Kamerstuk
Datum publicatie | Organisatie | Vergaderjaar | Dossier- en ondernummer | Datum brief |
---|---|---|---|---|
Tweede Kamer der Staten-Generaal | 2000-2001 | 27223 nr. 13 |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
Datum publicatie | Organisatie | Vergaderjaar | Dossier- en ondernummer | Datum brief |
---|---|---|---|---|
Tweede Kamer der Staten-Generaal | 2000-2001 | 27223 nr. 13 |
Aan de Voorzitter van de Tweede Kamer der Staten-Generaal
Den Haag, 22 januari 2001
Met deze brief informeer ik u – mede namens mijn collega's van Volksgezondheid, Welzijn en Sport en van Onderwijs, Cultuur en Wetenschappen – over het beleid inzake de toetreding van buitenlandse artsen tot de Nederlandse zorgmarkt. Dit in samenhang met de (aangehouden) motie-Van Gent c.s. over drempels bij de toetreding van gevluchte artsen (TK, vergaderjaar 2000–2001, 27 223, nr. 7) en de motie-Melkert c.s. (TK, vergaderjaar 2000–2001, 27 400, nr. 9).
Op de uitoefening van het beroep van arts in Nederland is de Wet op de beroepen in de individuele gezondheidszorg (Wet BIG) van toepassing (art. 3 Wet BIG). De zelfstandige uitoefening van het beroep van arts en het voeren van de titel is alleen toegestaan aan degenen die hiertoe in het BIG-register staan ingeschreven. Daarvoor is in elk geval vereist dat de arts over een Nederlands artsdiploma beschikt.
Voor artsen die niet over een Nederlands diploma beschikken, geldt dat de minister van VWS een verklaring kan afgeven die de arts in staat stelt om zich toch in het BIG-register te laten registreren. Omdat het belang van de volksgezondheid in het geding is, zal de minister van VWS bij het afgeven van deze verklaring primair toetsen op de vakbekwaamheid van de aanvrager. Deze aanpak voor alle buitenlandse aanvragers is derhalve ook van kracht op de categorie vluchteling-artsen. Er is dus wat dit betreft geen sprake van een drempel die specifiek voor deze laatste categorie is aangelegd.
Uitzondering op bovenstaande is de situatie waarbij de aanvrager onderdaan is van een land behorend tot de Europese Economische Ruimte (EER) en over een diploma uit een EER-land beschikt. In dat geval zal hij of zij in het kader van de Europese afspraken over het vrije verkeer van goederen, personen en diensten, zonder nadere toetsing in het BIG-register worden ingeschreven. Het zal duidelijk zijn dat het merendeel van de vluchteling-artsen niet in een dergelijke situatie verkeert.
De meeste vluchteling-artsen beschikken over diploma's die de minister van VWS in het algemeen als niet gelijkwaardig met een Nederlands diploma beoordeelt. De minister van VWS laat zich bij haar oordeelsvorming zonodig leiden door adviezen die de «Commissie Buitenslands Gediplomeerden Volksgezondheid» heeft afgegeven. Kandidaten met niet-gelijkwaardige diploma's hebben alleen uitzicht op registratie in het BIG-register nadat zij door aanvullende opleiding hun kennis en vaardigheden op het niveau van een in Nederland afgestudeerde arts hebben gebracht. In de regel kan dit alleen via (zij)instroom naar de universiteiten.
Vanwege personele, infrastructurele en financiële redenen zijn er grenzen aan de opleidingscapaciteit binnen de faculteiten Geneeskunde. Dat vertaalt zich door naar het aantal beschikbare plaatsen voor de bijscholing van vluchteling-artsen. In dit verband wordt kortheidshalve verwezen naar de brief van de ministers van OCenW en VWS aan de Tweede Kamer (WO/BS/00/41 463) van 9 november 2000. In deze brief is het kabinetsstandpunt bij het rapport van de commissie van deskundigen over de numerus fixus geneeskunde (naar aanleiding van de in de inleiding van deze brief genoemde motie-Melkert) weergegeven. In het kabinetsstandpunt wordt ingegaan op de wijze waarop de opleidingscapaciteit in algemene zin kan worden uitgebreid; in paragraaf 5b komen specifieke maatregelen met betrekking tot de zogenaamde zij-instromers (waaronder vluchteling-artsen) aan de orde.
Samenvattend kan gezegd worden dat er voor vluchteling-artsen weliswaar drempels tot de toetreding naar de Nederlandse arbeidsmarkt bestaan, maar dat die voor de gehele categorie buitenlandse aanvragers gelden om verantwoorde medische zorg aan de samenleving te kunnen waarborgen.
Wel wil het kabinet actief bijdragen bij het versnellen (maar niet versoepelen!) van de procedures die de buitenlandse arts (en dus ook de gevluchte arts) moet volgen teneinde op de Nederlandse zorgmarkt aan de slag te kunnen gaan. In dat verband heeft de minister van VWS besloten om een centraal meld- en coördinatiepunt voor buitenlandse beroepsbeoefenaren in te richten. Van hieruit kan de buitenlandse arts worden begeleid binnen het geheel van betrokken procedures en instanties. Daarnaast biedt het meldpunt relevante informatie en dient het als terugvalbasis voor de arts indien hij of zij in zijn nascholing- en inwerktraject op problemen stuit. Het meldpunt zal tevens een bemiddelende rol gaan spelen bij het vinden van stageplaatsen. Het is de bedoeling dat het meldpunt na de zomer van 2001 operationeel is.
Een ander initiatief ligt op het vlak van het bespoedigen van het verkrijgen van een werkvergunning voor de categorie artsen, voor wie geldt dat hun verblijf in het belang van de Nederlandse volksgezondheid gewenst is. De minister van VWS en Arbeidsvoorziening Nederland hebben afspraken gemaakt over het stroomlijnen van de procedures met betrekking tot het verkrijgen van een vakbekwaamheidsverklaring en een tewerkstellingsvergunning. Het is niet uit te sluiten dat zich onder de vluchteling-artsen, personen bevinden die tot voornoemde categorie behoren.
Tot slot, in deze brief wordt vooral ingegaan op de problematiek van de gevluchte artsen, omdat de motie-Van Gent zich daarop in eerste instantie richt. Het spreekt voor zich dat dezelfde aanpak geldt voor de overige beroepsbeoefenaren die onder art. 3 van de Wet BIG vallen (tandartsen, apothekers, gezondheidszorgpsychologen, psychotherapeuten, fysiotherapeuten, verloskundigen en verpleegkundigen). Anders ligt het met de beroepsgroepen die in art.34 van de Wet BIG geregeld zijn. Daarbij gaat het om diëtisten, ergotherapeuten, logopedisten, mondhygiënisten, oefentherapeuten, orthoptisten en podotherapeuten. Voor deze paramedici geldt dat bij wettelijk besluit het deskundigheidsgebied is omschreven en de opleidingstitel is beschermd, indien hiervoor een wettelijk aangewezen opleiding is doorlopen. Voor deze beroepen bestaat geen registratieplicht in het BIG-register. Vluchtelingen die aan de kwalificatie van een bovenstaand beroep voldoen, worden in het algemeen doorverwezen naar de betreffende beroepsvereniging of opleiding.
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/kst-27223-13.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.