27 455
Nationaal Verkeers- en Vervoersplan

nr. 54
MOTIE VAN HET LID VAN DER STEENHOVEN

Voorgesteld 6 februari 2002

De Kamer,

gehoord de beraadslaging,

overwegende, dat de kilometerheffing essentieel is binnen de strategie voor bereikbaarheid, verwoord in de trits beprijzen, benutten, bouwen, én voor het behalen van milieudoelen voor verkeer;

overwegende, dat bij het behalen van de doelen voor milieu en bereikbaarheid van stedelijke gebieden een kilometerheffing die gedifferentieerd is naar tijd, plaats en milieu het meeste effect zal sorteren;

overwegende, dat de regering vooralsnog volstaat met een zogenaamde «platte» heffing;

overwegende, dat uit het advies van de Raad van advies voor de kilometerheffing blijkt dat het draagvlak voor een invoering in één keer van een gedifferentieerde heffing groter is dan voor een stapsgewijze invoering;

verzoekt de regering bij het ontwikkelen van het instrument van de kilometerheffing uit te gaan van de invoering in één keer van een kilometerheffing die gedifferentieerd is naar tijd, plaats en milieu,

en gaat over tot de orde van de dag.

Van der Steenhoven

Naar boven