27 071
Voorstel van wet van de leden Duivesteijn, Biesheuvel, Hofstra en Van 't Riet houdende wijziging van het Voorstel van wet van de leden Duivesteijn, Biesheuvel, Hofstra en Van 't Riet houdende nieuwe regels over het toekennen van bijdragen aan lagere inkomensgroepen ten behoeve van het verkrijgen en kunnen blijven bewonen van een eigen woning (Wet bevordering eigenwoningbezit)

nr. 12
BRIEF VAN DE STAATSSECRETARIS VAN VOLKSHUISVESTING, RUIMTELIJKE ORDENING EN MILIEUBEHEER

Aan de Voorzitter van de Tweede Kamer der Staten-Generaal

Den Haag, 13 maart 2001

Tijdens de kamer behandeling van het wetsvoorstel bevordering eigenwoningbezit heb ik, – mede naar aanleiding van de motie van Zijl in de Tweede Kamer d.d. 22 juni 2000 en de gewijzigde motie Baarda c.s. in de Eerste Kamer d.d. 5 december 2000, over een uitwerking van de in artikel 22, vierde lid, genoemde Algemene Maatregel van Bestuur, inzake het openen van mogelijkheden voor tussenvormen van koop en huur – onder andere toegezegd te komen met een spoedige wijziging van genoemde Wet.

Om kopers met lagere inkomens zo veel mogelijk te beschermen tegen de risico's van het eigen woningbezit zou het zogenaamde Fair Value-model daar een belangrijke rol bij kunnen spelen. Bij nadere bestudering van het inmiddels ontwikkelde model zijn evenwel enkele indringende vragen gerezen met betrekking tot de concrete uitwerking van het model. Zo blijkt onder andere dat het huidige model niet toepasbaar is op verkopen mét toepassing van de BEW-subsidieregeling, hetgeen door de opstellers van het model ook wordt beaamd. Ook bij verkopen zónder toepassing van de BEW-subsidieregeling rijst de vraag of het huidige Fair Value-model wel leidt tot een voor de koper gunstiger positie, dan bij verkopen zonder toepassing van dit model. Aan de opstellers van het model is daarom gevraagd een en ander opnieuw te bezien en in elk geval te komen met een aangepast model waardoor verkoop van tussenvormen mét BEW-subsidie mogelijk wordt.

Als gevolg van het vorenstaande is er vertraging ontstaan in de ontwikkeling van de beoogde Algemene Maatregel van Bestuur. Om dezelfde redenen is het voor de Stichting Waarborgfonds Eigen Woningen ook (nog) niet mogelijk om de NHG-criteria met betrekking tot verkoop onder voorwaarden aan te passen.

Zoals ik reeds eerder meldde kan de beoogde Algemene Maatregel van Bestuur niet tot stand komen zonder een wijziging van (artikel 22 van) de Wet bevordering eigenwoningbezit. Teneinde de ontstane vertraging zo gering mogelijk te laten zijn, wordt op mijn departement al wel gewerkt aan het voorstel tot wijziging van genoemde Wet.

De Voorzitter van de Eerste Kamer heb ik een brief met gelijke strekking gezonden.

De Staatssecretaris van Volkshuisvesting, Ruimtelijke Ordening en Milieubeheer,

J. W. Remkes

Naar boven