nr. 18
BRIEF VAN DE MINISTER VAN FINANCIËN
Aan de Voorzitter van de Tweede Kamer der Staten-Generaal
Den Haag, 6 november 2000
De heer Crone heeft bij de Algemene Financiële Beschouwingen gevraagd
naar de omvang en ontwikkeling van de kas-transactieverschillen samenhangende
met de invoering van de vermogensrendementsheffing bij de berekening van het
EMU-saldo. De gevraagde informatie is opgenomen in de bijgevoegde notitie.
De Minister van Financiën,
G. Zalm
Notitie verwerking vermogensrendementsheffing in het EMU-saldo
1. De belastingenopbrengsten worden in het EMU-saldo geregistreerd op
basis van de voorschriften van het Europees systeem van nationale en regionale
rekeningen (ESR 1995). Het ESR 1995 schrijft registratie van belastingopbrengsten
voor op transactiebasis, en wel volgens de variant van «time-adjusted
cash». Bij deze registratiewijze vormen de kasopbrengsten het startpunt.
Vervolgens worden de kasopbrengsten toegerekend aan het moment waarop de (economische)
activiteit plaats heeft gevonden die heeft geleid tot de verplichting tot
het betalen van belastingen. Een van de belangrijkste overwegingen om aan
te sluiten bij de feitelijke kasopbrengsten was de notie dat het niet wenselijk
is om oninbare belastingopbrengsten (dus fictieve ontvangsten) mee te laten
tellen bij de berekening van het EMU-saldo.
2. Voor Nederland is deze registratiewijze van time-adjusted cash vertaald
in de praktijkregel dat de kasopbrengsten steeds één maand in
de tijd worden (terug)geschoven als benadering van het moment waarop de belastingverplichting
tot stand is gekomen. Dit uitgangspunt geldt in principe voor alle belastingsoorten
en eveneens voor de registratie van de sociale premies. Voor de belasting-
en premie-opbrengsten geldt dus dat de jaaropbrengst van jaar t gelijk is
aan de som van de kasopbrengsten van de maanden van de periode februari t
tot en met januari t+1.
3. Evenwel, er zijn een paar belastingsoorten uitgezonderd van deze regel
omdat het schuiven van kasopbrengsten met één maand in de tijd
geen zinvolle benadering van het moment waarop de belastingverplichting ontstaan
is. In die gevallen geldt het regime van registratie op kasbasis in het EMU-saldo
(als het ware wordt er met nul maanden geschoven). Voor Nederland betreft
dit de volgende vier belastingsoorten: de vennootschapbelasting, de dividendbelasting,
de inkomstenbelasting en de successierechten.
4. De vermogensrendementsheffing maakt deel uit van de inkomstenbelasting.
In punt 3 is aangegeven dat de inkomstenbelasting op kasbasis in het EMU-saldo
geregistreerd wordt. Voor de vermogensrendementsheffing als onderdeel van
de inkomstenbelasting geldt ook registratie op kasbasis. Als zodanig is de
vermogensrendementsheffing dan ook volledig op kasbasis in de EMU-cijfers
verwerkt. Dit geldt dus zowel voor het jaar 2001 als het jaar 2002. Dit betekent
dat in de kas-transactieverschillen geen correctie behoeft te worden opgenomen
voor de vermogensrendementsheffing. Het is juist dat als gevolg van kasvertragingen
de opbrengsten van de vermogensrendementsheffing in 2001 op kasbasis lager
zijn dan op transactiebasis. Dit is ook expliciet toegelicht in bijlage 3
van de Miljoenennota1. In 2001 is het kasbedrag
éénmalig lager dan het bedrag op transactiebasis. Voor de jaren
vanaf 2002 is in de ramingen namelijk gerekend met de structurele opbrengst
(waarbij de opbrengsten op kasbasis en transactiebasis aan elkaar gelijk zijn).
5. Samenvattend, de genoemde lagere kasopbrengst samenhangende met de
vermogensrendementsheffing in 2001 is dus al verwerkt in het EMU-saldo 2001
van 0,7% BBP via de reeks belastingen op kasbasis. In de post kas-transactieverschillen,
een van de verklarende variabelen van het verschil tussen het EMU-saldo en
de nominale schuldontwikkeling, behoeft geen correctie voor de vermogensrendementsheffing
te worden opgenomen. In 2002 is de opbrengst op kasbasis van de vermogensrendementsheffing
inderdaad hoger dan in 2001. Het kasbedrag is verwerkt in het
EMU-saldo 2002 via de reeks belastingen op kasbasis. Net als in 2001 behoeft
in 2002 de reeks kas-transactieverschillen geen correctie voor de vermogensrendementsheffing
te bevatten.