Kamerstuk
Datum publicatie | Organisatie | Vergaderjaar | Dossier- en ondernummer |
---|---|---|---|
Tweede Kamer der Staten-Generaal | 2010-2011 | 26407 nr. 53 |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
Datum publicatie | Organisatie | Vergaderjaar | Dossier- en ondernummer |
---|---|---|---|
Tweede Kamer der Staten-Generaal | 2010-2011 | 26407 nr. 53 |
Aan de Voorzitter van de Tweede Kamer der Staten-Generaal
Den Haag, 28 januari 2011
Tijdens het overleg met uw Kamer over de Nederlandse inbreng in de Landbouw- en Visserijraad van 24 en 25 januari jl. is mij gevraagd u te informeren over de Nederlandse visie op duurzaam bosbeleid en mijn inzet richting de negende vergadering van het VN Bossenforum en de Ministeriële Conferentie over de bescherming van bossen in Europa. Ook heeft u mij verzocht in te gaan op de motie Van Veldhoven cs. over meer douanecontrole op de import van illegaal hardhout (Kamerstuk 32 500-XII-33). In deze brief reageer ik op deze verzoeken.
Algemeen
Nederland spant zich al jaren in om in multilateraal verband goede wereldwijde afspraken te maken om tot duurzaam bosbeheer te komen. U bent d.d. 8 december 2008, Kamerstuk 26 407, nr. 37, uitvoerig over de Nederlandse internationale inzet geïnformeerd. Deze inzet vormt nog steeds de hoofdlijn van het beleid. Een geïntegreerde aanpak met gelijkwaardige aandacht voor ecologische, economische en sociale aspecten blijft uitgangspunt bij het realiseren van een duurzaam bosbeheer. Dit werd nog eens bevestigd tijdens de Conferentie Landbouw, Voedselzekerheid en Klimaatverandering (november 2010). Duurzaam bosbeheer is cruciaal bij de uitdaging om in 2050 een wereldbevolking van negen miljard mensen te voeden zonder de aarde uit te putten. Nederland richt zich daarbij in het bijzonder op:
– verduurzaming van de houtketen door legale en duurzame houtoogst te stimuleren;
– verduurzaming van handelsketens van grondstoffen die bijdragen aan ontbossing (zoals palmolie en soja);
– een productievere en efficiëntere landbouw die bijdraagt aan vermindering van de druk op het bosareaal;
– een goede en duurzame financiering van het bosbeheer, zodat de economische waarde van het bos instandhouding ervan stimuleert.
Vanuit deze hoofdlijnen zet de regering op mondiale en Europese schaal in op het verduurzamen van het bosbeheer wereldwijd. Hieronder zal ik ingaan op Nederlandse inzet voor de specifieke bossenconferenties waar uw Kamer om gevraagd heeft.
Het VN Bossenforum
Doel van het United Nations Forum on Forests (UNFF) of VN Bossenforum is het bevorderen van beheer, instandhouding en duurzame ontwikkeling van alle typen bossen en het versterken van politieke betrokkenheid op de lange termijn. Onder Nederlands voorzitterschap is binnen de UNFF in april 2007 voor het eerst een internationaal instrument voor duurzaam bosbeheer tot stand gebracht. Daarbij is ook overeengekomen te streven naar het mobiliseren van additionele financiële middelen en innovatieve financieringsmechanismen voor duurzaam bosbeheer. Ondanks dat het instrument juridisch niet bindend is zal het naar verwachting grote invloed hebben op internationale samenwerking en nationale acties gericht op het tegengaan van bosdegradatie en ontbossing, het reduceren van armoede van alle direct van bossen afhankelijke bevolkingsgroepen en het stimuleren van duurzame leefgebieden.
Van 24 januari tot en met 4 februari 2011 vindt in New York de 9e vergadering van het VN Bossenforum (UNFF-9) plaats. De Nederlandse inzet daarbij is:
– het tot stand brengen van een eenduidig besluit over een internationaal financieel instrument;
– een portfoliobenadering voor het mobiliseren van nieuwe en additionele bronnen voor financiering van duurzaam bosbeheer; waarbij Nederland vooral kijkt naar de private sector en charitatieve instellingen en geen middelen beschikbaar zal stellen uit ontwikkelingsgelden. Essentieel is dat financiering een adequate, verifieerbare en duurzame reductie van ontbossing teweeg brengt en nationale boswethandhaving en bosbestuur versterkt;
– versterkte onderlinge samenwerking tussen o.a. verschillende voor bos relevante VN-organisaties en -conferenties (afstemming werkprogramma’s);
– samenwerking van de bossector met sectoren buiten het bos, ten einde de belangrijkste bedreigingen van buiten het bos aan te pakken.
De Nederlandse inbreng verloopt overigens via de EU. Tijdens de laatste Landbouwraad zijn daarvoor de Raadsconclusies vastgesteld.
De uitkomsten van UNFF-9 moeten bruikbaar zijn als inbreng voor Rio+20, om zo de rol van bossen beter te verankeren in het streven naar duurzame ontwikkeling. Om dit te ondersteunen zal Nederland samen met Vietnam tijdens UNFF-9 aankondigen in de tweede helft van 2011 een zogenaamd Country Led Initiative te organiseren over het bevorderen van de handel in legaal en duurzaam geproduceerd hout in de context van een groene economie.
Naast het VN Bossenforum is voor het realiseren van duurzame ketens de Internationale Tropisch Houtorganisatie (ITTO) relevant. Dit Verdrag is in 2006 herzien. Nederland heeft inmiddels het hernieuwde verdrag geratificeerd. Het Verdrag heeft duurzaam beheer van tropische bossen tot doel, naast het bevorderen van de handel in tropisch hout uit duurzaam beheerde bossen.
Europa
Binnen Europa is de Nederlandse inzet in het algemeen gericht op:
– uitwerking van internationaal overeengekomen afspraken in het kader van o.a. het Biodiversiteitsverdrag en het VN Bossenforum;
– het beheer van bossen in Europa zelf zo duurzaam mogelijk te doen op basis van de principes van duurzaam bosbeheer;
– het gebruik en de import van illegaal geoogst hout in de Europese Unie te bestrijden door uitvoering van het EU-actieplan inzake wetshandhaving, goed bestuur en handel in de bosbouw (Forest Law Enforcement, Governance and Trade, FLEGT, 2003) en het verbieden van het in de handel brengen van illegaal hout (Verordening 2010; treedt op 3 maart 2013 in werking).
In het licht van het voorgaande beschouw ik de motie van het lid Van Veldhoven cs. als ondersteuning van mijn beleid. Dit jaar worden de douaneprocedures in Nederland en de EU afgerond om ervoor te zorgen dat er niet langer illegaal hout uit zogenaamde FLEGT-landen1 op de Europese markt kan komen. Ook wordt binnenkort een begin gemaakt met de voorbereidingen van de uitvoering van het verbod om illegaal hout in de handel te brengen.
Ten slotte wil ik ingaan op de Nederlandse inzet voor de ministeriële Pan-Europese Bosbeschermingsconferentie die van 14–15 juni in Oslo plaats vindt. Centraal zal daarbij staan of ministers kunnen instemmen met het starten van onderhandelingen over een wettelijk bindende Bossenconventie voor de Pan-Europese regio (inclusief Rusland). Nederland ziet hiervoor vooralsnog – mede gegeven de Europese bossensituatie in het algemeen, ook op pan-Europees niveau – echter geen toegevoegde waarde ten opzichte van al bestaande overeenkomsten. Deze opstelling sluit aan bij de opmerking die Nederland heeft gemaakt in het kader van de consultatie van het Groenboek over Bosbescherming door de Europese Commissie, zoals aan uw Kamer toegezonden, 32 442, nr. 1. Na overleg met maatschappelijke groeperingen, zoals milieu- en natuurorganisaties, boseigenaren en houthandelaren, zal ik mijn inzet voor de Bosbeschermingsconferentie definitief bepalen. Ook zal ik deze inzet aan uw Kamer doen toekomen.
De staatssecretaris van Economische Zaken, Landbouw en Innovatie,
H. Bleker
Landen waarmee de Europese Unie een Vrijwillige Partnerschapovereenkomst heeft gesloten, gericht op het tegengaan van handel in illegaal hout. Hout uit FLEGT-landen wordt zonder vergunning niet toegelaten door de douane. Dit levert ook voor producentenlanden een belangrijk instrument op tegen illegale handel.
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/kst-26407-53.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.