nr. 80
BRIEF VAN DE MINISTER VAN BINNENLANDSE ZAKEN EN KONINKRIJKSRELATIES
Aan de Voorzitter van de Tweede Kamer der Staten-Generaal
Den Haag, 26 april 2002
Op 18 oktober 2001 heb ik u het resultaat aangeboden van het evaluatieonderzoek
dat in de zomer van 2001 werd uitgevoerd naar het functioneren van het landelijk
telefoonnummer politie (vergaderjaar 2001–2002, 28 000 VII, 26 345,
nr. 72). Het evaluatierapport werd met u op 5 november 2001 besproken. Hierbij
informeer ik u over de maatregelen die inmiddels zijn getroffen om de kwaliteit
van het landelijk telefoonnummer politie (LTP) te verbeteren en de hernieuwde
kwaliteitsmeting die op dit moment wordt uitgevoerd om het effect van getroffen
maatregelen vast te stellen.
Tariefsverlaging LTP-nummer
In het Algemeen Overleg op 5 november 2001 heb ik met uw kamer de wens
uitgesproken om de Nederlandse burger ook tegen lokaal tarief in de gelegenheid
te stellen telefonisch contact op te nemen met het regionale politiekorps.
Thans kan ik u mededelen dat het tarief van het landelijk telefoonnummer politie
per 1 mei 2002 zal worden verlaagd tot het lokale gesprekstarief waardoor
nieuwe mogelijkheden ontstaan om de telefonische dienstverlening van de Nederlandse
politie de komende tijd te optimaliseren en het gebruik van het nummer te
stimuleren. De daarmee gepaard gaande extra kosten worden gelijkelijk gedeeld
door het ministerie van BZK en de korpsen.
Kwaliteitsmeting LTP
De tariefsverlaging is een onderdeel van het pakket aan maatregelen dat
door de regionale korpsbeheerders is getroffen om het functioneren van het
landelijk telefoonnummer politie in hun regio te verbeteren. Naast de tariefsverlaging
is een groot aantal maatregelen benoemd om de bereikbaarheid van het LTP te
verbeteren en een adequate behandeling van de LTP-gesprekken in de regionale
servicecentra zeker te stellen. Door vrijwel alle regio's is een versterking
van de personele capaciteit en de kwaliteit van de regionale servicecentra
toegezegd. Voor de ketenpartners van de Nederlandse politie, die
voor hun veelvuldige contacten een rechtstreekse bereikbaarheid van de regiokorpsen
behoeven, zijn inmiddels rechtstreekse nummers gerealiseerd. De resultaten
van de inmiddels getroffen maatregelen worden nu reeds zichtbaar in de bereikbaarheidsmetingen
die worden bijgehouden in het telefoonverkeer naar 0900–8844. Uit de
huidige metingen blijkt dat de bereikbaarheid van de regionale servicecentra
is verbeterd van 89,2% (juni 2001) tot 96,2% (maart 2002). De voorzitter van
het korpsbeheerdersberaad heeft er dan ook vertrouwen in dat de gemaakte verbeterslag
tot tevredenheid zal stemmen.
De kwaliteit van de getroffen maatregelen zal worden vastgesteld in de
hernieuwde kwaliteitsmeting die door de voorzitter van het korpsbeheerdersberaad,
mede namens het ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties,
werd verstrekt aan het onderzoeksbureau Telan. Het onderzoeksbureau Telan
heeft eerder zorg gedragen voor de kwaliteitsmetingen in juni 2000, november
2000 en juni 2001, waardoor de bereikte resultaten in perspectief kunnen worden
geplaatst. Uit de kwaliteitsmeting kan worden bepaald of de LTP-kwaliteit
in de regionale servicecentra voldoende is verbeterd ten opzichte van de eerste
metingen. Het resultaat van de inmiddels gestarte kwaliteitsmeting zal mij
in juni 2002 worden aangeboden door de voorzitter van het korpsbeheerdersberaad.
Ik zal het evaluatierapport aan uw kamer aanbieden.
De Minister van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties,
K. G. de Vries