27 683
Wijziging van enkele artikelen van de Wet milieubeheer (hoofdstuk 12) in verband met de herziening van de EMAS-verordening

nr. 3
MEMORIE VAN TOELICHTING

Het advies van de Raad van State wordt niet openbaar gemaakt, omdat het zonder meer instemmend luidt dan wel uitsluitend opmerkingen van redactionele aard bevat (artikel 25a, vierde lid, onderdeel b, van de Wet op de Raad van State).

I. Algemeen

De in artikel I voorgestelde aanpassingen van de artikelen 1.1, eerste lid, 12.3, 12.6, derde lid, en 12.7, derde lid, van de Wet milieubeheer vloeien voort uit de vervanging van Verordening nr. 1836/93 van de Raad van de Europese Gemeenschappen van 29 juni 1993 inzake de vrijwillige deelneming van bedrijven uit de industriële sector aan een communautair milieubeheer- en milieu-auditsysteem (PbEG L168, hierna: Verordening nr. 1836/93). Op 14 februari 2001 heeft het Europees Parlement in de derde lezing de Verordening (EG) inzake de vrijwillige deelneming van organisaties aan een communautair milieubeheer- en milieu-auditsysteem (EMAS, hierna: EMAS-verordening) goedgekeurd. Beide verordeningen staan bekend als EMAS-verordening. Om verwarring te voorkomen wordt de te vervangen verordening hieronder niet aangehaald als EMAS-verordening, maar als Verordening nr. 1836/93.

Vaststelling en inwerkingtreding van de EMAS-verordening worden nu op korte termijn voorzien. Zodra vaststelling en publicatie van de EMAS-verordening hebben plaatsgevonden, zullen bij nota van wijziging worden ingevuld: het nummer en de datum van vaststelling van de EMAS-verordening en het nummer van het Publicatieblad waarin deze is geplaatst.

De EMAS-verordening heeft betrekking op de vrijwillige deelneming van organisaties aan een communautair milieubeheer- en milieu-auditsysteem. Om een indruk te geven: er zijn in Nederland ongeveer 260 milieuverslagplichtige inrichtingen. Voor deze inrichtingen wordt een overheids- en een publieksverslag gemaakt. Van die 260 inrichtingen zijn er 10 die over een EMAS-registratie onder Verordening nr. 1836/93/EG beschikken. De verwachting is niet dat de vervanging van die verordening tot een verandering van deze situatie leidt.

In de EMAS-verordening worden de voorwaarden voor EMAS-registratie aangescherpt en wordt de frequentie van de verificaties verhoogd. Doel van de EMAS-verordening is het toepassingsbereik uit te breiden naar alle economische sectoren en EMAS toegankelijker te maken. Onder Verordening nr. 1836/93/EG beperkte het toepassingsbereik zich tot de industriële sector. De gevolgen van de vervanging van Verordening nr. 1836/93 zijn naar verwachting beperkt. De publieksverslagverplichting (en dus de afstemming met het EMAS-systeem) geldt uitsluitend voor de in bijlage 1 behorende bij het Besluit milieuverslaglegging aangewezen categorieën van gevallen waarin inrichtingen ernstige nadelige gevolgen voor het milieu kunnen veroorzaken. Deze inrichtingen vielen al onder het toepassingbereik van het EMAS-systeem.

II. Artikelsgewijs

Artikel I

De in artikel I voorgestelde aanpassingen zijn noodzakelijk, vanwege de vervanging van Verordening nr. 1836/93 door de EMAS-verordening. In onderdeel A wordt de begripsomschrijving aangepast. In onderdeel B wordt de afstemming in overeenstemming met de EMAS-verordening gebracht. De registratie wordt nu in artikel 6 geregeld. Bovendien moet de gebruikte terminologie worden aangepast. In de EMAS-verordening wordt niet langer gesproken van een geregistreerde locatie, maar van een geregistreerde organisatie. In artikel 6 van de EMAS-verordening zijn alle voor registratie en continuering daarvan geldende voorschriften opgenomen. Ingevolge artikel 7, tweede lid, van de EMAS-verordening worden opschorting en beëindiging van een registratie uiterlijk binnen een maand verwerkt. Dit register is een goed aanknopingspunt voor de afstemming met de publieksverslagverplichting. Het register kan bovendien door het publiek worden geraadpleegd.

In onderdeel C wordt geregeld dat de gegevens die in het kader van de verkrijging van een EMAS-registratie of de voortzetting van een bestaande EMAS-registratie openbaar gemaakt moeten worden, in de Nederlandse taal moeten zijn gesteld. Het gaat daarbij om de milieuverklaring en de jaarlijkse bijwerkingen daarvan. Deze bijwerking moet ook gevalideerd worden net als de milieuverklaring zelf. Eens in de 3 jaar moet een geconsolideerde versie van de milieuverklaring worden gemaakt. De Commissie heeft de bevoegdheid richtlijnen op te stellen waaronder van de frequentie tot bijwerken afgeweken kan worden.

In onderdeel D wordt de gelijkstelling van de milieuverklaring en de bijwerking daarvan en het publieksverslag geregeld. Door de gekozen formulering van de voorgestelde wijzigingen is opname van een met de tweede volzin van artikel 12.7, derde lid, van de Wet milieubeheer (oud) niet langer nodig. Immers, de gelijkstelling geldt gedurende de EMAS-registratie.

Artikel II

In een overgangsregeling wordt in de EMAS-verordening voorzien in artikel 17, vierde lid. In dat artikellid wordt bepaald dat onder Verordening nr. 1836/93 geregistreerde locaties in het EMAS-register opgenomen blijven tot aan de volgende verificatie of, indien verificatie binnen zes maanden na inwerkingtreding van de EMAS-verordening plaatsvindt, in overleg met de bevoegde instanties (i.c. de Stichting Coördinatie Certificatie Milieuzorgsystemen) uiterlijk binnen een jaar na dat tijdstip. Na verificatie of met ingang van het door de bevoegde instantie bepaalde tijdstip gaan de voorschriften uit de EMAS-verordening voor de betrokken organisatie gelden. In artikel II is een koppeling met deze overgangsregeling aangebracht om te voorkomen dat voor EMAS-geregistreerden die onder de overgangsregeling van de EMAS-verordening vallen, toch tijdelijk de publieksverslagverplichting gaat gelden.

Artikel III

Voor het tijdstip van inwerkingtreding is aangesloten bij het tijdstip van inwerkingtreding van de EMAS-verordening.

De Minister van Volkshuisvesting, Ruimtelijke Ordening en Milieubeheer,

J. P. Pronk

Naar boven