nr. 23
BRIEF VAN DE MINISTERS VOOR BESTUURLIJKE VERNIEUWING EN KONINKRIJKSRELATIES
EN VAN ECONOMISCHE ZAKEN
Aan de Voorzitter van de Tweede Kamer der Staten-Generaal
Den Haag, 14 juni 2004
Tijdens de behandeling in de Tweede Kamer in februari van het programma
Andere Overheid (Handelingen der Kamer II, vergaderjaar 2003–2004, nr.
54, blz. 3539–3546) heeft uw Kamer aangedrongen op concrete maatregelen
op het gebied van e-government. Dit mede ter realisatie van het door de Kamer
omarmde principe van éénmalige gegevensverstrekking.
Uw Kamer gaf daarbij aan behoefte te hebben aan een overkoepelende notitie,
waarin de architectuur van de elektronische overheid zou worden beschreven.
Verzocht werd om deze notitie zo mogelijk nog vóór de zomer
van dit jaar toe te zenden. Bijgaande notitie geeft hieraan invulling, de
notitie bevat tevens verdere concretisering van diverse voornemens uit de
ICT-beleidsagenda.1
Het kabinet heeft er nota van genomen dat de Kamer aandrong op een concrete
aanpak, gericht op resultaten. Dit sluit geheel aan bij de door het Kabinet
voorgestane aanpak. De kamerbreed aanvaarde moties terzake, vormen dan ook
een belangrijke en richtinggevende steun.
De notitie biedt een overzicht van de gemeenschappelijke agenda voor de
elektronische overheid in de komende jaren. Daarbij dient goed in het oog
te worden gehouden dat e-government geen doel op zich is, maar een instrument.
Het is echter wel een essentieel instrument voor een beter functionerende
én voor een innovatieve overheid. Bij de verdere realisatie van de
Elektronische Overheid staat verbetering van de dienstverlening aan burgers
en bedrijven centraal.
De notitie schetst een zevental domeinen, de essentiële componenten
binnen die domeinen en noodzakelijke vervolgacties voor realisatie en daadwerkelijke
implementatie. Hierbij wordt indien mogelijk aangesloten op reeds bestaande
initiatieven.
Het betreft de volgende domeinen:
1. elektronische toegang tot de overheid
2. elektronische authenticatie
3. éénduidige nummers voor personen en voor bedrijven
4. basisregisters
5. elektronische identificeringsmiddelen (chipcards)
6. elektronische informatie-uitwisseling
7. snelle verbindingen tussen overheidsorganisaties
De geschetste domeinen en bijbehorende voorzieningen leveren naast een
verbetering van de elektronische dienstverlening, een essentiële bijdrage
aan de realisatie van de vermindering van administratieve lasten voor zowel
burgers als bedrijven. Ook de relatie met het programma ICT en Administratieve
Lasten van EZ zit verweven in de notitie.
De notitie biedt een handvat voor coördinatie, sturing op afhankelijkheden
en stimulering van verdere ontwikkelingen. De notitie is richtinggevend voor
deze fase in de realisatie van de elektronische overheid. De notitie is nadrukkelijk
geen blauwdruk. Het is een contourenschets die gehanteerd wordt voor discussie
met alle betrokken partijen over de concretisering. Door middel van deze discussies
wordt draagvlak gecreëerd voor de richting van de ontwikkeling van de
elektronische overheid. De acties in de notitie zijn vooral gericht op die
maatregelen die centraal en gemeenschappelijk kunnen worden getroffen. Het
betreft daarbij met name het inrichten van een aantal basisvoorzieningen.
Mede namens de staatssecretarissen van Financiën en Sociale Zaken
en Werkgelegenheid,
De Minister voor Bestuurlijke Vernieuwing en Koninkrijksrelaties,
Th. C. de Graaf
De Minister voor Economische Zaken,
L. J. Brinkhorst