27 400 XII
Vaststelling van de begroting van de uitgaven en de ontvangsten van het Ministerie van Verkeer en Waterstaat (XII) voor het jaar 2001

27 408
Meerjarenprogramma Infrastructuur en Transport 2001–2005 (MIT)

nr. 13
BRIEF VAN DE MINISTER VAN VERKEER EN WATERSTAAT

Aan de Voorzitter van de Tweede Kamer der Staten-Generaal

's-Gravenhage, 9 november 2000

Hierbij doe ik toekomen de antwoorden op de vragen die op het Algemeen overleg van woensdag 8 november 2000 schriftelijk zouden worden beantwoord. Daarnaast zijn bijgevoegd een erratum op het projectenboek (bijlage 1) en een Nota van Verbetering op de ontwerp-begroting van de uitgaven en ontvangsten van het Infrastructuurfonds voor het jaar 2001 bijgesloten (27 400-A, nr. 9).

De Minister van Verkeer en Waterstaat,

T. Netelenbos

Schriftelijke beantwoording Algemeen overleg 8 november jl. over de ontwerpbegroting 2001 Verkeer en Waterstaat

De heer Hofstra (VVD): Overschrijding 402 mln Infrastructuurfonds

Het door u genoemde getal van 402 mln kostenstijging heeft betrekking op een door u gemaakte selectie van 18 projecten uit het totale programma (tot 2010) van ca. 250 projecten. Tegenover de kostenstijging kunnen ook kostenverlagingen worden gesteld en is er een aantal begrotingsverhogingen.

Wat de kostenverlagingen betreft geef ik u enkele voorbeelden uit het programma:

A2 Tangenten Eindhoven –/– 132 mln

A15 Flyovers Vaanplein –/– 16 mln

A16 Ridderkerk –/– 5 mln

A9 Alkmaar–Den Helder –/– 5 mln

Aquaduct Noordersluis –/– 5 mln

NS Woerden–Harmelen –/– 8 mln

Hemboog –/– 6 mln

Het maken van overzichten van enkele projecten zal altijd een vertekenend beeld geven van het totale programma.

In de begroting van het Infrastructuurfonds is op blz. 7 de besluitvorming uit de Ministerraad van 19 mei aangegeven. In die opstelling is de stijging van de projectkosten van de HSL voor 250 mln als extra bijstelling van de begroting van Verkeer en Waterstaat opgenomen. Daarnaast heeft er de reguliere (financieel-technische) bijstelling van loon/prijscompensatie plaatsgevonden en is er een technische bijstelling aangepast voor wijzigingen in de reikwijdte van het BTW regiem (resp. 130 mln en 104 mln).

Mevrouw Ravestein (D66): Verband tabellen prestatiegegevens en ontvangsten luchtvaart

In de opgenomen kengetallen is zichtbaar dat er sprake is van een ontwikkelingsproces. De in de begroting 2001 opgenomen categorieën kengetallen zijn gelijk aan de categorieën in de begroting 2000. De verschillende overzichten pogen vanuit verschillend perspectief inzicht te geven in ontwikkelingen op het beleidsterrein. Er is daarbij niet gelet op volledige consistentie in de categorieën. De relatie tussen de tabellen wordt verstoord door enerzijds het niet volledig kunnen doorberekenen van een aantal kostencomponenten in de tarieven en anderzijds doordat opbrengsten soms slechts de additionele kosten betreffen. Met het toenemende belang van outputsturing en kengetallen zal de komende jaren, gelet op VBTB, een geleidelijke verbetering ontstaan. In de begroting 2001 is, mede gelet op een consistente gedragslijn, op dit punt niet een wijziging doorgevoerd.

De heer Van Gijzel (PVDA): Planstudie met betrekking tot BB21

Door de wijze van formulering ontstaat er wellicht een misverstand. In het totaalprogramma is een bedrag van 1552 mln voor BB21 opgenomen. Daarvan is 560 mln in realisatie, waarbij realisatie gelezen moet worden in de betekenis van de drie MIT-fases (verkenning, planstudie en realisatie).

Naast de projectonderdelen die in uitvoering zijn of binnenkort in uitvoering komen is er nog een bedrag van 980 mln in de planstudiefase opgenomen. Deze gelden zijn bestemd voor uitvoering van het project in latere jaren. Omdat daarvoor nog geen concrete projecten bestaan heet deze fase in «MIT termen» nog «planstudie».

De afloop van de huidige ontwikkelingsfase tezamen met uitvoering van onderdelen van BB21 moet daarom worden gezien als het gereedkomen van onderdelen van het programma (waarmee een aflopende kasreeks correspondeert) die gevolgd zullen worden met nader te bepalen onderdelen.

Mevrouw Ravestein (D66): Percentage kosten gedekt door tarieven scheepvaartinspectie

De tarieven zijn tot op heden nog niet helemaal kostendekkend. Dit wordt veroorzaakt door het niet kunnen doorberekenen van bepaalde kosten. Circa 80% van de kosten wordt door tarieven gedekt.

Mevrouw Ravestein (D66): Aansluiting voorbeeldbegroting 2000 met huidige begroting 2001 met betrekking tot de inspecties

De kosten van de Inspecties V&W wordt verkregen door sommatie van de bedragen die in de begroting zijn opgenomen voor de Scheepvaartinspectie (art.05.21), de Rijksverkeersinspectie (art. 05.22) en de Luchtvaartinspectie (art. 04.20) inclusief de apparaatsuitgaven. Het door u geconstateerde verschil is een gevolg van de conversie van begroting 2000 naar de nieuwe artikelstructuur waarbij de apparaatsuitgaven niet helemaal juist zijn verwerkt. In de voorbeeldbegroting is hierdoor een deel van de apparaatsuitgaven Inspecties V&W verantwoord op artikel 21 «Algemeen Departement» in plaats van op artikel 18 «Inspectie V&W».

De in de voorbeeldbegroting 2000 opgenomen bedragen voor de Inspecties V&W:

Bedragen in NLG 1000

Programma-uitgaven SI, RVI en LI11 163
Apparaatsuitgaven72 684
Totaal inspecties V&W83 847

De in de begroting 2001 opgenomen bedragen voor de Inspecties V&W:

Bedragen in NLG 1000

Scheepvaartinspectie2 560
Rijksverkeersinspectie1 758
Luchtvaartinspectie6 607
Apparaatsuitgaven81 822
Totaal inspecties V&W92 747

Tenslotte

Tenslotte wijs ik erop dat er bij de eerste opstelling van het projectenboek enkele onjuistheden zijn ontstaan. Ik verwijs u naar het bijgevoegde erratum (bijlage 1). De gevolgen van het corrigeren van die onjuistheden leiden tot de bijgaande nota van verbetering.

In de oorspronkelijke tabellen was de kostenbesparing op de tangenten Eindhoven gebruikt om kostenstijgingen elders te compenseren. Zoals opgemerkt in de begroting van het Infrastructuurfonds (blz. 38) loopt een nader onderzoek naar de afstemming tussen de projectscope en de projectkosten van de A50 Eindhoven/Oss. Het is inmiddels gebleken dat een deel van de kostenbesparing bij de tangenten Eindhoven (89 mln) nodig zal zijn voor de A50 Eindhoven/Oss. Dit wordt nu rechtgetrokken. In het licht van het totale programma neem ik deze stijging voorhands op als overplanning waarvoor in de komende jaren maatregelen zullen worden gezocht binnen de hoofdwegensector.

BIJLAGE 1 Erratum Mit-Projectenboek Stand van Zaken 2001

Niet opgenomen Verkenningen

ProjectPaginaTekstKaart
HWN: Verkenning Eemnes–Utrecht In de corridor Utrecht–Eemnes is sprake van problemen met de verkeersafwikkeling. Met de Provincie Utrecht is afgesproken dat het traject door de Provincie omgevingsbreed wordt verkend. 
    
HWN: Verkenning Utrecht–Hoevelaken In de corridor Utrecht is sprake van een afnemende bereikbaarheid en leefbaarheid. Met de Provincie Utrecht is afgesproken dat het traject door de Provincie omgevingsbreed wordt verkend. 
    
OWN: Verkenning wegenstructuur Haarlemmermeer In de regio is sprake van een bereikbaarheidsprobleem. 

Onjuiste projectinformatie

ProjectPaginaTekstKaart
Hoofdwegen   
    
N50 Kampen–Ramspol–Emmeloord74Oplossing: Met de aanleg van het weggedeelte Kampen–Ramspol, inclusief brug over de IJssel, als 2x 1 rijstroken wordt de verbinding N50 als onderdeel van het hoofdwegennet nagenoeg gecomplementeerd. De weg is onjuist weergegeven. Het tracé wordt ten zuidoosten van Kampen doorgetrokken en weer aangesloten aan op de N50. Het weggedeelte tussen Ramspol en Ens wordt in het kader van dit realisatieproject niet meegenomen. Dit is onderwerp van de planstudie N50 brug Ramspol.
A50 Eindhoven–Oss153Financiën: Raming taakstellend budget: 765 mln.  
    
A1 Brug bij Muiden169Oplossing: De aanleg van een extra brug over de Vecht bij Muiden om ruimte te maken voor de verdubbeling van de wisselstrook (zie A1/A6/A9 CRAAG benutting).De brug is onjuist weergegeven. De brug ligt in de A1 en gaat over de Vecht.
    
N34 Omleiding Ommen211Oplossing: In studie zijn meerdere alternatieven, waaronder omleidingen, en ondertunneling van de N34. Financiën: Bijdrage van derden:De regio stelt 30 mln beschikbaar. Dit bedrag is niet inbegrepen in genoemd taakstellend bedrag van 390 mln..  
N57 Veersedam–Middelburg255Oplossing: De huidige enkelbaans weg wordt omgebouwd tot een 2x1 weg met vluchtstroken. Waar nodig worden parallelwegen en fietspaden gerealiseerd. Om Middelburg heen wordt een nieuw tracé aangelegd met een aquaduct onder het Kanaal door Walcheren. Het weggedeelte door het aquaduct krijgt 2x2 rijstroken.De weg is onjuist weergegeven. De nieuwe weg komt ten noorden van Middelburg te liggen.
    
A7 Zuidelijke Ringweg Groningen fase 2120Financiën: De raming van de projectkosten van het C3-alternatief bedraagt circa 1,2 miljard gulden. 
Railwegen P   
    
Vleuten–Geldermalsen 4/6 sporig, incl. 1e fase Randstadspoor237Tijdschema: Tracébesluit: 2001 Procedures rond: 2002/2003 Politiek/bestuurlijk: Toezeggingen: Randstadspoor maakt deel uit van het Bereikbaarheidsoffen-sief Randstad.  
    
Railwegen G   
    
IJzeren Rijn133Politiek/bestuurlijk: Toevoegen: Het tijdelijk rijden wordt betaald door België. 
    
Sloelijn257Financiën: Bijdrage van derden: De mogelijkheden van pps worden onderzocht. 
    
Roosendaal–Antwerpen152 Het nieuwe (linker)tracé is onjuist weergegeven. Het nieuwe tracé dient parallel aan de A4 richting Antwerpen ingetekend te worden.
Naar boven