26 959
Toekomst van de nationale luchthaven

nr. 101
BRIEF VAN DE STAATSSECRETARIS VAN VERKEER EN WATERSTAAT

Aan de Voorzitter van de Tweede Kamer der Staten-Generaal

Den Haag, 8 juli 2005

Bijgaand doe ik u het advies toekomen van de Veiligheidsadviescommissie Schiphol (VACS)1. Het advies is door de VACS opgesteld en heeft betrekking op de veiligheidsconsequenties van beveiligingsmaatregelen. Hieronder zal ik een korte toelichting geven.

De VACS is bij de Wet Luchtverkeer ingesteld voor onbepaalde tijd. De Commissie heeft als taak mij gevraagd en opgevraagd te adviseren over de algemene veiligheidssituatie op en rondom de luchthaven Schiphol.

In het werkprogramma 2003 heeft de VACS het voornemen geuit een analyse te maken van de raakvlakken tussen beveiliging en veiligheid en – indien nodig – daarover een advies uit brengen. Bij de vaststelling van het werkprogramma 2003 in september 2003 is overwogen dit onderwerp onderdeel uit te laten maken van het voorgenomen Veiligheidsonderzoek Schiphol. In onderling overleg eind 2003/begin 2004 is besloten toch een apart onderzoek te (laten) doen. Hiervoor waren 2 redenen: de urgentie van het onderwerp en de grote mate van vertrouwelijkheid die voor dit onderzoek noodzakelijk is. De VACS heeft vervolgens de analyse als een op zich zelf staand project voorbereid en in het najaar van 2004 het onderzoek- en adviesbureau QST Safe Skies ingeschakeld.

Het was de bedoeling dat de opdracht aan in 2004 zou worden afgerond, maar het onderwerp beveiliging werd door betrokken instanties dermate vertrouwelijk behandeld dat een langere voorbereiding nodig was dan oorspronkelijk was voorzien. De reden hiervoor lag onder meer in het regelen van toestemming voor toegang tot het nodige vertrouwelijke materiaal. Vanwege deze vertrouwelijkheid is bepaald dat het rapport van QST Safe Skies op geen enkele manier zou ingaan op de aard van de onderzochte beveiligingsmaatregelen. Overigens stond deze bepaling de opsporing en beschrijving van mogelijke veiligheidseffecten niet in de weg.

Over mijn reactie op de onderzoeksresultaten en de hieraan gekoppelde aanbevelingen zal ik u na het zomerreces informeren. Het tijdstip waarop hangt af van een aantal aanverwante onderzoeken, onder andere het Veiligheidsonderzoek Schiphol van de VACS, die ik in samenhang met het voorliggende rapport wil bezien.

De Staatssecretaris van Verkeer en Waterstaat,

M. H. Schultz van Haegen-Maas Geesteranus


XNoot
1

Ter inzage gelegd bij het Centraal Informatiepunt Tweede Kamer.

Naar boven