Aan de Voorzitter van de Tweede Kamer der Staten-Generaal
Den Haag, 15 januari 2014
Hierbij informeer ik u over de voorlopige schooluitvalcijfers over schooljaar 2012/2013
op landelijk niveau, per mbo-instelling en per RMC-regio. Zoals ieder jaar maak ik
de nieuwe resultaten bekend zodra ik die beschikbaar heb.
In het schooljaar 2012/2013 zijn 27.950 jongeren zonder startkwalificatie van school
gegaan. Dat zijn er 8.300 minder dan de voorlopige cijfers over schooljaar 2011/2012
(36.250).
Deze scherpe daling komt door de inspanningen van gemeenten en scholen, goed voor
een afname van 4.100 voortijdig schoolverlaters (vsv’ers). Daarbovenop worden 4.200
jongeren niet langer onterecht geteld als voortijdig schoolverlater. Deze correctie
kon dit jaar voor het eerst worden toegepast dankzij de toegezegde verbeteringen in
de meetsystematiek (zie Brief 12 februari 2013, Kamerstuk 26 695, nr. 89).
In de bijlage bij deze brief vindt u de resultaten per mbo-instelling en per RMC-regio1. Deze worden op donderdag 16 januari openbaar gemaakt en verspreid richting de pers,
scholen en gemeenten. De gegevens over de individuele vo-instellingen zijn nog niet
bekend, deze komen begin maart beschikbaar.
De komende tijd zal ik deze cijfers analyseren. Tegelijkertijd worden ze verwerkt
tot diverse cijferproducten die per school, gemeente of regio gedetailleerde informatie
bieden. Zodra deze gereed zijn, stuur ik u de jaarlijkse vsv-brief met een analyse
van de resultaten én mijn aanpak richting de doelstelling van maximaal 25.000 nieuwe
vsv’ers in 2016. Met die brief stuur ik de zgn. Cijferbijlage mee, met gedetailleerde
informatie over de uitvalcijfers.
Voorgaande jaren ontving u deze brief rond half februari. Dit jaar ben ik genoodzaakt
de brief later te sturen. De verbeterde meetsystematiek maakt gebruik van meer informatiebronnen
dan voorheen. Daardoor duurt het enkele weken langer om de informatie te verwerken
tot gedetailleerde cijferproducten.
Mede namens de Staatssecretaris van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap,
De Minister van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap, M. Bussemaker