Kamerstuk
Datum publicatie | Organisatie | Vergaderjaar | Dossier- en ondernummer |
---|---|---|---|
Tweede Kamer der Staten-Generaal | 1998-1999 | 26468-(R1637) nr. B |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
Datum publicatie | Organisatie | Vergaderjaar | Dossier- en ondernummer |
---|---|---|---|
Tweede Kamer der Staten-Generaal | 1998-1999 | 26468-(R1637) nr. B |
Hieronder zijn opgenomen het advies van de Raad van State van het Koninkrijk d.d. 19 februari 1999 en het nader rapport d.d. 7 april 1999, aangeboden aan de Koningin door de minister van Justitie. Het advies van de Raad van State van het Koninkrijk is cursief afgedrukt.
Bij Kabinetsmissive van 31 december 1998, no. 98.006322, heeft Uwe Majesteit, op voordracht van de Minister van Justitie, bij de Raad van State van het Koninkrijk ter overweging aanhangig gemaakt het voorstel van rijkswet met memorie van toelichting tot goedkeuring van de op 26 juli 1995 te Brussel totstandgekomen Overeenkomst, opgesteld op grond van artikel K.3 van het Verdrag betreffende de Europese Unie, aangaande de bescherming van de financiële belangen van de Europese Gemeenschappen (Trb.1995, 289); van het op 27 september 1996 te Dublin totstandgekomen Protocol, opgesteld op grond van artikel K.3 van het Verdrag betreffende de Europese Unie, bij de Overeenkomst aangaande de bescherming van de financiële belangen van de Europese Gemeenschappen (Trb.1996, 330); van het op 29 november 1996 te Brussel totstandgekomen Protocol, opgesteld op grond van artikel K.3 van het Verdrag betreffende de Europese Unie, betreffende de prejudiciële uitlegging, door het Hof van Justitie van de Europese Gemeenschappen, van de Overeenkomst aangaande de bescherming van de financiële belangen van de Europese Gemeenschappen (Trb.1997, 40); en van het op 17 december 1997 te Parijs totstandgekomen Verdrag inzake de bestrijding van omkoping van buitenlandse ambtenaren bij internationale zakelijke transacties (Trb.1998, 219) (Goedkeuring van enkele verdragen inzake de bestrijding van fraude en corruptie).
Blijkens de mededeling van de Directeur van Uw Kabinet van 31 december 1998, nr. 98.006322, machtigde Uwe Majesteit de Raad van State van het Koninkrijk zijn advies inzake bovenvermeld voorstel van rijkswet rechtstreeks aan mij te doen toekomen. Dit advies, gedateerd 19 februari 1999, nr. WO3.98.0614/I/K, bied ik U hierbij aan.
1. Noch in de aanbiedingsbrief, noch in de memorie van toelichting wordt verklaard waarom de eerste drie verdragen, die slechts voor Nederland zullen gaan gelden, ter rijksgoedkeuring zijn aangeboden. Daardoor is niet duidelijk of de Nederlandse Antillen en Aruba zich nog over medegelding beraden dan wel of de Koninkrijksregering van oordeel is dat deze verdragen de Nederlandse Antillen en Aruba «raken» in de zin van artikel 24, eerste lid, van het Statuut voor het Koninkrijk der Nederlanden. De Raad van State van het Koninkrijk geeft in overweging de aanbiedingsbrief op dit punt aan te vullen.
Mocht geen van genoemde situaties zich voordoen, dan adviseert de Raad de goedkeuringswet te splitsen in een gewone wet en een rijkswet.
1. De goedkeuring van de onderhavige verdragen zou, gelet op de in para- graaf 7 van de memorie van toelichting weergegeven koninkrijkspositie, ook opgesplitst in een voorstel van wet tot goedkeuring van de drie EU-verdragen en een voorstel van rijkswet tot goedkeuring van het OESO-corruptieverdrag van 17 december 1997 aan de Staten-Generaal, respectievelijk aan de Staten- Generaal en aan de Staten van de Nederlandse Antillen/Aruba gevraagd kunnen worden. Hiervan is evenwel afgezien vanwege de onderlinge, inhoudelijke samenhang tussen het EU-corruptieprotocol van 27 september 1996 en het eerdergenoemde OESO-verdrag.
2. In artikel 2, eerste lid, van het corruptieprotocol (Trb. 1996, 330) is als bestanddeel van passieve corruptie in de zin van dat protocol opgenomen «waardoor de financiële belangen van de Europese Gemeenschappen worden of kunnen worden geschaad». In de toelichting op dit artikellid wordt vermeld dat dit bestanddeel geen nadere voorziening in de nationale wetgeving vereist omdat uit artikel 7 van het protocol in verbinding met artikel 9 van het fraudeverdrag volgt dat de lidstaten ervoor kunnen kiezen om dit nadeelvereiste niet in hun nationale strafbepalingen op te nemen. Daarmee is echter nog niet de vraag beantwoord of opneming van dit nadeelvereiste in de Nederlandse wetgeving wellicht gewenst is ter afgrenzing van de reikwijdte van de strafbaarstelling van passieve corruptie. Voor het antwoord op die vraag is mede van belang welk uitgangspunt de andere lidstaten innemen. De Raad beveelt aan in de toelichting alsnog op deze vraag in te gaan.
Eenzelfde aanbeveling geldt voor paragraaf 5.2 van de toelichting op het OESO-corruptieverdrag.
2. De aanbeveling van de Raad van State van het Koninkrijk heeft aanleiding gegeven tot aanvullingen op de toelichtingen op artikel 2 en artikel 1 van respectievelijk het EU-corruptie-protocol van 27 september 1996 en het OESO-corruptieverdrag van 17 december 1997.
De Raad van State van het Koninkrijk geeft U in overweging het voorstel van rijkswet te zenden aan de Tweede Kamer der Staten-Generaal, aan de Staten van de Nederlandse Antillen en aan die van Aruba, nadat aan het vorenstaande aandacht zal zijn geschonken.
Ik moge U, mede namens mijn ambtgenoten van Buitenlandse Zaken en van Economische Zaken, verzoeken het hierbij gevoegde voorstel van rijkswet en de gewijzigde memorie van toelichting aan de Tweede Kamer der Staten-Generaal, de Staten van de Nederlandse Antillen en de Staten van Aruba te zenden.
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/kst-26468-B.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.