nr. 105
VERSLAG VAN EEN SCHRIFTELIJK OVERLEG
Vastgesteld 11 augustuis 2004
De vaste commissie voor Landbouw, Natuur en Voedselkwaliteit1 heeft bij brief van 17 juni 2004 een aantal vragen voorgelegd
aan de minister van Volksgezondheid, Welzijn en Sport in aanvulling op mondelinge
vragen, zoals gesteld tijdens het mondelinge vragenuur van 8 juni 2004
inzake slachtafval dat is verwerkt in kipproducten ( Handelingen der Kamer
II, vergaderjaar 2003–2004, nr. 81, blz. 5221–5224).
De minister heeft de vragen beantwoord bij brief van 10 augustus
2004.
Vragen en antwoorden, voorzien van een inleiding, zijn hierna afgedrukt.
De voorzitter van de commissie,
Schreijer-Pierik
De waarnemend griffier van de commissie,
Van Leiden
Inleiding
Hierbij zend ik u, mede namens de Minister van Landbouw, Natuur en Voedselkwaliteit,
de antwoorden op de aanvullende vragen van de Vaste Commissie voor Landbouw,
Natuur en Voedselkwaliteit in aanvulling op de mondelinge vragen van 8 juni
2004 (Handelingen der Kamer II, vergaderjaar 2003–2004, nr. 81, blz.
5221–5224) over slachtafval in kipproducten (26 991).
Een brief over de verantwoordelijkheidsverdeling binnen het kabinet ten
aanzien van de voedselveiligheid zal ik u separaat toezenden.
Vragen en antwoorden
1
Hoe controleert de VWA op de aanwezigheid van slachtafval
in producten voor menselijke consumptie? Wat is bij het incident met besmet
vlees uit België de procedure geweest die de VWA heeft gevolgd?
De VWA houdt toezicht op de bedrijven waar geslacht wordt en waar vlees
wordt verwerkt. Alles wat na het slachtproces overblijft valt onder de noemer
slachtafval (of slachtbijproducten). Dit is weer te verdelen in twee categorieën.
Slachtafval (of slachtbijproducten) dat geschikt is voor humane consumptie
(bijvoorbeeld orgaanvlees), valt onder het toezichtregime voor vers vlees
en als het wordt bewerkt onder het toezichtregime voor vleesproducten. Slachtafval
dat niet geschikt is voor humane consumptie valt onder het regime van de dierlijke
bijproducten en wordt gekanaliseerd vanaf het moment van ontstaan tot het
moment van verwerking. Op deze kanalisatie houdt de VWA in Nederland toezicht.
Op donderdag 3 juni 2004 werd bekend dat er verontreinigd kippenvlees
door een Belgisch vleeswarenbedrijf was verwerkt in kipfrikadellen en kiphamburgers.
De Belgische autoriteiten hebben de lidstaten van hun bevindingen op de hoogte
gebracht via het Rapid Alert System for Food and Feed. De VWA volgt bij dit
soort meldingen een standaard procedure die is vastgelegd. Direct is een opsporing
ingezet naar de producten afkomstig van het betrokken Belgische bedrijf. Het
bedrijf heeft zelf de leveranties teruggeroepen bij de afnemers. In Nederland
zijn de producten die nog niet waren uitgeleverd direct op gezag van de VWA
geblokkeerd en heeft de betreffende importeur op verzoek van de VWA een publiekswaarschuwing
in landelijke dagbladen geplaatst voor de producten die al uitgeleverd waren
aan consumenten.
2
Is het proces bij de recentelijke affaire met kipfricadellen
goed bewaakt door de VWA?
Ja, er is direct actie ondernomen door de VWA. Daarbij is zeer nauw samengewerkt
met de Belgische autoriteiten.
3
Hoeveel slachtafval en hoeveel producten zijn er in
België in beslag genomen?
In België is in totaal 139 ton grondstof en 39 ton eindproduct geblokkeerd.
Nog eens 31 ton heeft zijn weg gevonden in de Belgische detailhandel en aldaar
zo goed als volledig nog uit de schappen gehaald.
4
Uit welke landen is het slachtafval afkomstig? Kan
er worden uitgesloten dat er ook afval afkomstig is uit Nederland?
Duitsland was de grootste leverancier van kipkarkassen. Het is niet uitgesloten
dat ook vanuit Nederland leveranties hebben plaatsgevonden maar dat is niet
met zekerheid te zeggen.
5
Zijn er aanwijzingen dat er sprake is van een (internationaal)
illegaal circuit van slachtafvallen? Zo ja, hoe kan dat worden aangepakt?
De VWA heeft geen signalen ontvangen van een (internationaal) illegaal
circuit van slachtafval. Wel is duidelijk dat de handel in grondstoffen een
verhoogd risico met zich meebrengt. Vandaar dat deze bedrijven in Nederland
(net als in België) bijzondere aandacht hebben van de VWA.
6
Hoe komt het dat er toch slachtafvallen in de producten
terechtkomen, dat deze producten vervolgens naar een ander land geëxporteerd
worden, daar uiteindelijk in de schappen terecht zijn gekomen en in sommige
gevallen zelfs niet meer terug gehaald konden worden?
De Belgische autoriteiten onderzoeken momenteel de oorzaak van de geconstateerde
verontreiniging.
7
Zijn er naar aanleiding van de verwerking van Belgisch
slachtafval in kipproducten risico's voor de volksgezondheid (geweest) door
het op de markt brengen van producten die niet voldoen aan de gestelde eisen?
Uit de risicobeoordelingen van de Belgische autoriteiten blijkt dat er
geen gevaar voor de volksgezondheid is geweest.
XNoot
1Samenstelling: Leden: Van der Vlies (SGP), ondervoorzitter, Vos (GL),
Cornielje (VVD), Buijs (CDA), Van Beek (VVD), Schreijer-Pierik (CDA), voorzitter,
Atsma (CDA), Oplaat (VVD), Geluk (VVD), Waalkens (PvdA), Snijder-Hazelhoff
(VVD), Verbeet (PvdA), Van den Brink (LPF), Vergeer (SP), Herben (LPF), Tichelaar
(PvdA), Ormel (CDA), Duyvendak (GL), Koopmans (CDA), Van der Ham (D66), Van
Velzen (SP), Koomen (CDA), Boelhouwer (PvdA), Douma (PvdA), Verdaas (PvdA),
Kruijsen (PvdA) en Vacature (CDA).
Plv. leden: Slob (CU), Vendrik (GL), Örgü (VVD), Spies (CDA),
Dezentjé Hamming (VVD), Mastwijk (CDA), Ten Hoopen (CDA), Hofstra (VVD),
Veenendaal (VVD), Samsom (PvdA), De Krom (VVD), Duivesteijn (PvdA), Eerdmans
(LPF), Vacature (algemeen), Van As (LPF), Van Heteren (PvdA), Van Lith (CDA),
Van Gent (GL), Van Bochove (CDA), Giskes (D66), Gerkens (SP), Jager (CDA),
Timmer (PvdA), Depla (PvdA), Fierens (PvdA), Dubbelboer (PvdA) en Vacature
(CDA).