27 700
Financiële verantwoordingen over het jaar 2000

nr. 13
FINANCIËLE VERANTWOORDING KONINKRIJKSRELATIES (IV) OVER HET JAAR 2000

Deze financiële verantwoording bestaat uit:

• de rekening van verplichtingen, uitgaven en ontvangsten, voorzien van een toelichting;

• de op deze rekening aansluitende saldibalans per 31 december 2000, voorzien van een toelichting.

Den Haag, 16 mei 2001

De Minister van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties,

K. G. de Vries

De Staatssecretaris van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties,

G. M. de Vries

Financiële verantwoording van Koninkrijksrelaties (IV) over het jaar 2000 Staat behorende bij de financiële verantwoording over het jaar 2000 Rekening 2000 Koninkrijksrelaties (IV) Onderdeel uitgaven en verplichtingen

   (1) (2)(3) = (2) – (1)
Art.OmschrijvingOorspronkelijk vastgestelde begroting RealisatieVerschil realisatie en oorspronkelijke vastgestelde begroting
   VerplichtingenUitgaven VerplichtingenUitgavenVerplichtingenUitgaven
   NLG1000EUR1000NLG1000EUR1000 NLG1000EUR1000NLG1000EUR1000NLG1000EUR1000NLG1000EUR1000
  TOTAAL  282 264128 086   497 128225 586  214 86497 500
                
01 Algemeen  7434   NihilNihil    
 03LoonbijstellingNihilNihilNihilNihil NihilNihilNihilNihil    
 04Prijsbijstelling74347434 NihilNihilNihilNihil– 74– 34– 74– 34
                
02 Samenwerking met de Nederlandse Antillen en Aruba  282 190128 052   497 128225 586    
 01Toeslagen op pensioenen12 5605 69912 5605 699 12 5165 6806 6313 009– 44– 19– 5 929– 2 690
 02Bijstand rechterlijke macht3 7001 6793 7001 679 6 0702 7546 0152 7292 3701 0752 3151 050
 03GarantiesMemorieMemorieMemorieMemorie 26 31211 94026 31211 94026 31211 94026 31211 940
 13Samenwerkingsmiddelen171 53177 837265 930120 674 372 571169 065458 170207 908201 04091 228192 24087 234

Mij bekend,

De Minister van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties,

De Staatssecretaris van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties,

Financiële verantwoording van Koninkrijksrelaties (IV) over het jaar 2000 Staat behorende bij de financiële verantwoording over het jaar 2000 Rekening 2000 Koninkrijksrelaties (IV) Onderdeel ontvangsten

   (1)(2)(3) = (2) – (1)
Art.OmschrijvingOorspronkelijk vastgestelde begrotingRealisatieVerschil realisatie en oorspronkelijk vastgestelde begroting
   OntvangstenOntvangstenOntvangsten
   NLG1000EUR1000NLG1000EUR1000NLG1000EUR1000
  TOTAAL24 95611 32535 24315 99310 2874 668
         
02 Samenwerking met de Nederlandse Antillen en Aruba24 95611 32535 24315 993  
 01Diverse ontvangsten502314 2256 45514 1756 432
 03GarantiesMemorieMemorieNihilNihil  
 13Samenwerkingsmiddelen24 90611 30221 0189 538– 3 888– 1 764

Mij bekend,

De Minister van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties,

De Staatssecretaris van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties,

INHOUDSOPGAVE

 ALGEMEEN DEEL6
   
1.Inleiding6
2.Financieel beheer8
   
 ARTIKELSGEWIJZE TOELICHTING11
   
 Uitgaven/verplichtingen 
01.Algemeen11
02.Samenwerking met de Nederlandse Antillen en Aruba11
   
 Ontvangsten 
02.Samenwerking met de Nederlandse Antillen en Aruba19
   
 Saldibalans met bijbehorende toelichting22
   
 BIJLAGEN 
   
1.Overzicht Overheidprojecten Nederlandse Antillen en Aruba33

ALGEMEEN DEEL

1. Inleiding

Toekomst samenwerking

In 2000 zijn de beleidsinspanningen gericht geweest op de totstandkoming van meerjarige programma's op de prioritaire sectoren van de nota «Toekomst in Samenwerking»: De verbetering van de kwaliteit van het bestuur, duurzame economische ontwikkeling, onderwijs en rechtshandhaving.

In de memorie van Toelichting op Hoofdstuk IV (Koninkrijksrelaties) van de Rijksbegroting 2000 is in het algemeen aangegeven dat in de samenwerking het accent zal worden gelegd op de verbetering van de kwaliteit van bestuur. In 2000 is dit ter hand genomen door afspraken over de totstandkoming van samenwerkingsprogramma's voor de bestuurlijke ontwikkeling van de Nederlandse Antillen en Aruba.

Na overleg tussen de Nederlandse en Antilliaanse regering in augustus 2000 is er in september een akkoord bereikt tussen IMF en de Antilliaanse regering over de uitvoering van een financieel-economisch programma. Op basis hiervan heeft de Nederlandse regering additionele steun toegezegd.

De aangekondigde gemeenschappelijke evaluatie van de onderwijssamenwerking tussen Nederland en de Nederlandse Antillen en Aruba vond in 2000 plaats. Het rapport werd met het oog op een gewenste programmatische samenwerking middels workshops intensief met Antillen en Aruba besproken. Eind 2000 kon op grond van deze intensieve samenwerking met de Antillen een akkoord worden gesloten over een nieuwe vorm van samenwerking, die in de loop van 2001 zijn beslag zal krijgen.

De middelen voor de rechtshandhaving zijn vooral ingezet op het terrein van het ter beschikking stellen van leden van de rechterlijke macht en openbaar ministerie, de recherchesamenwerking, de kustwacht en het gevangeniswezen. De minister van Buitenlandse Zaken zal naar verwachting in het begin van 2001 de nota naar aanleiding van het verslag bij de goedkeuringsrijkswet inzake het definitieve FOL-verdrag aan het parlement aanbieden.

De Antilliaanse regering heeft een bouwcontract gesloten voor de nieuw- en verbouw van de gevangenis Koraal Specht. Nederland heeft bij beschikking van 26 november 1999 voor de bouw een subsidie verleend. Begin januari 2000 is de bouw gestart.

Op 1 maart 2000 presenteerde de commissie Biesheuvel haar advies over de vernieuwing van de samenwerkingsrelatie tussen Nederland en Aruba. In overeenstemming met dit advies richtte de Arubaanse regering op 15 mei de stichting Fondo Desaroyo Aruba (FDA) op. Het FDA beheert de financiële middelen die door Nederland en Aruba worden gestort ten behoeve van de Arubaanse ontwikkeling. Met Aruba heeft overleg plaatsgevonden over het meerjarenprogramma 2000–2004 bestaande uit deelprogramma's op de sectoren onderwijs, kwaliteit van bestuur, volksgezondheid en duurzame economische ontwikkeling. Dit overleg heeft geresulteerd in een concept-meerjarenprogramma dat tijdens het politieke overleg op 19 december 2000 werd besproken. Het concept-programma wordt in 2001 verder uitgewerkt.

Samenwerkingsmiddelen inclusief Sociaal Vangnet (Commissie van Zijl)

Inmiddels is een begin gemaakt met het verwerven van inzicht in de effectiviteit van de inzet van de middelen op een hoger abstractieniveau: de programmadoelstellingen en bijbehorende monitoringsindicatoren leiden tot het meten van effecten op programma in plaats van (louter) op projectniveau. Hiermee wordt invulling gegeven aan de aanbevelingen van de Commissie van Zijl. BZK kan op het punt van de realisatie van de samenwerkingsprojecten prestatiegegevens op project-niveau in de verantwoording over 2001 opnemen. Echter, prestatiegegevens op projectniveau in de verantwoording bieden onvoldoende inzicht in de effecten op programmaniveau. Zinvollere aangrijpingspunten voor sturing zijn de (operationele) beleidsdoelen en prestatieindicatoren zoals deze worden geformuleerd in de VBTB-begroting.

In de nota «Toekomst in Samenwerking» is aangegeven dat de samenwerkingsmiddelen geconcentreerd worden op een beperkt aantal terreinen. In de verantwoording 2001 streeft BZK – vooruitlopend op de geoperationaliseerde beleidsdoelen en prestatieindicatoren – naar het leveren van sturingsinformatie op het punt van de realisatie van samenwerkingsbeleid op een projectoverstijgend niveau. De informatie zal aangeleverd worden op programmaniveau, zodra de samenwerkingsprogramma's gestalte hebben gekregen.

Reda Sosial (Sociaal vangnet) heeft eind december 2000 het rapport «Reda Sosial in beschouwing» aangeboden. Het rapport geeft duidelijk inzicht in de werkwijze en de bestedingen van Reda Sosial in de periode van 1998–2000. De kwantitatieve gegevens over de projecten en bestedingen zijn uitgebreid en bieden inzicht in de verdeling per sector en eilandgebied. De projectcyclus, die Reda Sosial hanteert, wordt beschreven. Tevens zijn er beknopte beleidsmatige evaluaties voor sectoren wijkverbetering, onderwijs, jeugdzorg, ouderenzorg, verslavingszorg en economische bedrijvigheid.

Nota Migratie Antilliaanse Jongeren

Op 8 juni 2000 hebben Nederland en de Nederlandse Antillen een akkoord gesloten over de uitvoering van het Urgentieprogramma Jeugd- en Jongeren. Het Urgentieprogramma Jeugd en Jongeren is door de Antilliaanse regering ontwikkeld en beoogt een tijdelijke intensivering van het jeugd en jongerenbeleid in de Nederlandse Antillen op die onderdelen waar de knelpunten het grootst zijn. Hiermee wordt invulling gegeven aan één van de doelstellingen van de nota Migratie Antilliaanse Jongeren, het vergroten van de perspectieven van kansarme jongeren in de Nederlandse Antillen. De uitgaven in 2000 zijn beperkt tot 3 pilot-projecten.

NGO-beleid

In januari 2000 is het overleg met de regering van de Nederlandse Antillen gestart over de herziening van het NGO-beleid, op basis van de adviezen van Bukman en Kruijt. In maart 2000 zijn de volgende uitgangspunten voor het nieuwe beleid overeengekomen:

– continuering van de NGO-subsidiering,

– nadruk op sociale ontwikkeling,

– publiek-private samenwerking,

– programmatische aanpak,

– Antilliaans ownership.

Solidariteitsfonds

Op 9 december 1999 hebben de Nederlandse en Nederlands-Antilliaanse regering een commissie van advies over het Solidariteitsfonds ingesteld. Deze gemengde commissie is, onder voorzitterschap van de heer Havermans, begin 2000 aan het werk gegaan en heeft de Nederlandse Antillen tweemaal bezocht. De commissie heeft in november 2000 een eerste advies uitgebracht, waarin indexering van het huidige fonds als een interim-oplossing wordt voorgesteld. Daarnaast adviseert de commissie de schulden van de eilandgebieden te saneren en de ontstane achterstanden in kaart te brengen en door middel van projectfinanciering in te lopen. Als eindoplossing stelt de commissie een nieuwe financiële verhoudingsregeling voor. De vorm van deze regeling is echter nog onderwerp van studie, evenals de definitieve grootte van het fonds.

2. Financieel beheer

In het kader van de duurzame verbetering van de kwaliteit van het beheer van de samenwerkingsmiddelen zijn in 2000 de bestuurlijke beheersafspraken van december 1999 uitgewerkt.

Afspraken zijn gemaakt over:

– de positie van de Sector Interne Deskundige (SID): de rol van de Deskundige is beperkt tot een zuiver toezichthoudende rol; de marge-ID (beschikkingsbevoegdheid) is opgeheven;

– de coördinerende positie van het departement voor Ontwikkelingssamenwerking (DepOS) is versterkt; een maandelijks overleg tussen DepOS, SID en de vertegenwoordiging van Nederland is overeengekomen om de voortgang en knelpunten in de uitvoering van de samenwerkingsprojecten te bespreken;

– een standaardrapportage formaat is afgesproken om gestructureerde inhoudelijke en financiële voortgangsinformatie te verkrijgen; tevens is overeengekomen wie verantwoordelijk is voor de indiening, registratie en beoordeling van rapportages;

– het permanent voorschot wordt met NAf 12 mln verlaagd tot NAf 20 mln; het voorschot is dan in lijn met de (aantoonbare) liquiditeitsbehoefte;

– de afspraken over het gebruik van het vernieuwde proces-verbaal van projectbeëindiging zijn bekrachtigd (naast een financiële verantwoording wordt ook een inhoudelijke verantwoording afgelegd);

– overeenstemming is bereikt over het gebruik van beschikkingen voor het op uniforme wijze vastleggen van verplichtingen, inclusief eventuele voorwaarden en afspraken met betrekking tot rapportage, financiële afwikkeling, etc.;

– afspraken zijn gemaakt om te komen tot een projectgewijze accountantsrapportage (en daarmee een projectgewijze afrekening gedurende het jaar) om de afhankelijkheid van de tijdige ontvangst van de geclusterde jaarlijkse accountantsrapportage te verlagen.

Deze afspraken hebben gevolgen voor de administratieve organisatie van zowel Nederland als de Nederlandse Antillen. Implementatie van de afspraken in de administratieve organisatie neemt in de regel enige tijd in beslag. Desondanks kan worden gesteld dat eind 2000 de kwaliteit van het beheer van de samenwerkingsmiddelen is verbeterd. Een goede start is gemaakt met de implementatie van de afspraken. Duidelijk is echter dat met name de afspraken over de gestructureerde inhoudelijke en financiële voortgangsinformatie nog de nodige aandacht vragen. In 2001 staat een volledige uitvoering van de gemaakte afspraken centraal, zodat de kwaliteitsverbetering ook duurzaam zal zijn.

Het voornemen om in het najaar van 2000 het protocol van afspraken uit 1987 overeenkomstig de nieuwe beheersafspraken te actualiseren is niet gerealiseerd. De werkzaamheden rond het economisch herstelplan trokken teveel op de beschikbare capaciteit aan Antilliaanse en Nederlandse zijde. Een concept is evenwel in 2000 ter becommentariëring aan het departement voor Ontwikkelingssamenwerking aangeboden. Een herzien protocol van afspraken is voorzien voor 2001.

Bij de financiële verantwoording over 1999 constateerde de Algemene Rekenkamer dat ondanks dat door BZK alle toegezegde maatregelen om de achterstand in te lopen waren getroffen geen substantiële afname van het aantal achterstallige overheidsprojecten was gerealiseerd. De Algemene Rekenkamer concludeerde dat sprake was van ernstige tekortkomingen.

Eind 2000 is deze substantiële afname wel gerealiseerd. De vernieuwde beheersafspraken liggen aan de basis van dit resultaat. Hierdoor is onder meer het toezicht op de uitvoering door zowel de Nederlandse Antillen als Nederland verscherpt en is het mogelijk geworden dat projectgewijs kan worden afgerekend. Om de implementatie van de beheersafspraken van februari 2000 te versnellen is een gezamenlijke bezemaktie uitgevoerd, waarbij van Nederlandse zijde ondersteuning is geboden aan de Sector Interne Deskundige en de Stichting Overheids Accountants Bureau.

Met Aruba is in 1999 overeengekomen om met ingang van 2000 van projectfinanciering over te gaan naar programmafinanciering. Op 15 mei 2000 is daartoe het Fondo Desaroyo Aruba, een fonds voor de ontwikkeling van Aruba opgericht. Rondom de oprichting van het fonds waren in 1999 afspraken gemaakt om per 30 juni 2000 alle overheidsprojecten af te rekenen. In december 2000 is de afrekening van Aruba vastgesteld. Hiermee is tevens de Arubaanse achterstand in afwikkeling van overheidsprojecten, zoals geconstateerd door de Algemene Rekenkamer, volledig ingelopen.

In 1999 is in het kader van een ministeriebrede inhaalslag de administratieve organisatie van het directoraat-generaal Constitutionele Zaken en Koninkrijksrelaties opnieuw beschreven. De beschrijving is in 2000 aangevuld met werkinstructies. Nadat de accountantsdienst heeft ingestemd met de beschrijving is deze in 2000 vastgesteld. Aandacht is in 2000 uitgegaan naar de onderhoudsorganisatie van de administratieve organisatie. In het kader van een duurzame verbetering van de kwaliteit van het beheer zal de opzet en werking van de administratieve organisatie in 2001 door het directoraat-generaal Constitutionele Zaken en Koninkrijksrelaties worden getoetst en zonodig worden aangepast.

Vorig jaar is tevens gestart met de voorbereidingen om te komen tot een nieuwe begrotingsopzet, waarbij beoogde beleidsprestaties beter gekoppeld worden aan de ingezette middelen.

De traditionele begrotingsopzet gaat uit van het sturen op input (de middelen die je inzet om bepaalde doelstellingen te realiseren); de nieuwe begrotingsopzet gaat uit van het sturen op beoogde output en maatschappelijke effecten. Het veranderingsproces staat bekend als VBTB (Van Beleidsbegroting tot Beleidsverantwoording).

In 2000 is in het kader van VBTB een voorbeeldbegroting opgesteld. Hierbij was van de premisse uitgegaan dat Begrotingshoofdstuk IV Koninkrijksrelaties zou integreren in Begrotingshoofdstuk VII Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties. Dit is echter niet het geval.

De voorbeeldbegroting is niet meer en niet minder dan een eerste aanzet. Duidelijk is dat VBTB een groeiproces is. Een proces waarin de formulering van beoogde prestaties en prestatie-indicatoren nog enige aandacht behoeft. De overgang van project- naar programmafinanciering zal een belangrijke invloed hierop hebben. In september 2001 zal de eerste VBTB-begroting worden gepresenteerd, waarna ook de verantwoording verder op dit stramien kan worden geënt.

ARTIKELSGEWIJZE TOELICHTING

Uitgaven/verplichtingen

01. Algemeen

Artikel 01.03 Loonbijstelling

De geraamde en gerealiseerde uitgaven (x NLG1000)

U01.03 20001999
 Ontwerp-begrotingRealisatieRealisatie
TotaalNihilNihilNihil

Het in de eerste suppletore begroting 2000 opgenomen bedrag van f 0,855 mln is als volgt verdeeld:

f 0,113 mln naar BZK/DGMP;

f 0,080 mln naar artikel 02.02 «Bijstand rechterlijke macht» ;

f 0,662 mln naar artikel 02.13 «Samenwerkingsmiddelen».

Artikel 01.04 Prijsbijstelling

De geraamde en gerealiseerde uitgaven (x NLG1000)

U01.04 20001999
 Ontwerp-begrotingRealisatieRealisatie
Totaal74NihilNihil

Het in de ontwerp begroting opgenomen bedrag van f 0,074 mln inclusief het in de eerste suppletore begroting 2000 toegekende bedrag van f 5,443 mln (totaal f 5,517 mln) zijn als volgt verdeeld:

f 0,251 mln naar artikel 02.01 «Toeslagen op pensioenen»;

f 0,021 mln naar artikel 02.02 «Bijstand rechterlijke macht»;

f 5,245 mln naar artikel 02.13 «Samenwerkingsmiddelen».

02. Samenwerking met de Nederlandse Antillen en Aruba

Artikel 02.01 Toeslagen op pensioenen

De geraamde en gerealiseerde uitgaven (x NLG1000)

U02.01/Artikelonderdeel 20001999
 Ontwerp-begrotingRealisatieRealisatie
Totaal12 5606 63110 962

De ramingskengetallen

U02.01 20001999
 Ontwerp-begrotingRealisatieRealisatie
  info tot en met 3e kwartaal 
Toeslagregeling   
aantal rechthebbenden700651667
aantal uitkeringsgerechtigden804566
gemiddelde toeslag per gerechtigde in NLG7 3755 8226 545
Uitgaven toeslagregeling590 000262 000432 000
Verrekenkoersregeling   
pensioenverplichting (x NAf 1 000)21 00021 23020 449
vastgestelde garantiekoers NLG1,631,631,63
begrotingskoers f1,061,3371,115
    
aantal uitkeringsgerechtigden900795832
gemiddelde toeslag per gerechtigde in f13 3008 01012 656
Uitgaven verrekenkoersregeling11 970 0006 369 00010 530 000

Op dit artikel worden de uitgaven verantwoord welke het verschil zijn tussen een gegarandeerde koers en de werkelijke koers van Naf/Afl. Maandelijks worden deze kosten in rekening gebracht door het Algemeen Pensioenfonds Aruba en het Algemeen Pensioenfonds Nederlandse Antillen. De valuta van Aruba en de Nederlandse Antillen zijn gekoppeld aan de Amerikaanse dollar. Bij stijging van de dollar wordt het bij te betalen bedrag aan de uitkeringsgerechtigden lager en dalen de uitgaven. De uitgaven zijn achtergebleven bij de geraamde cijfers door een afname van het aantal uitkeringsgerechtigden en een hoge dollarkoers.

Artikel 02.02 Bijstand rechterlijke macht

De geraamde en gerealiseerde uitgaven (x NLG1000)

U02.02 20001999
 Ontwerp-begrotingRealisatieRealisatie
Totaal3 7006 0154 097

In 2000 zijn de uitgaven (3 274 mln) op basis van de Suppletieregeling hoger uitgevallen dan geraamd, als oorzaken kunnen genoemd worden:

• de ongunstige ontwikkeling van de USD-koers;

• de salarisverhoging in 2000 van 3,6%;

• de overname door BZK van de verplichting tot uitbetaling van de vakantietoeslag voor de rechterlijke macht.

Ook de overige uitgaven (2 741 mln) op dit artikel, als gevolg van de terugkeervergoeding, zijn aanmerkelijk hoger uitgevallen dan was voorzien, als oorzaken kunnen genoemd worden:

• 3 extra ambtswisselingen, daaruit voortvloeiend een hoger dan geraamde terugkeervergoeding;

• een eenmalige extra uitgave voor de naheffing van de belastingdienst;

• de ongunstige ontwikkeling van de USD-koers.

De ramingskengetallen

U02.0220001999
 Ontwerp-begrotingRealisatieRealisatie
 aantal ledengemiddelde toeslagaantal ledengemiddelde toeslagaantal ledengemiddelde toeslag
Gemeenschappelijk Hof van Justitie      
Nederlandse Antillen1569151001571
Aruba4694101476
Openbaar Ministerie      
Nederlandse Antillen118710961179
Aruba4934103486
Totaal bezoldigingstoeslag 2 640 3 274 2 578

Artikel 02.03 Garanties

De geraamde en gerealiseerde uitgaven (x NLG1000)

U02.03/Artikelonderdeel 20001999
 Ontwerp-begrotingRealisatieRealisatie
1. Garantie van rente en aflossing van leningen ten behoeve van de financiering van rendabele projecten (periode 1962–1966) tot een maximum van NAf 125,0 (wetten van 3 mei 1962, Stb. 153 en 23 april 1964, Stb. 133)   
Te verdelen als volgt:   
a. Nederlandse Antillen   
b. Aruba   
    
2. Garantie van rente en aflossing van door de Nederlandse Investeringsbank voor Ontwikkelingslanden N.V. verstrekte leningsgelden 2,5% leningsovereenkomsten   
– periode 1972–1976 max. NLG 134,5 mln.   
– periode 1977–1991 max. NLG 890 mln.   
Te verdelen als volgt:   
a. Nederlandse Antillen 26 31225 670
b. Aruba   
    
3. Garantie van rente en aflossing van door de Europese Investeringsbank aan de Nederlandse Antillen en Aruba verstrekte leningen   
Te verdelen als volgt:   
a. Nederlandse Antillen   
b. Aruba   
    
5. Garantie voor de rente en aflossing van een lening van max. US$ 48 mln., t.b.v. de Oranje Property Management N.V. voor de afbouw van Plant Hotel N.V.   
Te verdelen als volgt:   
a. Nederlandse Antillen   
b. Aruba   
    
6. Stand-by-krediet van maximaal NLG 100 mln. Ter versterking van de deviezenpositie van de Nederlandse Antillen Vervallen 
Te verdelen als volgt:   
a. Nederlandse Antillen   
b. Aruba   
    
7. Borgstelling van NLG 36,9 mln. ten behoeve van de Sint Maarten Housing Development Foundation als onderdeel van het woningbouwproject Belvédere   
Te verdelen als volgt:   
a. Nederlandse Antillen   
b. Aruba   
TotaalMemorie26 31225 670

Artikelonderdeel 02

De overheidsfinanciën van de Nederlandse Antillen verkeren immer nog in een zorgwekkende toestand. Daarom is men er niet in geslaagd de aflossingsverplichting over 1999 aan de NIO te voldoen. Op grond van een door Nederland afgegeven garantie is het in 1999 verschuldigde aflossingsbedrag in 2000 aan de NIO betaald (en in mindering gebracht op artikel 02.13 «Samenwerkingsmiddelen»).

Artikel 02.13 Samenwerkingsmiddelen

De geraamde en gerealiseerde uitgaven (x NLG1000)

U02.13/Artikelonderdeel 20001999
 Ontwerp-begrotingRealisatieRealisatie
01 Rechtshandhavingvervallen 99 181
02 Bestuursondersteuning en overheidsorganisatievervallen 8 748
03 Openbare Financiënvervallen 28 022
04 Economische ontwikkelingvervallen 77 701
05 Milieu, natuur en infrastructuurvervallen 88 774
06 Volkshuisvesting en wijkverbeteringvervallen 11 872
07 Sociale ontwikkeling en gezondheidszorgvervallen 14 395
08 Onderwijsvervallen 21 526
09 Cultuurvervallen 9 548
10 Overigvervallen Nihil
11 Koersverschillenvervallen 10 358
12 De kwaliteit van het bestuur34 27023 694 
13 Duurzame economische ontwikkeling96 789300 613 
14 Onderwijs21 14921 063 
15 Rechtshandhaving52 72752 836 
16 Overig60 99542 209 
17 Koersverschillen17 755 
Totaal265 930458 170370 125

Artikelonderdeel 12

De verbetering van de kwaliteit van bestuur (good governance)

Het beleid bevond zich in 2000 in de overgangsfase van project naar programmafinanciering. De uitvoering bestond daardoor voor het grootste gedeelte in een afronding van lopende projecten en inpassing van lopende projecten in de toekomstige programma's. Als gevolg van het grote beslag van de reeds aangegane verplichtingen op het totale budget, is er beheersmatig gestuurd op het totaalbudget van artikel 02.13. Een puur sectorale sturing heeft derhalve nog niet plaatsgevonden. Dit verklaart voor een deel het verschil van f 10,7 mln tussen de ontwerp-begroting en de realisatie. In 2000 heeft dientengevolge bijstelling van bestaande projecten zoals BBI plaatsgevonden.

Solidariteitsfonds

Het Solidariteitsfonds is in 1986 ingesteld ten gevolge van de status aparte van Aruba en is bedoeld ter vervanging van de zogenaamde landsbijdrage aan de begroting van de minder draagkrachtige eilanden van de Nederlandse Antillen (Bonaire, Saba en Sint Eustatius). Ook in 2000 heeft Nederland haar bijdrage (20% van het totale fonds) ad f 6 mln geleverd.

Artikelonderdeel 13

Duurzame economische ontwikkeling

Het verschil tussen de begrote en de gerealiseerde uitgaven wordt met name veroorzaakt door de additionele steun aan de Nederlandse Antillen in het kader van het IMF-traject. Na overleg tussen de Nederlandse en Antilliaanse regering in augustus 2000 is er in september een akkoord bereikt tussen IMF en de Antilliaanse regering over de uitvoering van een financieel-economisch programma. Op basis hiervan heeft de Nederlandse regering additionele steun toegezegd en betaald zijnde Naf 72 mln (NLG 102 mln) in september waarvan Naf 32 mln als lening en Naf 40 mln als schenking. Daarnaast is in december een lening van Naf 80 mln (NLG 113 mln) verstrekt. Per maand beoordeelt het IMF of het programma door de Nederlandse Antillen naar tevredenheid wordt uitgevoerd. Bij een positief onderdeel van het IMF wordt maandelijks geld uit Nederland ter beschikking gesteld van de Antilliaanse overheden.

Artikelonderdeel 14

Onderwijs

Het jaar 2000 heeft vooral in het teken gestaan van de afwikkeling en opschoning van de bestaande onderwijsprojecten en de ontwikkeling van de nieuwe samenwerkingsprogramma's. Wat betreft het eerste, kon wat betreft de Antillen met de helft van het aantal projecten financieel-administratief worden afgesloten. Voor het grootste deel van de overige projecten werden de laatste betalingen verricht. Naar verwachting kunnen deze in 2001 worden beëindigd. Voor Aruba zijn alle oude projectverplichtingen beëindigd.

Artikelonderdeel 15

Rechtshandhaving

In de memorie van toelichting 2000 is gemeld dat de middelen voor de rechtshandhaving vooral worden ingezet op het terrein van het ter beschikking stellen van leden van de rechterlijke macht en openbaar ministerie, de recherchesamenwerking, de kustwacht en het gevangeniswezen. Dit is in 2000 gerealiseerd. Voor het recherchesamenwerkingsteam is aan het organiserende en beherende KLPD een bedrag van f 10,521 mln ter beschikking gesteld. Aan de Kustwacht is via het beherende ministerie van Defensie een reguliere bijdrage van f 6,537 mln verstrekt. Aan Defensie is voorgeschoten de bijdrage 2000 van de Nederlandse Antillen aan de Kustwacht van f 8,175 mln. Dit in afwachting van omzetting van deze schuld in een zachte lening conform de afspraken met het IMF.

Koraal Specht

Van het in 1999 op een geblokkeerde rekening bij de centrale bank van de Nederlandse Antillen voor verbeteringen in Koraal Specht gestorte bedrag van f 80 mln is tot en met november 2000 een bedrag van f 22,5 mln uitgegeven. In totaal werden projecten in dit kader goedgekeurd tot een bedrag van circa f 60 mln, te weten:

Nieuw en verbouw Koraal Specht46 958 729
Resocialisatie jonge gedetineerden1 828 500
Waterzuiveringssysteem169 300
Stabilisatie/inzet personeel10 176 180
Inventaris (extra i.v.m. Koersverschil)672 405
Advisering108 690

Omdat de oorspronkelijke raming van de bouwkosten is gebaseerd op een lage dollarkoers (ad 1,90) moeten de resterende middelen met name gereserveerd worden voor de te verwachten koersverschillen. Ook zal een post worden opgenomen voor onvoorziene uitgaven.

Artikelonderdeel 16

Overig

De geraamde uitgaven voor het Urgentieprogramma Jeugd en Jongeren zijn in 2000 niet tot betaling gekomen. De uitgaven hebben zich beperkt tot een drietal pilot-projecten.

Ook de geraamde uitgaven voor het SOEB (Stichting Fonds voor Sociale Ontwikkeling en Economische bedrijvigheid) zijn afgebouwd.

Wederopbouw

Voor de wederopbouw en het verbeteren van de orkaanbestendigheid is in 1999 op een geblokkeerde rekening bij de centrale bank van de Nederlandse Antillen een bedrag van f 50 mln gestort. Dit bedrag wordt met name besteed aan infrastructurele projecten en is – in overleg met de Nederlandse Antillen – inmiddels volledig belegd met projecten. Van deze f 50 mln is tot en met november 2000 een bedrag van circa f 2 mln uitgegeven.

Na orkaan Lenny is de aandacht van de bovenwinden eerst gevestigd op de uitvoering van de noodhulpprojecten. Vervolgens is gestart met de voorbereiding van de wederopbouwprojecten (het maken van ontwerpen, bestekken, etc.) en het formuleren van duurzame en haalbare projectvoorstellen die met name de bovenwinden in de toekomst orkaanbestendiger dienen te maken. Het merendeel van de voorstellen is in oktober ingediend en zal in 2001 in uitvoering gaan. De grootste uitgaven in 2000 zijn gegaan naar het duikersluis project te Sint Maarten dat Philipsburg in de toekomst voor overstromingen moet behoeden. Verwacht wordt dat in 2002 ruim circa twee derde van de wederopbouwmiddelen besteed zal zijn. De daadwerkelijke uitgaven zijn sterk afhankelijk van twee grote wederopbouwprojecten te weten het herstel van de haven te Saba (Naf 6,6 mln) en de aanleg van een nieuwe rioolwaterzuiveringsinstallatie (Naf 14 mln). De start van het herstel van de zeehaven is afhankelijk van de resultaten van een nog uit te voeren bodemonderzoek. De start van de bouw van de rioolwaterzuiveringsinstallatie is onder andere afhankelijk van de invoering van wet- en regelgeving met betrekking tot het innen van milieu- en rioolrechten en van te maken afspraken over onderhoud en beheer.

Artikelonderdeel 17

Voor de koersverschillen is bij eerste suppletore begroting 2000 f 10 mln aan de begroting van Hoofdstuk IV toegevoegd. Door de oplopende dollarkoers in 2000 zijn de nadelige koersverschillen opgelopen tot ca f 18 mln.

Overzicht bestede middelen 2000 in percentage per beleidsveldkst-27700-13-1.gif

Overzicht bestede middelen in 2000 in percentage naar instrument (excl. leningen en koersverschillen)kst-27700-13-2.gif

De ramingskengetallen (x NLG1000)

U02.1320001999
 Ontwerp-begrotingRealisatieRealisatie
 aantal leningengemiddeld bedragaantal leningengemiddeld bedragaantal leningengemiddeld bedrag
Rentesubsidie231 092231 092251 083
Totaal uitgaven 25 116 25 116 27 078

Geheel conform de begroting. Uitgaven Nederlandse Antillen f 18,485 mln en uitgaven Aruba f 6,631 mln.

Ontvangsten

02. Samenwerking met de Nederlandse Antillen en Aruba

Artikel 02.01. Diverse ontvangsten

De geraamde en gerealiseerde ontvangsten (x NLG1000)

O02.01 20001999
 Ontwerp-begrotingRealisatieRealisatie
Totaal5014 2253 070

Bij tweede suppletore begroting 2000 is de begroting bijgesteld tot een totaal bedrag van ca f 25,9 mln te ontvangen van de Nederlandse Antillen en Aruba voor de afbouw en opheffing van de permanente voorschotten. Van dit bedrag is f 14,2 mln ontvangen. In 2001 wordt nog ca f 11,7 mln ontvangen van Aruba voor de opheffing van het permanente voorschot Aruba.

Artikel 02.03. Garanties

De geraamde en gerealiseerde ontvangsten (x NLG1000)

O02.03 20001999
 Ontwerp-begrotingRealisatieRealisatie
01. Contragarantie van de Nederlandse Antillen en Aruba op de garantie van rente en aflossing van door de Europese Investerings Bank aan de Nederlandse Antillen en Aruba verstrekte leningen   
te verdelen als volgt:   
a. aflossingMemorie  
b. renteMemorie  
02. Garantie van een stand-by-krediet ter versterking van de deviezenpositie van de Nederlandse Antillen Vervallen 
Te verdelen als volgt:   
a. aflossingMemorie  
b. renteMemorie  
TotaalMemorieNihilNihil

Artikel 02.13. Samenwerkingsmiddelen

De geraamde en gerealiseerde ontvangsten (x NLG1000)

O02.13 20001999
 Ontwerp-begrotingRealisatieRealisatie
01. Annuïteitenlening 19712 4131 384 
Te verdelen als volgt:   
a. aflossing2 2411 212 
b. rente172172 
    
02. Vijfjarenplan 1967–19711 889565 
Te verdelen als volgt:   
a. aflossing1 738414 
b. rente151151 
    
04. Vijfjarenplan 1972–19766 7472 590 
Te verdelen als volgt:   
a. aflossing5 5381 380 
b. rente1 2091 210 
    
05. Begrotingssteun Aruba (NLG 100 mln)6 0006 000 
Te verdelen als volgt:   
a. aflossing4 0004 000 
b. rente20002000 
    
06. Begrotingsleningen 1991–19985 2077 6532 868
Te verdelen als volgt:   
a. aflossing   
b. rente5 2077 6532 868
    
07. Deelnemingen en investeringen op de Nederlandse Antillen en Aruba2 6502 8261 673
Te verdelen als volgt:   
a. aflossing van kredieten750722669
b. rente van kredieten1 6001 799727
c. dividenden van deelnemingen300305277
Totaal24 90621 0184 541

Artikelonderdelen 01 t/m 04.

Overeenkomstig de tussen de NIO en DGCZK afgesloten beheersovereenkomst, int de NIO onder andere de rente en aflossingen op de begrotingsleningen. Voor de leningsovereenkomsten waarvan de vervaldatum is vastgesteld op 31 december, vindt de afdracht van de NIO aan DGCZK eerst in januari van het volgende jaar plaats. Door de Nederlandse Antillen is geen aflossing afgedragen over 1999.

Artikelonderdeel 05.

Het betreft de ontvangen rente en aflossing van een per 30 juni 2000 vervallen aflossings- en renteverplichting van een lening aan Aruba. Zie verder de toelichting bij artikelonderdelen 01 t/m 04.

Artikelonderdelen 06 en 07.

Aflossing en rente van begrotingslening 1991–1998. De extra rente-inkomsten van NLG 2,5 mln worden voornamelijk veroorzaakt door meer rente-inkomsten ten gevolge van de nog steeds bestaande achterstandenrekening Nederlandse Antillen. Tevens is er sprake van een voordelig koersverschil op een verstrekte lening in Arubaanse valuta (ca. NLG 0,2 mln). Zie verder de toelichting bij artikelonderdeel 01 t/m 04.

Noot: De consessionele herfinancieringsovereenkomst 1991 is nog niet getekend. De NIO hanteert volgens zijn regels dan de oorspronkelijke rentepercentages.

Dit betekent dat er jaarlijks ca. NLG 2,5 mln wordt betaald door de Nederlandse Antillen.

Financiële verantwoording van Koninkrijksrelaties (IV) over het jaar 2000

Saldibalans per 31 december 2000

  NLG1000EUR1000   NLG1000EUR1000
1)Uitgaven ten laste van de begroting497 126225 586 2)Ontvangsten ten gunste van de begroting35 24315 993
3)Liquide middelen3014     
4)Rekening-courant RHB00 4a)Rekening-courant RHB462 087209 686
5)Uitgaven buiten begrotingsverband (=intra-comptabele vorderingen)274124 6)Ontvangsten buiten begrotingsverband (=intra-comptabele schulden)10045
7)Openstaande rechten 0 0  7a)Tegenrekening openstaande rechten00
8)Extra-comptabele vorderingen 725 334 329 142  8a)Tegenrekening extra-comptabele vorderingen725 334329 142
9a)Tegenrekening extra-comptabele schulden00 9)Extra-comptabele schulden 0 0
10)Voorschotten 1 148 839 521 320  10a)Tegenrekening voorschotten1 148 839521 320
11a)Tegenrekening garantieverplichtingen663 282300 984 11)Garantieverplichtingen 663 282 300 984
12a)Tegenrekening openstaande verplichtingen811 321368 161 12)Openstaande verplichtingen 811 321 368 161
13)Deelnemingen 74 832 33 957  13a)Tegenrekening deelnemingen74 83233 957
 TOTAAL3 921 0381 779 289  TOTAAL3 921 0381 779 289

Toelichting op de saldibalans van Koninkrijksrelaties (IV) over het jaar 2000

Ad 1 en 2. Uitgaven en ontvangsten 2000

Bij de begrotingsuitgaven en -ontvangsten zijn de gerealiseerde uitgaven en ontvangsten opgenomen met betrekking tot het jaar waarvoor de Rijksrekening nog niet door de Tweede Kamer is goedgekeurd (2000).

Ad 3. Liquide middelen

De post liquide middelen is opgebouwd uit het saldo van de bank (gebaseerd op het laatste dagafschrift) van de Nederlandse Antillen.

Ad 4. Rekening-courant RHB

Op de Rekening-courant met de Rijkshoofdboekhouding is de financiële verhouding met het Ministerie van Financiën weergegeven. Opgenomen is het bedrag overeenkomstig het saldobiljet van genoemd departement.

Ad 5. Uitgaven buiten begrotingsverband (intra-comptabele vorderingen)

Het bedrag van f 273 535,60 aan uitgaven buiten begrotingsverband is als volgt opgebouwd:

a. Te vorderen van ministeries en derdenf 116 955,60
b. Intra-comptabele debiteurenf 156 580,00
Totaalf 273 535,60

ad a. Te vorderen van ministeries en derden

Het saldo bestaat uit salariskosten lange uitzendingen (f 74 047,46) welke t.b.v. de Wederopbouw zijn gemaakt.

Deze salariskosten dienen door tussenkomst van de Vertegenwoordiging in de Nederlandse Antillen doorberekend te worden t.l.v. de geblokkeerde BNA-rekening.

Op basis van in het verleden gemaakte afspraken met het Ministerie van Financiën wordt de betaalde BTW (f 42 908,14) in het kader van de ontwikkelingssamenwerking van de Belastingdienst teruggevorderd.

ad b. Intra-comptabele debiteuren

De intra-comptabele debiteuren bestaan uit een vijftal vorderingen in verband met afrekeningen tropentoelagen en voorschotten ten behoeve van Koraal Specht en Wederopbouw, die in 2001 worden afgewikkeld.

Ad 6. Ontvangsten buiten begrotingsverband (intra-comptabele schulden)

Het bedrag van f 99 979,93 aan ontvangsten buiten begrotingsverband is als volgt opgebouwd:

a. Nog te verrekenen ontvangsten ministeries en derdenf 99 979,93
Totaalf 99 979,93

ad a. Nog te verrekenen ontvangsten ministeries en derden

Dit saldo betreft een nog in de rekening-courant te verrekenen bedrag met Hoofdstuk VII met betrekking tot het overnemen van vorderingen van de directie Personeel & Organisatie die ten laste van dit begrotingshoofdstuk zijn gebracht.

Ad 8. Extra-comptabele vorderingenAd 8a. Tegenrekening extra-comptabele vorderingen

Het saldo per 31 december 2000 kan als volgt worden gespecificeerd:

Bedragen x f 1 000

 Totaal bedragKorte termijnLange termijnWaarvan ≤ 1 jaarWaarvan ≥ 1 jaar
1. Algemeen12 41812 418   
2. Vordering op de Nederlandse Antillen137 321137 321   
3. Leningen558 258 558 2583 909554 349
4. Leningen bevordering bedrijfsvestiging17 337 17 337 17 337
Totaal725 334149 739575 5953 909571 686

1. Algemeen

Het openstaande saldo bestaat met name uit een vordering op Aruba (Overheidsprojecten) ad f 11 612 mln.

2. Vordering op de Nederlandse Antillen

De regering van de Nederlandse Antillen is de aflossingsverplichtingen over 1996 tot en met 1999 niet nagekomen. In eerste instantie was de regering van de Nederlandse Antillen voor de aflossingsverplichtingen over 1996 en 1997 uitstel tot betaling verleend tot 1 maart 1998. Dit uitstel is verleend uitgaande van de veronderstelling dat rond die datum een overeenkomst zou zijn gesloten met het IMF over een uit te voeren structureel aanpassingsprogramma (SAP). Op basis van deze overeenkomst zou Nederland bereid zijn om de aflossingsverplichtingen over 1996, 1997 en 1998 concessioneel te herfinancieren.

Als gevolg van het niet tot stand komen van een overeenkomst tussen de regering van de Nederlandse Antillen en het IMF zijn de aflossingsverplichtingen over 1996, 1997 en 1998 direct opeisbaar geworden en derhalve als vordering op de Nederlandse Antillen in de financiële administratie vastgelegd.

Ook in 1999 is de aflossingsverplichting niet voldaan. Deze is opgenomen als vordering.

In het kader van het IMF-traject is afgesproken dat de aflossingsverplichting 2000 zal worden geherfinancierd. Derhalve zal in 2001 deze vordering worden omgezet in een lening aan de Nederlandse Antillen.

Bedragen x f 1 000

Specificatie AflossingsverplichtingBegrotingsleningenNIO leningen 
19968 38524 43332 818
19976 26225 04331 305
19986 38525 66932 054
19996 512 6 512
20008 32126 31134 632
Totaal35 865101 456137 321

3. Leningen

De door Koninkrijksrelaties verstrekte geldleningen (niet zijnde voorschotten) worden, conform het gestelde in de Regeling Departementale Begrotingsadministratie, afzonderlijk weergegeven.

Bedragen x 1 000

 Gehanteerde koersenBedrag in valutaBedrag in Hfl.
– Annuïteiten lening 1971    2 347
– Vijfjarenplan 1967–1971 (ex art. 3)    1 562
– Vijfjarenplan 1972–1976    37 167
– Begrotingssteun Aruba    72 000
– Maatregel Tussenbalans    147 111
– Consolidatie lening 1995 Nederlandse Antillen (1995.01)    32 048
– Prefinanciering Overheidsprojecten1,06(begrotingskoers)Naf20 00021 200
– Contragarantie EIB2,20371(vaste omrekenkoers)ECU4 90110 801
– Water- en Energiebedrijf Aruba (Akte 263-JZ/1995)1,06(begrotingskoers)Afl28 00029 680
– Begrotingsleningen via de NPMNA1,06(begrotingskoers)Naf24 59226 068
– Begrotingsleningen via de NPMNA1,90(begrotingskoers)USD10 65020 235
– Nederlandse Antillen Liquiditeitssteun1,41146(werkelijk betaalde koers)Naf32 00045 167
– Nederlandse Antillen Aanvullende liquiditeitssteun1,4109(werkelijk betaalde koers)Naf80 000112 872
Totaal    558 258

Annuïteitenlening 1971

Het betreft een 2,5% dertigjarige annuïteitenlening ingevolge de wet van 23 december 1960, Stb. 599, de wet van 23 april 1964, Stb. 133 en de extra ontwikkelingshulp 1965. In 2001 wordt de laatste termijn afgelost.

Vijfjarenplan 1967–1971 (ex art. 3)

Deze lening is verstrekt ingevolge artikel 3 van de wet van 17 januari 1968, Stb. 28. Het is een annuïteitenlening waarvan 3% van de hoofdsom in 25 jaar wordt afgelost. In 2001 wordt de laatste termijn afgelost.

Vijfjarenplan 1972–1976

In 1977 is het aan deze periode verbonden leningsbedrag omgezet in een dertigjarige lening met een rente van 2,5% per jaar. Met ingang van 1985 wordt afgelost in 22 jaarlijkse annuïteiten. In het jaar 2006 zal de laatste aflossing plaatsvinden.

Begrotingssteun Aruba

In 1985 is aan Aruba een begrotingssteun verleend in de vorm van een lening van f 100 mln. De lening heeft een looptijd van 30 jaar met een rente van 2,5%. Gedurende de eerste 8 jaar hoefde op deze lening niet te worden afgelost. Met ingang van 1994 vindt aflossing plaats in 25 jaarlijkse termijnen van 4 mln. In het jaar 2018 zal de laatste aflossing plaatsvinden.

Maatregel Tussenbalans

Begrotingsleningen 1991 tot en met 2000. In het kader van de maatregel Tussenbalans zijn met ingang 1991 begrotingsleningen verstrekt aan de Nederlandse Antillen en Aruba tot een totaalbedrag van f 147,1 mln ter financiering van projecten, waarvan een bepaald rendement verwacht mag worden. De leningen hebben een looptijd van dertig jaar waarvan de eerste acht jaar vrij van aflossing zijn. Het rentepercentage is 2,5%.

Nog niet alle leningsovereenkomsten zijn ondertekend. Dit is mede gelegen in het wetgevingstraject dat moet worden doorlopen voortvloeiend uit de Staatsregeling van de Nederlandse Antillen. Geldleningen ten name of ten laste van de Nederlandse Antillen kunnen alleen krachtens landsverordening worden aangegaan. Tevens dient bij landsbesluit te worden vastgelegd op welke wijze het land de Nederlandse Antillen in en buiten rechte wordt vertegenwoordigd.

Een specificatie van de leningen luidt als volgt:

Bedragen x f 1 000

 Bedrag hoofdsom per 31-12-00Formalisering
1991 Nederlandse Antillen46 797*nee
1991 Aruba14 120ja
1992 Nederlandse Antillen20 658*nee
1992 Aruba16 253ja
1993 Nederlandse Antillen9 301*nee
1993 Aruba9 362ja
1994 Nederlandse Antillen4 377*nee
1994 Aruba3 604ja
1995 Nederlandse Antillen9 370ja
1995 Aruba570ja
1996 Nederlandse Antillen2 889*nee
1997 Nederlandse Antillen4 038nee
1998 Nederlandse Antillen3 030nee
2000 Nederlandse Antillen (OBNA)2 742concept
Totaal147 111 

De betreffende landsverordeningen en landsbesluiten zijn vastgesteld voor de met * aangemerkte leningen.

Consolidatielening 1995 Nederlandse Antillen

Consolidatieovereenkomst achterstandenrekening schuldendienst 1991. In 1991 heeft de regering van de Nederlandse Antillen niet voldaan aan de rente- en aflossingsverplichting aan de Nederlandse Investeringsbank voor Ontwikkelingslanden N.V.. In 1995 is de Consolidatieovereenkomst opgesteld van de openstaande vorderingen uit hoofde van de achterstand op aflossingen over de periode tot en met 31 december 1992.

Préfinanciering overheidsprojecten

Aan de Nederlandse Antillen en Aruba is met betrekking tot de préfinanciering van overheidsprojecten een permanent voorschot verleend van Naf 42 mln. In 1997 is dit voorschot met Naf 5 mln ten behoeve van de Nederlandse Antillen verhoogd ter financiering van projecten in het kader van het Sociaal Noodprogramma. In 2000 is het permanente voorschot aan de Nederlandse Antillen teruggebracht van Naf 32 mln naar Naf 20 mln. Na goedkeuring van de uitgaven wordt het saldo aangezuiverd.

Het uitstaande permanente voorschot van Aruba (Naf 10 mln) is inmiddels teruggevorderd.

Contragarantie

De contragarantie van de Nederlandse Antillen en Aruba op garantie van de rente en aflossingen van door de Europese Investeringsbank aan de Nederlandse Antillen en Aruba verstrekte leningen is opgenomen als extra comptabele vordering.

Water- en Energiebedrijf Aruba

Begrotingslening ten behoeve van het Water en Energie Bedrijf N.V. gevestigd te Aruba. De lening is verstrekt voor het aldaar verrichten van een groot aantal investeringen voor de renovatie en uitbreiding van het water- en elektriciteitsbedrijf. Deze leningsovereenkomst is opgesteld in Arubaanse valuta, ad Afl 28,0 mln. De lening heeft een looptijd van dertig jaar waarvan de eerste acht jaar vrij van aflossing is. Het rentepercentage is 2,5%.

Begrotingsleningen via de Nederlands Participatie Maatschappij voor de Nederlandse Antillen (NPMNA)

Door tussenkomst van de NPMNA zijn begrotingsleningen verstrekt ter financiering van de navolgende projecten.

Bedragen x 1 000

 HoofdsomHoofdsomTrekkingenTrekkingen
 in valutain Hfl.In valuta per 31-12-00In Hfl. per 31-12-00
– Luchthaven Sint Maarten (LVFM 1997.01) (108 574)Naf 8 8009 328Naf 8 7729 298
– Bouw 474 woningen Sint Maarten (Belvedère proj.SMHDF1997.01) (108 451)Naf 7 1107 537Naf 7 1107 537
– Zelfbouw Sint Maarten (SMHFF 1998.01) (108 675)Naf 7 5007 950Naf 7 5007 950
– Luchthaven SXM fase1 Flamengopond dempen (PJIAE 1998.01) (108 908)Naf 6 3006 678Naf 1 2101 283
– Haven Sint Maarten (108 983)USD 10 65020 235USD 10 65020 235
Totaal   46 303

De gehanteerde koers voor de Naf is Hfl. 1,06 en voor de USD Hfl. 1,90

De leningsovereenkomsten zijn afgesloten met de volgende instellingen:

• Luchthaven Sint Maarten (LVFM 1997.01)

Begrotingslening verstrekt aan de Luchthaven Veiligheid Financiering Maatschappij N.V. te Sint Maarten ad Naf 8,8 mln.

• Bouw 474 woningen Sint Maarten (Belvedère project SMHDF 1997.01)

De begrotingslening ad Naf 7,110 mln is verstrekt aan de Sint Maarten Housing Development Foundation te Sint Maarten.

• Zelfbouw Sint Maarten (SMHFF 1998.01)

De leningsovereenkomst ad Naf 7,5 mln is afgesloten met de Sint Maarten Housing Finance Foundation.

• Luchthaven Sint Maarten fase 1, Flamengo Pond dempen (PJIAE 1998.01)

Leningsovereenkomst afgesloten met de Prinses Juliana International Airport Exploitatiemaatschappij N.V. ad Naf 6,3 mln.

• Haven Sint Maarten betreft een lening aan de Sint Maarten Harbour Cargo Facilities NV (USD 4 mln.) en een lening aan de Sint Maarten Harbour Cruise Facilities ( USD 6,650 mln).

Liquiditeitssteun Nederlandse Antillen

Ten behoeve van de liquiditeitssteun aan de Nederlandse Antillen zijn in 2000 in het kader van het IMF traject twee leningen verstrekt. De leningen zijn opgesteld in Antilliaanse valuta en zijn groot Naf 32 mln en Naf 80 mln.

De leningen zijn rentedragend vanaf 31 januari 2001 waarbij het rentepercentage 2,5% bedraagt. De leningen hebben een looptijd van 30 jaar waarvan de eerste 8 jaar aflossingsvrij zijn.

4. Lening bevordering bedrijfsvestiging

Door tussenkomst van de Nederlands Participatie Maatschappij voor de Nederlandse Antillen is een aantal leningen verstrekt ter financiering van samenwerkingsactiviteiten met de Nederlandse Antillen en Aruba. De in onderstaande tabel opgenomen gegevens zijn gebaseerd op een opgave van de NPMNA.

Bedragen x 1 000

 Nog te ontvangen per 31 december 2000
 ValutaBedrag in valutaBedrag in Hfl.
Aruban Investmentbank NVAfl3 2023 394
Plantation Bay Beach Resort and Casino BVUSD1 2792 430
OBNA, International Trade CenterNaf800848
OBNA, Curaçao Sea Aquarium NVNaf3 7854 010
OBNA, Curaflor NVNaf8590
OBNA, Lionsdive Hotel & Marine NVNaf2021
Plant Hotel NVUSD2 6445 024
Curinde N.V. (conversie naar aandelen)vervallen  
Dutchco NVUSD8001 520
Totaal  17 337

De gehanteerde koers voor de Naf/Afl is Hfl 1,06 en voor de USD Hfl 1,90. De bedragen zijn inclusief achterstallige rente en aflossingen.

Curinde N.V.

De NPMNA heeft met Curinde overeenstemming bereikt over de conversie van een renteloze lening naar een aandelenbelang in Curinde (zie overzicht deelnemingen).

Dutchco

Deze post is tegen de oorspronkelijke waarde opgenomen, in afwachting van nadere informatie van de NPMNA omtrent de afwikkeling van de overname van de aandelen OPM/Dutchco door NPMNA.

Ad. 10. Openstaande voorschottenAd. 10a. Tegenrekening openstaande voorschotten

De saldi van de per 31 december 2000 openstaande voorschotten en van de in 2000 afgerekende voorschotten worden hieronder per jaar gespecificeerd:

Stand openstaande voorschotten per 31 december 2000

Bedragen x f 1 000

JaarSaldo 1 jan. 2000Bevoorschot 2000Afgerekend in 2000Saldo 31 dec. 2000
t/m '95192 122 122 23069 892
'96179 119 79 001100 118
'97212 631 89 184123 447
'98272 696 93 430179 266
'99346 137 12 626333 511
'00 349 9367 331342 605
Totaal1 202 705349 936403 8021 148 839

De verdeling van de openstaande voorschotten naar de begrotingsartikelen is als volgt opgebouwd:

Bedragen x f 1 000

ArtikelOmschrijving2000199919981997t/m 1996Totaal
02.01Toeslagen op pensioenen6 63110 96011 96510 5939 33049 479
02.02Bijstand rechterlijke Macht  7814691 1262 376
02.13Samenwerkingsmiddelen335 974322 551166 520112 385159 5541 096 984
 Totaal342 605333 511179 266123 447170 0101 148 839

Toelichting

Artikel 02.01 Toeslagen op pensioenen

Ten laste van dit artikel zijn voorschotten verleend inzake toeslagen op Antilliaanse pensioenen, krachtens de Toeslagregeling pensioenen Suriname en de Nederlandse Antillen en de Verrekenkoersregeling voor Antilliaanse Pensioenen.

Artikel 02.02 Bijstand rechterlijke macht

Ten laste van dit artikel wordt onder andere een tropentoelage gebracht. De betalingen t/m 1998 zijn als voorschot vastgelegd, totdat de tropentoelage definitief kan worden vastgesteld. In verband met de integratie van het Kabinet voor Nederlands-Antilliaanse en Arubaanse Zaken met het ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties is een andere methodiek voor het vastleggen van deze voorschotten ingevoerd.

Het saldo aan openstaande voorschotten geeft weer het bedrag dat per ultimo 1998 volgens de oude systematiek nog definitief moet worden vastgesteld.

Artikel 02.13 Samenwerkingsmiddelen

Ten laste van dit artikel worden projecten van verschillende beleidssectoren gefinancierd. Ter afsluiting van overheidsprojecten wordt een procesverbaal van projectbeëindiging opgemaakt, tevens dient een accountantsverklaring te worden overgelegd. Pas dan worden de voorschotten definitief afgewikkeld.

Ten laste van dit artikel zijn tevens voorschotten verstrekt in de vorm van begrotingsleningen. De betreffende leningen zijn opgenomen in balanspost 8 extra-comptabele vorderingen, onderdeel Leningen.

Ad 11. Garantieverplichtingen

Ad 11a. Tegenrekening garantieverplichtingen

Het bedrag van f 663 281 740,48 aan garantieverplichtingen is als volgt opgebouwd:

Garanties 1 januari 2000f 725 076 358,53 
Verleende garanties in 2000f 27 135 000,00 
 f 752 211 358,53 
Vervallen garanties in 2000f 88 929 618,05–/-
Openstaande garanties per 31 december 2000f 663 281 740,48 

De openstaande garantieverplichtingen zijn als volgt opgebouwd:

1. Garantie van rente en aflossing van leningen ten behoeve van de financiering van rendabele projecten (periode 1962–1992) tot een maximum van Naf 125 mln (wetten van 3 mei 1962, Stb. 153 en 23 april 1964, Stb. 130)5 748 750,00
  
2. Garantie van rente en aflossing van door de Nederlandse Investeringsbank voor ontwikkelingslanden NV (N.I.O.) verstrekte leningsgelden499 993 329,68
  
3. Garantie van rente en aflossing van door de Europese Investeringsbank aan de Nederlandse Antillen en Aruba verstrekte leningen in ECU's 4 901 mln a f 2,20 37110 801 000,00
  
4. Garantie van rente en aflossing van een aan de houdstermaatschappij Oranjestad Property Management verstrekte geldlening van maximaal USD 48 mln a f 1,80 (begrotingskoers in 1998)71 895 000,00
  
5. Borgstelling van rente en aflossing d.d. 16-10-1997 van het project Belvedère, bouw 474 woningen Sint Maarten74 843 660,80
Totaal663 281 740,48

Toelichting

Garantieverplichting 2

De garantieverplichting bedraagt volgens de garantie overeenkomst van het Rijk per ultimo 2000 f 473 mln. In 2000 heeft de Nederlandse Antillen niet voldaan aan de aflossingsverplichting (f 27 mln). De garantieverplichting per ultimo 2000 bedraagt derhalve f 500 mln.

In het kader van het IMF-traject is afgesproken dat de aflossingsverplichting 2000 zal worden geherfinancierd.

Garantieverplichting 4 OPM

Om bedrijfseconomische redenen zijn de aandelen OPM overgenomen door de NPMNA. Formele liquidatie van de OPM vindt in 2001 plaats. Per ultimo 2000 is de garantstelling overeenkomstig de garantieovereenkomst opgenomen op de balans.

Ontvangsten artikel 02.03 Garanties

Door de Nederlandse Antillen en Aruba is een «contra garantie» gesteld met betrekking tot de garantie van rente en aflossing van door de Nederlands Investeringsbank aan de Nederlandse Antillen en Aruba verstrekte leningen van ECU 4,901 mln à f 2,20 371.

De contragarantie bedraagt f -/- 10,801 mln. Dit bedrag is tevens opgenomen in de extra comptabele vorderingen.

Ad 12. Openstaande verplichtingenAd 12a. Tegenrekening openstaande verplichtingen

Het bedrag van f 811 321 382,56 aan openstaande verplichtingen is als volgt opgebouwd:

Verplichtingen 1 januari 2000 f 912 830 729,51
Aangegane verplichtingen in 2000 f 417 466 484,65
  f 1 330 297 214,16
   
Tot betaling gekomen in 2000f 497 126 004,99 
Negatieve bijstellingen verplichtingen uit eerdere begrotingsjarenf 21 849 826,61 
 f 518 975 831,60–/–
   
Totaal openstaande verplichtingen per 31 december 2000 f 811 321 382,56

De negatieve bijstellingen van aangegane verplichtingen uit eerdere begrotingsjaren hebben voornamelijk betrekking op de herwaardering van de openstaande verplichtingen in verband met de jaarlijkse wijziging van de begrotingskoers en op het bijstellen van restantverplichtingen in verband met afgerekende projecten.

Ad 13. DeelnemingenAd 13a. Tegenrekening deelnemingen

Deelnemingen

Het verwerven van aandelen door de staat in privaatrechtelijke ondernemingen wordt conform het gestelde in de Regeling Departementale Begrotingsadministratie, tegen de oorspronkelijke aankoopprijs extra-comptabel vastgelegd.

In de tabel deelnemingen wordt inzicht verkregen in de deelnemingen in privaatrechtelijke ondernemingen en nationale instellingen via de Nederlandse Participatie Maatschappij voor de Nederlandse Antillen (NPMNA). De hierin opgenomen gegevens zijn gebaseerd op een opgave van de NPMNA.

Bedragen x 1 000

 ValutaBedrag in ValutaBedrag in Hfl.
Antillean Soap Company NVAfl1 1381 206
OBNANaf1 5001 590
OBNA Int. Trade Center Curaçao NVNaf2 0002 120
Aruba Investment Bank NVAfl5 1235 431
Oranjestad Property Management NVAfl12 83313 602
Plantation Bay Beach Resort & Casino NVUSD7 24013 756
CurintaNaf10 00010 600
Curaçao Port Authority (Mega Cruise Steiger)Naf5 0005 300
Sint Maarten Harbour Holding Company NVUSD6 00111 401
Curinde N.V.Naf9 2699 826
Totaal  74 832

De deelnemingen zijn gewaardeerd tegen de in 2000 geldende begrotingskoers (1 USD tegen Hfl 1,90. Naf/Afl tegen Hfl 1,06).

Bijlage 1 Overzicht Overheidprojecten Nederlandse Antillen en Aruba

Uitgaven in NLG

De kwaliteit van het bestuur8 302 365
Duurzame economische ontwikkeling273 805 856
Onderwijs21 861 126
Rechtshandhaving618 366
Overig27 620 663
  
Totale uitgaven Overheidsprojecten 2000332 208 377
  
Koersverschillen17 754 747
  
Totaal349 963 124
De kwaliteit van het bestuur   
BRANDWEER SABANAf590 202643 320
BRANDWEER ST.EUSTATIUSNAf698 459761 320
CONSOLIDATIEPERIODE DIVNAf7 9168 628
DE ANTILLIAANSE MILITIE EEN TOEKOMST PERSPEKTIEFNAf732 795798 747
DIV ONDERNEMINGSBELEIDSPLAN ITS/WPA-KTNAf43 50647 422
«HUISVESTING DEZ; INRICHTING KANTOOR MOLENPLEIN»NAf384 466419 068
MANAGEMENTONDERSTEUNING DIV/IT & SNAf13 76915 008
MEERJARIG INFORMATISERINGSPROGRAMMA 1998 (MIP)NAf634 335691 425
OPLEIDINGSPLAN CURACAO OMZETTING PS NAAR OHPNAf132 295144 202
PERSONEELSINFORMATIESYSTEEM DIVNAf293 671320 101
REINVENTING GOVERNMENT FASE 2NAf24 39226 587
REINVENTING GOVERNMENT INVESTERINGSKOSTENNAf427 904466 415
STAGEREGELING ARUBA JAARBUDGET 1998Afl29 16431 789
STAGEREGELING NA 3E TRANCHENAf3 6343 961
STAGEREGELING NA 4E TRANCHENAf3 7174 052
STAGEREGELING NA 6E TRANCHENAf737803
UITVOERINGSKOSTEN TRANSFORMASCHON 1E TRANCHENAf20 79322 664
VOORBEREIDINGSKOSTEN DEPOSNAf4 5134 919
VOORBEREIDINGSKOSTEN DEPOSNAf18 82020 514
ONDERSTEUNING PROJECTADMINISTRATIE SID COPPENSHfl13 52013 520
URGENTIEPROGRAMMA SANERING OVERHEIDSAPPARAATHfl300 514300 514
BBI 1998 SOABNAf919 8901 002 680
FEASIBILITY POT DEPOSNAf55 71760 732
MEERJARIG INFORMATISERINGSPROGRAMMA 2000 (MIP)NAf953 1791 038 965
MODERNIZATION OF FINANCIAL MANAGEMENT III (MFM III)NAf614 063669 329
OPERATIE BBI 1996–2000NAf539 522588 079
VERSTERKING THESAURIEFUNCTIENAf83 38090 884
WEDEROPBOUW SXM ACCOUNTANTSCONTROLENAf97 905106 716
Subtotaal de kwaliteit van het bestuur  8 302 365
Duurzame economische ontwikkeling
AANVULLENDE LIQUIDITEITSSTEUN 2000Hfl112 872000112 87 2000
VOLKSHUISVESTING SXMHfl12 523 32612 523 326
WEDEROPBOUW SXM ONDERSTEUNING MARKERTINGPLAN TOERISME DOORNHfl23 04023 040
ARUBADEAL  22000 000
OBNA 3E KREDIETLIJN 4E TRANCHEHfl2 742 1862 742 186
ONTWIKKELING CORNELISBAAI CONTRACT VD VALK-CURACAO FASE1NAf4 196 7394 574 446
PRIVATISERINGSBELEID CURACAONAf213 958233 214
REHABILITATIE MATHEYWERF UITVOERINGSKOSTENNAf2 6002 834
SOCIAAL NOODPROGRAMMA ECONOMISCHE ONTWIKKELINGEN 1998NAf4 000 0004 360 000
WEDEROPBOUW SXM DEMPEN FLAMINGOPOND FASE 1NAf67 04873 082
ZEEPROMENADE BONAIRE FASE IINAf2 092 0922 280 380
AANSCHAF HAVENBOOT ST.EUSTATIUSNAf6 9447 569
AANSCHAF RADARSYSTEEM CURACAONAf118 817129 511
DRINKWATERDISTRIBUTIE SABANAf8 2599 002
DRINKWATERVOORZIENING EUX VBKNAf378 418412 476
KNAP FONDS 98/99NAf49 50553 960
LUCHTHAVEN BONAIRE BUSINESSPLAN FLAMINGO AIRPORT 1997–2006NAf126 470137 852
LUCHTHAVEN SABA UPGRADING UVKNAf379 202413 330
MILIEUFONDS NA 98/99 BIJDRAGENAf74 25880 941
MODERNISERING WEERRADARSYSTEEM NA OHP-DEELNAf101 412110 539
RWZI BUBALI UPGRADING FASE 1 EN 2Afl41 05744 752
SANERINGSPLAN VOGELPLASAfl23 30225 399
LIQUIDITEITSSTEUN 2000  101 627 000
VUILNISWAGEN SABANAf168 145183 278
WATERHUISHOUDING MARIE POMPOEN VBK EN UVK KOSTENNAf1 248 3592 450 711
WEDEROPBOUW SXM AFVAL/HEMELWATER BAGGEREN FRESHPONDNAf3 507 7243 823 419
WEDEROPBOUW SXM AFVAL/HEMELWATER FORT WILLIAMNAf184 054200 619
WEDEROPBOUW SXM AFVAL/HEMELWATER PERSLEIDING BELVEDERENAf244 017265 979
WEDEROPBOUW SXM AFVAL/HEMELWATER VBKNAf448 014488 335
WEDEROPBOUW SXM ISOLATIE STORTPLAATS PONDFILLLNAf887 937967 851
WEDEROPBOUW SXM SCHOONMAAKAKTIE SHANTY TOWNSNAf109 553119 413
WERKBUDGET MILIEU EN NATUURBELEID NANAf522 395569 411
Subtotaal duurzame economische ontwikkeling273 805 856
Onderwijs
ANTILLIAANSE SCHIL WERKSCHRIFTEN TAAL KABAALNAf242 022263 804
ATLASSEN BOVENWINDSE EILANDENNAf279 660304 829
ATLASSEN CURACAONAf627 900684 411
BASISVORMING VOORTGEZET ONDERWIJS N.A. 1998NAf833 191908 178
ERVARINGSGERICHT LERENNAf451 353491 975
FASE 4 VERSTERKING ACTUALISERING MTO ARUBAAfl83 58991 112
GWENDOLYN VAN PUTTENSCHOOL MAVO/BVONAf94 899103 440
«HERSTR. LBO; INVENTARIS 4E LEERJAAR; OVERIGE ONDERDELEN»Afl26 21628 575
HERSTRUCTURERING LBO INVENTARIS 3E LEERJAARAfl68 78674 977
HERSTRUCTURERING LBO WERKPLAN 1996/1997Afl62 46468 086
HERSTRUCTURERING LBO WERKPLAN 1997/1998Afl61 07466 571
INRICHTING IPAAfl4 2454 627
MAVO SCHOLEN ANDERS NEDERLANDSNAf25 37827 662
NIEUWE KLEUTER/BASISSCHOOL TE NIKIBOKONAf5 127 8915 589 401
NOS TERA NOBO ATLASSEN BONAIRENAf72 70379 246
ONDERWIJS OP ST.EUSTATIUSNAf15 09416 452
PERSPEKTIVA PA PROGRESO (BVO)NAf39 74743 324
RENOVATIE EN UITBREIDING VAN GINNEKENSCHOOL FASE 3A UVKNAf2 047 6612 231 950
SABA COMPREHENSIVE SCHOOL LADVO-BVO / DAK SPORTHAL SABANAf139 136151 658
SOCIAAL NOODPROGRAMMA ONDERWIJS 1998NAf3 250 0003 542 500
VERNIEUWING COMPUTERS MAVONAf50 60655 161
VERNIEUWING TAAL- EN REKENONDERWIJS SXMNAf282 787308 238
VERSTERKING ACTUALISERING MTO ELEKTROTECHNIEK FASE 3NAf3 5833 905
VERSTERKING ACTUALISERING MTO WERKTUIGBOUWNAf6975
VERSTERKING/ACTUALISERING MTO BOUWKUNDE FASE 4NAf4 1544 528
VERSTERKING/ACTUALISERING MTO ELEKTROTECHNIEK FASE 3Afl83 58991 112
WEDEROPBOUW SXM HERSTEL 4 SCHOLENNAf70 22776 547
WEDEROPBOUW SXM MAC ST JOHN'S ESTATE CAY HILL SCHOOLNAf2 631 9712 868 848
WEDEROPBOUW SXM MILTON PETERS COLLEGENAf774 104843 773
WEDEROPBOUW SXM ONDERWIJS VBKNAf403 483439 796
WEDEROPBOUW SXM ONDERWIJS VERVANGING INVENTARISNAf118 361129 013
WEDEROPBOUW SXM REPARATIE SUNDIAL SCHOOLNAf134 734146 860
URGENTIEPROGRAMMA JEUGD EN JONGEREN EXPERIMENTELE PROJECTENHfl1 995 4881 995 488
URGENTIEPROGRAMMA JEUGD EN JONGEREN PROGRAMMAKOSTENHfl125 000125 000
Subtotaal onderwijs21 861 126
Rechtshandhaving
AUTOMATISERING GEMEENSCHAPPELIJK HOF VAN JUSTITIENAf106 256115 819
KORAAL SPECHT ELEKTRA VBKNAf9 24010 072
NAVAS ST. MAARTEN OHP DEELNAf7 7468 443
RESOCIALISATIE JONGE GEDETINEERDEN NANAf223 282243 377
VREEMDELINGEN ADMINISTRATIE SYSTEEM OHP DEELNAf179 500195 655
URGENTIEPROGRAMMA PAO CURSUS WETGEVINGSLEERHfl45 00045 000
Subtotaal rechtshandhaving618 366
Overig
BAN BARIO BEKNAf662 669722 309
CENTRUM VOORLICHTING ANTILLIANENNAf355 792387 813
GEZONDHEIDSONDERZOEK BOVENWINDEN EN BONAIRENAf327 475356 948
INRICHTING SCHAARLOOWEG 102NAf39 88543 475
KINDER EN JEUGDTELEFOONNAf144 940157 985
NIEUWBOUW CAPRILESKLINIEK TRANCHE 1998NAf248 575270 947
OPVOEDINGSVOORLICHTING AAN OPVOEDERSNAf74 50681 212
SEKRETERIAAT BIJDRAGE 1997 TASK FORCENAf140 000152 600
SOCIAAL NOODPROGRAMMA SOCIALE ONTWIKKELING GEZONDHEIDSZORG98NAf3 500 0003 815 000
WEDEROPBOUW SXM RODE KRUISNAf28 79931 391
ACTIEPLAN BINNENSTAD INFRASTRUCTUURNAf3 858 8154 206 108
ACTIEPLAN BINNENSTAD OVERIGE NIEUWBOUWNAf62 97068 637
ACTIEPLAN BINNENSTAD RESTAURATIENAf142 194154 991
ACTIEPLAN BINNENSTAD VERWERVINGENNAf26 19728 555
ACTIEPLAN BINNENSTAD WONINGBOUW EN RENOVATIENAf4 422 6834 820 724
RENOVATIE VILLAGE EN ESSO HEIGHTS FASE 2Afl152 933166 697
RESTAURATIE HISTORIC CORE ST EUSTATIUS 2E TRANCHENAf877 173956 119
SOCIAAL NOODPROGRAMMA VOLKSHUISVESTING WIJKVERBETERING 1998NAf2 250 0002 452 500
WEDEROPBOUW SXM BEJAARDENWONINGEN BELVEDERENAf2 8533 110
WEDEROPBOUW SXM HOUSING DEVELOPMENT FUND AANLOOPKOSTENNAf29 34631 987
WEDEROPBOUW SXM ZELFBOUWNAf5 105 9775 565 515
WEDEROPBOUW SXM 200 NOODWONINGENNAf44 93248 976
«300 WONINGEN FCB; OHP-DEEL »NAf1 642 3881 790 203
300 WONINGEN FCB VBKNAf34 07137 137
CASA BLANCAHfl1 522 84350 223
MASTERPLAN HISTORIC CORENAf50 22354 743
NIEUWE OPENBARE BIBLIOTHEEK BONAIRE – VOORBEREIDNGNAf123 715134 849
RESTAURATIE DE TEMPEL UVKNAf200 000218 000
RESTAURATIE FORT ORANJE SINT EUSTATIUS VBKNAf370 845404 221
RESTAURATIE FORT ORANJE TBV GERECHTSGEBOUW BONAIRENAf249 430271 879
ZOUTSCHADE ONDERZOEK 3E FASE, SUPPLETIENAf124 596135 810
Subtotaal overig27 620 663
Koersverschillen
KOERSVERSCHIL 2000 NIEUW BELEIDHfl00
KOERSVERSCHIL 2000 OUD BELEIDHfl17 754 74717 754 747
Subtotaal koersverschillen  17 754 747
Naar boven