26 800 III
Vaststelling van de begroting van de uitgaven en de ontvangsten van het Ministerie van Algemene Zaken (III) voor het jaar 2000

nr. 8
BRIEF VAN DE MINISTER-PRESIDENT, MINISTER VAN ALGEMENE ZAKEN

Aan de Voorzitter van de Tweede Kamer der Staten-Generaal

's-Gravenhage, 14 februari 2000

Op 18 september 1998 zond ik u de brief met het overzicht van de grote massamediale voorlichtingscampagnes die de ministeries voornemens waren in 1999 uit te voeren (26 200 III, nr. 4).

In de loop van 1999 zijn nog twaalf nieuwe campagnes aangemeld. Deze zijn door de Voorlichtingsraad getoetst aan de afgesproken en in de brief genoemde criteria.

Het betreft de volgende campagnes:

LNVZwartvissen
BZK/EZMillennium (doorloop 1998)
VWSZeker van zorg
OCWStudiefinanciering
BZKMillennium
VWSLegionella
OCWWetenschap & TechniekWeek
VWSInfluenzavaccinatie
Fin. Belastingherziening 2001
V&WHandsfree bellen
OCWVoortgezet Middelbaar Onderwijs (VMBO)
JustitieInleveractie slag- en steekwapens

Een korte toelichting per campagne treft u bijgaand aan.

Van een aantal campagnes is het onderwerp, zoals dat eerder was gemeld, vervangen of samengevoegd met een ander onderwerp:

Fin. Merkvervalsing is vervangen door Reizigersvrijstellingen.
Fin. Herintreden is vervangen door Electronische voorlopige teruggave.
VROMZet de knop om tegen broeikasgevaar, is samengevoegd met Energieheffing en energiebesparing.
VROMKlein chemisch afval, is samengevoegd met Recycling van 't één komt 't ander.

De volgende campagnes zijn teruggetrokken of niet via Postbus 51 uitgevoerd:

Fin.Fiscale momenten particuliere belastingplichtigen.
V&WCorporate Campagne bereikbaarheid.
V&WDuurzaam veilig: Voorrang fietsers van rechts.
V&W100 km op de autosnelwegen in de randstad.
V&WVerkeersaansprakelijkheid.
V&WVervoersmanagement.
SZWLeeftijdsdiscriminatie bij werving en selectie.
Just.Draagvlak vreemdelingenbeleid.
Just. Geweld.
V&WVeilig rijden heb je zelf in de hand.
VWSDrugs (niet via Postbus 51 uitgevoerd).
VWSBewegingsstimulering/Blessurepreventie (niet via Postbus 51 uitgevoerd).

De Minister-President, Minister van Algemene Zaken,

W. Kok

TOELICHTING BIJ DE NAGEKOMEN CAMPAGNES

Min.Campagnenaam
LNVZwartvissen/sportvisakte 1999, min. LNV (juni en juli) Sportvissers worden met deze spots aangespoord om een sportvisakte te kopen. Om dat extra aantrekkelijk te maken kunnen mensen een (audiovisuele) cd krijgen met informatie over vissen en eco-systemen. Ook staat er muziek op van campagnes van afgelopen jaren.
  
EZ/BZKMillennium (doorloop van 1998) De campagne gaat vooral in op maatregelen die het midden- en kleinbedrijf kunnen nemen in verband met mogelijke problemen in hard- en softwaresystemen rond de eeuwwisseling.
  
BZKMillennium De eerste publiekscampagne (BZK/Platform Millennium Overheid i.s.m. Millennium Platform) informeert de burger globaal over het millenniumprobleem en attendeert op de komende informatiestroom. Zo wordt onder meer verwezen naar de huis-aan-huis krant die in juni verschijnt en die praktische tips bevat over wat te doen aan het millenniumprobleem in en rond het huis. Het tweede deel van de campagne is een vervolg op deze millenniumcommunicatie. Toon, aard en inhoud van de communicatie zullen afhangen van de vorderingen rond de aanpak van het millenniumprobleem, de informatieverschaffing van de betrokken sectoren en het behoud van het vertrouwen van de burger.
  
VWSZeker van zorg Bekendmaking van het afschaffen van de eigen bijdrage voor het ziekenfonds.
  
OCWStudiefinanciering Iedereen die naar een hogeschool of universiteit gaat, heeft in principe recht op studiefinanciering. Dat geldt ook voor mbo-ers van 18 jaar en ouder. De brochure bevat de voorwaarden voor het ontvangen van studiefinanciering, de bedragen en andere relevante informatie.
  
VWS/VROMCampagne Legionella De campagne wil helpen de onrust over legionella-besmetting weg te nemen door de juiste informatie te geven over het ontstaan ervan en hoe een besmetting kan worden voorkomen. De campagne is niet alleen gericht op consumenten, maar ook op bedrijven.
  
OCWWetenschap en TechniekWeek 1999 Elk jaar organiseert de Stichting WeTeN dit publieksevenement over wetenschap en techniek. Dit jaar is het thema «Tijd». De landelijke boodschap is gericht op het aankondigen van de Week en vermeldt waar en hoe men informatie kan krijgen over het programma.
VWSInfluenzavaccinatie Elke winter overlijden in Nederland ruim 2000 mensen aan complicaties bij influenza. Daarnaast komen tussen de 15 000 en 30 000 mensen met ernstige griepverschijnselen in het ziekenhuis terecht. De campagne wijst mensen met een verhoogd gezondheidsrisico op de mogelijkheid zich te laten vaccineren.
  
Fin.Belastingherziening 2001 In het regeerakkoord van het tweede kabinet Kok zijn plannen opgesteld voor een herziening van het huidige belastingstelsel. Het ministerie wil de Nederlandse bevolking informeren op het moment dat «Belastingherziening 2001» als wetsvoorstel aan de Staten-Generaal wordt aangeboden. Het betreft een radio-campagne waarin de burger wordt gewezen op het bestaan van een folder met korte uitleg en de 10 meest gestelde vragen. Op de folder is een «waarschuwing» geplaatst dat het een wetsvoorstel betreft en nog geen aanvaard beleid is.
  
V&WHandsfree bellen is veiliger In samenwerking met ICT Nederland (koepelorganisatie van aanbieders mobiele telefonie en bijbehorende detailhandel) wordt in deze campagne gewezen op de risico's van telefoneren in de auto en wordt aangeraden dit te doen met een hands-free set.
  
OCWVoortgezet Middelbaar Onderwijs (VMBO) Het vmbo is een nieuwe schoolvorm, een onderwijsinnovatie ten opzichte van vbo en mavo. Doel is een betere aansluiting op het middelbaar beroepsonderwijs. Het vmbo begint 1 september 1999 met het eerste leerjaar. Vanaf 1998 is de schoolwereld geïnformeerd. Vanaf eind 1999 en in 2000 wordt het vmbo met een campagne geïntroduceerd voor de sociale kringen rondom de leerlingen, ouders en docenten.
  
Just.Landelijke inleveractie slag- en steekwapens Deze inleveractie heeft tot doel zo veel mogelijk slag- en steekwapens uit de roulatie te halen. Het plan volgt op een reeks van maatregelen en wetsvoorstellen van het kabinet om geweld op straat te bestrijden. Boodschap van de campagne: lever van 13 t/m 24 december (anoniem en zonder strafvervolging) je slag- en steekwapens in bij het politiebureau.
Naar boven