Kamerstuk
Datum publicatie | Organisatie | Vergaderjaar | Dossier- en ondernummer | Datum vergadering |
---|---|---|---|---|
Tweede Kamer der Staten-Generaal | 1999-2000 | 26800-D nr. 3 |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
Datum publicatie | Organisatie | Vergaderjaar | Dossier- en ondernummer | Datum vergadering |
---|---|---|---|---|
Tweede Kamer der Staten-Generaal | 1999-2000 | 26800-D nr. 3 |
Vastgesteld 15 oktober 1999
De vaste commissie voor Economische Zaken1, belast met het voorbereidend onderzoek naar bovengenoemd wetsvoorstel heeft de eer van haar bevindingen verslag uit te brengen in de vorm van een lijst van vragen. De vragen en de daarop door de regering gegeven antwoorden zijn hieronder afgedrukt. Met de vaststelling van dit verslag acht de commissie de openbare behandeling van dit wetsvoorstel genoegzaam voorbereid.
Ten behoeve van welke projecten is binnen het fonds geld gereserveerd om de gevolgen van prijsstijgingen op te vangen? (blz. 3).
Het fonds keert in principe geen prijsbijstelling uit. Op deze regel bestaan twee uitzonderingen: de aanleg Betuweroute (BR) en de aanleg Hoge Snelheidslijn zuid (HSL). Voor beide projecten is geld gereserveerd voor een prijsbijstelling, die wordt bepaald door het prijsindexcijfer voor overheidsinvesteringen (BOI).
Moet onder de opmerking dat het ministerie van Verkeer en Waterstaat in de afgelopen jaren zelf ook gereserveerd heeft voor prijsstijgingen verstaan worden, dat er dubbel gereserveerd is voor prijsstijgingen en dat:
Verkeer en Waterstaat of het Fes dat in het vervolg niet meer zal doen?
Verkeer en Waterstaat of het Fes de vrijvallende reserveringen nu gaat besteden? (blz. 3).
De financiering van projecten onder de Verkeer en Vervoer Investeringsimpuls 1994 wordt verzorgd door twee partijen: Verkeer en Waterstaat (V&W) en het Fes. Beide begrotingen reserveerden daarom een bijdrage voor prijsbijstelling. De benodigde prijsbijstelling is in de afgelopen jaren echter dusdanig laag gebleken, dat deze geheel uit de reservering van V&W kon worden gefinancierd. Op de reservering in het Fes is derhalve nog geen beroep gedaan.
Omdat de meeste projecten binnenkort worden beëindigd, kan nu reeds worden voorzien dat de in het Fes gereserveerde prijsbijstelling (ad. f 700 mln) voor de impuls 1994 niet tot besteding zal komen. Een deel daarvan, groot f 370 mln, is in de voorliggende begrotingswet aangewend ter dekking van de benodigde prijsbijstelling op de voorfinanciering private financiering BR en HSL. Voor prijsbijstelling op dit onderdeel van de financiering van BR en HSL werd tot nu toe niets geraamd. Het andere deel, groot f 330 mln, is gereserveerd als dekking voor lager uitvallende Europese bijdragen.
Hoe verhoudt de opmerking omtrent de stabiliteit van de aardgasbaten zich tot het rapport van de Algemene Rekenkamer van 29 september 1999 waar sprake is van een mogelijke schommeling van de aardgasbaten van f 2,8 miljard meer tot f 2,2 miljard minder per jaar? (blz. 4).
De oude voedingssystematiek was gebaseerd op extra exporten terwijl de nieuwe voedingssystematiek is gebaseerd op een percentage van de totale aardgasbaten. De procentuele fluctuaties onder de oude systematiek zijn aanzienlijk hoger dan onder de nieuwe systematiek. In die zin is de stabiliteit van de voeding toegenomen. Dit laat onverlet dat de gasbaten door onder andere marktontwikkelingen, olieprijs en dollarkoers aan veranderingen onderhevig zijn.
In antwoord op vraag 107 n.a.v. de Miljoenennota geeft de regering een overzicht van de in deze kabinetsperiode gerealiseerde opbrengsten verkoop staatsdeelnemingen en common area baten welke relevant zijn voor de voeding van het Fes. Geldt ten aanzien van al deze inkomsten de toezegging die minister Zalm gedaan heeft met betrekking tot de verkoop staatsdeelneming NIB, nl. dat mocht de besluitvorming in de Kamer
daartoe aanleiding geven, er eventueel alsnog overwogen kan worden deze baten niet te gebruiken voor aflossing van de staatsschuld maar voor directe storting in het Fes? (blz. 5).
Tijdens het overleg met betrekking tot de verkoop van de NIB heeft de minister van Financiën naar aanleiding van vragen terzake opgemerkt dat het wetsvoorstel Fes bij de behandeling in het Parlement op zijn technische merites wordt beoordeeld maar dat daarmee geen afstand wordt genomen van de desbetreffende passage uit het regeerakkoord. De technische beoordeling dient plaats te vinden binnen de context van het regeerakkoord. Het direct aan het Fes toekennen van eenmalige opbrengsten valt buiten deze context.
In hoeverre wordt met de begroting van het Fes in 2000 reeds vooruitgelopen op de nog door de Kamer te behandelen wijzigingswet van het Fes? (blz. 5).
In de begroting van het Fes voor 2000 worden, evenals in de begroting 1999, inkomsten geraamd conform de systematiek zoals vastgelegd in het Regeerakkoord 1998 en de ontwerp wijzigingswet van het Fes.
Wat is de precieze reden voor de verandering in het gepresenteerde cumulatieve saldo in het Fes per 2010 zoals voorzien in de begroting 2000 in vergelijking met het in de begroting 1999 gepresenteerde cumulatieve saldo per 2010? Kunt u de mutatie (van f 720 miljoen naar f 360 miljoen) uitsplitsen? (blz. 6).
De mutatie van f 720 miljoen (negatief) naar f 360 miljoen (negatief) is geheel het gevolg van wijzigingen in de raming van ontvangstenartikel 01.03 «Aardgasbaten».
Hoe verhoudt deze mutatie zich tot de afspraak uit het regeerakkoord dat meevallers in de aardgasbaten gebruikt kunnen worden voor extra uitgaven en de toezegging van de minister van Economische Zaken in het algemeen overleg over de Fes-begroting (najaar 1998) dat meevallers in deze regeerperiode niet automatisch gebruikt zullen worden om het voorziene negatieve saldo in 2010 te dempen? (blz. 6).
In antwoord op vragen 19 en 20 van de vaste commissie voor Economische Zaken in het algemeen overleg over de Fes-begroting (TK, 26 200 E, nr. 5) heeft de Minister van Economische Zaken geantwoord «Wanneer alle tot 2010 geraamde uitgaven gedekt zijn met ontvangsten, valt elke nieuwe meevaller vrij voor extra uitgaven. Dat is dus het geval als de totale per saldo meevaller in het Fes (uitgaven en ontvangsten) cumulatief groter wordt dan 720 mln.».
De per saldo meevaller in de Fes begroting 2000 bedraagt f 360 mln en valt daarmee toe aan de dekking van het tekort ad 720 mln (zie het antwoord op vraag 6).
Is de reservering van f 370 miljoen voor de prijsbijstelling op de voorfinanciering van de private financiering van de Betuweroute en de HSL, een gevolg van nieuw beleid inzake voorfinanciering? Geldt deze systematiek ook voor overige projecten? (blz. 7 en blz. 10).
Zie ook het antwoord op vraag 1.
Van nieuw beleid is geen sprake. Reeds in de begroting 1999 is de prijsbijstelling op de voorfinanciering private financiering verzorgt door het Fes, niet door V&W. Bij het bepalen van de hoogte van de reservering voor prijsbijstelling BR en HSL is echter geen rekening gehouden met het uitkeren van prijsbijstelling over de voorfinanciering. In de begroting 2000 is hiertoe een additioneel bedrag van f 370 miljoen gereserveerd, waaruit de prijsbijstelling over de voorfinanciering zal worden gefinancierd.
Wordt op de bijdragen die ten laste van artikel 01.02 worden verstrekt prijsbijstellingen uitgekeerd? (blz. 8).
In de begroting van het Fes 2000 worden geen prijsbijstellingen geraamd voor artikel 01.02.
Voor bodemsanering van stationslocaties bij de NS wordt f 50 miljoen uitgetrokken. Waarom betaalt de NS dit niet uit de eigen middelen? Is het mogelijk deze gelden een andere bestemming te geven? (blz. 8).
Het bedrag van f 50 mln past binnen het VINEX-locatiebeleid zoals uit de Investeringsimpuls 1994 blijkt. In het kader van de Investeringsimpuls 1994 is reeds in 1994 vanuit het Fes f 50 mln voor bodemsanering aan de begroting van V&W toegekend. Het is derhalve niet mogelijk een andere bestemming te geven. Het gaat hier om bodemsanering die verband houdt met de uitvoering van VINEX-gerelateerde infrastructuurprojecten.
Onder artikel 01.04 overige bijdragen worden voorfinancieringen voor de Betuweroute en de HSL geraamd. Aan de inkomstenkant staan geen terugbetalingen van de voorfinancieringen. Wanneer en waar worden de terugbetalingen op de voorfinancieringen geraamd? (blz. 10).
Terugbetalingen op de voorfinanciering zijn nog niet geraamd binnen het Fes. Het Infrastructuurfonds van het Ministerie van Verkeer & Waterstaat moet hiertoe een terugbetaling van de voorfinanciering private financieringen ramen. Dit is niet mogelijk, zolang nog geen overeenkomst is gesloten met een private financier over daadwerkelijke financiering van BR en HSL.
Welke effecten heeft de wijziging van de voedingssystematiek Fes op artikel 02.01? (blz. 13).
Voor de totale ontvangsten is de nieuwe systematiek neutraal ten opzichte van de oude systematiek over de periode tot en met 2010. Onder de nieuwe systematiek zijn de inkomsten gelijkmatiger over de tijd verdeeld.
Worden nog mutaties in de aardgasbaten verwacht als gevolg van de liberalisering van de gasmarkt? (blz. 14).
In de ramingen zijn de gevolgen van de liberalisering en de ontwikkeling van de Europese gasmarkt verdisconteerd zoals deze zijn opgenomen in het laatste door de Minister van Economische Zaken goedgekeurde Plan van Gasafzet van Gasunie (januari 1999). Naast volumematige afzetontwikkeling is tevens de prijsmatige afzetontwikkeling van belang, waarbij de olieprijs en dollarkoers de dominante factoren zijn.
VERPLICHTINGEN | 1998 | 1999 | 2000 | 2001 | 2002 | 2003 | 2004 |
---|---|---|---|---|---|---|---|
0101 Apparaatskosten EZ | 639 176 | 705 827 | 701 860 | 699 861 | 694 559 | 677 859 | 683 208 |
0102 Materieel | |||||||
0103 loonbijstelling | 12 288 | 1 498 | 2 011 | 2 891 | 3 306 | 132 | |
0104 Prijsbijstelling | 12 684 | 10 589 | 12 584 | 13 265 | 12 994 | 6 997 | |
0105 Onvoorzien | 535 | 749 | 749 | 749 | 749 | 749 | |
0106 Uitgaven post-actief personeel | 14 291 | 12 002 | 10 352 | 8 572 | 7 563 | 6 564 | 5 864 |
0108 Nog in te vullen ombuigingen | 1 000 | – 32 000 | 8 000 | 12 000 | |||
0112 Europees Octrooibureau | 8 772 | 7 309 | 7 309 | 7 309 | 7 309 | 7 309 | 7 309 |
0115 Adviescolleges | 1 532 | 1 773 | 1 785 | 1 792 | 1 792 | 1 792 | 1 792 |
0132 MATERIEEL CENTRAAL BUREAU VD STATI | |||||||
0155 Bijdrage Senter | 68 827 | 68 051 | 57 163 | 57 070 | 57 144 | 57 016 | 57 016 |
0161 Personeel en materieel EZ excl. CB | |||||||
0201 onderz. en voorl. tbv technologieb | |||||||
0202 Specifieke bedrijfsgerichte techn. | 427 028 | 386 405 | 393 055 | 408 000 | 403 672 | 406 763 | 370 938 |
0203 Internat. en alg. technologiestimu | 156 848 | 126 474 | 116 109 | 117 109 | 117 109 | 117 109 | 117 109 |
0204 Overh.aansch. en bev.bedrijfsger.s | 16 791 | 17 600 | 15 600 | 15 600 | 15 600 | 15 600 | 15 600 |
0205 Syntens | 79 447 | 139 070 | 65 451 | 64 766 | 64 266 | 63 766 | 63 766 |
0206 Subsidies ihkv industriële ontwikk | 78 640 | 76 518 | 73 400 | 73 055 | 72 473 | 72 772 | 73 873 |
0207 Internationale ruimtevaartprogramm | 101 742 | 171 483 | 66 037 | 125 411 | 76 362 | 60 637 | 60 637 |
0208 Bevordering vliegtuigind. en ruimt | 3 200 | 41 500 | 60 000 | 60 000 | 60 000 | 67 000 | 67 000 |
0209 Speur- en ontwikkelingswerk | 126 008 | 110 037 | 99 971 | 100 026 | 105 026 | 120 143 | 120 143 |
0210 Innovatiestimuleringsregeling | 20 | ||||||
0212 Technologische Kennisinfrastructuu | 134 471 | 156 282 | 143 434 | 140 908 | 139 835 | 142 268 | 142 134 |
0213 Projecten gefinancierd uit het FES | 142 000 | ||||||
0301 Crisisbeheersing | 115 | ||||||
0303 Versterking economische structuur | 20 154 | 4 608 | 7 494 | 7 467 | 7 467 | 8 578 | 8 578 |
0304 Industriële Promotie | 14 574 | 14 628 | 14 628 | 14 628 | 14 628 | 14 628 | 14 628 |
0305 Steun scheepsbouw | 55 000 | 70 000 | 130 000 | ||||
0306 Beheerskosten Nationale Investerin | 17 | ||||||
0307 Bijdrage aan KSG | 35 000 | ||||||
0308 Bijdrage auto-ontwikkeling Nedcar | 510 500 | ||||||
0309 Garantieregeling PPM | |||||||
0312 Bijdrage aan de industriefacilitei | |||||||
0401 bijdr.tbv regionale ontwik.mij.en | 11 223 | 12 724 | 11 128 | 11 128 | 11 128 | 11 128 | 11 128 |
0404 voorwaardenscheppend beleid | |||||||
0405 structuurverst. proj. ihk vd brt-c | 14 035 | ||||||
0406 proj. gefinancierd uit het efro | |||||||
0408 bevordering regionale bedrijfsinve | 211 914 | 96 049 | 193 871 | 194 774 | 195 159 | 195 205 | 195 205 |
0409 regio-programma's | 94 473 | 199 567 | |||||
0410 Bedrijfsomgeving | 81 045 | 453 473 | 63 005 | 59 005 | 56 005 | 56 005 | 56 005 |
0411 Toeristisch beleid | 55 474 | 49 358 | 48 269 | 47 678 | 47 178 | 46 678 | |
0501 voorlichting en advisering mkb | 2 985 | ||||||
0502 onderzoek en onderwijs mkb | 10 580 | 13 087 | 14 861 | 15 505 | 15 315 | 12 661 | 12 661 |
0503 borgstellingsregelingen mkb | 771 262 | 1 000 650 | 1 000 650 | 1 000 650 | 850 650 | 850 650 | 850 650 |
0505 bedrijfsbeëindigingshulp | 15 881 | 14 608 | 13 330 | 12 183 | 11 673 | 10 879 | 10 079 |
0507 hulp waterschade | 1 500 | ||||||
0511 brancheverbetering | |||||||
0512 Afwikkeling toeristisch beleid tot | 58 333 | ||||||
0513 garanties ivm toerisme | |||||||
0521 marktwerking | 4 313 | 5 380 | 5 301 | 5 888 | 6 038 | 6 038 | 6 038 |
0522 bijdrage Nederland meetinstituut n | 26 730 | 29 642 | 29 146 | 29 046 | 28 937 | 28 937 | 28 937 |
0701 Bijdragen internationale organisat | 12 758 | 15 389 | 16 066 | 16 096 | 16 115 | 16 115 | 16 115 |
0702 Bevordering van de buitenl. ec. be | 25 738 | 34 651 | 60 281 | 60 281 | 60 281 | 59 581 | 60 281 |
0703 Stimulering exportactiviteiten | 148 924 | 845 023 | 205 000 | 205 000 | 205 000 | 205 000 | 205 000 |
0704 Econ. voorlichting en exportpromot | 25 760 | 26 041 | 27 881 | 27 881 | 27 881 | 27 881 | 27 881 |
0705 Afwikk. econ. hulp Oost-Eur. tot 2 | 201 859 | 1 178 456 | |||||
0707 Econ. samenwerking en kennisoverdr | 157 500 | 157 500 | 157 500 | 157 500 | 157 500 | ||
0801 Investeringsbijdragen en -toeslage | |||||||
0901 Energiebesparingstechnologie | 174 023 | 413 985 | 159 099 | 196 347 | 195 947 | 201 647 | 201 647 |
0902 Duurzame energie | 57 525 | 209 939 | 38 469 | 131 286 | 131 286 | 133 202 | 133 202 |
0903 Energievoorzieningsonderzoek | 5 840 | 13 947 | 76 400 | 1 400 | 1 400 | 1 400 | 72 900 |
0904 Beleidsondersteuning en overige ui | 14 630 | 9 113 | 9 113 | 9 113 | 9 113 | 9 113 | 9 113 |
0905 Energie-onderzoek Centrum Nederlan | 108 876 | 63 103 | 62 906 | 62 708 | 62 512 | 62 512 | 62 512 |
0906 Doelfinanciering NITG-TNO | 31 595 | 29 843 | 29 505 | 29 382 | 29 259 | 29 259 | 29 259 |
0907 CO2-reductieplan door EZ | 18 620 | 295 516 | 52 632 | 73 685 | 78 947 | 78 947 | 78 947 |
0912 Garanties energiebeleid | 680 | ||||||
0921 Stg. centr. orgaan voorraadv. aard | 163 283 | 137 500 | 141 230 | 170 100 | 170 100 | 170 100 | 170 100 |
0922 Uitkering aan houder Tc))138 000 | |||||||
0931 Adviesraden, normalisatiewerkzaamh | |||||||
0932 Toep e-besp.tech. en duurzame ener | |||||||
0933 Onderzoek en ontwikkelingswerk ene | |||||||
0934 Energie-Onderzoekscentrum Nederlan | |||||||
0935 Investeringssubsidies energiebespa | |||||||
0936 Comp. kernenergie centrale Borssel | |||||||
Totaal | 4 399 349 | 8 097 269 | 4 535 216 | 4 542 145 | 4 374 634 | 4 376 791 | 4 397 311 |
ONTVANGSTEN | 1998 | 1999 | 2000 | 2001 | 2002 | 2003 | 2004 |
---|---|---|---|---|---|---|---|
0101 Div. ontv. Min. | 7 975 | 9 128 | 9 128 | 9 028 | 9 028 | 9 028 | 9 028 |
0111 Ontv. Octrooir. | 48 071 | 49 010 | 50 077 | 52 077 | 55 077 | 56 077 | 56 077 |
0121 Ontvangsten CPB | 2 105 | 2 830 | 2 830 | 95 | 95 | 95 | 95 |
0131 Ontvangsten CBS | 28 073 | 21 600 | 23 200 | 23 200 | 23 200 | 23 200 | 23 200 |
0141 Terugontv. Sent | 2 048 | 1 000 | 2 342 | ||||
0151 Ontvangsten RGD | |||||||
0202 Ontv. TOK's | 110 017 | 125 000 | 90 000 | 85 000 | 85 000 | 80 000 | 80 000 |
0204 div ontv techn | 23 227 | 43 000 | 27 000 | 26 625 | 27 000 | 26 000 | 26 000 |
0205 ontvangsten fes | 61 536 | 75 025 | 49 000 | 50 000 | 53 000 | ||
0301 Ontv. staalind. | 16 080 | 16 080 | 16 080 | 16 080 | 16 080 | 16 080 | 16 080 |
0303 Ontv.byd.indust | 4 462 | 308 800 | 33 700 | 28 700 | 103 553 | 265 300 | 156 700 |
0304 Ontvangsten PPM | 541 | ||||||
0306 Opbr.aand. DSM | |||||||
0403 div.ontv. REB | 22 524 | 4 500 | 24 500 | 52 000 | 17 000 | 27 991 | 2000 |
0501 ontv.financ mkb | 30 562 | 33 800 | 33 800 | 31 200 | 27 450 | 27 450 | 27 450 |
0511 toezicht examen | |||||||
0512 opbr. casino's | 133 373 | 148 000 | 171 000 | 181 000 | 201 000 | 211 000 | 211 000 |
0513 opbr.speelautom | 2 080 | 3 500 | 3 500 | 3 500 | 3 500 | 3 500 | 3 500 |
0515 ontvangsten NMI | 1 946 | 1 848 | 2 450 | 2 352 | 2 254 | 2 156 | 2 058 |
0521 div.ontv.OM | 1 209 | 3 000 | 3 000 | 3 000 | 3 000 | 3 000 | 3 000 |
0701 Ontvangsten BEB | 4 489 | 390 733 | 4 079 | 3 000 | 3 000 | 3 000 | 3 000 |
0702 Ontvangsten EVD | 2 771 | 2 223 | 2 223 | 2 223 | 2 223 | 2 223 | 2 223 |
0801 Ontvangsten WIR | 24 580 | 15 000 | 10 000 | 4 000 | 1 000 | ||
0901 Aardgasbaten | 4 642 603 | 2 812 000 | 2 836 000 | 2 574 000 | 2 047 000 | 1 930 000 | 1 989 000 |
0902 Uitkering EBN | 138 846 | 140 000 | 142 000 | 140 000 | 137 000 | 137 000 | 138 000 |
0903 Ontvangst.COVA | 163 282 | 137 500 | 141 230 | 170 100 | 170 100 | 170 100 | 170 100 |
0904 Dividend UCN | 21 983 | 42 000 | 45 000 | 45 000 | 25 000 | 25 000 | 25 000 |
0905 Ontv zoutwin. | 3467 | 3 000 | 3 000 | 3 000 | 3 000 | 3 000 | 3 000 |
0906 Div. ontv. En. | 2935 | 1 250 | 1 250 | 1 250 | 1 250 | 1 250 | 1 250 |
Totaal | 5 500 785 | 4 389 827 | 3 726 389 | 3 506 430 | 3 015 810 | 3 022 450 | 2 947 761 |
KAS | 1998 | 1999 | 2000 | 2001 | 2002 | 2003 | 2004 | ||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 1 | Apparaatskosten EZ | 634 162 | 709 381 | 703 270 | 700 802 | 693 576 | 678 324 | 682 434 |
1 | 3 | loonbijstelling | 12 288 | 1 498 | 2 011 | 2 891 | 3 306 | 132 | |
1 | 4 | Prijsbijstelling | 12 684 | 10 589 | 12 584 | 13 265 | 12 994 | 6 997 | |
1 | 5 | Onvoorzien | 535 | 749 | 749 | 749 | 749 | 749 | |
1 | 6 | Uitgaven post-actiefpersoneel | 14 291 | 12 002 | 10 352 | 8 572 | 7 563 | 6 564 | 5 864 |
1 | 8 | Nog in te vullen ombuigingen | 1 000 | – 32 000 | 8 000 | 12 000 | |||
1 | 12 | Europees Octrooibureau | 8 772 | 7 309 | 7 309 | 7 309 | 7 309 | 7 309 | 7 309 |
1 | 15 | Adviescolleges | 206 | 1 866 | 1 773 | 1 785 | 1 792 | 1 792 | 3 044 |
1 | 55 | Bijdrage Senter | 76 893 | 67 977 | 57 752 | 57 153 | 59 924 | 57 037 | 57 016 |
1 | 61 | Personeel en materieel EZ excl. C | 1 512 | 321 | 65 | ||||
2 | 1 | onderz. en voorl. tbv technologie | 386 | 247 | 131 | ||||
2 | 2 | Specifieke bedrijfsgerichte techn | 268 318 | 271 245 | 360 313 | 394 051 | 376 737 | 377 274 | 367 376 |
2 | 3 | Internat. en alg. technologiestim | 144 490 | 129 846 | 102 417 | 108 560 | 113 567 | 111 188 | 1 12 370 |
2 | 4 | Overh.aansch. en bev.bedrijfsger. | 18 599 | 20 210 | 17 274 | 17 105 | 15 545 | 15 268 | 14 525 |
2 | 5 | Syntens | 79 843 | 72 846 | 66 224 | 65 451 | 64 766 | 64 266 | 63 766 |
2 | 6 | Subsidies ihkv industriële ontwik | 86 310 | 81 177 | 73 988 | 72 363 | 71 722 | 71 448 | 71 548 |
2 | 7 | Internationale ruimtevaartprogram | 129 006 | 135 667 | 125 615 | 94 267 | 97 261 | 97 912 | 96 139 |
2 | 8 | Bevordering vliegtuigind. en ruim | 3 200 | 41 500 | 60 000 | 60 000 | 60 000 | 67 000 | 67 000 |
2 | 9 | Speur- en ontwikkelingswerk | 90 994 | 100 926 | 96 635 | 95 407 | 90 502 | 85 417 | 96 822 |
2 | 10 | Innovatiestimuleringsregeling | 209 | ||||||
2 | 12 | Technologische Kennisinfrastructu | 67 727 | 109 269 | 108 314 | 126 587 | 140 520 | 147 161 | 140 370 |
2 | 13 | Projecten gefinancierd uit het FE | 61 536 | 70 025 | 38 000 | 39 000 | 40 000 | ||
3 | 1 | Crisisbeheersing | 134 | ||||||
3 | 3 | Versterking economische structuur | 26 138 | 10 476 | 11 258 | 8 070 | 6 551 | 7 143 | 8 178 |
3 | 4 | Industriële Promotie | 13 056 | 15 025 | 14 506 | 14 628 | 14 628 | 14 628 | 14 628 |
3 | 5 | Steun scheepsbouw | 58 885 | 69 806 | 72 140 | 50 000 | 26 000 | 10 000 | |
3 | 6 | Beheerskosten Nationale Investeri | 24 | ||||||
3 | 7 | Bijdrage aan KSG | 35 000 | ||||||
3 | 8 | Bijdrage auto-ontwikkeling Nedcar | 510 500 | 16 100 | 12 300 | 32 300 | |||
3 | 9 | Garantieregeling PPM | 4 960 | 2 800 | 1 600 | 1 450 | 700 | 400 | |
3 | 12 | Bijdrage aan de industriefacilite | |||||||
4 | 1 | bijdr.tbv regionale ontwik.mij.en | 11 533 | 11 247 | 11 147 | 11 128 | 11 128 | 11 128 | 11 128 |
4 | 4 | voorwaardenscheppend beleid | 8 843 | 2 947 | 3 248 | ||||
4 | 5 | structuurverst. proj. ihk vd brt- | 2000 | 5 508 | 5 508 | 5 945 | 5 508 | ||
4 | 6 | proj. gefinancierd uit het efro | 169 | ||||||
4 | 8 | bevordering regionale bedrijfsinv | 57 482 | 71 728 | 101 572 | 125 424 | 145 217 | 175 297 | 208 707 |
4 | 9 | regio-programma's | 108 743 | 103 328 | 87 698 | 96 699 | 49 542 | 58 926 | 31 600 |
4 | 10 | Bedrijfsomgeving | 42 386 | 94 898 | 101 228 | 105 097 | 108 959 | 126 895 | 137 534 |
4 | 11 | Toeristisch beleid | 49 825 | 50 118 | 48 875 | 48 308 | 47 731 | 46 678 | |
5 | 1 | voorlichting en advisering mkb | 5 999 | 3 019 | 2 054 | 1 404 | 500 | ||
5 | 2 | onderzoek en onderwijs mkb | 12 387 | 14 517 | 13 281 | 12 969 | 14 034 | 14 111 | 13 314 |
5 | 3 | borgstellingsregelingen mkb | 40 409 | 40 000 | 45 900 | 47 500 | 50 000 | 55 000 | 55 000 |
5 | 5 | bedrijfsbeëindigingshulp | 15 905 | 14 868 | 13 330 | 12 183 | 11 673 | 10 879 | 10 079 |
5 | 7 | hulp waterschade | 616 | 1 556 | |||||
5 | 11 | brancheverbetering | 114 | ||||||
5 | 12 | Afwikkeling toeristisch beleid to | 64 493 | 9 348 | 5 765 | 1 165 | 113 | ||
5 | 21 | marktwerking | 6 083 | 4 463 | 4 936 | 5 238 | 5 580 | 5 708 | 5 891 |
5 | 22 | bijdrage Nederland meetinstituut | 26 477 | 30 344 | 29 947 | 29 555 | 28 947 | 28 937 | 28 937 |
7 | 1 | Bijdragen internationale organisa | 12 758 | 15 389 | 16 066 | 16 096 | 16 115 | 16 115 | 16 115 |
7 | 2 | Bevordering van de buitenl. ec. b | 17 703 | 22 858 | 35 290 | 44 263 | 52 118 | 52 153 | 53 617 |
7 | 3 | Stimulering exportactiviteiten | 92 031 | 191 534 | 146 888 | 133 522 | 128 142 | 123 096 | 120 000 |
7 | 4 | Econ. voorlichting en exportpromo | 21 336 | 26 041 | 27 881 | 27 881 | 27 881 | 27 881 | 27 881 |
7 | 5 | Afwikk. econ. hulp Oost-Eur. tot | 127 487 | 473 051 | 145 145 | 97 138 | 60 019 | 19 751 | 3 000 |
7 | 7 | Econ. samenwerking en kennisoverd | 16 425 | 73 825 | 107 450 | 133 150 | 136 000 | ||
8 | 1 | Investeringsbijdragen en -toeslag | 308 124 | 195 000 | 80 000 | 30 000 | 15 000 | 7 000 | 2000 |
9 | 1 | Energiebesparingstechnologie | 103 115 | 164 908 | 219 491 | 217 768 | 242 754 | 219 072 | 207 041 |
9 | 2 | Duurzame energie | 33 505 | 61 839 | 93 587 | 124 692 | 140 034 | 142 340 | 138 316 |
9 | 3 | Energievoorzieningsonderzoek | 22 238 | 21 674 | 18 923 | 22 209 | 22 189 | 21 956 | 20 472 |
9 | 4 | Beleidsondersteuning en overige u | 4 522 | 8 505 | 9 609 | 11 615 | 10 068 | 9 113 | 9 113 |
9 | 5 | Energie-onderzoek CentrumNederla | 108 987 | 62 997 | 62 912 | 62 712 | 62 517 | 62 512 | 62 512 |
9 | 6 | Doelfinanciering NITG-TNO | 31 595 | 29 843 | 29 505 | 29 382 | 29 259 | 29 259 | 29 259 |
9 | 7 | CO2-reductieplan door EZ | 2000 | 8 200 | 25 000 | 25 000 | 50 000 | 75 000 | 75 000 |
9 | 12 | Garanties energiebeleid | 6 022 | 5 767 | 5 335 | 5 335 | 5 199 | ||
9 | 21 | Stg. centr. orgaan voorraadv. aar | 163 283 | 137 500 | 141 230 | 170 100 | 170 100 | 170 100 | 170 100 |
9 | 22 | Uitkering aan houder certificaten | 138 846 | 140 000 | 142 000 | 140 000 | 137 000 | 137 000 | 138 000 |
9 | 31 | Adviesraden, normalisatiewerkzaam | 90 | 85 | |||||
9 | 32 | Toep e-besp.tech. en duurzame ene | 81 838 | 34 019 | 39 591 | 26 135 | 13 777 | 4 679 | 15 040 |
9 | 33 | Onderzoek en ontwikkelingswerk en | 26 516 | 15 577 | 10 284 | 4 647 | 1 500 | ||
9 | 34 | Energie-Onderzoekscentrum Nederla | 2000 | ||||||
9 | 35 | Investeringssubsidies energiebesp | 761 | 1 000 | 429 | ||||
9 | 36 | Comp. kernenergie centrale Borsse | 70 000 | ||||||
Totaal: | 3 530 878 | 4 536 972 | 3 683 095 | 3 687 069 | 3 696 936 | 3 671 777 | 3 658 601 |
Samenstelling: Leden: Blaauw (VVD), Biesheuvel (CDA), voorzitter, Witteveen-Hevinga (PvdA), Leers (CDA), Voûte-Droste (VVD), ondervoorzitter, Rabbae (GL), Hessing (VVD), Giskes (D66), Marijnissen (SP), Crone (PvdA), Van Dijke (RPF), M. B. Vos (GL), Van Zuijlen (PvdA), Augusteijn-Esser (D66), Hofstra (VVD), Van Walsem (D66), Wagenaar (PvdA), Stroeken (CDA), De Boer (PvdA), Van den Akker (CDA), Geluk (VVD), Verburg (CDA), Bos (PvdA), Blok (VVD), Hindriks (PvdA).
Plv. leden: Verbugt (VVD), Atsma (CDA), Kalsbeek-Jasperse (PvdA), Wijn (CDA), Klein Molekamp (VVD), Vendrik (GL), Kamp (VVD), Van den Berg (SGP), Poppe (SP), Kuijper (PvdA), Van Middelkoop (GPV), Van der Steenhoven (GL), Schoenmakers (PvdA), Bakker (D66), Cornielje (VVD), Schimmel (D66), Herrebrugh (PvdA), Van der Hoeven (CDA), Smits (PvdA), De Haan (CDA), Van Beek (VVD), Schreijer-Pierik (CDA), Koenders (PvdA), Udo (VVD), Hamer (PvdA).
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/kst-26800-D-3.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.