nr. 108
BRIEF VAN DE STAATSSECRETARIS VAN VERKEER EN WATERSTAAT
Aan de Voorzitter van de Tweede Kamer der Staten-Generaal
Den Haag, 19 oktober 2007
Op dinsdag 2 oktober heb ik met uw Kamer gesproken over de veiligheidssituatie
van de Hondsbossche en Pettemer zeewering. Ik heb toegezegd de situatie te
laten beoordelen, om goed voor ogen te krijgen wat er precies aan de hand
is, en u daarover nader te informeren. Met deze brief kom ik tegemoet aan
mijn toezegging.
Ik heb in de week van 24 september de onafhankelijke adviescommissie
Expertise Netwerk Waterveiligheid (ENW) gevraagd de veiligheidssituatie rond
de Hondsbossche en Pettemer Zeewering te beoordelen en mij daarover te adviseren,
waarmee zij direct aan de slag zijn gegaan. Op 5 oktober zijn de twee
vragen schriftelijk aan het ENW verstuurd. Het ENW heeft op 15 oktober
haar advies mondeling aan mij, hoogheemraadschap Hollands Noorderkwartier
en provincie Noord Holland meegedeeld. Op vrijdag 19 oktober heeft het
ENW haar advies schriftelijk aan mij uitgebracht en heb ik dit naar het Hoogheemraadschap
en de Provincie gestuurd. Het advies van het ENW heb ik als bijlage toegevoegd.1
In overleg met het hoogheemraadschap en de provincie wordt, op basis van
het advies van het ENW, vastgehouden aan de in 2003 ingezette lijn. Dit betekent
dat het hoogheemraadschap en de provincie het maken van het plan voor de structurele
verbetering van de Hondsbossche en Pettemer zeewering voortvarend oppakken,
zodat deze in 2010 zal worden versterkt. Het hoogheemraadschap en de provincie
vragen dus niet om een noodmaatregel. Ik sluit me daarbij aan. Alle partijen
onderschrijven daarmee het ENW advies.
Toelichting
In 2003 zijn er langs de kust tien zwakke schakels geïdentificeerd
waar binnen een periode van 20 jaar maatregelen nodig zijn om het achterland
te beschermen tegen overstroming. Voor deze plekken geldt dat ze niet aan
de wettelijke norm voldoen. De resultaten van de tweede toetsronde, die
ik op 19 september 2006 naar u heb gezonden, hebben dit herbevestigd.
Acht van deze zwakke schakels zijn zogenaamde«prioritaire zwakke schakels».
Voor de prioritaire zwakke schakels worden integrale planstudies opgesteld,
waarbij een gecombineerde aanpak van verbetering van de veiligheid tegen overstroming
en van de ruimtelijke kwaliteit wordt uitgewerkt. De provincies hebben in
2004 de regie bij het opstellen van de integrale planstudies gekregen. De
Hondsbossche en Pettemer zeewering is een «prioritaire zwakke schakel».
Onder regie van de provincie Noord Holland is het hoogheemraadschap Hollands
Noorderkwartier bezig met het opstellen van een verbeteringsplan. De versterking
is in het hoogwaterbeschermingsprogramma (HWBP) opgenomen om in de periode
2010–2013 te worden uitgevoerd. Dit HWBP heb ik u op 20 september
2007 toegestuurd.
Op 11 september 2007 heb ik de nieuwe hydraulische randvoorwaarden
(HR2006) voor de 3e toetsronde van de primaire waterkeringen vastgesteld.
Het hoogheemraadschap Hollands Noorderkwartier heeft de Hondsbossche en Pettemer
zeewering met de HR2006 laten toetsen. De uitkomsten van de toetsing maken
opnieuw duidelijk dat het verbeteringsplan voor deze kering voortvarend ter
hand moeten worden genomen. Het is een herbevestiging van de constateringen
in 2003 en 2006: de waterkering voldoet niet aan de wettelijke norm. De uitkomsten
waren tevens de aanleiding voor de zorgen en vragen rond de veiligheid van
deze kering. Ik heb het ENW gevraagd mij over de veiligheidssituatie te adviseren.
Afgelopen maanden heeft ook enige onduidelijkheid bestaan in de regio
over de hoeveelheid zand die langs de Noord-Hollandse kust in 2008 moet worden
gesuppleerd. Inmiddels heeft het Rijk duidelijkheid verschaft over het suppletieprogramma
2008. Dit betekent dat er een forse hoeveelheid zand op de vooroever van de
Hondsbossche en Pettemer Zeewering wordt gesuppleerd, ongeveer 1,5 miljoen
m3. In zijn totaliteit zal er ongeveer 7 miljoen m3
zand worden gesuppleerd langs de Noord-Hollandse kust voor het in stand houden
van het kustfundament in het kader van de kustlijnzorg.
De staatssecretaris van Verkeer en Waterstaat,
J. C. Huizinga-Heringa