26 546
Wijziging van de begroting van de uitgaven en de ontvangsten van het Ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport (XVI) voor het jaar 1998 (slotwet)

nr. 2
MEMORIE VAN TOELICHTING

1. Algemeen

1.1 Aansluiting met de Voorlopige Rekening 1997

In aansluiting op de tweede wijzigingswet van 28 januari 1999, Stb. 62, wordt met dit wetsvoorstel voorgesteld de begroting van het Ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport (XVI) te wijzigen door de uitgaven met f 3,3 miljoen te verlagen en de ontvangsten met f 9,9 miljoen te verhogen. De mutaties die tot deze wijzigingen leiden, zijn voor het merendeel reeds verwerkt in de Voorlopige Rekening (Kamerstukken II 1998–1999, 26 430).

De aansluiting tussen de Voorlopige Rekening en dit wetsvoorstel is als volgt:

(Bedragen x NLG miljoen)

Uitgaven 
  
Verlaging vermeld in de Voorlopige Rekening 1998f 2,4 (A)
Nadere mutaties0,7 (B)
Totaal van de verlaging in dit wetsvoorstel (A+B)f 3,3
  
Ontvangsten 
  
Verhoging vermeld in de Voorlopige Rekeningf 15,4 (C)
Nadere mutaties– 5,5 (D)
Totaal van de verhoging in dit wetsvoorstel (C+D)f  9,9

1.2 Recapitulatie Slotwet

In dit wetsvoorstel zijn verschillende soorten begrotingsmutaties opgenomen. Het gaat voornamelijk om mutaties die het verschil tussen de realisatie en de raming van de tweede suppletore begroting van 1998 verklaren.

Daarnaast worden met deze Slotwet de ramingen van baten en lasten, en van kapitaaluitgaven en -ontvangsten van het agentschap Directie College ter Beoordeling van Geneesmiddelen (CBG) gelijkgesteld aan de realisatie.

De bijgevoegde staten omvatten de Rekening 1998 van deze begroting. De toelichting bij de Rekening wordt u separaat toegezonden, als onderdeel van het Jaarverslag/financiële verantwoording VWS 1998. Deze toelichting zal per begrotingsartikel inhoudelijke ingaan op de uitgaven en ontvangsten, alsmede op de baten en lasten, en de kapitaaluitgaven en -ontvangsten van het agentschap CBG.

2. Eindejaarsmarge

Op basis van de stand van de Voorlopige Rekening is een bedrag van f 96,5 miljoen op de begroting niet tot besteding gekomen. Via het instrument van de eindejaarsmarge kan f 91,2 miljoen naar 1999 worden overgeheveld. Van dit bedrag was reeds f 81,4 miljoen verwerkt in de 2e Suppletore wet. In de toelichting op de 2e Suppletore wet is aangegeven dat dit bedrag zal worden aangewend voor dekking van een deel van de hogere uitgaven in 1999 als gevolg van de kabinetsbesluitvorming om – mede naar aanleiding van het advies van de Commissie Van Voorden – de overheidsbijdrage in de arbeidskostenontwikkeling (OVA) in 1998 0,6% hoger vast te stellen. Bij 2e Suppletore wet kon f 21,3 miljoen van de daarvoor noodzakelijke onderuitputting nog niet worden gelokaliseerd. Derhalve werd in de 2e suppletore wet op drie verschillende artikelen een taaktstelling geparkeerd. Inmiddels is duidelijk dat de totale onderuitputting is opgetreden. De taakstelling is daarmee gerealiseerd. De onderuitputting heeft zich feitelijk op meerdere artikelen voorgedaan (zie daarvoor de artikelsgewijze toelichting).

Het restant van de onderuitputting dat meegenomen kan worden in de eindejaarsmarge bedraagt f 9,8 miljoen. Deze middelen vallen vrij onder het budgettair kader Rijksbegroting eng (niet-BKZ), en dienen daarom ook in 1999 in deze budgetdiscipline sector te worden ingezet. In de 1e Suppletore wet 1999 zal de Kamer worden geïnformeerd over de feitelijke aanwending.

De overschrijding van de uitgaven in 1998 door het RIVM, mede als gevolg van de versnelling in de verwerking van betalingen, van f 12 miljoen, kent een spiegelbeeldige mutatie in 1999. De ruimte die daardoor in de BKZ-uitgaven in 1999 ontstaat, zal gedeeltelijk worden aangewend voor millenniumproblematiek in de zorg, omdat daar in 1998 f 7,5 miljoen van de beschikbaar gestelde middelen niet tot besteding is gekomen. Het restant, ad f 5 miljoen, valt vrij ten behoeve van het generale beeld 1999.

3. Leeswijzer bij de Artikelsgewijze Toelichting (AGT)

Om de leesbaarheid van de AGT te bevorderen zijn de volgende twee beginselen toegepast.

Bij een overboeking of desaldering tussen twee begrotingsartikelen is volstaan met één toelichtende tekst. Deze tekst is in beginsel opgenomen bij het uitgavenartikel dat bij deze overboeking wordt verhoogd.

Bij het andere bij deze overboeking betrokken artikel is de toelichting beperkt tot de algemene teksten «Overboeking naar uitgavenartikel...», of «Zie de toelichting bij uitgavenartikel...».

Mutaties die onbelangrijke verschillen tussen de raming en de realisatie opheffen zijn per artikel gesaldeerd, en toegelicht met de algemene tekst «Afsluitende slotwetmutatie».

Dit saldo omvat de volgende verschillen tussen de raming en de realisatie.

– Verschillen die door hun omvang of aard een toelichting onnodig maken.

– Beleidsarme desalderingen van uitgaven en ontvangsten op de artikelen personeel en materieel van het kerndepartement.

– Verschillen die betrekking hebben op algemene ontvangsten en op ontvangen bijdragen van andere begrotingen (desalderingen).

– Verschillen die betrekking hebben op uitgaven of ontvangsten door het afrekenen van subsidievoorschotten, die in voorgaande jaren zijn verstrekt. Deze uitgaven en ontvangsten zijn mede afhankelijk van de financiële resultaten bij de instellingen. Dit gegeven belemmert een goede raming. In het bijzonder bij de uitgavenartikelen 24.02, 24.04 en 25.01 en de ontvangstenartikelen 23.01, 24.01 en 25.01 leidt dit tot omvangrijke verschillen tussen de raming en de realisatie.

– Verschillen op de artikelen voor garanties van rente en aflossingen (uitgavenartikelen 24.08 en 25.04). De desbetreffende instellingen zijn in principe vrij te bepalen of en wanneer zij tot consolidatie van de garantie overgaan. Daardoor is de ontwikkeling in de garantieverlening moeilijk goed te ramen.

Verschillen tussen de verplichtingenraming en -realisatie die geen invloed hebben op het volume van de kasraming kunnen betrekking hebben op:

– het aangaan van meer verplichtingen met een kaseffect in 1998 en/of latere jaren dan was geraamd in de ontwerpbegroting. Met name de veel hoger gerealiseerde verplichtingen bij uitgavenartikel 24.09 zijn te verklaren door dat er in 1998 op basis van het afgesloten convenant met betrekking tot de doeluitkeringen Maatschappelijke opvang, Vrouwen opvang en Verslavingsbeleid de verplichtingen structureel moesten worden vastgelegd;

– het aangaan van minder verplichtingen met een kaseffect in 1998 en/of latere jaren dan was geraamd in de ontwerp-begroting;

– hogere of lagere structurele verplichtingen dan in de ontwerpbegroting was geraamd.

De Minister van Volksgezondheid, Welzijn en Sport,

E. Borst-Eilers

ARTIKELSGEWIJZE TOELICHTING

Wetsartikel 1 (Uitgaven/verplichtingen)

(bedragen x NLG 1000)

 VerplichtingenUitgaven
Artikel 2201 Personeel en materieel algemeen  
Stand 2e suppletore begroting 1998267 168261 389
– Tijdens het uitvoeringsjaar worden uitgaven voor kinderopvang van medewerkers van het ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport gedaan. Een deel van deze uitgaven wordt gefinancierd uit ontvangsten ouderbijdrage en terugontvangsten van de fiscus (Wet Vermindering Afdracht Loonbelasting) Het ontvangstenartikel 22.01 wordt eveneens verhoogd. 631631
– Incidentele overheveling van uitgavenartikel 24.09 naar het personeelsbudget in verband met extra benodigde menskracht bij verslavingsbeleid. 141141
– Overheveling van uitgavenartikel 25.02 ter financiering van de regionale toetsingscommissies Euthanasie. 517517
– Overheveling naar uitgavenartikel 27.01. – 200– 200
– Afsluitende slotwetmutatie. (verplichtingen)– 3 6940
De onderuitputting op dit artikel is voornamelijk het gevolg van:   
– lagere kosten in 1998 voor de nieuwbouw van het kerndepartement (ca. f 10 miljoen);   
– hogere kosten als gevolg van dubbele bezetting tijdens de verhuizing (f 4,5 miljoen)– 6 128– 6 158
Stand 3e suppletore begroting 1998258 435256 320
 VerplichtingenUitgaven
Artikel 2202 VUT-uitkeringen en suppletie wachtgelden trendvolgers  
Stand 2e suppletore begroting 1998555555
– Afsluitende slotwetmutatie.– 555– 555
Stand 3e suppletore begroting 199800
 VerplichtingenUitgaven
Artikel 2203 Loonbijstelling  
Stand 2e suppletore begroting 19988888
– Afsluitende slotwetmutatie.– 88– 88
Stand 3e suppletore begroting 199800
 Verplichtingen Uitgaven
Artikel 2205 Onvoorzien  
Stand 2e suppletore begroting 1998277277
– Afsluitende slotwetmutatie. – 277– 277
Stand 3e suppletore begroting 199800
 VerplichtingenUitgaven
Artikel 2206 Sociaal en Cultureel Planbureau  
Stand 2e suppletore begroting 199812 84212 842
– Overheveling van uitgavenartikel 24.04 in verband met een onderzoek naar lokaal preventief jeugdbeleid op basis van het onderzoeksprogramma lokaal sociaal beleid.105105
– Overheveling van uitgavenartikel 24.09 in verband met een bijdrage aan het onderzoeksproject Welzijn in de lokale samenleving (WLS). 160160
– Afsluitende slotwetmutatie. 497– 375
Stand 3e suppletore begroting 199813 60412 732
 VerplichtingenUitgaven
Artikel 2207 Inspectie Jeugdhulpverlening en Jeugdbescherming  
Stand 2e suppletore begroting 19984 1464 146
– Afsluitende slotwetmutatie. – 40– 40
Stand 3e suppletore begroting 19984 1064 106
 VerplichtingenUitgaven
Artikel 2208 Internationale samenwerking en infrastructuur  
Stand 2e suppletore begroting 19984 5284 817
– Deze verhoging wordt veroorzaakt doordat het bedrag van de in 1998 aan te gane verplichtingen met betrekking tot structurele subsidies hoger is dan in de begroting 1998 werd voorzien. Voor het volume van de kasuitgaven heeft dit geen gevolgen.2170
– Afsluitende slotwetmutatie. – 99– 298
Stand 3e suppletore begroting 19984 6464 519
 Verplichtingen Uitgaven
Artikel 2209 Adviesraden  
Stand 2e suppletore begroting 199818 83118 831
– Bijdrage van het ministerie van Landbouw, Natuurbeheer en Visserij betreffende een jaarlijkse bijdrage aan de Voedingsgroep van de Gezondheidsraad. Het ontvangstenartikel 22.02 wordt eveneens verhoogd. 260260
De overschrijding op dit artikel is voornamelijk het gevolg van:   
– hogere uitgaven bij de Gezondheidsraad ten behoeve van automatisering;   
– hogere uitgaven aan vacatiegelden bij de Raad voor Gezondheidsonderzoek251129
Stand 3e suppletore begroting 199819 34119 220
 VerplichtingenUitgaven
Artikel 2301 Personeel en materieel Inspectie Gezondheidszorg  
Stand 2e suppletore begroting 199856 60955 639
– Overheveling van uitgavenartikel 25.02 ter financiering van de regionale toetsingscommissies Euthanasie (zie ook uitgavenartikel 22.01).2424
– Afsluitende slotwetmutatie. 471467
Stand 3e suppletore begroting 199857 10456 130
 VerplichtingenUitgaven
Artikel 2402 Ouderenbeleid  
Stand 2e suppletore begroting 199825 34331 222
– In 1998 worden meer verplichtingen aangegaan met een kaseffect in 1999 (en latere jaren) dan in de ontwerpbegroting is voorzien. Voor het volume van de kasuitgaven heeft dit geen gevolgen.2 8770
– Afsluitende slotwetmutatie. – 343– 224
Stand 3e suppletore begroting 199827 87730 998
 Verplichtingen Uitgaven
Artikel 2403 Gehandicaptenbeleid  
Stand 2e suppletore begroting 199828 73328 407
– In 1998 worden meer verplichtingen aangegaan met een kaseffect in 1999 (en latere jaren) dan in de ontwerpbegroting is voorzien. Voor het volume van de kasuitgaven heeft dit geen gevolgen.1 9690
– De onderuitputting op dit artikel is voornamelijk het gevolg van het later van start gaan van de projecten in het kader van «Families first». – 604– 604
Stand 3e suppletore begroting 199830 09827 803
 VerplichtingenUitgaven
Artikel 2404 Jeugdbeleid  
Stand 2e suppletore begroting 19981 358 9141 321 859
– In verband met de regels ten aanzien van het bruto boeken van uitgaven en ontvangsten worden de des- en herinvesteringen ten behoeve van de Jeugdhulpverlening op de begroting zichtbaar gemaakt. Als gevolg van de verkoop van een pand in Bosch en Duin wordt dit uitgavenartikel verhoogd, evenals het ontvangstenartikel 24.03. 261261
– Overboeking naar uitgavenartikel 22.06. – 105– 105
– De onderuitputting op dit artikel is voornamelijk het gevolg van Vertraging bij de uitvoering van projecten, te laat indienen van declaraties pleegzorg en de afhankelijkheid voor de voortgang van derden op het gebied van projecten rond thuisloze jongeren, buitenschoolse opvang en monitoring jeugd. – 5 746– 4 517
Stand 3e suppletore begroting 19981 353 3241 317 498
 VerplichtingenUitgaven
Artikel 2405 Verzetsdeelnemers, vervolgden en burgeroorlogsgetroffenen  
Stand 2e suppletore begroting 1998870 098870 896
De onderuitputting op dit artikel is voornamelijk het gevolg van:   
– lagere uitgaven aan de uitkeringen en pensioenen WUV en WBP (f 8,3 mln);  
– lagere apparaatsuitgaven (f 3,8 mln) en   
– vertraging bij de uitvoering van projecten (f 0,5 mln).– 12 926– 12 642
Stand 3e suppletore begroting 1998857 172858 254
 Verplichtingen Uitgaven
Artikel 2407 Sportbeleid  
Stand 2e suppletore begroting 199859 10256 579
– In 1998 worden meer verplichtingen aangegaan met een kaseffect in 1999 (en latere jaren) dan in de ontwerpbegroting is voorzien. Voor het volume van de kasuitgaven heeft dit geen gevolgen. 2 1610
– Afsluitende slotwetmutatie. – 230– 245
Stand 3e suppletore begroting 199861 03356 334
 VerplichtingenUitgaven
Artikel 2408 Garantie van rente en aflossing van leningen welzijn  
Stand 2e suppletore begroting 199819 5620
– Afsluitende slotwetmutatie12 4730
Stand 3e suppletore begroting 199832 0350
 VerplichtingenUitgaven
Artikel 2409 Sociaal Beleid  
Stand 2e suppletore begroting 1998570 815572 347
– Overboeking naar het ministerie van Justitie in verband met compensatie financiële consequenties als gevolg van het rapport Producten en middelen Commissie Gelijke behandeling. – 100– 100
– In 1998 worden meer verplichtingen aangegaan met een kaseffect in 1999 (en latere jaren) dan in de ontwerpbegroting is voorzien. Voor het volume van de kasuitgaven heeft dit geen gevolgen. Dit wordt met name veroorzaakt door uitgegane beschikkingen ten behoeve van in 1999 te realiseren inburgeringstrajecten80 6490
– Deze verhoging wordt veroorzaakt doordat het bedrag van de in 1998 aan te gane verplichtingen met betrekking tot structurele subsidies hoger is dan in de begroting 1998 werd voorzien. Voor het volume van de kasuitgaven heeft dit geen gevolgen (zie ook paragraaf 3 van het Algemeen deel van de toelichting). 316 8990
– Overboeking naar uitgavenartikel 22.01. – 141– 141
– Overboeking naar uitgavenartikel 22.06. – 160– 160
– De overschrijding op dit artikel is voornamelijk het gevolg van het feit, dat bij 2e Suppletore wet f 6 miljoen van de totale nog te realiseren onderuitputting op de begroting ter dekking van een deel van de hogere OVA-uitgaven op dit artikel als taakstelling was geparkeerd. Naar nu blijkt heeft de onderuitputting zich op andere artikelen gemanifesteerd (zie ook het algemeen deel van de Memorie van toelichting)5 4465 480
Stand 3e suppletore begroting 1998973 589577 426
 Verplichtingen Uitgaven
Artikel 2501 Volksgezondheid algemeen  
Stand 2e suppletore begroting 1998199 757130 917
– Overheveling naar uitgavenartikel 25.02. – 4 656– 4 656
– Deze verhoging wordt veroorzaakt doordat het bedrag van de in 1998 aan te gane verplichtingen met betrekking tot structurele subsidies hoger is dan in de begroting 1998 werd voorzien. Voor het volume van de kasuitgaven heeft dit geen gevolgen. 14 7930
   
De onderuitputting op dit artikel is voornamelijk het gevolg van:   
– lager ingediende declaraties door leden van de medische tuchtcolleges;   
– vertraging in de uitgaven van de in 1998 reeds gestarte verkorte opleiding kraamzorg;   
– lagere uitgaven betreffende de Wet Orgaandonatie als gevolg van het uitvoeren van minder activiteiten dan was voorzien. – 7 056– 7 056
Loonbijstelling nominaal288288
Stand 3e suppletore begroting 1998203 126119 493
 VerplichtingenUitgaven
Artikel 2502 Volksgezondheidsbeleid  
Stand 2e suppletore begroting 1998415 991403 869
– In de ontwerpbegroting 1999 is, om de begro- tingsindeling beter te laten aansluiten op de organisatorische indeling van de beleidsterreinen is een beperkte herstructurering van de indeling van de begroting doorgevoerd. Op dat moment had deze herstructurering uiteraard ook in de 2e Suppletore wet moeten worden verwerkt. Dat is echter achterwege gebleven. Deze herindeling is louter administratief-technisch van aard en heeft geen enkele financiële gevolgen voor de gesubsidieerden. Uitgavenartikel 25.01 is met dezelfde bedragen verlaagd.4 6564 656
– Overheveling naar de uitgavenartikelen 22.01 en 23.01.– 541541
– In 1998 worden meer verplichtingen aangegaan met een kaseffect in 1999 (en latere jaren) dan in de ontwerpbegroting is voorzien. Voor het volume van de kasuitgaven heeft dit geen gevolgen. Dit is met name het gevolg van de meerjarige subsidietoezegging aan het Patiëntenfonds.79 6130
– Afsluitende slotwetmutatie. 3 2643 160
Stand 3e suppletore begroting 1998502 991411 144
 Verplichtingen Uitgaven
Artikel 2503 Rijksbijdragen volksgezondheid  
Stand 2e suppletore begroting 19987 060 3907 079 674
– Dit uitgavenartikel wordt verhoogd in verband met terugontvangsten reserves verzorgingstehuizen, die weer worden ingezet in het kader van de overgangswet verzorgingshuizen. Het ontvangstenartikel 24.01 wordt eveneens verhoogd. 7 0007 000
– Afsluitende slotwetmutatie, met betrekking tot verplichtingen op het gebied van arbeidsmarktbeleid.– 5 5080
– Afsluitende slotwetmutatie. 1 2601 260
Stand 3e suppletore begroting 19987 063 1427 087 934
 VerplichtingenUitgaven
Artikel 2504 Garantie van rente en aflossing van leningen volksgezondheid  
Stand 2e suppletore begroting 199830 0000
– Afsluitende slotwetmutatie– 30 0000
Stand 3e suppletore begroting 199800
 VerplichtingenUitgaven
Artikel 2601 Inspectie Gezondheidsbescherming, Waren & Veterinaire zaken  
Stand 2e suppletore begroting 1998105 563105 563
– Afsluitende slotwetmutatie. 2 749984
Stand 3e suppletore begroting 1998108 312106 547
 Verplichtingen Uitgaven
Artikel 2701 Personeel en materieel RIVM  
Stand 2e suppletore begroting 1998266 491271 751
– Overboeking naar het ministerie van Volkshuisvesting, Ruimtelijke Ordening en Milieu in verband met een financiële bijdrage ten behoeve van een door het ministerie van VROM opgezet onderzoeksproject (Gasturbine).– 3 069– 3 069
– Overheveling van uitgavenartikel 22.01 in verband met de inpassing van activiteiten bij het RIVM op het gebied van het «Collaborating centre for the ICIDH voor de WHO in het kader van de Volksgezondheid Toekomstverkenning. 200200
– Dit uitgavenartikel wordt verhoogd in verband met een bijdrage van het ministerie van Volkshuisvesting, Ruimtelijke Ordening en Milieu met betrekking tot de prijscompensatie 1998. Het corresponderende ontvangstenartikel 27.01 wordt hierdoor eveneens verhoogd. 138138
– Afsluitende slotwetmutatie. (verplichtingen)31 3900
– De overschrijding op dit artikel is voornamelijk het gevolg van hogere uitgaven voor inhuur van vervangend en extern personeel en ongepland snelle verwerking van betalingen voor materiële uitgaven. 13 20312 846
Stand 3e suppletore begroting 1998308 353281 866

ARTIKELSGEWIJZE TOELICHTING

Wetsartikel 2 (Ontvangsten)

(bedragen x NLG 1000)

 Ontvangsten
Artikel 2201 Algemeen 
Stand 2e suppletore begroting 19985 114
– Zie de toelichting bij uitgavenartikel 22.01.631
– Afsluitende slotwetmutatie.894
Stand 3e suppletore begroting 19986 639
 Ontvangsten
Artikel 2202 Overige ontvangsten andere begrotingen en organisaties 
Stand 2e suppletore begroting 19983 600
– Zie de toelichting bij uitgavenartikel 22.09.260
De hogere ontvangsten op dit artikel zijn voornamelijk het gevolg van niet geraamde bijdragen van: 
– het ministerie van Buitenlandse Zaken en Ontwikkelingssamenwerking in het kader van het raamverdrag inzake een nauwere samenwerking tussen Nederland en Suriname (f 0,8 miljoen);  
– diverse ministeries ten behoeve van diverse projecten op sociaal gebied (f 0,8 miljoen); 
– diverse ministeries en overige instellingen (f 0,5 miljoen)2 093
Stand 3e suppletore begroting 19985 953
 Ontvangsten
Artikel 2301 Inspectie Gezondheidszorg 
Stand 2e suppletore begroting 199815 485
– De lagere ontvangsten op dit artikel zijn voornamelijk het gevolg van het feit dat een deel van de ontvangsten met betrekking tot de in 1998 voorziene registraties op basis van de wet BIG, al in 1997 waren gerealiseerd. – 3 385
Stand 3e suppletore begroting 199812 100
 Ontvangsten
Artikel 2401 Welzijn algemeen 
Stand 2e suppletore begroting 199881 982
– Zie de toelichting bij uitgavenartikel 25.03. 7 000
De hogere ontvangsten op dit artikel zijn voornamelijk het gevolg van:  
– afrekeningen oude jaren op sociaal gebied in verband met een lagere realisatie van het aantal inburgeringstrajecten in 1994;  
– afrekening van het subsidie 1996 aan verzorgingshuizen met een bijzondere functie4 882
Stand 3e suppletore begroting 199893 864
 Ontvangsten
Artikel 2402 Bijdrage van andere begrotingen 
Stand 2e suppletore begroting 199827 548
– Afsluitende slotwetmutatie. 513
Stand 3e suppletore begroting 199828 061
 Ontvangsten
Artikel 2403 Jeugdbeleid 
Stand 2e suppletore begroting 199818 683
– Zie de toelichting bij uitgavenartikel 24.04. 261
– Afsluitende slotwetmutatie. – 117
Stand 3e suppletore begroting 199818 827
 Ontvangsten
Artikel 2501 Volksgezondheid algemeen 
Stand 2e suppletore begroting 1998126 882
– Deze slotwetmutatie is voornamelijk het gevolg, dat bij de 2e Suppletore wet f 5 miljoen van de totale nog te realiseren onderuitputting op de begroting ter dekking van een deel van de hogere OVA-uitgaven op dit artikel als taakstelling was geparkeerd. Naar nu blijkt heeft de onderuitputting zich op andere artikelen gemanifesteerd (zie ook het algemeen deel van de Memorie van toelichting). – 3 613
Stand 3e suppletore begroting 1998123 269
 Ontvangsten
Artikel 2502 Medische tuchtwet 
Stand 2e suppletore begroting 199820
– Afsluitende slotwetmutatie. – 16
Stand 3e suppletore begroting 19984
 Ontvangsten
Artikel 2601 Inspectie Gezondheidsbescherming, Waren & Veterinaire zaken 
Stand 2e suppletore begroting 19982 500
– De lagere ontvangsten op dit artikel zijn voornamelijk het gevolg van minder afgegeven gezondheidsverklaringen, doordat deze niet meer binnen de Europese gemeenschap verplicht zijn. – 384
Stand 3e suppletore begroting 19982 116
 Ontvangsten
Artikel 2701 RIVM 
Stand 2e suppletore begroting 199866 246
– Afsluitende slotwetmutatie.770
Stand 3e suppletore begroting 199867 016
 Ontvangsten
Artikel 2702 Bijdrage van begroting XI inzake het RIVM 
Stand 2e suppletore begroting 199876 342
– Zie de toelichting bij uitgavenartikel 27.01.138
Stand 3e suppletore begroting 199876 480

De Minister van Volksgezondheid, Welzijn en Sport,

E. Borst-Eilers

Naar boven