26 383
Wijziging van de Wet havenstaatcontrole in verband met de totstandkoming van richtlijn nr. 98/25/EG van de Raad van de Europese Unie van 27 april 1998 (PbEG L 133) houdende wijziging van richtlijn nr. 95/21/EG betreffende de naleving met betrekking tot schepen die gebruik maken van havens in de Gemeenschap en varen in de onder de jurisdictie van de lid-staten vallende wateren, van internationale normen op het gebied van de veiligheid van schepen, voorkoming van verontreiniging en leef- en werkomstandigheden aan boord (havenstaatcontrole)

nr. 4
VERSLAG

Vastgesteld 29 maart 1999

De vaste commissie voor Verkeer en Waterstaat1, belast met het voorbereidend onderzoek naar dit voorstel van wet, heeft de eer als volgt verslag uit te brengen. Onder het voorbehoud dat de hierin gestelde vragen en gemaakte opmerkingen tijdig zullen zijn beantwoord, acht de commissie het wetsvoorstel genoegzaam voorbereid.

De leden van de SP-fractie hebben met instemming kennis genomen van het wetsvoorstel, dat beoogt de veiligheid aan boord van zeeschepen te verbeteren en de risico's voor het milieu te beperken. Wel hebben de leden van de SP-fractie enige vragen en opmerkingen op onderdelen van het wetsvoorstel.

Deze leden vragen of er al in Nederland en andere EU-landen ervaringen zijn met de handhaving van artikel 9bis van de richtlijn 95/21/EG? Indien dit het geval is, welk aandeel schepen beschikt nog niet over een ISM-certificaat, terwijl tevens andere tekortkomingen worden geconstateerd?

Welke sancties zijn beschikbaar indien een schip niet beschikt over een ISM-certificaat en tevens andere tekortkomingen geconstateerd worden?

Welke procedure wordt gevolgd als een schip wel beschikt over een ISM-certificaat, maar desondanks tekortkomingen geconstateerd worden? Wordt het land dat het ISM-certificaat heeft afgegeven onderworpen aan een externe kwaliteits-audit? Kan sowieso aan boord geïnspecteerd worden indien een geldig ISM-certificaat aanwezig is?

De leden van de SP-fractie vragen wie de inspecties uitvoeren. Welke deskundigheidseisen worden gesteld aan de inspecteurs? Hoe wordt verzekerd dat de inspecteurs voldoende onafhankelijk kunnen optreden van de havenautoriteiten, die een groot economisch belang hebben bij het toelaten van zoveel mogelijk schepen?

Deze leden vragen of er een vorm van systematische terugkoppeling van handhavingactiviteiten is, bijvoorbeeld in de vorm van periodieke rapportages?

Welke beperkingen stelt het wetsvoorstel aan de bevoegdheden van de inspectie-ambtenaar om een schip aan te houden, als tekortkomingen die onder de werkingssfeer van het STCW-verdag vallen geconstateerd worden?

Stelt de ISM-code ook eisen aan de kwaliteit van de scheepsbrandstof (i.c. het bijmengen van afvalstoffen)? Indien dit niet het geval is, vragen de leden van de SP-fractie of de regering mogelijkheden ziet om de ISM-code voor dit aspect uit te breiden?

De voorzitter van de vaste commissie voor Verkeer en Waterstaat,

Blaauw

De waarnemend griffier van de vaste commissie voor Verkeer en Waterstaat,

Floor


XNoot
1

Samenstelling: Leden: Blaauw (VVD), voorzitter, Van den Berg (SGP), Reitsma (CDA), Biesheuvel (CDA), Rosenmöller (GL), Van Gijzel (PvdA), Valk (PvdA), Leers (CDA), ondervoorzitter, Van Heemst (PvdA), Feenstra (PvdA), Verbugt (VVD), Giskes (D66), Stellingwerf (RPF), Crone (PvdA), Van Zuijlen (PvdA), Klein Molekamp (VVD), Hofstra (VVD), Van der Knaap (CDA), Ravestein (D66), Van der Steenhoven (GL), Niederer (VVD), Nicolaï (VVD), Van Bommel (SP), Eurlings (CDA) en Herrebrugh (PvdA).

Plv. leden: Te Veldhuis (VVD), Bakker (D66), Th. A. M. Meijer (CDA), Stroeken (CDA), Van Gent (GL), De Boer (PvdA), Waalkens (PvdA), Atsma (CDA), Witteveen-Hevinga (PvdA), Duivesteijn (PvdA), Voûte-Droste (VVD), Augusteijn-Esser (D66), Schutte (GPV), Bos (PvdA), Spoelman (PvdA), Geluk (VVD), Luchtenveld (VVD), Buijs (CDA), Van Walsem (D66), M. B. Vos (GL), Weekers (VVD), Balemans (VVD), Poppe (SP), Dankers (CDA) en Dijksma (PvdA).

Naar boven