Aan de Voorzitter van de Tweede Kamer der Staten-Generaal
Den Haag, 18 juli 2012
Hierbij stuur ik u conform het verzoek van de Vaste Commissie voor Economische Zaken,
Landbouw en Innovatie van 5 juni 2012 het rapport van de Food and Veterinary Office
(FVO) over de vleeskeuring in Nederland1
2. Het rapport is gemaakt op basis van de bevindingen die de FVO heeft gedaan tijdens
haar missie in september 2011.
Ik informeer u, mede namens mijn collega van VWS, over de uitkomsten van dit rapport
en de vervolgaanpak van de aanbevelingen uit het rapport.
Verder wil ik u informeren over een advies van het Bureau Risicobeoordeling en Onderzoeksprogrammering
(BuRO) van de NVWA ten aanzien van de risicobeheersing van Mycobacterium avium (MA)
bij slachtvarkens en de mogelijke wijziging in het vleeskeuringsregime naar aanleiding
daarvan.
1. FVO-rapport
De FVO stelt vast dat de NVWA de meeste aanbevelingen uit de vorige missie (2006)
naar tevredenheid heeft opgevolgd.
Ze concludeert dat er in Nederland een goed functionerend systeem van officiële controles
bestaat dat in de meeste opzichten voldoet aan de voorschriften van Verordening (EG)
nr. 882/2004. De officiële controles op de naleving van de wettelijke microbiologische
normen, op de verplichte informatie over de voedselketen en op de traceerbaarheid
van vlees en vleesproducten zijn adequaat.
Desalniettemin noemde de FVO ook verbeterpunten en deed aanbevelingen om deze te verhelpen.
Het gaat hier met name verbeterpunten bij de keuring van karkassen na het slachten
(de zogenaamde post mortem inspectie), de controles van de op HACCP gebaseerde procedures
en de follow-up van geconstateerde overtredingen.
Als reactie op het rapport heeft de NVWA aangegeven op welke wijze zij de aanbevelingen
voor verbetering zal doorvoeren. Veel aanbevelingen konden reeds tijdens de inspectiemissie
of later in 2011 worden doorgevoerd. De resterende punten zijn in de eerste helft
van 2012 door de NVWA aangepakt en doorgevoerd. Ik heb de NVWA gevraagd om bij het
uitvoeren van de geplande controles gericht te controleren op deze punten.
Resumerend stel ik vast dat het oordeel van de FVO ondanks een aantal aandachts- en
verbeterpunten ten algemene positief is.
2. Keuringsregime varkens inzake Mycobacterium avium
Recentelijk is een risicobeoordeling en advies3 van het BuRO van de NVWA gepubliceerd, waarin het volksgezondheidsrisico van de bacterie
Mycobacterium avium bij varkens als verwaarloosbaar wordt ingeschat.
BuRO adviseert om varkens met antistoffen tegen MA niet meer categorisch af te keuren
indien er geen verdere verschijnselen worden geconstateerd tijdens de vleeskeuring.
Ook worden dan (in tegenstelling tot de huidige systematiek) de koppelgenoten van
deze varkens niet meer automatisch afgekeurd. Vervolgens kan ook de screening van
slachtvarkens op MA door middel van bloedonderzoek verminderd worden.
Het geadviseerde verlichte regime past in de bestaande Europese wettelijke regels
voor de «normale» vleeskeuring (met insnijdingen) en de zogenaamde «ketenkeuring»
(zonder insnijdingen). Ze past ook bij het binnenkort te verwachten wetsvoorstel van
de Europese Commissie voor een herziening van de vleeskeuring voor varkens (zonder
insnijdingen).
De nieuwe systematiek betekent een lastenverlichting voor zowel de bedrijven met ketenkeuring
alsmede voor de overheid, terwijl de borging van de volksgezondheid ook bij dit regime
gegarandeerd blijft.
Ik ondersteun deze aanpassing dan ook.
De NVWA heeft de mogelijke aanpassing van het regime van keuringsbeslissingen besproken
met de varkenssector. Bedrijven die de ketenkeuring toepasse, hebben het regime hierop
aangepast.
De staatssecretaris van Economische Zaken, Landbouw en Innovatie, H. Bleker