26 800 D
Vaststelling van de begroting van de uitgaven en de ontvangsten van het Fonds Economische Structuurversterking voor het jaar 2000

nr. 3
VERSLAG HOUDENDE EEN LIJST VAN VRAGEN EN ANTWOORDEN

Vastgesteld 15 oktober 1999

De vaste commissie voor Economische Zaken1, belast met het voorbereidend onderzoek naar bovengenoemd wetsvoorstel heeft de eer van haar bevindingen verslag uit te brengen in de vorm van een lijst van vragen. De vragen en de daarop door de regering gegeven antwoorden zijn hieronder afgedrukt. Met de vaststelling van dit verslag acht de commissie de openbare behandeling van dit wetsvoorstel genoegzaam voorbereid.

De voorzitter van de commissie,

Biesheuvel

De griffier van de commissie,

Tielens-Tripels

1

Ten behoeve van welke projecten is binnen het fonds geld gereserveerd om de gevolgen van prijsstijgingen op te vangen? (blz. 3).

Het fonds keert in principe geen prijsbijstelling uit. Op deze regel bestaan twee uitzonderingen: de aanleg Betuweroute (BR) en de aanleg Hoge Snelheidslijn zuid (HSL). Voor beide projecten is geld gereserveerd voor een prijsbijstelling, die wordt bepaald door het prijsindexcijfer voor overheidsinvesteringen (BOI).

2

Moet onder de opmerking dat het ministerie van Verkeer en Waterstaat in de afgelopen jaren zelf ook gereserveerd heeft voor prijsstijgingen verstaan worden, dat er dubbel gereserveerd is voor prijsstijgingen en dat:

Verkeer en Waterstaat of het Fes dat in het vervolg niet meer zal doen?

Verkeer en Waterstaat of het Fes de vrijvallende reserveringen nu gaat besteden? (blz. 3).

De financiering van projecten onder de Verkeer en Vervoer Investeringsimpuls 1994 wordt verzorgd door twee partijen: Verkeer en Waterstaat (V&W) en het Fes. Beide begrotingen reserveerden daarom een bijdrage voor prijsbijstelling. De benodigde prijsbijstelling is in de afgelopen jaren echter dusdanig laag gebleken, dat deze geheel uit de reservering van V&W kon worden gefinancierd. Op de reservering in het Fes is derhalve nog geen beroep gedaan.

Omdat de meeste projecten binnenkort worden beëindigd, kan nu reeds worden voorzien dat de in het Fes gereserveerde prijsbijstelling (ad. f 700 mln) voor de impuls 1994 niet tot besteding zal komen. Een deel daarvan, groot f 370 mln, is in de voorliggende begrotingswet aangewend ter dekking van de benodigde prijsbijstelling op de voorfinanciering private financiering BR en HSL. Voor prijsbijstelling op dit onderdeel van de financiering van BR en HSL werd tot nu toe niets geraamd. Het andere deel, groot f 330 mln, is gereserveerd als dekking voor lager uitvallende Europese bijdragen.

3

Hoe verhoudt de opmerking omtrent de stabiliteit van de aardgasbaten zich tot het rapport van de Algemene Rekenkamer van 29 september 1999 waar sprake is van een mogelijke schommeling van de aardgasbaten van f 2,8 miljard meer tot f 2,2 miljard minder per jaar? (blz. 4).

De oude voedingssystematiek was gebaseerd op extra exporten terwijl de nieuwe voedingssystematiek is gebaseerd op een percentage van de totale aardgasbaten. De procentuele fluctuaties onder de oude systematiek zijn aanzienlijk hoger dan onder de nieuwe systematiek. In die zin is de stabiliteit van de voeding toegenomen. Dit laat onverlet dat de gasbaten door onder andere marktontwikkelingen, olieprijs en dollarkoers aan veranderingen onderhevig zijn.

4

In antwoord op vraag 107 n.a.v. de Miljoenennota geeft de regering een overzicht van de in deze kabinetsperiode gerealiseerde opbrengsten verkoop staatsdeelnemingen en common area baten welke relevant zijn voor de voeding van het Fes. Geldt ten aanzien van al deze inkomsten de toezegging die minister Zalm gedaan heeft met betrekking tot de verkoop staatsdeelneming NIB, nl. dat mocht de besluitvorming in de Kamer

daartoe aanleiding geven, er eventueel alsnog overwogen kan worden deze baten niet te gebruiken voor aflossing van de staatsschuld maar voor directe storting in het Fes? (blz. 5).

Tijdens het overleg met betrekking tot de verkoop van de NIB heeft de minister van Financiën naar aanleiding van vragen terzake opgemerkt dat het wetsvoorstel Fes bij de behandeling in het Parlement op zijn technische merites wordt beoordeeld maar dat daarmee geen afstand wordt genomen van de desbetreffende passage uit het regeerakkoord. De technische beoordeling dient plaats te vinden binnen de context van het regeerakkoord. Het direct aan het Fes toekennen van eenmalige opbrengsten valt buiten deze context.

5

In hoeverre wordt met de begroting van het Fes in 2000 reeds vooruitgelopen op de nog door de Kamer te behandelen wijzigingswet van het Fes? (blz. 5).

In de begroting van het Fes voor 2000 worden, evenals in de begroting 1999, inkomsten geraamd conform de systematiek zoals vastgelegd in het Regeerakkoord 1998 en de ontwerp wijzigingswet van het Fes.

6

Wat is de precieze reden voor de verandering in het gepresenteerde cumulatieve saldo in het Fes per 2010 zoals voorzien in de begroting 2000 in vergelijking met het in de begroting 1999 gepresenteerde cumulatieve saldo per 2010? Kunt u de mutatie (van f 720 miljoen naar f 360 miljoen) uitsplitsen? (blz. 6).

De mutatie van f 720 miljoen (negatief) naar f 360 miljoen (negatief) is geheel het gevolg van wijzigingen in de raming van ontvangstenartikel 01.03 «Aardgasbaten».

7

Hoe verhoudt deze mutatie zich tot de afspraak uit het regeerakkoord dat meevallers in de aardgasbaten gebruikt kunnen worden voor extra uitgaven en de toezegging van de minister van Economische Zaken in het algemeen overleg over de Fes-begroting (najaar 1998) dat meevallers in deze regeerperiode niet automatisch gebruikt zullen worden om het voorziene negatieve saldo in 2010 te dempen? (blz. 6).

In antwoord op vragen 19 en 20 van de vaste commissie voor Economische Zaken in het algemeen overleg over de Fes-begroting (TK, 26 200 E, nr. 5) heeft de Minister van Economische Zaken geantwoord «Wanneer alle tot 2010 geraamde uitgaven gedekt zijn met ontvangsten, valt elke nieuwe meevaller vrij voor extra uitgaven. Dat is dus het geval als de totale per saldo meevaller in het Fes (uitgaven en ontvangsten) cumulatief groter wordt dan 720 mln.».

De per saldo meevaller in de Fes begroting 2000 bedraagt f 360 mln en valt daarmee toe aan de dekking van het tekort ad 720 mln (zie het antwoord op vraag 6).

8

Is de reservering van f 370 miljoen voor de prijsbijstelling op de voorfinanciering van de private financiering van de Betuweroute en de HSL, een gevolg van nieuw beleid inzake voorfinanciering? Geldt deze systematiek ook voor overige projecten? (blz. 7 en blz. 10).

Zie ook het antwoord op vraag 1.

Van nieuw beleid is geen sprake. Reeds in de begroting 1999 is de prijsbijstelling op de voorfinanciering private financiering verzorgt door het Fes, niet door V&W. Bij het bepalen van de hoogte van de reservering voor prijsbijstelling BR en HSL is echter geen rekening gehouden met het uitkeren van prijsbijstelling over de voorfinanciering. In de begroting 2000 is hiertoe een additioneel bedrag van f 370 miljoen gereserveerd, waaruit de prijsbijstelling over de voorfinanciering zal worden gefinancierd.

9

Wordt op de bijdragen die ten laste van artikel 01.02 worden verstrekt prijsbijstellingen uitgekeerd? (blz. 8).

In de begroting van het Fes 2000 worden geen prijsbijstellingen geraamd voor artikel 01.02.

10

Voor bodemsanering van stationslocaties bij de NS wordt f 50 miljoen uitgetrokken. Waarom betaalt de NS dit niet uit de eigen middelen? Is het mogelijk deze gelden een andere bestemming te geven? (blz. 8).

Het bedrag van f 50 mln past binnen het VINEX-locatiebeleid zoals uit de Investeringsimpuls 1994 blijkt. In het kader van de Investeringsimpuls 1994 is reeds in 1994 vanuit het Fes f 50 mln voor bodemsanering aan de begroting van V&W toegekend. Het is derhalve niet mogelijk een andere bestemming te geven. Het gaat hier om bodemsanering die verband houdt met de uitvoering van VINEX-gerelateerde infrastructuurprojecten.

11

Onder artikel 01.04 overige bijdragen worden voorfinancieringen voor de Betuweroute en de HSL geraamd. Aan de inkomstenkant staan geen terugbetalingen van de voorfinancieringen. Wanneer en waar worden de terugbetalingen op de voorfinancieringen geraamd? (blz. 10).

Terugbetalingen op de voorfinanciering zijn nog niet geraamd binnen het Fes. Het Infrastructuurfonds van het Ministerie van Verkeer & Waterstaat moet hiertoe een terugbetaling van de voorfinanciering private financieringen ramen. Dit is niet mogelijk, zolang nog geen overeenkomst is gesloten met een private financier over daadwerkelijke financiering van BR en HSL.

12

Welke effecten heeft de wijziging van de voedingssystematiek Fes op artikel 02.01? (blz. 13).

Voor de totale ontvangsten is de nieuwe systematiek neutraal ten opzichte van de oude systematiek over de periode tot en met 2010. Onder de nieuwe systematiek zijn de inkomsten gelijkmatiger over de tijd verdeeld.

13

Worden nog mutaties in de aardgasbaten verwacht als gevolg van de liberalisering van de gasmarkt? (blz. 14).

In de ramingen zijn de gevolgen van de liberalisering en de ontwikkeling van de Europese gasmarkt verdisconteerd zoals deze zijn opgenomen in het laatste door de Minister van Economische Zaken goedgekeurde Plan van Gasafzet van Gasunie (januari 1999). Naast volumematige afzetontwikkeling is tevens de prijsmatige afzetontwikkeling van belang, waarbij de olieprijs en dollarkoers de dominante factoren zijn.

VERPLICHTINGEN1998199920002001200220032004
0101 Apparaatskosten EZ639 176705 827701 860699 861694 559677 859683 208
0102 Materieel       
0103 loonbijstelling 12 2881 4982 0112 8913 306132
0104 Prijsbijstelling 12 68410 58912 58413 26512 9946 997
0105 Onvoorzien 535749749749749749
0106 Uitgaven post-actief personeel14 29112 00210 3528 5727 5636 5645 864
0108 Nog in te vullen ombuigingen 1 000 – 32 0008 00012 000 
0112 Europees Octrooibureau8 7727 3097 3097 3097 3097 3097 309
0115 Adviescolleges1 5321 7731 7851 7921 7921 7921 792
0132 MATERIEEL CENTRAAL BUREAU VD STATI        
0155 Bijdrage Senter68 82768 05157 16357 07057 14457 01657 016
0161 Personeel en materieel EZ excl. CB        
0201 onderz. en voorl. tbv technologieb        
0202 Specifieke bedrijfsgerichte techn.427 028386 405393 055408 000403 672406 763370 938
0203 Internat. en alg. technologiestimu156 848126 474116 109117 109117 109117 109117 109
0204 Overh.aansch. en bev.bedrijfsger.s16 79117 60015 60015 60015 60015 60015 600
0205 Syntens79 447139 07065 45164 76664 26663 76663 766
0206 Subsidies ihkv industriële ontwikk78 64076 51873 40073 05572 47372 77273 873
0207 Internationale ruimtevaartprogramm101 742171 48366 037125 41176 36260 63760 637
0208 Bevordering vliegtuigind. en ruimt3 20041 50060 00060 00060 00067 00067 000
0209 Speur- en ontwikkelingswerk126 008110 03799 971100 026105 026120 143120 143
0210 Innovatiestimuleringsregeling20       
0212 Technologische Kennisinfrastructuu134 471156 282143 434140 908139 835142 268142 134
0213 Projecten gefinancierd uit het FES 142 000      
0301 Crisisbeheersing115       
0303 Versterking economische structuur20 1544 6087 4947 4677 4678 5788 578
0304 Industriële Promotie14 57414 62814 62814 62814 62814 62814 628
0305 Steun scheepsbouw55 00070 000130 000    
0306 Beheerskosten Nationale Investerin17       
0307 Bijdrage aan KSG35 000       
0308 Bijdrage auto-ontwikkeling Nedcar 510 500     
0309 Garantieregeling PPM        
0312 Bijdrage aan de industriefacilitei       
0401 bijdr.tbv regionale ontwik.mij.en11 22312 72411 12811 12811 12811 12811 128
0404 voorwaardenscheppend beleid        
0405 structuurverst. proj. ihk vd brt-c 14 035     
0406 proj. gefinancierd uit het efro       
0408 bevordering regionale bedrijfsinve211 91496 049193 871194 774195 159195 205195 205
0409 regio-programma's94 473199 567      
0410 Bedrijfsomgeving81 045453 47363 00559 00556 00556 00556 005
0411 Toeristisch beleid 55 47449 35848 26947 67847 17846 678
0501 voorlichting en advisering mkb2 985       
0502 onderzoek en onderwijs mkb10 58013 08714 86115 50515 31512 66112 661
0503 borgstellingsregelingen mkb771 2621 000 6501 000 6501 000 650850 650850 650850 650
0505 bedrijfsbeëindigingshulp15 88114 60813 33012 18311 67310 87910 079
0507 hulp waterschade 1 500      
0511 brancheverbetering       
0512 Afwikkeling toeristisch beleid tot58 333       
0513 garanties ivm toerisme        
0521 marktwerking4 3135 3805 3015 8886 0386 0386 038
0522 bijdrage Nederland meetinstituut n26 73029 64229 14629 04628 93728 93728 937
0701 Bijdragen internationale organisat12 75815 38916 06616 09616 11516 11516 115
0702 Bevordering van de buitenl. ec. be25 73834 65160 28160 28160 28159 58160 281
0703 Stimulering exportactiviteiten148 924845 023205 000205 000205 000205 000205 000
0704 Econ. voorlichting en exportpromot25 76026 04127 88127 88127 88127 88127 881
0705 Afwikk. econ. hulp Oost-Eur. tot 2201 8591 178 456     
0707 Econ. samenwerking en kennisoverdr  157 500157 500157 500157 500157 500
0801 Investeringsbijdragen en -toeslage        
0901 Energiebesparingstechnologie174 023413 985159 099196 347195  947201 647201 647
0902 Duurzame energie57 525209 93938 469131 286131 286133 202133 202
0903 Energievoorzieningsonderzoek5 84013 94776 4001 4001 4001 40072 900
0904 Beleidsondersteuning en overige ui14 6309 1139 1139 1139 1139 1139 113
0905 Energie-onderzoek Centrum Nederlan108 87663 10362 90662 70862 51262 51262 512
0906 Doelfinanciering NITG-TNO31 59529 84329 50529 38229 25929 25929 259
0907 CO2-reductieplan door EZ18 620295 51652 63273 68578 94778 94778 947
0912 Garanties energiebeleid680       
0921 Stg. centr. orgaan voorraadv. aard163 283137 500141 230170 100170 100170 100170 100
0922 Uitkering aan houder Tc))138  000        
0931 Adviesraden, normalisatiewerkzaamh        
0932 Toep e-besp.tech. en duurzame ener        
0933 Onderzoek en ontwikkelingswerk ene        
0934 Energie-Onderzoekscentrum Nederlan        
0935 Investeringssubsidies energiebespa        
0936 Comp. kernenergie centrale Borssel       
Totaal4 399 3498 097 2694 535 2164 542 1454 374 6344 376 7914 397 311
ONTVANGSTEN1998199920002001200220032004
0101 Div. ontv. Min. 7 9759 1289 1289 0289 0289 0289 028
0111 Ontv. Octrooir. 48 07149 01050 07752 07755 07756 07756 077
0121 Ontvangsten CPB2 1052 8302 83095959595
0131 Ontvangsten CBS28 07321 60023 20023 20023 20023 20023 200
0141 Terugontv. Sent2 0481 0002 342    
0151 Ontvangsten RGD        
0202 Ontv. TOK's110 017125 00090 00085 00085 00080 00080 000
0204 div ontv techn23 22743 00027 00026 62527 00026 00026 000
0205 ontvangsten fes61 53675 02549 00050 00053 000  
0301 Ontv. staalind. 16 08016 08016 08016 08016 08016 08016 080
0303 Ontv.byd.indust4 462308 80033 70028 700103 553265 300156 700
0304 Ontvangsten PPM541       
0306 Opbr.aand. DSM        
0403 div.ontv. REB22 5244 50024 50052 00017 00027 9912000
0501 ontv.financ mkb30 56233 80033 80031 20027 45027 45027 450
0511 toezicht examen        
0512 opbr. casino's133 373148 000171 000181 000201 000211 000211 000
0513 opbr.speelautom2 0803 5003 5003 5003 5003 5003 500
0515 ontvangsten NMI1 9461 8482 4502 3522 2542 1562 058
0521 div.ontv.OM1 2093 0003 0003 0003 0003 0003 000
0701 Ontvangsten BEB4 489390 7334 0793 0003 0003 0003 000
0702 Ontvangsten EVD2 7712 2232 2232 2232 2232 2232 223
0801 Ontvangsten WIR24 58015 00010 0004 0001 000  
0901 Aardgasbaten4 642 6032 812 0002 836 0002 574 0002 047 0001 930 0001 989 000
0902 Uitkering EBN138 846140 000142 000140 000137 000137 000138 000
0903 Ontvangst.COVA163 282137 500141 230170 100170 100170 100170 100
0904 Dividend UCN21 98342 00045 00045 00025 00025 00025 000
0905 Ontv zoutwin.34673 0003 0003 0003 0003 0003 000
0906 Div. ontv. En. 29351 2501 2501 2501 2501 2501 250
Totaal5 500 7854 389 8273 726 3893 506 4303 015 8103 022 4502 947 761
KAS1998199920002001200220032004
11Apparaatskosten EZ634 162709 381703 270700 802693  576678 324682 434
13loonbijstelling 12 2881 4982 0112 8913 306132
14Prijsbijstelling 12 68410 58912 58413 26512 9946 997
15Onvoorzien 535749749749749749
16Uitgaven post-actiefpersoneel14 29112 00210 3528 5727 5636 5645 864
18Nog in te vullen ombuigingen 1 000 – 32 0008 00012 000 
112Europees Octrooibureau8 7727 3097 3097 3097 3097 3097 309
115Adviescolleges2061 8661 7731 7851 7921 7923 044
155Bijdrage Senter76 89367 97757 75257 15359 92457 03757 016
161Personeel en materieel EZ excl. C1 51232165    
21onderz. en voorl. tbv technologie386247131    
22Specifieke bedrijfsgerichte techn268 318271 245360 313394 051376 737377 274367 376
23Internat. en alg. technologiestim144 490129 846102 417108 560113 567111 1881 12 370
24Overh.aansch. en bev.bedrijfsger. 18 59920 21017 27417 10515 54515 26814 525
25Syntens79 84372 84666 22465 45164 76664 26663 766
26Subsidies ihkv industriële ontwik86 31081 17773 98872 36371 72271 44871 548
27Internationale ruimtevaartprogram129 006135 667125 61594 26797 26197 91296 139
28Bevordering vliegtuigind. en ruim3 20041 50060 00060 00060 00067 00067 000
29Speur- en ontwikkelingswerk90 994100 92696 63595 40790 50285 41796 822
210Innovatiestimuleringsregeling209       
212Technologische Kennisinfrastructu67 727109 269108 314126 587140 520147 161140 370
213Projecten gefinancierd uit het FE61 53670 02538 00039 00040 000  
31Crisisbeheersing134       
33Versterking economische structuur26 13810 47611 2588 0706 5517 1438 178
34Industriële Promotie13 05615 02514 50614 62814 62814 62814 628
35Steun scheepsbouw58 88569 80672 14050 00026 00010 000 
36Beheerskosten Nationale Investeri24       
37Bijdrage aan KSG35 000       
38Bijdrage auto-ontwikkeling Nedcar 510 500 16 10012 30032 300 
39Garantieregeling PPM4 9602 8001 6001 450700400 
312Bijdrage aan de industriefacilite        
41bijdr.tbv regionale ontwik.mij.en11 53311 24711 14711 12811 12811 12811 128
44voorwaardenscheppend beleid8 8432 9473 248    
45structuurverst. proj. ihk vd brt- 20005 5085 5085 9455 508 
46proj. gefinancierd uit het efro 169      
48bevordering regionale bedrijfsinv57 48271 728101 572125 424145 217175 297208 707
49regio-programma's108 743103 32887 69896 69949 54258 92631 600
410Bedrijfsomgeving42 38694 898101 228105 097108 959126 895137 534
411Toeristisch beleid 49 82550 11848 87548 30847 73146 678
51voorlichting en advisering mkb5 9993 0192 0541 404500  
52onderzoek en onderwijs mkb12 38714 51713 28112 96914 03414 11113 314
53borgstellingsregelingen mkb40 40940 00045 90047 50050 00055 00055 000
55bedrijfsbeëindigingshulp15 90514 86813 33012 18311 67310 87910 079
57hulp waterschade6161 556      
511brancheverbetering114      
512Afwikkeling toeristisch beleid to64 4939 3485 7651 165113  
521marktwerking6 0834 4634 9365 2385 5805 7085 891
522bijdrage Nederland meetinstituut26 47730 34429 94729 55528 94728 93728 937
71Bijdragen internationale organisa12 75815 38916 06616 09616 11516 11516 115
72Bevordering van de buitenl. ec. b17 70322 85835 29044 26352 11852 15353 617
73Stimulering exportactiviteiten92 031191 534146 888133 522128 142123 096120 000
74Econ. voorlichting en exportpromo21 33626 04127 88127 88127 88127 88127 881
75Afwikk. econ. hulp Oost-Eur. tot127 487473 051145 14597 13860 01919 7513 000
77Econ. samenwerking en kennisoverd  16 42573 825107 450133 150136 000
81Investeringsbijdragen en -toeslag308 124195 00080 00030 00015 0007 0002000
91Energiebesparingstechnologie103 115164 908219 491217 768242 754219 072207 041
92Duurzame energie33 50561 83993 587124 692140 034142 340138 316
93Energievoorzieningsonderzoek22 23821 67418 92322 20922  18921 95620 472
94Beleidsondersteuning en overige u4 5228 5059 60911 61510 0689 1139 113
95Energie-onderzoek CentrumNederla108 98762 99762 91262 71262 51762 51262 512
96Doelfinanciering NITG-TNO31 59529 84329 50529 38229 25929 25929 259
97CO2-reductieplan door EZ20008 20025 00025 00050 00075 00075 000
912Garanties energiebeleid6 0225 7675 3355 3355 199  
921Stg. centr. orgaan voorraadv. aar163 283137 500141 230170 100170 100170 100170 100
922Uitkering aan houder certificaten138 846140 000142 000140 000137 000137 000138  000
931Adviesraden, normalisatiewerkzaam9085     
932 Toep e-besp.tech. en duurzame ene81 83834 01939 59126 13513 7774 67915 040
933 Onderzoek en ontwikkelingswerk en26 51615 57710 2844 6471 500  
934Energie-Onderzoekscentrum Nederla2000       
935Investeringssubsidies energiebesp7611 000429     
936Comp. kernenergie centrale Borsse      70 000
Totaal: 3 530 8784 536 9723 683 0953 687 0693 696 9363 671 7773 658 601

XNoot
1

Samenstelling: Leden: Blaauw (VVD), Biesheuvel (CDA), voorzitter, Witteveen-Hevinga (PvdA), Leers (CDA), Voûte-Droste (VVD), ondervoorzitter, Rabbae (GL), Hessing (VVD), Giskes (D66), Marijnissen (SP), Crone (PvdA), Van Dijke (RPF), M. B. Vos (GL), Van Zuijlen (PvdA), Augusteijn-Esser (D66), Hofstra (VVD), Van Walsem (D66), Wagenaar (PvdA), Stroeken (CDA), De Boer (PvdA), Van den Akker (CDA), Geluk (VVD), Verburg (CDA), Bos (PvdA), Blok (VVD), Hindriks (PvdA).

Plv. leden: Verbugt (VVD), Atsma (CDA), Kalsbeek-Jasperse (PvdA), Wijn (CDA), Klein Molekamp (VVD), Vendrik (GL), Kamp (VVD), Van den Berg (SGP), Poppe (SP), Kuijper (PvdA), Van Middelkoop (GPV), Van der Steenhoven (GL), Schoenmakers (PvdA), Bakker (D66), Cornielje (VVD), Schimmel (D66), Herrebrugh (PvdA), Van der Hoeven (CDA), Smits (PvdA), De Haan (CDA), Van Beek (VVD), Schreijer-Pierik (CDA), Koenders (PvdA), Udo (VVD), Hamer (PvdA).

Naar boven