nr. 20
BRIEF VAN DE MINISTER VAN VERKEER EN WATERSTAAT
Aan de Voorzitter van de Tweede Kamer der Staten-Generaal
's-Gravenhage, 16 juli 1999
Hierbij informeer ik u over de voortgang van de fusie tussen NS Cargo
en DB Cargo die op 1 januari 2000 een feit zal zijn. Op 22 juni
1999 is hiertoe een overeenkomst ondertekend in het bijzijn van mijn Duitse
collega Müntefering.
Precies een jaar na de ondertekening van de voorovereenkomst («Memorandum
of Understanding») maakt deze overeenkomst de oprichting van een nieuwe
Europese railtransportonderneming mogelijk, waarvan op dit moment DB AG en
NS NV de enige aandeelhouders zijn. Het bedrijf staat echter open voor andere
partners. Als werknaam voor de nieuwe Europese onderneming is gekozen voor
«Rail Cargo Europe».
NS Cargo en DB Cargo vormen samen een nieuwe maatschappij, waarin NS NV
een belang krijgt van 6%. Dit percentage sluit aan bij de parameter ton/km's
vervoersprestatie. De fusie komt tegemoet aan de wens van de rijksoverheid
dat NS een sterke partner zou zoeken en vinden. Deze intentie is ondermeer
in de kapitaaldotatie-overeenkomst NS Cargo neergelegd.
De strategische doelstellingen van «Rail Cargo Europe» zijn:
– het leveren van integraal railtransport en Europese logistieke
diensten, afgestemd op de behoeften van de klant en met inzet van beide op
elkaar afgestemde produktiesystemen;
– inspelen op de economische mogelijkheden die ontstaan door de
liberalisering van de Europese transportmarkt en door de hervormingen van
de Europese Commissie, gericht op het opheffen van beperkingen waar railbedrijven
tegenaan lopen;
– optimaliseren en uitbreiden van het internationale aanbod van
hoogwaardige en concurrerende dienstverlening op het gebied van railtransport.
Om te voldoen aan de nationale en internationale transport- en logistiekbehoeften
van de klanten is «Rail Cargo Europe» voornemens samenwerking
te zoeken met andere spoorwegondernemingen, expeditiebedrijven, wegtransport-
en binnenvaartondernemingen, om zodoende een breed scala aan vervoersdiensten
aan te kunnen bieden.
Belangrijke uitgangspunten voor mijn beleid zijn:
– Versterking van de kwaliteit/prijsverhouding van het spoorvervoer.
Reeds in de nieuwe dienstregeling van 1999 zijn door NS Cargo en DB Cargo
diverse verbeteringen tot stand gebracht in het grensoverschrijdend spoorvervoer.
Rotterdam heeft nu snellere aansluitingen op het Duitse «fast-freight»
netwerk. Op dit moment worden 10 locomotieven geschikt gemaakt voor grensoverschrijdend
verkeer.
– Het behouden van een herkenbare commerciële entiteit in Nederland
voor de Nederlandse klanten van het spoor. Bovendien zal ik er op toezien
dat nieuwe toetreders als Shortlines en ACTS niet door «Rail Cargo Europe»
uit de markt kunnen worden gedrukt.
– Het bewaken van een level playing field voor de Nederlandse havens.
Nu Rail Cargo Europe zelf commerciële belangen krijgt in het bedienen
van de Nederlandse havens, verwacht ik op dit punt vooral nieuwe kansen.
De vraag of de fusie zou moeten worden aangemeld bij NMA en/of DG IV,
EU Commissie is door partijen negatief beantwoord. Voor wat betreft de NMA
is in overleg met EZ vastgesteld dat dit juist is. Het valt overigens niet
uit te sluiten dat Brussel op eigen initiatief de voorgenomen fusie zal onderzoeken.
Ik vertrouw erop dat ik u hiermee voldoende heb geïnformeerd.
De Minister van Verkeer en Waterstaat,
T. Netelenbos