
Naar aanleiding van het besprokene over integrale kosten crisisbeheersingsoperaties tijdens het algemeen overleg met de vaste commissie voor Defensie, dat werd gehouden op 7 september 2000, is vanaf het begrotingsjaar 2000 jaarlijks aan de Kamer een overzicht verstrekt van de integrale kosten crisisbeheersingsoperaties.
De berekeningsmethodiek van de integrale kosten is gebaseerd op de additionele uitgaven crisisbeheersingsoperaties, zoals opgenomen in de departementale jaarverslagen. Deze additionele uitgaven worden verhoogd met personele kosten die bestaan uit de reguliere salariskosten en toeslagen voor extra oefeningen en verlof. Voorts worden hieraan toegevoegd de materiële kosten, berekend aan de hand van levensduur en historische kostprijs.
Over de begrotingsjaren 2000 tot en met 2002 zijn overzichten van de integrale kosten crisisbeheersingsoperaties aan de Kamer aangeboden (Kamerstukken 27 786 nrs. 1,2 en 3). Bijgaand treft u deze informatie over het begrotingsjaar 2003 aan.
Het op deze manier vaststellen van de hoogte van de integrale kosten is arbeidsintensief. Op basis van de aldus berekende integrale kosten in de periode 2000 tot en met 2003 kan worden vastgesteld dat gemiddeld de verhouding tussen de totale additionele uitgaven en de totale integrale kosten circa 1:2½ bedraagt. Afwijkingen per operatie en per jaar kunnen ontstaan doordat bij de ene operatie c.q. jaar de nadruk ligt op inzet van personeel, terwijl bij de andere operatie c.q. jaar de kosten van inzet van materieel beduidend hoger zijn.
Ik ben voornemens deze ratio voor de toekomst te hanteren in de verslaglegging over crisisbeheersingsoperaties en hoop dat u zich daarin kunt vinden.
Integrale kosten kunnen op verschillende manieren worden berekend, als gevolg van het al dan niet arbitrair toepassen van toerekeningssleutels. De in dit document gepresenteerde integrale kosten betreffen derhalve de beste benadering die op dit moment geleverd kan worden. Het is een overzicht van de integrale kosten die zijn gemaakt in het begrotingsjaar 2003 en die zijn toe te rekenen aan de crisisbeheersingsoperaties waaraan door de Nederlandse krijgsmacht een bijdrage is geleverd.
Alvorens de cijfers te presenteren wordt de berekeningsmethodiek van de integrale kosten voor crisisbeheersingsoperaties kort toegelicht. De additionele uitgaven worden verhoogd met een beperkt aantal aanvullende uitgaven en overige kostencomponenten.
Deze methodiek is overeengekomen met de Defensie Accountantsdienst en, op hoofdlijnen, met de Algemene Rekenkamer.
De integrale kosten voor crisisbeheersingsoperaties bestaan derhalve uit de hieronder genoemde kostencomponenten:
De additionele uitgaven, zoals opgenomen in het Departementaal Jaarverslag 2003, vormen de basis. Hieraan zijn de personele kosten toegevoegd, die bestaan uit de reguliere bezoldigingsuitgaven tijdens de periode van uitzending, de bezoldigingsuitgaven tijdens de voorbereidende eindoefening en de verlofperiode voor en na de periode van uitzending.
Voor de berekening van deze voorbereidingskosten en de kosten van de verlofperiode, is overeenkomstig eerdere edities uitgegaan van vaste percentages van de totale salarisuitgaven tijdens de uitzending. Tevens is rekening gehouden met de zogenaamde «bezoekers», het personeel en overige functionarissen die op incidentele basis een uitzendgebied hebben bezocht.
Voor wat betreft de materiële kostencomponent is uitgegaan van de door de VN opgestelde «major equipment list». Deze lijst is aangevuld met de feitelijke hoeveelheid ingezet materieel, mits dit extra materieel een individuele aanschafwaarde had van meer dan € 4 500, of de totale waarde van het materieel met kleinere individuele aanschaffingen gezamenlijk het bedrag van € 45 000 overschreed. Ook bij het bepalen van zowel de waarde als de levensduur van het ingezette materieel is de systematiek van de verantwoordingsjaren 2000, 2001 en 2002 gevolgd.
Dit betreft voor de waarde van het materieel de historische kostprijs en de levensduur zoals deze bij aanschaf werd voorzien.
Ten slotte zijn hieraan toegevoegd de materiële kosten, die als «inverdieneffect» in 2003 zijn aangemerkt en als zodanig ten laste zijn gekomen van de reguliere defensiebegroting. Dit betreft vooral ingeboekte vlieguren en vaardagen, die voortvloeien uit het gebruik van eigen defensiemiddelen.
De totale integrale kosten van de crisisbeheersingsoperaties waaraan door de Nederlandse krijgsmacht in 2003 een bijdrage is geleverd, zijn als volgt (operaties met een totaal kostenbedrag dat in 2003 kleiner was dan € 3,0 miljoen zijn onder de post Overige operaties opgenomen):
| Operatie | Additionele uitgaven | Personele kosten | Materiële kosten | Totale kosten |
|---|---|---|---|---|
| SFOR | 60 020 | 50,909 | 23,351 | 134,280 |
| SFIR | 36,542 | 18,125 | 18,064 | 72,730 |
| ISAF | 31,832 | 7,922 | 6,534 | 46,288 |
| Enduring Freedom | 31,782 | 12,840 | 141,117 | 185,739 |
| Display Deterrence | 7,237 | 2,548 | 5,220 | 15,005 |
| UNMIL | 848 | 5,023 | 1,482 | 7,353 |
| Overige operaties | 9,024 | 4,023 | 551 | 13,598 |
| Totaal | 177,285 | 101,390 | 196,319 | 474,993 |
Ter completering van het overzicht van de financiële consequenties die voortvloeien uit de deelname aan crisisbeheersingsoperaties worden, evenals in de vorige rapportages, de ontvangsten in 2003 en de uitstaande vorderingen naar aanleiding van de inzet van Nederlandse militaire middelen in crisisbeheersingsoperaties per ultimo 2003 gepresenteerd.
De ontvangsten per vredesoperatie over het afgelopen jaar bedragen:
| Operatie | Ontvangsten |
|---|---|
| UNMEE | 4,477 |
| UNTAC | 266 |
| Restitutie VN-contributies | 2,986 |
| Overige operaties | 272 |
| Totaal | 8,001 |
De openstaande vorderingen naar aanleiding van inzet in crisisbeheersingsoperaties bedragen:
| Operatie | Bedrag |
|---|---|
| UNTAC | 5,260 |
| UNMEE | 464 |
| Overige operaties | 519 |
| Totaal | 6,243 |
Ten aanzien van de claims met betrekking tot UNTAC deelt de VN mee dat de organisatie nog steeds het budget voor deze operatie wil ophogen, zodat de openstaande claims van de lidstaten alsnog kunnen worden gehonoreerd. Hoewel in 2003 nog een deelbetaling van de VN door Nederland is ontvangen, ligt de volledige vergoeding van de Nederlandse claims niet in de lijn der verwachtingen.
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/kst-27786-4.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.