nr. 3
MEMORIE VAN TOELICHTING
Het advies van de Raad van State wordt niet openbaar gemaakt, omdat het
zonder meer instemmend luidt dan wel uitsluitend opmerkingen van redactionele
aard bevat (artikel 25a, vierde lid, onderdeel b, van de Wet op de Raad van
State).De rechtspositie van leden van de Tweede Kamer der Staten-Generaal
en het Europees Parlement is in verschillende opzichten afgestemd op die van
de ambtenaren bij de ministeries. Zo genieten zij vergelijkbare eenmalige
toeslagen, eindejaarsuitkeringen en tegemoetkomingen in de premie voor een
ziektekostenverzekering. In (het eerste lid van) artikel 6 van de Wet schadeloosstelling
leden Tweede Kamer en artikel 2c van de Wet schadeloosstelling, uitkering
en pensioen leden Europees Parlement wordt ook het Besluit tegemoetkoming
ziektekosten rijkspersoneel van toepassing verklaard. Een element van de ambtelijke
rechtspositie dat niet geregeld is voor de leden van de Tweede Kamer en het
Europees Parlement, is de tegemoetkoming waarop een ambtenaar aanspraak kan
maken in de te zijnen laste blijvende ziektekosten zoals geregeld in de Regeling
ziektekostenvoorziening rijkspersoneel.
Deze regeling voorziet in een tegemoetkoming in de ziektekosten als de
ziektekosten van betrokkenen meer bedragen dan een percentage van het inkomen
van een betrokkene vermeerderd met de (gemiddelde) nominale ziekenfondspremie.
De in aanmerking te nemen ziektekosten bestaan uit de ziektekostenpremie,
tot een bepaald maximum per persoon, de verschuldigde omslagbijdragen ingevolge
artikel 5 van de Wet medefinanciering oververtegenwoordiging oudere ziekenfondsverzekerden
en ingevolge artikel 11 van de Wet op de toegang tot ziektekostenverzekeringen
1998 en de kosten waarvoor men in het geheel niet verzekerd is, voor zover
deze kosten voorkomen op de vergoedingenlijst voor de standaardpakketpolis.
De in aanmerking te nemen kosten worden verminderd met een eventueel ontvangen
tegemoetkoming in de ziektekostenpremie. Voor zover de kosten, verminderd
met de tegemoetkoming, uitgaan boven de zvr-drempel worden de meerkosten op
grond van de regeling vergoed. Gelet op de hoogte van het inkomen van leden
van Tweede Kamer en Europees Parlement zal de regeling in de praktijk alleen
van belang zijn voor gewezen leden. Het verschil tussen leden en gewezen leden
is gelegen in het feit dat gewezen leden geen tegemoetkoming in de ziektekostenpremie
ontvangen en de (pensioen)uitkering lager is dan het inkomen van actieve leden.
Niet valt in te zien waarom deze regeling die voor alle rijksambtenaren
en ministers en staatssecretarissen geldt, niet ook zou moeten gelden voor
de leden van de Tweede Kamer en het Europees Parlement. Het wetsvoorstel beoogt
dit element alsnog te regelen voor Tweede Kamerleden en leden van het Europees
Parlement, alsmede gewezen leden en hun nabestaanden aan wie een uitkering
of pensioen is toegekend op grond van de Algemene pensioenwet politieke ambtsdragers.
In artikel I wordt daartoe de Wet schadeloosstelling leden Tweede Kamer
gewijzigd. In artikel II wordt deze materie geregeld in de Wet schadeloosstelling,
uitkering en pensioen leden Europees Parlement.
De verstrekking van de tegemoetkomingen zal plaatsvinden door de Dienst
Ziektekostenvoorziening Overheidspersoneel, waarmee een uitvoeringsafspraak
zal worden getroffen.
Tegemoetkomingen ten behoeve van leden van de Tweede Kamer worden ten
laste van hoofdstuk II van de Rijksbegroting gebracht en tegemoetkomingen
ten behoeve van leden van het Europees Parlement komen ten laste van hoofdstuk
VII. De totale kosten van het voorstel zullen naar schatting f 250 000
bedragen.
De Minister van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties,
K. G. de Vries