Kamerstuk
Datum publicatie | Organisatie | Vergaderjaar | Dossier- en ondernummer | Datum indiening |
---|---|---|---|---|
Tweede Kamer der Staten-Generaal | 2000-2001 | 27700 nr. 13 |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
Datum publicatie | Organisatie | Vergaderjaar | Dossier- en ondernummer | Datum indiening |
---|---|---|---|---|
Tweede Kamer der Staten-Generaal | 2000-2001 | 27700 nr. 13 |
Deze financiële verantwoording bestaat uit:
• de rekening van verplichtingen, uitgaven en ontvangsten, voorzien van een toelichting;
• de op deze rekening aansluitende saldibalans per 31 december 2000, voorzien van een toelichting.
Den Haag, 16 mei 2001
De Minister van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties,
K. G. de Vries
De Staatssecretaris van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties,
G. M. de Vries
Financiële verantwoording van Koninkrijksrelaties (IV) over het jaar 2000 Staat behorende bij de financiële verantwoording over het jaar 2000 Rekening 2000 Koninkrijksrelaties (IV) Onderdeel uitgaven en verplichtingen
(1) | (2) | (3) = (2) – (1) | |||||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Art. | Omschrijving | Oorspronkelijk vastgestelde begroting | Realisatie | Verschil realisatie en oorspronkelijke vastgestelde begroting | |||||||||||
Verplichtingen | Uitgaven | Verplichtingen | Uitgaven | Verplichtingen | Uitgaven | ||||||||||
NLG1000 | EUR1000 | NLG1000 | EUR1000 | NLG1000 | EUR1000 | NLG1000 | EUR1000 | NLG1000 | EUR1000 | NLG1000 | EUR1000 | ||||
TOTAAL | 282 264 | 128 086 | 497 128 | 225 586 | 214 864 | 97 500 | |||||||||
01 | Algemeen | 74 | 34 | Nihil | Nihil | ||||||||||
03 | Loonbijstelling | Nihil | Nihil | Nihil | Nihil | Nihil | Nihil | Nihil | Nihil | ||||||
04 | Prijsbijstelling | 74 | 34 | 74 | 34 | Nihil | Nihil | Nihil | Nihil | – 74 | – 34 | – 74 | – 34 | ||
02 | Samenwerking met de Nederlandse Antillen en Aruba | 282 190 | 128 052 | 497 128 | 225 586 | ||||||||||
01 | Toeslagen op pensioenen | 12 560 | 5 699 | 12 560 | 5 699 | 12 516 | 5 680 | 6 631 | 3 009 | – 44 | – 19 | – 5 929 | – 2 690 | ||
02 | Bijstand rechterlijke macht | 3 700 | 1 679 | 3 700 | 1 679 | 6 070 | 2 754 | 6 015 | 2 729 | 2 370 | 1 075 | 2 315 | 1 050 | ||
03 | Garanties | Memorie | Memorie | Memorie | Memorie | 26 312 | 11 940 | 26 312 | 11 940 | 26 312 | 11 940 | 26 312 | 11 940 | ||
13 | Samenwerkingsmiddelen | 171 531 | 77 837 | 265 930 | 120 674 | 372 571 | 169 065 | 458 170 | 207 908 | 201 040 | 91 228 | 192 240 | 87 234 |
Mij bekend,
De Minister van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties,
De Staatssecretaris van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties,
Financiële verantwoording van Koninkrijksrelaties (IV) over het jaar 2000 Staat behorende bij de financiële verantwoording over het jaar 2000 Rekening 2000 Koninkrijksrelaties (IV) Onderdeel ontvangsten
(1) | (2) | (3) = (2) – (1) | ||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Art. | Omschrijving | Oorspronkelijk vastgestelde begroting | Realisatie | Verschil realisatie en oorspronkelijk vastgestelde begroting | ||||
Ontvangsten | Ontvangsten | Ontvangsten | ||||||
NLG1000 | EUR1000 | NLG1000 | EUR1000 | NLG1000 | EUR1000 | |||
TOTAAL | 24 956 | 11 325 | 35 243 | 15 993 | 10 287 | 4 668 | ||
02 | Samenwerking met de Nederlandse Antillen en Aruba | 24 956 | 11 325 | 35 243 | 15 993 | |||
01 | Diverse ontvangsten | 50 | 23 | 14 225 | 6 455 | 14 175 | 6 432 | |
03 | Garanties | Memorie | Memorie | Nihil | Nihil | |||
13 | Samenwerkingsmiddelen | 24 906 | 11 302 | 21 018 | 9 538 | – 3 888 | – 1 764 |
Mij bekend,
De Minister van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties,
De Staatssecretaris van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties,
ALGEMEEN DEEL | 6 | |
1. | Inleiding | 6 |
2. | Financieel beheer | 8 |
ARTIKELSGEWIJZE TOELICHTING | 11 | |
Uitgaven/verplichtingen | ||
01. | Algemeen | 11 |
02. | Samenwerking met de Nederlandse Antillen en Aruba | 11 |
Ontvangsten | ||
02. | Samenwerking met de Nederlandse Antillen en Aruba | 19 |
Saldibalans met bijbehorende toelichting | 22 | |
BIJLAGEN | ||
1. | Overzicht Overheidprojecten Nederlandse Antillen en Aruba | 33 |
In 2000 zijn de beleidsinspanningen gericht geweest op de totstandkoming van meerjarige programma's op de prioritaire sectoren van de nota «Toekomst in Samenwerking»: De verbetering van de kwaliteit van het bestuur, duurzame economische ontwikkeling, onderwijs en rechtshandhaving.
In de memorie van Toelichting op Hoofdstuk IV (Koninkrijksrelaties) van de Rijksbegroting 2000 is in het algemeen aangegeven dat in de samenwerking het accent zal worden gelegd op de verbetering van de kwaliteit van bestuur. In 2000 is dit ter hand genomen door afspraken over de totstandkoming van samenwerkingsprogramma's voor de bestuurlijke ontwikkeling van de Nederlandse Antillen en Aruba.
Na overleg tussen de Nederlandse en Antilliaanse regering in augustus 2000 is er in september een akkoord bereikt tussen IMF en de Antilliaanse regering over de uitvoering van een financieel-economisch programma. Op basis hiervan heeft de Nederlandse regering additionele steun toegezegd.
De aangekondigde gemeenschappelijke evaluatie van de onderwijssamenwerking tussen Nederland en de Nederlandse Antillen en Aruba vond in 2000 plaats. Het rapport werd met het oog op een gewenste programmatische samenwerking middels workshops intensief met Antillen en Aruba besproken. Eind 2000 kon op grond van deze intensieve samenwerking met de Antillen een akkoord worden gesloten over een nieuwe vorm van samenwerking, die in de loop van 2001 zijn beslag zal krijgen.
De middelen voor de rechtshandhaving zijn vooral ingezet op het terrein van het ter beschikking stellen van leden van de rechterlijke macht en openbaar ministerie, de recherchesamenwerking, de kustwacht en het gevangeniswezen. De minister van Buitenlandse Zaken zal naar verwachting in het begin van 2001 de nota naar aanleiding van het verslag bij de goedkeuringsrijkswet inzake het definitieve FOL-verdrag aan het parlement aanbieden.
De Antilliaanse regering heeft een bouwcontract gesloten voor de nieuw- en verbouw van de gevangenis Koraal Specht. Nederland heeft bij beschikking van 26 november 1999 voor de bouw een subsidie verleend. Begin januari 2000 is de bouw gestart.
Op 1 maart 2000 presenteerde de commissie Biesheuvel haar advies over de vernieuwing van de samenwerkingsrelatie tussen Nederland en Aruba. In overeenstemming met dit advies richtte de Arubaanse regering op 15 mei de stichting Fondo Desaroyo Aruba (FDA) op. Het FDA beheert de financiële middelen die door Nederland en Aruba worden gestort ten behoeve van de Arubaanse ontwikkeling. Met Aruba heeft overleg plaatsgevonden over het meerjarenprogramma 2000–2004 bestaande uit deelprogramma's op de sectoren onderwijs, kwaliteit van bestuur, volksgezondheid en duurzame economische ontwikkeling. Dit overleg heeft geresulteerd in een concept-meerjarenprogramma dat tijdens het politieke overleg op 19 december 2000 werd besproken. Het concept-programma wordt in 2001 verder uitgewerkt.
Samenwerkingsmiddelen inclusief Sociaal Vangnet (Commissie van Zijl)
Inmiddels is een begin gemaakt met het verwerven van inzicht in de effectiviteit van de inzet van de middelen op een hoger abstractieniveau: de programmadoelstellingen en bijbehorende monitoringsindicatoren leiden tot het meten van effecten op programma in plaats van (louter) op projectniveau. Hiermee wordt invulling gegeven aan de aanbevelingen van de Commissie van Zijl. BZK kan op het punt van de realisatie van de samenwerkingsprojecten prestatiegegevens op project-niveau in de verantwoording over 2001 opnemen. Echter, prestatiegegevens op projectniveau in de verantwoording bieden onvoldoende inzicht in de effecten op programmaniveau. Zinvollere aangrijpingspunten voor sturing zijn de (operationele) beleidsdoelen en prestatieindicatoren zoals deze worden geformuleerd in de VBTB-begroting.
In de nota «Toekomst in Samenwerking» is aangegeven dat de samenwerkingsmiddelen geconcentreerd worden op een beperkt aantal terreinen. In de verantwoording 2001 streeft BZK – vooruitlopend op de geoperationaliseerde beleidsdoelen en prestatieindicatoren – naar het leveren van sturingsinformatie op het punt van de realisatie van samenwerkingsbeleid op een projectoverstijgend niveau. De informatie zal aangeleverd worden op programmaniveau, zodra de samenwerkingsprogramma's gestalte hebben gekregen.
Reda Sosial (Sociaal vangnet) heeft eind december 2000 het rapport «Reda Sosial in beschouwing» aangeboden. Het rapport geeft duidelijk inzicht in de werkwijze en de bestedingen van Reda Sosial in de periode van 1998–2000. De kwantitatieve gegevens over de projecten en bestedingen zijn uitgebreid en bieden inzicht in de verdeling per sector en eilandgebied. De projectcyclus, die Reda Sosial hanteert, wordt beschreven. Tevens zijn er beknopte beleidsmatige evaluaties voor sectoren wijkverbetering, onderwijs, jeugdzorg, ouderenzorg, verslavingszorg en economische bedrijvigheid.
Nota Migratie Antilliaanse Jongeren
Op 8 juni 2000 hebben Nederland en de Nederlandse Antillen een akkoord gesloten over de uitvoering van het Urgentieprogramma Jeugd- en Jongeren. Het Urgentieprogramma Jeugd en Jongeren is door de Antilliaanse regering ontwikkeld en beoogt een tijdelijke intensivering van het jeugd en jongerenbeleid in de Nederlandse Antillen op die onderdelen waar de knelpunten het grootst zijn. Hiermee wordt invulling gegeven aan één van de doelstellingen van de nota Migratie Antilliaanse Jongeren, het vergroten van de perspectieven van kansarme jongeren in de Nederlandse Antillen. De uitgaven in 2000 zijn beperkt tot 3 pilot-projecten.
In januari 2000 is het overleg met de regering van de Nederlandse Antillen gestart over de herziening van het NGO-beleid, op basis van de adviezen van Bukman en Kruijt. In maart 2000 zijn de volgende uitgangspunten voor het nieuwe beleid overeengekomen:
– continuering van de NGO-subsidiering,
– nadruk op sociale ontwikkeling,
– publiek-private samenwerking,
– programmatische aanpak,
– Antilliaans ownership.
Op 9 december 1999 hebben de Nederlandse en Nederlands-Antilliaanse regering een commissie van advies over het Solidariteitsfonds ingesteld. Deze gemengde commissie is, onder voorzitterschap van de heer Havermans, begin 2000 aan het werk gegaan en heeft de Nederlandse Antillen tweemaal bezocht. De commissie heeft in november 2000 een eerste advies uitgebracht, waarin indexering van het huidige fonds als een interim-oplossing wordt voorgesteld. Daarnaast adviseert de commissie de schulden van de eilandgebieden te saneren en de ontstane achterstanden in kaart te brengen en door middel van projectfinanciering in te lopen. Als eindoplossing stelt de commissie een nieuwe financiële verhoudingsregeling voor. De vorm van deze regeling is echter nog onderwerp van studie, evenals de definitieve grootte van het fonds.
In het kader van de duurzame verbetering van de kwaliteit van het beheer van de samenwerkingsmiddelen zijn in 2000 de bestuurlijke beheersafspraken van december 1999 uitgewerkt.
Afspraken zijn gemaakt over:
– de positie van de Sector Interne Deskundige (SID): de rol van de Deskundige is beperkt tot een zuiver toezichthoudende rol; de marge-ID (beschikkingsbevoegdheid) is opgeheven;
– de coördinerende positie van het departement voor Ontwikkelingssamenwerking (DepOS) is versterkt; een maandelijks overleg tussen DepOS, SID en de vertegenwoordiging van Nederland is overeengekomen om de voortgang en knelpunten in de uitvoering van de samenwerkingsprojecten te bespreken;
– een standaardrapportage formaat is afgesproken om gestructureerde inhoudelijke en financiële voortgangsinformatie te verkrijgen; tevens is overeengekomen wie verantwoordelijk is voor de indiening, registratie en beoordeling van rapportages;
– het permanent voorschot wordt met NAf 12 mln verlaagd tot NAf 20 mln; het voorschot is dan in lijn met de (aantoonbare) liquiditeitsbehoefte;
– de afspraken over het gebruik van het vernieuwde proces-verbaal van projectbeëindiging zijn bekrachtigd (naast een financiële verantwoording wordt ook een inhoudelijke verantwoording afgelegd);
– overeenstemming is bereikt over het gebruik van beschikkingen voor het op uniforme wijze vastleggen van verplichtingen, inclusief eventuele voorwaarden en afspraken met betrekking tot rapportage, financiële afwikkeling, etc.;
– afspraken zijn gemaakt om te komen tot een projectgewijze accountantsrapportage (en daarmee een projectgewijze afrekening gedurende het jaar) om de afhankelijkheid van de tijdige ontvangst van de geclusterde jaarlijkse accountantsrapportage te verlagen.
Deze afspraken hebben gevolgen voor de administratieve organisatie van zowel Nederland als de Nederlandse Antillen. Implementatie van de afspraken in de administratieve organisatie neemt in de regel enige tijd in beslag. Desondanks kan worden gesteld dat eind 2000 de kwaliteit van het beheer van de samenwerkingsmiddelen is verbeterd. Een goede start is gemaakt met de implementatie van de afspraken. Duidelijk is echter dat met name de afspraken over de gestructureerde inhoudelijke en financiële voortgangsinformatie nog de nodige aandacht vragen. In 2001 staat een volledige uitvoering van de gemaakte afspraken centraal, zodat de kwaliteitsverbetering ook duurzaam zal zijn.
Het voornemen om in het najaar van 2000 het protocol van afspraken uit 1987 overeenkomstig de nieuwe beheersafspraken te actualiseren is niet gerealiseerd. De werkzaamheden rond het economisch herstelplan trokken teveel op de beschikbare capaciteit aan Antilliaanse en Nederlandse zijde. Een concept is evenwel in 2000 ter becommentariëring aan het departement voor Ontwikkelingssamenwerking aangeboden. Een herzien protocol van afspraken is voorzien voor 2001.
Bij de financiële verantwoording over 1999 constateerde de Algemene Rekenkamer dat ondanks dat door BZK alle toegezegde maatregelen om de achterstand in te lopen waren getroffen geen substantiële afname van het aantal achterstallige overheidsprojecten was gerealiseerd. De Algemene Rekenkamer concludeerde dat sprake was van ernstige tekortkomingen.
Eind 2000 is deze substantiële afname wel gerealiseerd. De vernieuwde beheersafspraken liggen aan de basis van dit resultaat. Hierdoor is onder meer het toezicht op de uitvoering door zowel de Nederlandse Antillen als Nederland verscherpt en is het mogelijk geworden dat projectgewijs kan worden afgerekend. Om de implementatie van de beheersafspraken van februari 2000 te versnellen is een gezamenlijke bezemaktie uitgevoerd, waarbij van Nederlandse zijde ondersteuning is geboden aan de Sector Interne Deskundige en de Stichting Overheids Accountants Bureau.
Met Aruba is in 1999 overeengekomen om met ingang van 2000 van projectfinanciering over te gaan naar programmafinanciering. Op 15 mei 2000 is daartoe het Fondo Desaroyo Aruba, een fonds voor de ontwikkeling van Aruba opgericht. Rondom de oprichting van het fonds waren in 1999 afspraken gemaakt om per 30 juni 2000 alle overheidsprojecten af te rekenen. In december 2000 is de afrekening van Aruba vastgesteld. Hiermee is tevens de Arubaanse achterstand in afwikkeling van overheidsprojecten, zoals geconstateerd door de Algemene Rekenkamer, volledig ingelopen.
In 1999 is in het kader van een ministeriebrede inhaalslag de administratieve organisatie van het directoraat-generaal Constitutionele Zaken en Koninkrijksrelaties opnieuw beschreven. De beschrijving is in 2000 aangevuld met werkinstructies. Nadat de accountantsdienst heeft ingestemd met de beschrijving is deze in 2000 vastgesteld. Aandacht is in 2000 uitgegaan naar de onderhoudsorganisatie van de administratieve organisatie. In het kader van een duurzame verbetering van de kwaliteit van het beheer zal de opzet en werking van de administratieve organisatie in 2001 door het directoraat-generaal Constitutionele Zaken en Koninkrijksrelaties worden getoetst en zonodig worden aangepast.
Vorig jaar is tevens gestart met de voorbereidingen om te komen tot een nieuwe begrotingsopzet, waarbij beoogde beleidsprestaties beter gekoppeld worden aan de ingezette middelen.
De traditionele begrotingsopzet gaat uit van het sturen op input (de middelen die je inzet om bepaalde doelstellingen te realiseren); de nieuwe begrotingsopzet gaat uit van het sturen op beoogde output en maatschappelijke effecten. Het veranderingsproces staat bekend als VBTB (Van Beleidsbegroting tot Beleidsverantwoording).
In 2000 is in het kader van VBTB een voorbeeldbegroting opgesteld. Hierbij was van de premisse uitgegaan dat Begrotingshoofdstuk IV Koninkrijksrelaties zou integreren in Begrotingshoofdstuk VII Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties. Dit is echter niet het geval.
De voorbeeldbegroting is niet meer en niet minder dan een eerste aanzet. Duidelijk is dat VBTB een groeiproces is. Een proces waarin de formulering van beoogde prestaties en prestatie-indicatoren nog enige aandacht behoeft. De overgang van project- naar programmafinanciering zal een belangrijke invloed hierop hebben. In september 2001 zal de eerste VBTB-begroting worden gepresenteerd, waarna ook de verantwoording verder op dit stramien kan worden geënt.
De geraamde en gerealiseerde uitgaven (x NLG1000)
U01.03 | 2000 | 1999 | |
---|---|---|---|
Ontwerp-begroting | Realisatie | Realisatie | |
Totaal | Nihil | Nihil | Nihil |
Het in de eerste suppletore begroting 2000 opgenomen bedrag van f 0,855 mln is als volgt verdeeld:
f 0,113 mln naar BZK/DGMP;
f 0,080 mln naar artikel 02.02 «Bijstand rechterlijke macht» ;
f 0,662 mln naar artikel 02.13 «Samenwerkingsmiddelen».
Artikel 01.04 Prijsbijstelling
De geraamde en gerealiseerde uitgaven (x NLG1000)
U01.04 | 2000 | 1999 | |
---|---|---|---|
Ontwerp-begroting | Realisatie | Realisatie | |
Totaal | 74 | Nihil | Nihil |
Het in de ontwerp begroting opgenomen bedrag van f 0,074 mln inclusief het in de eerste suppletore begroting 2000 toegekende bedrag van f 5,443 mln (totaal f 5,517 mln) zijn als volgt verdeeld:
f 0,251 mln naar artikel 02.01 «Toeslagen op pensioenen»;
f 0,021 mln naar artikel 02.02 «Bijstand rechterlijke macht»;
f 5,245 mln naar artikel 02.13 «Samenwerkingsmiddelen».
02. Samenwerking met de Nederlandse Antillen en Aruba
Artikel 02.01 Toeslagen op pensioenen
De geraamde en gerealiseerde uitgaven (x NLG1000)
U02.01/Artikelonderdeel | 2000 | 1999 | |
---|---|---|---|
Ontwerp-begroting | Realisatie | Realisatie | |
Totaal | 12 560 | 6 631 | 10 962 |
U02.01 | 2000 | 1999 | |
---|---|---|---|
Ontwerp-begroting | Realisatie | Realisatie | |
info tot en met 3e kwartaal | |||
Toeslagregeling | |||
aantal rechthebbenden | 700 | 651 | 667 |
aantal uitkeringsgerechtigden | 80 | 45 | 66 |
gemiddelde toeslag per gerechtigde in NLG | 7 375 | 5 822 | 6 545 |
Uitgaven toeslagregeling | 590 000 | 262 000 | 432 000 |
Verrekenkoersregeling | |||
pensioenverplichting (x NAf 1 000) | 21 000 | 21 230 | 20 449 |
vastgestelde garantiekoers NLG | 1,63 | 1,63 | 1,63 |
begrotingskoers f | 1,06 | 1,337 | 1,115 |
aantal uitkeringsgerechtigden | 900 | 795 | 832 |
gemiddelde toeslag per gerechtigde in f | 13 300 | 8 010 | 12 656 |
Uitgaven verrekenkoersregeling | 11 970 000 | 6 369 000 | 10 530 000 |
Op dit artikel worden de uitgaven verantwoord welke het verschil zijn tussen een gegarandeerde koers en de werkelijke koers van Naf/Afl. Maandelijks worden deze kosten in rekening gebracht door het Algemeen Pensioenfonds Aruba en het Algemeen Pensioenfonds Nederlandse Antillen. De valuta van Aruba en de Nederlandse Antillen zijn gekoppeld aan de Amerikaanse dollar. Bij stijging van de dollar wordt het bij te betalen bedrag aan de uitkeringsgerechtigden lager en dalen de uitgaven. De uitgaven zijn achtergebleven bij de geraamde cijfers door een afname van het aantal uitkeringsgerechtigden en een hoge dollarkoers.
Artikel 02.02 Bijstand rechterlijke macht
De geraamde en gerealiseerde uitgaven (x NLG1000)
U02.02 | 2000 | 1999 | |
---|---|---|---|
Ontwerp-begroting | Realisatie | Realisatie | |
Totaal | 3 700 | 6 015 | 4 097 |
In 2000 zijn de uitgaven (3 274 mln) op basis van de Suppletieregeling hoger uitgevallen dan geraamd, als oorzaken kunnen genoemd worden:
• de ongunstige ontwikkeling van de USD-koers;
• de salarisverhoging in 2000 van 3,6%;
• de overname door BZK van de verplichting tot uitbetaling van de vakantietoeslag voor de rechterlijke macht.
Ook de overige uitgaven (2 741 mln) op dit artikel, als gevolg van de terugkeervergoeding, zijn aanmerkelijk hoger uitgevallen dan was voorzien, als oorzaken kunnen genoemd worden:
• 3 extra ambtswisselingen, daaruit voortvloeiend een hoger dan geraamde terugkeervergoeding;
• een eenmalige extra uitgave voor de naheffing van de belastingdienst;
• de ongunstige ontwikkeling van de USD-koers.
U02.02 | 2000 | 1999 | ||||
---|---|---|---|---|---|---|
Ontwerp-begroting | Realisatie | Realisatie | ||||
aantal leden | gemiddelde toeslag | aantal leden | gemiddelde toeslag | aantal leden | gemiddelde toeslag | |
Gemeenschappelijk Hof van Justitie | ||||||
Nederlandse Antillen | 15 | 69 | 15 | 100 | 15 | 71 |
Aruba | 4 | 69 | 4 | 101 | 4 | 76 |
Openbaar Ministerie | ||||||
Nederlandse Antillen | 11 | 87 | 10 | 96 | 11 | 79 |
Aruba | 4 | 93 | 4 | 103 | 4 | 86 |
Totaal bezoldigingstoeslag | 2 640 | 3 274 | 2 578 |
De geraamde en gerealiseerde uitgaven (x NLG1000)
U02.03/Artikelonderdeel | 2000 | 1999 | |
---|---|---|---|
Ontwerp-begroting | Realisatie | Realisatie | |
1. Garantie van rente en aflossing van leningen ten behoeve van de financiering van rendabele projecten (periode 1962–1966) tot een maximum van NAf 125,0 (wetten van 3 mei 1962, Stb. 153 en 23 april 1964, Stb. 133) | |||
Te verdelen als volgt: | |||
a. Nederlandse Antillen | |||
b. Aruba | |||
2. Garantie van rente en aflossing van door de Nederlandse Investeringsbank voor Ontwikkelingslanden N.V. verstrekte leningsgelden 2,5% leningsovereenkomsten | |||
– periode 1972–1976 max. NLG 134,5 mln. | |||
– periode 1977–1991 max. NLG 890 mln. | |||
Te verdelen als volgt: | |||
a. Nederlandse Antillen | 26 312 | 25 670 | |
b. Aruba | |||
3. Garantie van rente en aflossing van door de Europese Investeringsbank aan de Nederlandse Antillen en Aruba verstrekte leningen | |||
Te verdelen als volgt: | |||
a. Nederlandse Antillen | |||
b. Aruba | |||
5. Garantie voor de rente en aflossing van een lening van max. US$ 48 mln., t.b.v. de Oranje Property Management N.V. voor de afbouw van Plant Hotel N.V. | |||
Te verdelen als volgt: | |||
a. Nederlandse Antillen | |||
b. Aruba | |||
6. Stand-by-krediet van maximaal NLG 100 mln. Ter versterking van de deviezenpositie van de Nederlandse Antillen | Vervallen | ||
Te verdelen als volgt: | |||
a. Nederlandse Antillen | |||
b. Aruba | |||
7. Borgstelling van NLG 36,9 mln. ten behoeve van de Sint Maarten Housing Development Foundation als onderdeel van het woningbouwproject Belvédere | |||
Te verdelen als volgt: | |||
a. Nederlandse Antillen | |||
b. Aruba | |||
Totaal | Memorie | 26 312 | 25 670 |
De overheidsfinanciën van de Nederlandse Antillen verkeren immer nog in een zorgwekkende toestand. Daarom is men er niet in geslaagd de aflossingsverplichting over 1999 aan de NIO te voldoen. Op grond van een door Nederland afgegeven garantie is het in 1999 verschuldigde aflossingsbedrag in 2000 aan de NIO betaald (en in mindering gebracht op artikel 02.13 «Samenwerkingsmiddelen»).
Artikel 02.13 Samenwerkingsmiddelen
De geraamde en gerealiseerde uitgaven (x NLG1000)
U02.13/Artikelonderdeel | 2000 | 1999 | |
---|---|---|---|
Ontwerp-begroting | Realisatie | Realisatie | |
01 Rechtshandhaving | vervallen | 99 181 | |
02 Bestuursondersteuning en overheidsorganisatie | vervallen | 8 748 | |
03 Openbare Financiën | vervallen | 28 022 | |
04 Economische ontwikkeling | vervallen | 77 701 | |
05 Milieu, natuur en infrastructuur | vervallen | 88 774 | |
06 Volkshuisvesting en wijkverbetering | vervallen | 11 872 | |
07 Sociale ontwikkeling en gezondheidszorg | vervallen | 14 395 | |
08 Onderwijs | vervallen | 21 526 | |
09 Cultuur | vervallen | 9 548 | |
10 Overig | vervallen | Nihil | |
11 Koersverschillen | vervallen | 10 358 | |
12 De kwaliteit van het bestuur | 34 270 | 23 694 | |
13 Duurzame economische ontwikkeling | 96 789 | 300 613 | |
14 Onderwijs | 21 149 | 21 063 | |
15 Rechtshandhaving | 52 727 | 52 836 | |
16 Overig | 60 995 | 42 209 | |
17 Koersverschillen | – | 17 755 | |
Totaal | 265 930 | 458 170 | 370 125 |
De verbetering van de kwaliteit van bestuur (good governance)
Het beleid bevond zich in 2000 in de overgangsfase van project naar programmafinanciering. De uitvoering bestond daardoor voor het grootste gedeelte in een afronding van lopende projecten en inpassing van lopende projecten in de toekomstige programma's. Als gevolg van het grote beslag van de reeds aangegane verplichtingen op het totale budget, is er beheersmatig gestuurd op het totaalbudget van artikel 02.13. Een puur sectorale sturing heeft derhalve nog niet plaatsgevonden. Dit verklaart voor een deel het verschil van f 10,7 mln tussen de ontwerp-begroting en de realisatie. In 2000 heeft dientengevolge bijstelling van bestaande projecten zoals BBI plaatsgevonden.
Het Solidariteitsfonds is in 1986 ingesteld ten gevolge van de status aparte van Aruba en is bedoeld ter vervanging van de zogenaamde landsbijdrage aan de begroting van de minder draagkrachtige eilanden van de Nederlandse Antillen (Bonaire, Saba en Sint Eustatius). Ook in 2000 heeft Nederland haar bijdrage (20% van het totale fonds) ad f 6 mln geleverd.
Duurzame economische ontwikkeling
Het verschil tussen de begrote en de gerealiseerde uitgaven wordt met name veroorzaakt door de additionele steun aan de Nederlandse Antillen in het kader van het IMF-traject. Na overleg tussen de Nederlandse en Antilliaanse regering in augustus 2000 is er in september een akkoord bereikt tussen IMF en de Antilliaanse regering over de uitvoering van een financieel-economisch programma. Op basis hiervan heeft de Nederlandse regering additionele steun toegezegd en betaald zijnde Naf 72 mln (NLG 102 mln) in september waarvan Naf 32 mln als lening en Naf 40 mln als schenking. Daarnaast is in december een lening van Naf 80 mln (NLG 113 mln) verstrekt. Per maand beoordeelt het IMF of het programma door de Nederlandse Antillen naar tevredenheid wordt uitgevoerd. Bij een positief onderdeel van het IMF wordt maandelijks geld uit Nederland ter beschikking gesteld van de Antilliaanse overheden.
Het jaar 2000 heeft vooral in het teken gestaan van de afwikkeling en opschoning van de bestaande onderwijsprojecten en de ontwikkeling van de nieuwe samenwerkingsprogramma's. Wat betreft het eerste, kon wat betreft de Antillen met de helft van het aantal projecten financieel-administratief worden afgesloten. Voor het grootste deel van de overige projecten werden de laatste betalingen verricht. Naar verwachting kunnen deze in 2001 worden beëindigd. Voor Aruba zijn alle oude projectverplichtingen beëindigd.
In de memorie van toelichting 2000 is gemeld dat de middelen voor de rechtshandhaving vooral worden ingezet op het terrein van het ter beschikking stellen van leden van de rechterlijke macht en openbaar ministerie, de recherchesamenwerking, de kustwacht en het gevangeniswezen. Dit is in 2000 gerealiseerd. Voor het recherchesamenwerkingsteam is aan het organiserende en beherende KLPD een bedrag van f 10,521 mln ter beschikking gesteld. Aan de Kustwacht is via het beherende ministerie van Defensie een reguliere bijdrage van f 6,537 mln verstrekt. Aan Defensie is voorgeschoten de bijdrage 2000 van de Nederlandse Antillen aan de Kustwacht van f 8,175 mln. Dit in afwachting van omzetting van deze schuld in een zachte lening conform de afspraken met het IMF.
Van het in 1999 op een geblokkeerde rekening bij de centrale bank van de Nederlandse Antillen voor verbeteringen in Koraal Specht gestorte bedrag van f 80 mln is tot en met november 2000 een bedrag van f 22,5 mln uitgegeven. In totaal werden projecten in dit kader goedgekeurd tot een bedrag van circa f 60 mln, te weten:
Nieuw en verbouw Koraal Specht | 46 958 729 |
Resocialisatie jonge gedetineerden | 1 828 500 |
Waterzuiveringssysteem | 169 300 |
Stabilisatie/inzet personeel | 10 176 180 |
Inventaris (extra i.v.m. Koersverschil) | 672 405 |
Advisering | 108 690 |
Omdat de oorspronkelijke raming van de bouwkosten is gebaseerd op een lage dollarkoers (ad 1,90) moeten de resterende middelen met name gereserveerd worden voor de te verwachten koersverschillen. Ook zal een post worden opgenomen voor onvoorziene uitgaven.
De geraamde uitgaven voor het Urgentieprogramma Jeugd en Jongeren zijn in 2000 niet tot betaling gekomen. De uitgaven hebben zich beperkt tot een drietal pilot-projecten.
Ook de geraamde uitgaven voor het SOEB (Stichting Fonds voor Sociale Ontwikkeling en Economische bedrijvigheid) zijn afgebouwd.
Voor de wederopbouw en het verbeteren van de orkaanbestendigheid is in 1999 op een geblokkeerde rekening bij de centrale bank van de Nederlandse Antillen een bedrag van f 50 mln gestort. Dit bedrag wordt met name besteed aan infrastructurele projecten en is – in overleg met de Nederlandse Antillen – inmiddels volledig belegd met projecten. Van deze f 50 mln is tot en met november 2000 een bedrag van circa f 2 mln uitgegeven.
Na orkaan Lenny is de aandacht van de bovenwinden eerst gevestigd op de uitvoering van de noodhulpprojecten. Vervolgens is gestart met de voorbereiding van de wederopbouwprojecten (het maken van ontwerpen, bestekken, etc.) en het formuleren van duurzame en haalbare projectvoorstellen die met name de bovenwinden in de toekomst orkaanbestendiger dienen te maken. Het merendeel van de voorstellen is in oktober ingediend en zal in 2001 in uitvoering gaan. De grootste uitgaven in 2000 zijn gegaan naar het duikersluis project te Sint Maarten dat Philipsburg in de toekomst voor overstromingen moet behoeden. Verwacht wordt dat in 2002 ruim circa twee derde van de wederopbouwmiddelen besteed zal zijn. De daadwerkelijke uitgaven zijn sterk afhankelijk van twee grote wederopbouwprojecten te weten het herstel van de haven te Saba (Naf 6,6 mln) en de aanleg van een nieuwe rioolwaterzuiveringsinstallatie (Naf 14 mln). De start van het herstel van de zeehaven is afhankelijk van de resultaten van een nog uit te voeren bodemonderzoek. De start van de bouw van de rioolwaterzuiveringsinstallatie is onder andere afhankelijk van de invoering van wet- en regelgeving met betrekking tot het innen van milieu- en rioolrechten en van te maken afspraken over onderhoud en beheer.
Voor de koersverschillen is bij eerste suppletore begroting 2000 f 10 mln aan de begroting van Hoofdstuk IV toegevoegd. Door de oplopende dollarkoers in 2000 zijn de nadelige koersverschillen opgelopen tot ca f 18 mln.
Overzicht bestede middelen 2000 in percentage per beleidsveld
Overzicht bestede middelen in 2000 in percentage naar instrument (excl. leningen en koersverschillen)
De ramingskengetallen (x NLG1000)
U02.13 | 2000 | 1999 | ||||
---|---|---|---|---|---|---|
Ontwerp-begroting | Realisatie | Realisatie | ||||
aantal leningen | gemiddeld bedrag | aantal leningen | gemiddeld bedrag | aantal leningen | gemiddeld bedrag | |
Rentesubsidie | 23 | 1 092 | 23 | 1 092 | 25 | 1 083 |
Totaal uitgaven | 25 116 | 25 116 | 27 078 |
Geheel conform de begroting. Uitgaven Nederlandse Antillen f 18,485 mln en uitgaven Aruba f 6,631 mln.
02. Samenwerking met de Nederlandse Antillen en Aruba
Artikel 02.01. Diverse ontvangsten
De geraamde en gerealiseerde ontvangsten (x NLG1000)
O02.01 | 2000 | 1999 | |
---|---|---|---|
Ontwerp-begroting | Realisatie | Realisatie | |
Totaal | 50 | 14 225 | 3 070 |
Bij tweede suppletore begroting 2000 is de begroting bijgesteld tot een totaal bedrag van ca f 25,9 mln te ontvangen van de Nederlandse Antillen en Aruba voor de afbouw en opheffing van de permanente voorschotten. Van dit bedrag is f 14,2 mln ontvangen. In 2001 wordt nog ca f 11,7 mln ontvangen van Aruba voor de opheffing van het permanente voorschot Aruba.
De geraamde en gerealiseerde ontvangsten (x NLG1000)
O02.03 | 2000 | 1999 | |
---|---|---|---|
Ontwerp-begroting | Realisatie | Realisatie | |
01. Contragarantie van de Nederlandse Antillen en Aruba op de garantie van rente en aflossing van door de Europese Investerings Bank aan de Nederlandse Antillen en Aruba verstrekte leningen | |||
te verdelen als volgt: | |||
a. aflossing | Memorie | ||
b. rente | Memorie | ||
02. Garantie van een stand-by-krediet ter versterking van de deviezenpositie van de Nederlandse Antillen | Vervallen | ||
Te verdelen als volgt: | |||
a. aflossing | Memorie | ||
b. rente | Memorie | ||
Totaal | Memorie | Nihil | Nihil |
Artikel 02.13. Samenwerkingsmiddelen
De geraamde en gerealiseerde ontvangsten (x NLG1000)
O02.13 | 2000 | 1999 | |
---|---|---|---|
Ontwerp-begroting | Realisatie | Realisatie | |
01. Annuïteitenlening 1971 | 2 413 | 1 384 | |
Te verdelen als volgt: | |||
a. aflossing | 2 241 | 1 212 | |
b. rente | 172 | 172 | |
02. Vijfjarenplan 1967–1971 | 1 889 | 565 | |
Te verdelen als volgt: | |||
a. aflossing | 1 738 | 414 | |
b. rente | 151 | 151 | |
04. Vijfjarenplan 1972–1976 | 6 747 | 2 590 | |
Te verdelen als volgt: | |||
a. aflossing | 5 538 | 1 380 | |
b. rente | 1 209 | 1 210 | |
05. Begrotingssteun Aruba (NLG 100 mln) | 6 000 | 6 000 | |
Te verdelen als volgt: | |||
a. aflossing | 4 000 | 4 000 | |
b. rente | 2000 | 2000 | |
06. Begrotingsleningen 1991–1998 | 5 207 | 7 653 | 2 868 |
Te verdelen als volgt: | |||
a. aflossing | |||
b. rente | 5 207 | 7 653 | 2 868 |
07. Deelnemingen en investeringen op de Nederlandse Antillen en Aruba | 2 650 | 2 826 | 1 673 |
Te verdelen als volgt: | |||
a. aflossing van kredieten | 750 | 722 | 669 |
b. rente van kredieten | 1 600 | 1 799 | 727 |
c. dividenden van deelnemingen | 300 | 305 | 277 |
Totaal | 24 906 | 21 018 | 4 541 |
Overeenkomstig de tussen de NIO en DGCZK afgesloten beheersovereenkomst, int de NIO onder andere de rente en aflossingen op de begrotingsleningen. Voor de leningsovereenkomsten waarvan de vervaldatum is vastgesteld op 31 december, vindt de afdracht van de NIO aan DGCZK eerst in januari van het volgende jaar plaats. Door de Nederlandse Antillen is geen aflossing afgedragen over 1999.
Het betreft de ontvangen rente en aflossing van een per 30 juni 2000 vervallen aflossings- en renteverplichting van een lening aan Aruba. Zie verder de toelichting bij artikelonderdelen 01 t/m 04.
Aflossing en rente van begrotingslening 1991–1998. De extra rente-inkomsten van NLG 2,5 mln worden voornamelijk veroorzaakt door meer rente-inkomsten ten gevolge van de nog steeds bestaande achterstandenrekening Nederlandse Antillen. Tevens is er sprake van een voordelig koersverschil op een verstrekte lening in Arubaanse valuta (ca. NLG 0,2 mln). Zie verder de toelichting bij artikelonderdeel 01 t/m 04.
Noot: De consessionele herfinancieringsovereenkomst 1991 is nog niet getekend. De NIO hanteert volgens zijn regels dan de oorspronkelijke rentepercentages.
Dit betekent dat er jaarlijks ca. NLG 2,5 mln wordt betaald door de Nederlandse Antillen.
Financiële verantwoording van Koninkrijksrelaties (IV) over het jaar 2000
Saldibalans per 31 december 2000
NLG1000 | EUR1000 | NLG1000 | EUR1000 | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1) | Uitgaven ten laste van de begroting | 497 126 | 225 586 | 2) | Ontvangsten ten gunste van de begroting | 35 243 | 15 993 | |
3) | Liquide middelen | 30 | 14 | |||||
4) | Rekening-courant RHB | 0 | 0 | 4a) | Rekening-courant RHB | 462 087 | 209 686 | |
5) | Uitgaven buiten begrotingsverband (=intra-comptabele vorderingen) | 274 | 124 | 6) | Ontvangsten buiten begrotingsverband (=intra-comptabele schulden) | 100 | 45 | |
7) | Openstaande rechten | 0 | 0 | 7a) | Tegenrekening openstaande rechten | 0 | 0 | |
8) | Extra-comptabele vorderingen | 725 334 | 329 142 | 8a) | Tegenrekening extra-comptabele vorderingen | 725 334 | 329 142 | |
9a) | Tegenrekening extra-comptabele schulden | 0 | 0 | 9) | Extra-comptabele schulden | 0 | 0 | |
10) | Voorschotten | 1 148 839 | 521 320 | 10a) | Tegenrekening voorschotten | 1 148 839 | 521 320 | |
11a) | Tegenrekening garantieverplichtingen | 663 282 | 300 984 | 11) | Garantieverplichtingen | 663 282 | 300 984 | |
12a) | Tegenrekening openstaande verplichtingen | 811 321 | 368 161 | 12) | Openstaande verplichtingen | 811 321 | 368 161 | |
13) | Deelnemingen | 74 832 | 33 957 | 13a) | Tegenrekening deelnemingen | 74 832 | 33 957 | |
TOTAAL | 3 921 038 | 1 779 289 | TOTAAL | 3 921 038 | 1 779 289 |
Toelichting op de saldibalans van Koninkrijksrelaties (IV) over het jaar 2000
Ad 1 en 2. Uitgaven en ontvangsten 2000
Bij de begrotingsuitgaven en -ontvangsten zijn de gerealiseerde uitgaven en ontvangsten opgenomen met betrekking tot het jaar waarvoor de Rijksrekening nog niet door de Tweede Kamer is goedgekeurd (2000).
De post liquide middelen is opgebouwd uit het saldo van de bank (gebaseerd op het laatste dagafschrift) van de Nederlandse Antillen.
Op de Rekening-courant met de Rijkshoofdboekhouding is de financiële verhouding met het Ministerie van Financiën weergegeven. Opgenomen is het bedrag overeenkomstig het saldobiljet van genoemd departement.
Ad 5. Uitgaven buiten begrotingsverband (intra-comptabele vorderingen)
Het bedrag van f 273 535,60 aan uitgaven buiten begrotingsverband is als volgt opgebouwd:
a. Te vorderen van ministeries en derden | f 116 955,60 |
---|---|
b. Intra-comptabele debiteuren | f 156 580,00 |
Totaal | f 273 535,60 |
ad a. Te vorderen van ministeries en derden
Het saldo bestaat uit salariskosten lange uitzendingen (f 74 047,46) welke t.b.v. de Wederopbouw zijn gemaakt.
Deze salariskosten dienen door tussenkomst van de Vertegenwoordiging in de Nederlandse Antillen doorberekend te worden t.l.v. de geblokkeerde BNA-rekening.
Op basis van in het verleden gemaakte afspraken met het Ministerie van Financiën wordt de betaalde BTW (f 42 908,14) in het kader van de ontwikkelingssamenwerking van de Belastingdienst teruggevorderd.
ad b. Intra-comptabele debiteuren
De intra-comptabele debiteuren bestaan uit een vijftal vorderingen in verband met afrekeningen tropentoelagen en voorschotten ten behoeve van Koraal Specht en Wederopbouw, die in 2001 worden afgewikkeld.
Ad 6. Ontvangsten buiten begrotingsverband (intra-comptabele schulden)
Het bedrag van f 99 979,93 aan ontvangsten buiten begrotingsverband is als volgt opgebouwd:
a. Nog te verrekenen ontvangsten ministeries en derden | f 99 979,93 |
---|---|
Totaal | f 99 979,93 |
ad a. Nog te verrekenen ontvangsten ministeries en derden
Dit saldo betreft een nog in de rekening-courant te verrekenen bedrag met Hoofdstuk VII met betrekking tot het overnemen van vorderingen van de directie Personeel & Organisatie die ten laste van dit begrotingshoofdstuk zijn gebracht.
Ad 8. Extra-comptabele vorderingenAd 8a. Tegenrekening extra-comptabele vorderingen
Het saldo per 31 december 2000 kan als volgt worden gespecificeerd:
Totaal bedrag | Korte termijn | Lange termijn | Waarvan ≤ 1 jaar | Waarvan ≥ 1 jaar | |
---|---|---|---|---|---|
1. Algemeen | 12 418 | 12 418 | |||
2. Vordering op de Nederlandse Antillen | 137 321 | 137 321 | |||
3. Leningen | 558 258 | 558 258 | 3 909 | 554 349 | |
4. Leningen bevordering bedrijfsvestiging | 17 337 | 17 337 | 17 337 | ||
Totaal | 725 334 | 149 739 | 575 595 | 3 909 | 571 686 |
Het openstaande saldo bestaat met name uit een vordering op Aruba (Overheidsprojecten) ad f 11 612 mln.
2. Vordering op de Nederlandse Antillen
De regering van de Nederlandse Antillen is de aflossingsverplichtingen over 1996 tot en met 1999 niet nagekomen. In eerste instantie was de regering van de Nederlandse Antillen voor de aflossingsverplichtingen over 1996 en 1997 uitstel tot betaling verleend tot 1 maart 1998. Dit uitstel is verleend uitgaande van de veronderstelling dat rond die datum een overeenkomst zou zijn gesloten met het IMF over een uit te voeren structureel aanpassingsprogramma (SAP). Op basis van deze overeenkomst zou Nederland bereid zijn om de aflossingsverplichtingen over 1996, 1997 en 1998 concessioneel te herfinancieren.
Als gevolg van het niet tot stand komen van een overeenkomst tussen de regering van de Nederlandse Antillen en het IMF zijn de aflossingsverplichtingen over 1996, 1997 en 1998 direct opeisbaar geworden en derhalve als vordering op de Nederlandse Antillen in de financiële administratie vastgelegd.
Ook in 1999 is de aflossingsverplichting niet voldaan. Deze is opgenomen als vordering.
In het kader van het IMF-traject is afgesproken dat de aflossingsverplichting 2000 zal worden geherfinancierd. Derhalve zal in 2001 deze vordering worden omgezet in een lening aan de Nederlandse Antillen.
Specificatie Aflossingsverplichting | Begrotingsleningen | NIO leningen | |
---|---|---|---|
1996 | 8 385 | 24 433 | 32 818 |
1997 | 6 262 | 25 043 | 31 305 |
1998 | 6 385 | 25 669 | 32 054 |
1999 | 6 512 | 6 512 | |
2000 | 8 321 | 26 311 | 34 632 |
Totaal | 35 865 | 101 456 | 137 321 |
De door Koninkrijksrelaties verstrekte geldleningen (niet zijnde voorschotten) worden, conform het gestelde in de Regeling Departementale Begrotingsadministratie, afzonderlijk weergegeven.
Gehanteerde koersen | Bedrag in valuta | Bedrag in Hfl. | |||
---|---|---|---|---|---|
– Annuïteiten lening 1971 | 2 347 | ||||
– Vijfjarenplan 1967–1971 (ex art. 3) | 1 562 | ||||
– Vijfjarenplan 1972–1976 | 37 167 | ||||
– Begrotingssteun Aruba | 72 000 | ||||
– Maatregel Tussenbalans | 147 111 | ||||
– Consolidatie lening 1995 Nederlandse Antillen (1995.01) | 32 048 | ||||
– Prefinanciering Overheidsprojecten | 1,06 | (begrotingskoers) | Naf | 20 000 | 21 200 |
– Contragarantie EIB | 2,20371 | (vaste omrekenkoers) | ECU | 4 901 | 10 801 |
– Water- en Energiebedrijf Aruba (Akte 263-JZ/1995) | 1,06 | (begrotingskoers) | Afl | 28 000 | 29 680 |
– Begrotingsleningen via de NPMNA | 1,06 | (begrotingskoers) | Naf | 24 592 | 26 068 |
– Begrotingsleningen via de NPMNA | 1,90 | (begrotingskoers) | USD | 10 650 | 20 235 |
– Nederlandse Antillen Liquiditeitssteun | 1,41146 | (werkelijk betaalde koers) | Naf | 32 000 | 45 167 |
– Nederlandse Antillen Aanvullende liquiditeitssteun | 1,4109 | (werkelijk betaalde koers) | Naf | 80 000 | 112 872 |
Totaal | 558 258 |
Het betreft een 2,5% dertigjarige annuïteitenlening ingevolge de wet van 23 december 1960, Stb. 599, de wet van 23 april 1964, Stb. 133 en de extra ontwikkelingshulp 1965. In 2001 wordt de laatste termijn afgelost.
Vijfjarenplan 1967–1971 (ex art. 3)
Deze lening is verstrekt ingevolge artikel 3 van de wet van 17 januari 1968, Stb. 28. Het is een annuïteitenlening waarvan 3% van de hoofdsom in 25 jaar wordt afgelost. In 2001 wordt de laatste termijn afgelost.
In 1977 is het aan deze periode verbonden leningsbedrag omgezet in een dertigjarige lening met een rente van 2,5% per jaar. Met ingang van 1985 wordt afgelost in 22 jaarlijkse annuïteiten. In het jaar 2006 zal de laatste aflossing plaatsvinden.
In 1985 is aan Aruba een begrotingssteun verleend in de vorm van een lening van f 100 mln. De lening heeft een looptijd van 30 jaar met een rente van 2,5%. Gedurende de eerste 8 jaar hoefde op deze lening niet te worden afgelost. Met ingang van 1994 vindt aflossing plaats in 25 jaarlijkse termijnen van 4 mln. In het jaar 2018 zal de laatste aflossing plaatsvinden.
Begrotingsleningen 1991 tot en met 2000. In het kader van de maatregel Tussenbalans zijn met ingang 1991 begrotingsleningen verstrekt aan de Nederlandse Antillen en Aruba tot een totaalbedrag van f 147,1 mln ter financiering van projecten, waarvan een bepaald rendement verwacht mag worden. De leningen hebben een looptijd van dertig jaar waarvan de eerste acht jaar vrij van aflossing zijn. Het rentepercentage is 2,5%.
Nog niet alle leningsovereenkomsten zijn ondertekend. Dit is mede gelegen in het wetgevingstraject dat moet worden doorlopen voortvloeiend uit de Staatsregeling van de Nederlandse Antillen. Geldleningen ten name of ten laste van de Nederlandse Antillen kunnen alleen krachtens landsverordening worden aangegaan. Tevens dient bij landsbesluit te worden vastgelegd op welke wijze het land de Nederlandse Antillen in en buiten rechte wordt vertegenwoordigd.
Een specificatie van de leningen luidt als volgt:
Bedrag hoofdsom per 31-12-00 | Formalisering | |
---|---|---|
1991 Nederlandse Antillen | 46 797 | *nee |
1991 Aruba | 14 120 | ja |
1992 Nederlandse Antillen | 20 658 | *nee |
1992 Aruba | 16 253 | ja |
1993 Nederlandse Antillen | 9 301 | *nee |
1993 Aruba | 9 362 | ja |
1994 Nederlandse Antillen | 4 377 | *nee |
1994 Aruba | 3 604 | ja |
1995 Nederlandse Antillen | 9 370 | ja |
1995 Aruba | 570 | ja |
1996 Nederlandse Antillen | 2 889 | *nee |
1997 Nederlandse Antillen | 4 038 | nee |
1998 Nederlandse Antillen | 3 030 | nee |
2000 Nederlandse Antillen (OBNA) | 2 742 | concept |
Totaal | 147 111 |
De betreffende landsverordeningen en landsbesluiten zijn vastgesteld voor de met * aangemerkte leningen.
Consolidatielening 1995 Nederlandse Antillen
Consolidatieovereenkomst achterstandenrekening schuldendienst 1991. In 1991 heeft de regering van de Nederlandse Antillen niet voldaan aan de rente- en aflossingsverplichting aan de Nederlandse Investeringsbank voor Ontwikkelingslanden N.V.. In 1995 is de Consolidatieovereenkomst opgesteld van de openstaande vorderingen uit hoofde van de achterstand op aflossingen over de periode tot en met 31 december 1992.
Préfinanciering overheidsprojecten
Aan de Nederlandse Antillen en Aruba is met betrekking tot de préfinanciering van overheidsprojecten een permanent voorschot verleend van Naf 42 mln. In 1997 is dit voorschot met Naf 5 mln ten behoeve van de Nederlandse Antillen verhoogd ter financiering van projecten in het kader van het Sociaal Noodprogramma. In 2000 is het permanente voorschot aan de Nederlandse Antillen teruggebracht van Naf 32 mln naar Naf 20 mln. Na goedkeuring van de uitgaven wordt het saldo aangezuiverd.
Het uitstaande permanente voorschot van Aruba (Naf 10 mln) is inmiddels teruggevorderd.
De contragarantie van de Nederlandse Antillen en Aruba op garantie van de rente en aflossingen van door de Europese Investeringsbank aan de Nederlandse Antillen en Aruba verstrekte leningen is opgenomen als extra comptabele vordering.
Water- en Energiebedrijf Aruba
Begrotingslening ten behoeve van het Water en Energie Bedrijf N.V. gevestigd te Aruba. De lening is verstrekt voor het aldaar verrichten van een groot aantal investeringen voor de renovatie en uitbreiding van het water- en elektriciteitsbedrijf. Deze leningsovereenkomst is opgesteld in Arubaanse valuta, ad Afl 28,0 mln. De lening heeft een looptijd van dertig jaar waarvan de eerste acht jaar vrij van aflossing is. Het rentepercentage is 2,5%.
Begrotingsleningen via de Nederlands Participatie Maatschappij voor de Nederlandse Antillen (NPMNA)
Door tussenkomst van de NPMNA zijn begrotingsleningen verstrekt ter financiering van de navolgende projecten.
Hoofdsom | Hoofdsom | Trekkingen | Trekkingen | |
---|---|---|---|---|
in valuta | in Hfl. | In valuta per 31-12-00 | In Hfl. per 31-12-00 | |
– Luchthaven Sint Maarten (LVFM 1997.01) (108 574) | Naf 8 800 | 9 328 | Naf 8 772 | 9 298 |
– Bouw 474 woningen Sint Maarten (Belvedère proj.SMHDF1997.01) (108 451) | Naf 7 110 | 7 537 | Naf 7 110 | 7 537 |
– Zelfbouw Sint Maarten (SMHFF 1998.01) (108 675) | Naf 7 500 | 7 950 | Naf 7 500 | 7 950 |
– Luchthaven SXM fase1 Flamengopond dempen (PJIAE 1998.01) (108 908) | Naf 6 300 | 6 678 | Naf 1 210 | 1 283 |
– Haven Sint Maarten (108 983) | USD 10 650 | 20 235 | USD 10 650 | 20 235 |
Totaal | 46 303 |
De gehanteerde koers voor de Naf is Hfl. 1,06 en voor de USD Hfl. 1,90
De leningsovereenkomsten zijn afgesloten met de volgende instellingen:
• Luchthaven Sint Maarten (LVFM 1997.01)
Begrotingslening verstrekt aan de Luchthaven Veiligheid Financiering Maatschappij N.V. te Sint Maarten ad Naf 8,8 mln.
• Bouw 474 woningen Sint Maarten (Belvedère project SMHDF 1997.01)
De begrotingslening ad Naf 7,110 mln is verstrekt aan de Sint Maarten Housing Development Foundation te Sint Maarten.
• Zelfbouw Sint Maarten (SMHFF 1998.01)
De leningsovereenkomst ad Naf 7,5 mln is afgesloten met de Sint Maarten Housing Finance Foundation.
• Luchthaven Sint Maarten fase 1, Flamengo Pond dempen (PJIAE 1998.01)
Leningsovereenkomst afgesloten met de Prinses Juliana International Airport Exploitatiemaatschappij N.V. ad Naf 6,3 mln.
• Haven Sint Maarten betreft een lening aan de Sint Maarten Harbour Cargo Facilities NV (USD 4 mln.) en een lening aan de Sint Maarten Harbour Cruise Facilities ( USD 6,650 mln).
Liquiditeitssteun Nederlandse Antillen
Ten behoeve van de liquiditeitssteun aan de Nederlandse Antillen zijn in 2000 in het kader van het IMF traject twee leningen verstrekt. De leningen zijn opgesteld in Antilliaanse valuta en zijn groot Naf 32 mln en Naf 80 mln.
De leningen zijn rentedragend vanaf 31 januari 2001 waarbij het rentepercentage 2,5% bedraagt. De leningen hebben een looptijd van 30 jaar waarvan de eerste 8 jaar aflossingsvrij zijn.
4. Lening bevordering bedrijfsvestiging
Door tussenkomst van de Nederlands Participatie Maatschappij voor de Nederlandse Antillen is een aantal leningen verstrekt ter financiering van samenwerkingsactiviteiten met de Nederlandse Antillen en Aruba. De in onderstaande tabel opgenomen gegevens zijn gebaseerd op een opgave van de NPMNA.
Nog te ontvangen per 31 december 2000 | |||
---|---|---|---|
Valuta | Bedrag in valuta | Bedrag in Hfl. | |
Aruban Investmentbank NV | Afl | 3 202 | 3 394 |
Plantation Bay Beach Resort and Casino BV | USD | 1 279 | 2 430 |
OBNA, International Trade Center | Naf | 800 | 848 |
OBNA, Curaçao Sea Aquarium NV | Naf | 3 785 | 4 010 |
OBNA, Curaflor NV | Naf | 85 | 90 |
OBNA, Lionsdive Hotel & Marine NV | Naf | 20 | 21 |
Plant Hotel NV | USD | 2 644 | 5 024 |
Curinde N.V. (conversie naar aandelen) | vervallen | ||
Dutchco NV | USD | 800 | 1 520 |
Totaal | 17 337 |
De gehanteerde koers voor de Naf/Afl is Hfl 1,06 en voor de USD Hfl 1,90. De bedragen zijn inclusief achterstallige rente en aflossingen.
De NPMNA heeft met Curinde overeenstemming bereikt over de conversie van een renteloze lening naar een aandelenbelang in Curinde (zie overzicht deelnemingen).
Deze post is tegen de oorspronkelijke waarde opgenomen, in afwachting van nadere informatie van de NPMNA omtrent de afwikkeling van de overname van de aandelen OPM/Dutchco door NPMNA.
Ad. 10. Openstaande voorschottenAd. 10a. Tegenrekening openstaande voorschotten
De saldi van de per 31 december 2000 openstaande voorschotten en van de in 2000 afgerekende voorschotten worden hieronder per jaar gespecificeerd:
Stand openstaande voorschotten per 31 december 2000
Jaar | Saldo 1 jan. 2000 | Bevoorschot 2000 | Afgerekend in 2000 | Saldo 31 dec. 2000 |
---|---|---|---|---|
t/m '95 | 192 122 | 122 230 | 69 892 | |
'96 | 179 119 | 79 001 | 100 118 | |
'97 | 212 631 | 89 184 | 123 447 | |
'98 | 272 696 | 93 430 | 179 266 | |
'99 | 346 137 | 12 626 | 333 511 | |
'00 | 349 936 | 7 331 | 342 605 | |
Totaal | 1 202 705 | 349 936 | 403 802 | 1 148 839 |
De verdeling van de openstaande voorschotten naar de begrotingsartikelen is als volgt opgebouwd:
Artikel | Omschrijving | 2000 | 1999 | 1998 | 1997 | t/m 1996 | Totaal |
---|---|---|---|---|---|---|---|
02.01 | Toeslagen op pensioenen | 6 631 | 10 960 | 11 965 | 10 593 | 9 330 | 49 479 |
02.02 | Bijstand rechterlijke Macht | 781 | 469 | 1 126 | 2 376 | ||
02.13 | Samenwerkingsmiddelen | 335 974 | 322 551 | 166 520 | 112 385 | 159 554 | 1 096 984 |
Totaal | 342 605 | 333 511 | 179 266 | 123 447 | 170 010 | 1 148 839 |
Artikel 02.01 Toeslagen op pensioenen
Ten laste van dit artikel zijn voorschotten verleend inzake toeslagen op Antilliaanse pensioenen, krachtens de Toeslagregeling pensioenen Suriname en de Nederlandse Antillen en de Verrekenkoersregeling voor Antilliaanse Pensioenen.
Artikel 02.02 Bijstand rechterlijke macht
Ten laste van dit artikel wordt onder andere een tropentoelage gebracht. De betalingen t/m 1998 zijn als voorschot vastgelegd, totdat de tropentoelage definitief kan worden vastgesteld. In verband met de integratie van het Kabinet voor Nederlands-Antilliaanse en Arubaanse Zaken met het ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties is een andere methodiek voor het vastleggen van deze voorschotten ingevoerd.
Het saldo aan openstaande voorschotten geeft weer het bedrag dat per ultimo 1998 volgens de oude systematiek nog definitief moet worden vastgesteld.
Artikel 02.13 Samenwerkingsmiddelen
Ten laste van dit artikel worden projecten van verschillende beleidssectoren gefinancierd. Ter afsluiting van overheidsprojecten wordt een procesverbaal van projectbeëindiging opgemaakt, tevens dient een accountantsverklaring te worden overgelegd. Pas dan worden de voorschotten definitief afgewikkeld.
Ten laste van dit artikel zijn tevens voorschotten verstrekt in de vorm van begrotingsleningen. De betreffende leningen zijn opgenomen in balanspost 8 extra-comptabele vorderingen, onderdeel Leningen.
Ad 11a. Tegenrekening garantieverplichtingen
Het bedrag van f 663 281 740,48 aan garantieverplichtingen is als volgt opgebouwd:
Garanties 1 januari 2000 | f 725 076 358,53 | |
Verleende garanties in 2000 | f 27 135 000,00 | |
f 752 211 358,53 | ||
Vervallen garanties in 2000 | f 88 929 618,05 | –/- |
Openstaande garanties per 31 december 2000 | f 663 281 740,48 |
De openstaande garantieverplichtingen zijn als volgt opgebouwd:
1. Garantie van rente en aflossing van leningen ten behoeve van de financiering van rendabele projecten (periode 1962–1992) tot een maximum van Naf 125 mln (wetten van 3 mei 1962, Stb. 153 en 23 april 1964, Stb. 130) | 5 748 750,00 |
2. Garantie van rente en aflossing van door de Nederlandse Investeringsbank voor ontwikkelingslanden NV (N.I.O.) verstrekte leningsgelden | 499 993 329,68 |
3. Garantie van rente en aflossing van door de Europese Investeringsbank aan de Nederlandse Antillen en Aruba verstrekte leningen in ECU's 4 901 mln a f 2,20 371 | 10 801 000,00 |
4. Garantie van rente en aflossing van een aan de houdstermaatschappij Oranjestad Property Management verstrekte geldlening van maximaal USD 48 mln a f 1,80 (begrotingskoers in 1998) | 71 895 000,00 |
5. Borgstelling van rente en aflossing d.d. 16-10-1997 van het project Belvedère, bouw 474 woningen Sint Maarten | 74 843 660,80 |
Totaal | 663 281 740,48 |
De garantieverplichting bedraagt volgens de garantie overeenkomst van het Rijk per ultimo 2000 f 473 mln. In 2000 heeft de Nederlandse Antillen niet voldaan aan de aflossingsverplichting (f 27 mln). De garantieverplichting per ultimo 2000 bedraagt derhalve f 500 mln.
In het kader van het IMF-traject is afgesproken dat de aflossingsverplichting 2000 zal worden geherfinancierd.
Om bedrijfseconomische redenen zijn de aandelen OPM overgenomen door de NPMNA. Formele liquidatie van de OPM vindt in 2001 plaats. Per ultimo 2000 is de garantstelling overeenkomstig de garantieovereenkomst opgenomen op de balans.
Ontvangsten artikel 02.03 Garanties
Door de Nederlandse Antillen en Aruba is een «contra garantie» gesteld met betrekking tot de garantie van rente en aflossing van door de Nederlands Investeringsbank aan de Nederlandse Antillen en Aruba verstrekte leningen van ECU 4,901 mln à f 2,20 371.
De contragarantie bedraagt f -/- 10,801 mln. Dit bedrag is tevens opgenomen in de extra comptabele vorderingen.
Ad 12. Openstaande verplichtingenAd 12a. Tegenrekening openstaande verplichtingen
Het bedrag van f 811 321 382,56 aan openstaande verplichtingen is als volgt opgebouwd:
Verplichtingen 1 januari 2000 | f 912 830 729,51 | |
Aangegane verplichtingen in 2000 | f 417 466 484,65 | |
f 1 330 297 214,16 | ||
Tot betaling gekomen in 2000 | f 497 126 004,99 | |
Negatieve bijstellingen verplichtingen uit eerdere begrotingsjaren | f 21 849 826,61 | |
f 518 975 831,60 | –/– | |
Totaal openstaande verplichtingen per 31 december 2000 | f 811 321 382,56 |
De negatieve bijstellingen van aangegane verplichtingen uit eerdere begrotingsjaren hebben voornamelijk betrekking op de herwaardering van de openstaande verplichtingen in verband met de jaarlijkse wijziging van de begrotingskoers en op het bijstellen van restantverplichtingen in verband met afgerekende projecten.
Ad 13. DeelnemingenAd 13a. Tegenrekening deelnemingen
Het verwerven van aandelen door de staat in privaatrechtelijke ondernemingen wordt conform het gestelde in de Regeling Departementale Begrotingsadministratie, tegen de oorspronkelijke aankoopprijs extra-comptabel vastgelegd.
In de tabel deelnemingen wordt inzicht verkregen in de deelnemingen in privaatrechtelijke ondernemingen en nationale instellingen via de Nederlandse Participatie Maatschappij voor de Nederlandse Antillen (NPMNA). De hierin opgenomen gegevens zijn gebaseerd op een opgave van de NPMNA.
Valuta | Bedrag in Valuta | Bedrag in Hfl. | |
---|---|---|---|
Antillean Soap Company NV | Afl | 1 138 | 1 206 |
OBNA | Naf | 1 500 | 1 590 |
OBNA Int. Trade Center Curaçao NV | Naf | 2 000 | 2 120 |
Aruba Investment Bank NV | Afl | 5 123 | 5 431 |
Oranjestad Property Management NV | Afl | 12 833 | 13 602 |
Plantation Bay Beach Resort & Casino NV | USD | 7 240 | 13 756 |
Curinta | Naf | 10 000 | 10 600 |
Curaçao Port Authority (Mega Cruise Steiger) | Naf | 5 000 | 5 300 |
Sint Maarten Harbour Holding Company NV | USD | 6 001 | 11 401 |
Curinde N.V. | Naf | 9 269 | 9 826 |
Totaal | 74 832 |
De deelnemingen zijn gewaardeerd tegen de in 2000 geldende begrotingskoers (1 USD tegen Hfl 1,90. Naf/Afl tegen Hfl 1,06).
De kwaliteit van het bestuur | 8 302 365 |
Duurzame economische ontwikkeling | 273 805 856 |
Onderwijs | 21 861 126 |
Rechtshandhaving | 618 366 |
Overig | 27 620 663 |
Totale uitgaven Overheidsprojecten 2000 | 332 208 377 |
Koersverschillen | 17 754 747 |
Totaal | 349 963 124 |
De kwaliteit van het bestuur | |||
---|---|---|---|
BRANDWEER SABA | NAf | 590 202 | 643 320 |
BRANDWEER ST.EUSTATIUS | NAf | 698 459 | 761 320 |
CONSOLIDATIEPERIODE DIV | NAf | 7 916 | 8 628 |
DE ANTILLIAANSE MILITIE EEN TOEKOMST PERSPEKTIEF | NAf | 732 795 | 798 747 |
DIV ONDERNEMINGSBELEIDSPLAN ITS/WPA-KT | NAf | 43 506 | 47 422 |
«HUISVESTING DEZ; INRICHTING KANTOOR MOLENPLEIN» | NAf | 384 466 | 419 068 |
MANAGEMENTONDERSTEUNING DIV/IT & S | NAf | 13 769 | 15 008 |
MEERJARIG INFORMATISERINGSPROGRAMMA 1998 (MIP) | NAf | 634 335 | 691 425 |
OPLEIDINGSPLAN CURACAO OMZETTING PS NAAR OHP | NAf | 132 295 | 144 202 |
PERSONEELSINFORMATIESYSTEEM DIV | NAf | 293 671 | 320 101 |
REINVENTING GOVERNMENT FASE 2 | NAf | 24 392 | 26 587 |
REINVENTING GOVERNMENT INVESTERINGSKOSTEN | NAf | 427 904 | 466 415 |
STAGEREGELING ARUBA JAARBUDGET 1998 | Afl | 29 164 | 31 789 |
STAGEREGELING NA 3E TRANCHE | NAf | 3 634 | 3 961 |
STAGEREGELING NA 4E TRANCHE | NAf | 3 717 | 4 052 |
STAGEREGELING NA 6E TRANCHE | NAf | 737 | 803 |
UITVOERINGSKOSTEN TRANSFORMASCHON 1E TRANCHE | NAf | 20 793 | 22 664 |
VOORBEREIDINGSKOSTEN DEPOS | NAf | 4 513 | 4 919 |
VOORBEREIDINGSKOSTEN DEPOS | NAf | 18 820 | 20 514 |
ONDERSTEUNING PROJECTADMINISTRATIE SID COPPENS | Hfl | 13 520 | 13 520 |
URGENTIEPROGRAMMA SANERING OVERHEIDSAPPARAAT | Hfl | 300 514 | 300 514 |
BBI 1998 SOAB | NAf | 919 890 | 1 002 680 |
FEASIBILITY POT DEPOS | NAf | 55 717 | 60 732 |
MEERJARIG INFORMATISERINGSPROGRAMMA 2000 (MIP) | NAf | 953 179 | 1 038 965 |
MODERNIZATION OF FINANCIAL MANAGEMENT III (MFM III) | NAf | 614 063 | 669 329 |
OPERATIE BBI 1996–2000 | NAf | 539 522 | 588 079 |
VERSTERKING THESAURIEFUNCTIE | NAf | 83 380 | 90 884 |
WEDEROPBOUW SXM ACCOUNTANTSCONTROLE | NAf | 97 905 | 106 716 |
Subtotaal de kwaliteit van het bestuur | 8 302 365 | ||
Duurzame economische ontwikkeling | |||
AANVULLENDE LIQUIDITEITSSTEUN 2000 | Hfl | 112 872000 | 112 87 2000 |
VOLKSHUISVESTING SXM | Hfl | 12 523 326 | 12 523 326 |
WEDEROPBOUW SXM ONDERSTEUNING MARKERTINGPLAN TOERISME DOORN | Hfl | 23 040 | 23 040 |
ARUBADEAL | 22000 000 | ||
OBNA 3E KREDIETLIJN 4E TRANCHE | Hfl | 2 742 186 | 2 742 186 |
ONTWIKKELING CORNELISBAAI CONTRACT VD VALK-CURACAO FASE1 | NAf | 4 196 739 | 4 574 446 |
PRIVATISERINGSBELEID CURACAO | NAf | 213 958 | 233 214 |
REHABILITATIE MATHEYWERF UITVOERINGSKOSTEN | NAf | 2 600 | 2 834 |
SOCIAAL NOODPROGRAMMA ECONOMISCHE ONTWIKKELINGEN 1998 | NAf | 4 000 000 | 4 360 000 |
WEDEROPBOUW SXM DEMPEN FLAMINGOPOND FASE 1 | NAf | 67 048 | 73 082 |
ZEEPROMENADE BONAIRE FASE II | NAf | 2 092 092 | 2 280 380 |
AANSCHAF HAVENBOOT ST.EUSTATIUS | NAf | 6 944 | 7 569 |
AANSCHAF RADARSYSTEEM CURACAO | NAf | 118 817 | 129 511 |
DRINKWATERDISTRIBUTIE SABA | NAf | 8 259 | 9 002 |
DRINKWATERVOORZIENING EUX VBK | NAf | 378 418 | 412 476 |
KNAP FONDS 98/99 | NAf | 49 505 | 53 960 |
LUCHTHAVEN BONAIRE BUSINESSPLAN FLAMINGO AIRPORT 1997–2006 | NAf | 126 470 | 137 852 |
LUCHTHAVEN SABA UPGRADING UVK | NAf | 379 202 | 413 330 |
MILIEUFONDS NA 98/99 BIJDRAGE | NAf | 74 258 | 80 941 |
MODERNISERING WEERRADARSYSTEEM NA OHP-DEEL | NAf | 101 412 | 110 539 |
RWZI BUBALI UPGRADING FASE 1 EN 2 | Afl | 41 057 | 44 752 |
SANERINGSPLAN VOGELPLAS | Afl | 23 302 | 25 399 |
LIQUIDITEITSSTEUN 2000 | 101 627 000 | ||
VUILNISWAGEN SABA | NAf | 168 145 | 183 278 |
WATERHUISHOUDING MARIE POMPOEN VBK EN UVK KOSTEN | NAf | 1 248 359 | 2 450 711 |
WEDEROPBOUW SXM AFVAL/HEMELWATER BAGGEREN FRESHPOND | NAf | 3 507 724 | 3 823 419 |
WEDEROPBOUW SXM AFVAL/HEMELWATER FORT WILLIAM | NAf | 184 054 | 200 619 |
WEDEROPBOUW SXM AFVAL/HEMELWATER PERSLEIDING BELVEDERE | NAf | 244 017 | 265 979 |
WEDEROPBOUW SXM AFVAL/HEMELWATER VBK | NAf | 448 014 | 488 335 |
WEDEROPBOUW SXM ISOLATIE STORTPLAATS PONDFILLL | NAf | 887 937 | 967 851 |
WEDEROPBOUW SXM SCHOONMAAKAKTIE SHANTY TOWNS | NAf | 109 553 | 119 413 |
WERKBUDGET MILIEU EN NATUURBELEID NA | NAf | 522 395 | 569 411 |
Subtotaal duurzame economische ontwikkeling | 273 805 856 | ||
Onderwijs | |||
ANTILLIAANSE SCHIL WERKSCHRIFTEN TAAL KABAAL | NAf | 242 022 | 263 804 |
ATLASSEN BOVENWINDSE EILANDEN | NAf | 279 660 | 304 829 |
ATLASSEN CURACAO | NAf | 627 900 | 684 411 |
BASISVORMING VOORTGEZET ONDERWIJS N.A. 1998 | NAf | 833 191 | 908 178 |
ERVARINGSGERICHT LEREN | NAf | 451 353 | 491 975 |
FASE 4 VERSTERKING ACTUALISERING MTO ARUBA | Afl | 83 589 | 91 112 |
GWENDOLYN VAN PUTTENSCHOOL MAVO/BVO | NAf | 94 899 | 103 440 |
«HERSTR. LBO; INVENTARIS 4E LEERJAAR; OVERIGE ONDERDELEN» | Afl | 26 216 | 28 575 |
HERSTRUCTURERING LBO INVENTARIS 3E LEERJAAR | Afl | 68 786 | 74 977 |
HERSTRUCTURERING LBO WERKPLAN 1996/1997 | Afl | 62 464 | 68 086 |
HERSTRUCTURERING LBO WERKPLAN 1997/1998 | Afl | 61 074 | 66 571 |
INRICHTING IPA | Afl | 4 245 | 4 627 |
MAVO SCHOLEN ANDERS NEDERLANDS | NAf | 25 378 | 27 662 |
NIEUWE KLEUTER/BASISSCHOOL TE NIKIBOKO | NAf | 5 127 891 | 5 589 401 |
NOS TERA NOBO ATLASSEN BONAIRE | NAf | 72 703 | 79 246 |
ONDERWIJS OP ST.EUSTATIUS | NAf | 15 094 | 16 452 |
PERSPEKTIVA PA PROGRESO (BVO) | NAf | 39 747 | 43 324 |
RENOVATIE EN UITBREIDING VAN GINNEKENSCHOOL FASE 3A UVK | NAf | 2 047 661 | 2 231 950 |
SABA COMPREHENSIVE SCHOOL LADVO-BVO / DAK SPORTHAL SABA | NAf | 139 136 | 151 658 |
SOCIAAL NOODPROGRAMMA ONDERWIJS 1998 | NAf | 3 250 000 | 3 542 500 |
VERNIEUWING COMPUTERS MAVO | NAf | 50 606 | 55 161 |
VERNIEUWING TAAL- EN REKENONDERWIJS SXM | NAf | 282 787 | 308 238 |
VERSTERKING ACTUALISERING MTO ELEKTROTECHNIEK FASE 3 | NAf | 3 583 | 3 905 |
VERSTERKING ACTUALISERING MTO WERKTUIGBOUW | NAf | 69 | 75 |
VERSTERKING/ACTUALISERING MTO BOUWKUNDE FASE 4 | NAf | 4 154 | 4 528 |
VERSTERKING/ACTUALISERING MTO ELEKTROTECHNIEK FASE 3 | Afl | 83 589 | 91 112 |
WEDEROPBOUW SXM HERSTEL 4 SCHOLEN | NAf | 70 227 | 76 547 |
WEDEROPBOUW SXM MAC ST JOHN'S ESTATE CAY HILL SCHOOL | NAf | 2 631 971 | 2 868 848 |
WEDEROPBOUW SXM MILTON PETERS COLLEGE | NAf | 774 104 | 843 773 |
WEDEROPBOUW SXM ONDERWIJS VBK | NAf | 403 483 | 439 796 |
WEDEROPBOUW SXM ONDERWIJS VERVANGING INVENTARIS | NAf | 118 361 | 129 013 |
WEDEROPBOUW SXM REPARATIE SUNDIAL SCHOOL | NAf | 134 734 | 146 860 |
URGENTIEPROGRAMMA JEUGD EN JONGEREN EXPERIMENTELE PROJECTEN | Hfl | 1 995 488 | 1 995 488 |
URGENTIEPROGRAMMA JEUGD EN JONGEREN PROGRAMMAKOSTEN | Hfl | 125 000 | 125 000 |
Subtotaal onderwijs | 21 861 126 | ||
Rechtshandhaving | |||
AUTOMATISERING GEMEENSCHAPPELIJK HOF VAN JUSTITIE | NAf | 106 256 | 115 819 |
KORAAL SPECHT ELEKTRA VBK | NAf | 9 240 | 10 072 |
NAVAS ST. MAARTEN OHP DEEL | NAf | 7 746 | 8 443 |
RESOCIALISATIE JONGE GEDETINEERDEN NA | NAf | 223 282 | 243 377 |
VREEMDELINGEN ADMINISTRATIE SYSTEEM OHP DEEL | NAf | 179 500 | 195 655 |
URGENTIEPROGRAMMA PAO CURSUS WETGEVINGSLEER | Hfl | 45 000 | 45 000 |
Subtotaal rechtshandhaving | 618 366 | ||
Overig | |||
BAN BARIO BEK | NAf | 662 669 | 722 309 |
CENTRUM VOORLICHTING ANTILLIANEN | NAf | 355 792 | 387 813 |
GEZONDHEIDSONDERZOEK BOVENWINDEN EN BONAIRE | NAf | 327 475 | 356 948 |
INRICHTING SCHAARLOOWEG 102 | NAf | 39 885 | 43 475 |
KINDER EN JEUGDTELEFOON | NAf | 144 940 | 157 985 |
NIEUWBOUW CAPRILESKLINIEK TRANCHE 1998 | NAf | 248 575 | 270 947 |
OPVOEDINGSVOORLICHTING AAN OPVOEDERS | NAf | 74 506 | 81 212 |
SEKRETERIAAT BIJDRAGE 1997 TASK FORCE | NAf | 140 000 | 152 600 |
SOCIAAL NOODPROGRAMMA SOCIALE ONTWIKKELING GEZONDHEIDSZORG98 | NAf | 3 500 000 | 3 815 000 |
WEDEROPBOUW SXM RODE KRUIS | NAf | 28 799 | 31 391 |
ACTIEPLAN BINNENSTAD INFRASTRUCTUUR | NAf | 3 858 815 | 4 206 108 |
ACTIEPLAN BINNENSTAD OVERIGE NIEUWBOUW | NAf | 62 970 | 68 637 |
ACTIEPLAN BINNENSTAD RESTAURATIE | NAf | 142 194 | 154 991 |
ACTIEPLAN BINNENSTAD VERWERVINGEN | NAf | 26 197 | 28 555 |
ACTIEPLAN BINNENSTAD WONINGBOUW EN RENOVATIE | NAf | 4 422 683 | 4 820 724 |
RENOVATIE VILLAGE EN ESSO HEIGHTS FASE 2 | Afl | 152 933 | 166 697 |
RESTAURATIE HISTORIC CORE ST EUSTATIUS 2E TRANCHE | NAf | 877 173 | 956 119 |
SOCIAAL NOODPROGRAMMA VOLKSHUISVESTING WIJKVERBETERING 1998 | NAf | 2 250 000 | 2 452 500 |
WEDEROPBOUW SXM BEJAARDENWONINGEN BELVEDERE | NAf | 2 853 | 3 110 |
WEDEROPBOUW SXM HOUSING DEVELOPMENT FUND AANLOOPKOSTEN | NAf | 29 346 | 31 987 |
WEDEROPBOUW SXM ZELFBOUW | NAf | 5 105 977 | 5 565 515 |
WEDEROPBOUW SXM 200 NOODWONINGEN | NAf | 44 932 | 48 976 |
«300 WONINGEN FCB; OHP-DEEL » | NAf | 1 642 388 | 1 790 203 |
300 WONINGEN FCB VBK | NAf | 34 071 | 37 137 |
CASA BLANCA | Hfl | 1 522 843 | 50 223 |
MASTERPLAN HISTORIC CORE | NAf | 50 223 | 54 743 |
NIEUWE OPENBARE BIBLIOTHEEK BONAIRE – VOORBEREIDNG | NAf | 123 715 | 134 849 |
RESTAURATIE DE TEMPEL UVK | NAf | 200 000 | 218 000 |
RESTAURATIE FORT ORANJE SINT EUSTATIUS VBK | NAf | 370 845 | 404 221 |
RESTAURATIE FORT ORANJE TBV GERECHTSGEBOUW BONAIRE | NAf | 249 430 | 271 879 |
ZOUTSCHADE ONDERZOEK 3E FASE, SUPPLETIE | NAf | 124 596 | 135 810 |
Subtotaal overig | 27 620 663 | ||
Koersverschillen | |||
KOERSVERSCHIL 2000 NIEUW BELEID | Hfl | 0 | 0 |
KOERSVERSCHIL 2000 OUD BELEID | Hfl | 17 754 747 | 17 754 747 |
Subtotaal koersverschillen | 17 754 747 |
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/kst-27700-13.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.