27 062 Alleenstaande minderjarige asielzoekers

Nr. 101 BRIEF VAN DE STAATSSECRETARIS VAN VEILIGHEID EN JUSTITIE

Aan de Voorzitter van de Tweede Kamer der Staten-Generaal

Den Haag, 17 juni 2016

Met deze brief informeer ik u over een drietal toezeggingen die ik heb gedaan tijdens het algemeen overleg Vreemdelingen- en asielbeleid op 26 mei jl.

Opvanglocatie alleenstaande minderjarige vreemdelingen Purmerend

De eerste toezegging betreft een verzoek van het lid Keijzer om een brief naar aanleiding van de voorgenomen sluiting van een opvanglocatie voor alleenstaande minderjarige vreemdelingen (amv’s) in Purmerend. Met ingang van 1 januari 2016 is – mede op verzoek van uw Kamer – het nieuwe opvangmodel1 voor amv’s in werking getreden. Kleinschaligheid staat hierin voorop waarmee invulling wordt gegeven aan het belang van het kind. Amv’s tot en met 14 jaar worden in het nieuwe model opgevangen in opvanggezinnen onder verantwoordelijkheid van Nidos. In de begeleiding van amv’s wordt rekening gehouden met hun perspectief: integratie als er een vergunning is verleend of terugkeer als de aanvraag is afgewezen. In het nieuwe model worden amv’s die een verblijfsvergunning hebben gekregen door Nidos in gezinsverband geplaatst om vanuit deze context aan hun inburgering te kunnen werken. Als er geen opvanggezin beschikbaar is voor een amv met verblijfsvergunning, vangt Nidos hen in kleinschalige woonvoorzieningen op. De amv’s die in Nederland mogen blijven, verblijven dus niet langer in de opvang bij amv’s in procedure of voor wie de aanvraag is afgewezen. Hiermee beoog ik meer duidelijkheid en eenduidigheid te creëren over het toekomstperspectief van amv’s voor hen zelf en hun omgeving. Bij de geboden opvang wordt dus onderscheid gemaakt naar leeftijd en perspectief.

In 2015 is het COA geconfronteerd met een tekort aan capaciteit voor de opvang van amv’s, als gevolg van de hoge instroom en een achterblijvende realisatie van capaciteit voor vergunninghouders per 1 januari 2016 bij Nidos. Het COA heeft om deze reden jeugdzorgorganisaties verzocht de huisvesting en begeleiding van amv’s te ondersteunen. In Purmerend heeft Jeugdzorgorganisatie Parnassia voor het COA een aanbod gedaan om amv’s met een vergunning op te vangen. Op dit moment verblijven hier 29 amv’s. Er is voor de locatie een tijdelijke contractduur gesloten tot 1 juli 2016. Dit is ook de transitieperiode die tussen Nidos en COA is afgesproken om volledig tot het nieuwe opvangmodel voor amv’s over te gaan.

Nidos maakt gebruik van kleinschalige opvanglocaties (maximaal 12 personen) via lokale contractpartners waarbij wordt gewerkt aan de integratie en zelfstandigheid van de amv.

De gemeente Purmerend en Nidos zijn met elkaar in overleg om te bezien wat de mogelijkheden zijn met betrekking tot de huidige opvanglocatie voor amv’s. Vorige week heeft er ook een gesprek plaatsgevonden tussen de burgemeester van Purmerend en de directeur van Nidos om mogelijke constructies te verkennen, die komende periode in goed overleg nader uitgewerkt zullen worden. De burgemeester van Purmerend en de directeur van Nidos hebben het gesprek als positief ervaren. Ik heb er vertrouwen in dat de gemeente Purmerend en Nidos tot goede afspraken kunnen komen, met oog voor de belangen van de betrokken jongeren.

Informatievoorziening over jeugdhulpverlening en financiële vergoedingen aan pleeggezinnen

Voorts heb ik naar aanleiding van een vraag van het lid Van der Staaij toegezegd om te bezien hoe de informatievoorziening naar gemeenten over de financiële vergoedingen aan pleeggezinnen voor amv’s en de jeugdhulpverlening voor amv’s adequaat kan worden geborgd. Alle kinderen in Nederland hebben recht op zorg, hulp en bescherming. Het Rijk heeft vóór de inwerkingtreding van de Jeugdwet in 2015, in overleg met de VNG afspraken gemaakt over de jeugdhulp aan rechtmatig, dan wel niet rechtmatig in Nederland verblijvende minderjarige vreemdelingen.2 De factsheet «Jeugdwet en minderjarige vreemdelingen» geeft uitleg over de verantwoordelijkheden van de verschillende partijen.3 Ook is er een overzicht van type jeugdhulp, kostenverantwoordelijke en doelgroep: wie draagt in welke situatie de kosten voor jeugdhulp. De factsheet, die samen met de VNG, VenJ en VWS is opgesteld, verscheen vorig jaar. Hiermee is adequate informatie over de jeugdhulpverlening en de verantwoordelijkheden van de verschillende partijen geborgd. Daarnaast is in het Bestuursakkoord van 27 november 2015, en herbevestigd in het Uitwerkingsakkoord van 28 april 2016, mede op verzoek van gemeenten, afgesproken dat amv’s kleinschalig in de gemeenten worden opgevangen. Onderdeel van deze afspraak is dat amv’s meetellen voor de taakstelling en dat zodra ze 18 jaar worden de gemeente verantwoordelijk is voor vervolghuisvesting. Ook in dit kader is er een gezamenlijk factsheet «Alleenstaande minderjarige vreemdelingen.4 De VNG (OTAV) en het Platform Opnieuw Thuis willen hiermee gemeenten en hun partnerorganisaties informeren over de opvang en begeleiding van amv’s en over hun huisvesting bij het bereiken van de leeftijd van 18 jaar.

AZC Enschede

Het lid Voordewind heeft mij verzocht om te reageren op berichtgeving over de vertraagde bouw van een AZC in Enschede. Uit navraag is mij gebleken dat het COA in overleg is met de gemeente Enschede over de mogelijkheden voor een AZC in betreffende gemeente. Het COA heeft aangegeven dat de voorkeur uitgaat naar een bepaald bouwtype waardoor de ingebruikname van het AZC later zal zijn dan oorspronkelijk was gepland. Ingebruikname is nu voorzien voor medio 2017, waardoor ook kleine beperkingen in het oorspronkelijk bouwplan kunnen worden opgelost.

De Staatssecretaris van Veiligheid en Justitie, K.H.D.M. Dijkhoff


X Noot
1

Kamerstuk 27 062, nr. 95

X Noot
2

De afspraken gelden voor een periode van drie jaar (dus tot en met 2017). Daarna zullen de afspraken worden geëvalueerd en zo nodig worden bijgesteld op basis van de ervaringen en beschikbare gegevens.

Naar boven