27 695
Wijziging van de Telecommunicatiewet en de Wet Onafhankelijke post- en telecommunicatieautoriteit ter uitvoering van verordening (EG) nr. 2887/2000 van het Europees Parlement en de Raad van de Unie van 18 december 2000 inzake ontbundelde toegang tot het aansluitnetwerk (PbEG L 336/4)

nr. 4
VERSLAG

Vastgesteld 23 mei 2001

De vaste commissie voor Verkeer en Waterstaat,1 belast met het voorbereidend onderzoek van dit wetsvoorstel, brengt als volgt verslag uit van haar bevindingen. Onder het voorbehoud dat de regering de in dit verslag opgenomen vragen en opmerkingen afdoende beantwoordt, acht de commissie de openbare behandeling van het wetsvoorstel voldoende voorbereid.

De leden van de CDA-fractie hebben met interesse kennis genomen van het voorliggende wetsvoorstel dat tot doel heeft de concurrentie op het terrein van lokale toegangsnetten van vaste openbare netwerken te stimuleren.

Genoemde leden juichen de verplichting tot kostengeoriënteerde tarieven die aangemelde exploitanten conform artikel 3, derde lid, in rekening moeten brengen voor ontbundelde toegang tot het aansluitnetwerk en bijbehorende faciliteiten toe. Het is volgens deze leden eveneens een goede zaak dat de plicht tot inzicht in de tarievensamenstelling voor ontbundelde toegang door een door de aangemelde exploitant op te stellen en door de OPTA goed te keuren toerekeningsysteem van kosten en opbrengsten wordt ingevoerd.

Ook zijn de leden van de CDA-fractie ingenomen met het feit dat concurrenten van de aangemelde exploitant via volledig ontbundelde toegang in staat zullen zijn zelfstandig hun diensten aan te bieden en af te wikkelen. Op deze wijze is het niet langer noodzakelijk dat eindgebruikers van deze diensten nog een contractuele relatie hebben met de aangemelde exploitant.

De leden van de CDA-fractie zijn van mening dat het belangrijk is dat er op het vlak van toezicht een Europees level playing field ontstaat. Kan de regering genoemde leden op een onderbouwde manier aangeven hoe de positie van de OPTA zich verhoudt tot die van de toezichthouders in de andere EU-lidstaten? Is er volgens de regering sprake van een level playing field? Zo niet, kan dan worden verduidelijkt welke acties de regering zowel in eigen land als in Europees verband voornemens is te ondernemen om tot meer eenvormigheid in toezicht in de verschillende lidstaten te komen?

De leden van de CDA-fractie hebben de indruk dat de OPTA wat betreft de rol enigszins in een vacuum opereert. Genoemde leden hebben de indruk dat een door DGTP op te stellen meerjaren beleidsnotitie een goed middel kan zijn om de OPTA te voorzien van een politiek gedragen beleidskader en richtpunt voor haar werkzaamheden. Genoemde leden vragen zich af of de regering tot zo'n notitie bereid is.

De leden van de D66-fractie hebben met instemming kennisgenomen van het voorliggende wetsvoorstel. Het wetsvoorstel strekt ertoe voorwaarden te scheppen om meer concurrentie te bevorderen op het gebied van lokale toegangsnetten van vaste openbare telefoonnetwerken. Deze leden juichen het toe dat via volledig ontbundelde toegang concurrenten van de aangemelde exploitant in staat zullen zijn zelfstandig hun diensten aan te bieden en af te wikkelen. De (eind)gebruikers van deze diensten behoeven op die manier geen contractuele relatie meer te hebben met de aangemelde exploitant. Op deze manier zullen ondermeer de kosten worden teruggebracht. Deze leden achten dit een goede zaak.

De leden van de D66-fractie kunnen eveneens instemmen met de in artikel 3, derde lid van de verordening geregelde verplichting dat aangemelde exploitanten voor ontbundelde toegang tot het aansluitnetwerk en bijbehorende faciliteiten kostengeoriënteerde tarieven in rekening moeten brengen. Eveneens achten deze leden het noodzakelijk dat er inzicht is in de samenstelling van de tarieven voor ontbundelde toegang middels een door de aangemelde exploitant op te stellen en door OPTA goed te keuren systeem van toerekening van kosten en opbrengsten.

De leden van de D66-fractie hebben nog wel enige vragen en opmerkingen.

Toezicht op naleving van de (telecommunicatie)sectorspecifieke toegangsverplichtingen berust in Nederland bij de OPTA. Het ligt daarom voor de hand dit college aan te wijzen als de nationale regelgevende instantie bedoeld in artikel 4 van de verordening. Is het aan OPTA ter beschikkingstaande handhavingsinstrumentarium afdoende, zo vragen de leden van de D66-fractie.

Het wetsontwerp voorziet in terugwerkende kracht. De terugwerkende kracht leidt er niet toe dat een onbevoegd handelen van het college van voor de inwerkingtreding van dit wetsvoorstel, na de inwerkingtreding ervan als bevoegd moet worden beschouwd. Deze passage blijft onduidelijk. Is hier dan sprake van? De leden van de D66-fractie zien op dit punt graag een nadere toelichting.

Er is voor gekozen af te zien van het verlenen van terugwerkende kracht aan de mogelijkheid om een boete op te leggen en een last onder dwangsom op te leggen. Deze leden zouden ook op dit punt graag een nadere toelichting wensen. Is het niet zo dat hiermee voormalige monopolisten hun monopolide gedrag wordt «vergeven»?

Het wetsontwerp is door OPTA op uitvoerbaarheid getoetst. Aan de wens van het college om artikel 6.2 van de Telecommunicatiewet van overeenkomstige toepassing te verklaren, is tegemoet gekomen. Kan nader worden ingegaan op wat dit materieel inhoudt, zo vragen de leden van de D66-fractie.

De voorzitter van de commissie,

Blaauw

De griffier van de commissie,

Roovers


XNoot
1

Samenstelling: Leden: Blaauw (VVD), voorzitter, Van den Berg (SGP), Reitsma (CDA), Biesheuvel (CDA), Rosenmöller (GroenLinks), Valk (PvdA), Van Gijzel (PvdA), Leers (CDA), ondervoorzitter, Feenstra (PvdA), Van Heemst (PvdA), Verbugt (VVD), Giskes (D66), Stellingwerf (ChristenUnie), Klein Molekamp (VVD), Hofstra (VVD), Wagenaar (PvdA), Van der Knaap (CDA), Ravestein (D66), Van der Steenhoven (GroenLinks), Niederer (VVD), van Bommel (SP), Eurlings (CDA), Herrebrugh (PvdA), Hindriks (PvdA), De Swart (VVD).

Plv. leden: Te Veldhuis (VVD), Bakker (D66), T.H.A.M. Meijer (CDA), Stroeken (CDA), Van Gent (GroenLinks), Waalkens (PvdA), Crone (PvdA), Atsma (CDA), Duivesteijn (PvdA), Witteveen-Hevinga (PvdA), Voûte-Droste (VVD), Augusteijn-Esser (D66), Slob (ChristenUnie), Geluk (VVD), Luchtenveld (VVD), Spoelman (PvdA), Buijs (CDA), Van Walsem (D66), Vendrik (GroenLinks), Weekers (VVD), Poppe (SP), De Pater-van der Meer (CDA), Depla (PvdA), Dijsselbloem (PvdA), Nicolaï (VVD).

Naar boven