Kamerstuk
Datum publicatie | Organisatie | Vergaderjaar | Dossier- en ondernummer | Datum ontvangst |
---|---|---|---|---|
Tweede Kamer der Staten-Generaal | 1998-1999 | 26303 nr. 14 |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
Datum publicatie | Organisatie | Vergaderjaar | Dossier- en ondernummer | Datum ontvangst |
---|---|---|---|---|
Tweede Kamer der Staten-Generaal | 1998-1999 | 26303 nr. 14 |
Ontvangen 11 maart 1999
Het voorstel van wet wordt als volgt gewijzigd:
In artikel I, onderdeel A, onder 1, wordt, onder vervanging van de punt aan het slot van onderdeel q door een puntkomma, een onderdeel ingevoegd, luidende:
r. verwant bedrijf: een verbonden onderneming in de zin van artikel 41 van de zevende richtlijn nr. 83/349/EEG van de Raad van 13 juni 1983 op de grondslag van artikel 54, derde lid, sub g, van het Verdrag betreffende de geconsolideerde jaarrekening of een geassocieerde onderneming in de zin van artikel 33, eerste lid, daarvan of een onderneming die aan dezelfde aandeelhouders toebehoort.
In artikel I, onderdeel K, komt artikel 27c te luiden als volgt:
1. Een netbeheerder is verplicht een afzonderlijke boekhouding te voeren voor het beheer van de netten op grond van zijn taken, bedoeld in artikel 16. Indien de netbeheerder werkzaamheden verricht als bedoeld in artikel 17, voert hij daarvoor eveneens, al dan niet op geconsolideerde basis, een afzonderlijke boekhouding.
2. De afzonderlijke boekhouding bevat:
a. een balans en een winst- en verliesrekening,
b. een specificatie van de toerekening van de activa en de passiva en de lasten en baten aan activiteiten als bedoeld in het eerste lid, waarbij in het bijzonder voor iedere transporttrap de kosten, opbrengsten en hoeveelheden van tenminste de functies, bedoeld in de artikelen 25 tot en met 25c, worden aangegeven en
c. een toelichting op de gebruikte regels voor de afschrijving.
3. De netbeheerder geeft in de boekhouding aan welke methoden en criteria bij het opstellen daarvan zijn gehanteerd.
4. Het toerekenen van kosten aan activiteiten als bedoeld in het eerste lid geschiedt in overeenstemming met het daadwerkelijk gebruik van financiële of andere middelen voor die activiteiten.
5. Wijzigingen in de in het tweede lid bedoelde regels voor de afschrijving worden met redenen omkleed in de boekhouding vermeld.
6. In de toelichting op de jaarrekening wordt elk verwant bedrijf waarmee een netbeheerder een overeenkomst heeft gesloten waarvan de opbrengst of de kosten een bedrag van f 10 000 000 te boven gaat, vermeld. Daarbij wordt tevens per bedrijf het aantal van die overeenkomsten gemeld.
7. Indien een netbeheerder niet reeds uit hoofde van een wettelijke verplichting zijn jaarrekening of een daarmee overeenkomend financieel overzicht openbaar maakt, legt hij die jaarrekening of dat overzicht voor een ieder ter inzage op het kantoor van zijn hoofdvestiging.
In artikel I wordt na onderdeel Z een nieuw onderdeel ingevoegd, luidende:
Na artikel 65 wordt een nieuwe paragraaf ingevoegd, luidende:
6. Boekhouding van producenten en leveranciers
1. Een producent of een leverancier, niet zijnde een vergunninghouder, is verplicht een afzonderlijke boekhouding te voeren voor onderscheidenlijk de productie van elektriciteit met behulp van zijn installaties en de levering van elektriciteit aan afnemers, niet zijnde beschermde afnemers. Indien de producent of leverancier andere activiteiten verricht dan die welke verband houden met de productie of de levering van elektriciteit, voert hij daarvoor eveneens, al dan niet op geconsolideerde basis, een afzonderlijke boekhouding.
2. Artikel 27c, tweede tot en met zevende lid, is van overeenkomstige toepassing op de boekhouding en de jaarrekening van de producent of leverancier.
3. Het eerste en tweede lid zijn niet van toepassing op:
a. afnemers als bedoeld in artikel 51, of
b. leveranciers die anders dan bedrijfsmatig elektriciteit leveren.
Artikel I, onderdeel EE, wordt gewijzigd als volgt:
1. In artikel 77a, eerste lid, wordt «een toeslag op het tarief voor het transport van elektriciteit, bedoeld in artikel 25b» vervangen door: een toeslag op de tarieven, bedoeld in artikel 27.
2. In artikel 77a, tweede lid, wordt «de tarieven voor het transport van elektriciteit» vervangen door: de tarieven, bedoeld in artikel 27,.
3. In artikel 77d, eerste lid, wordt «een toeslag op het tarief voor transport van elektriciteit» vervangen door: een toeslag op de tarieven, bedoeld in artikel 27.
In artikel I, onderdeel FF, wordt «Na artikel 77c» vervangen door: Na artikel 77d.
Artikel 14 van de elektriciteitsrichtlijn geeft bepalingen voor de boekhouding van elektriciteitsbedrijven. In artikel 27c van het wetsvoorstel is deze bepaling geïmplementeerd voor de boekhouding van de netbeheerder, primair door middel van een verwijzing naar de richtlijnbepaling. In de artikelen 44 van de Elektriciteitswet 1998 en 7 van de Regeling leveringsvergunning Elektriciteitswet 1998 zijn vergelijkbare regels gesteld voor de boekhouding van de vergunninghoudende leverancier. Bij nadere overweging ben ik tot de slotsom gekomen dat artikel 14 van de elektriciteitsrichtlijn ook betrekking heeft op andere elektriciteitsbedrijven, namelijk producenten en leveranciers die niet aan beschermde afnemers leveren. Zodoende moet het wetsvoorstel op dat punt worden aangevuld om de richtlijn geheel te implementeren. Dat is bovendien noodzakelijk om bedrijven duidelijkheid te geven over hun boekhoudingsverplichtingen en om de boekhoudregels in de Elektriciteitswet 1998 af te stemmen op de regels die voorzien worden in de ontwerp-Gaswet. Zodoende wordt harmonisatie bereikt, hetgeen zeker voor geïntegreerde energiebedrijven van belang is.
Artikel 14, derde lid, van de elektriciteitsrichtlijn vereist afzonderlijke boekhoudingen voor de productie-, transport- en leveringsactiviteiten van elektriciteitsbedrijven om de toezichthouder (de Dte) van informatie te voorzien. Daarnaast eist artikel 12 van de Wet energiedistributie dat distributiebedrijven, dat wil in dit geval zeggen vergunninghoudende leveranciers, hun nevenactiviteiten in een afzonderlijke rechtspersoon onder te brengen, zodat daarvoor eveneens een afzonderlijke boekhouding zal worden opgesteld. Het derde tot en met zesde lid van de artikelen 27c, zoals voorgesteld in deze nota van wijziging, zijn afgeleid uit artikel 14 van de richtlijn. Artikel 7 van de Regeling leveringsvergunning Elektriciteitswet 1998 zal met dezelfde bepalingen worden uitgebreid, zodat voor alle elektriciteitsbedrijven dezelfde regels gelden.
Transacties van een zeker belang met een verwant bedrijf moeten volgens artikel 14, vijfde lid, van de elektriciteitsrichtlijn afzonderlijk worden vermeld. De definitie van verwant bedrijf, waarvan wordt voorgesteld deze op te nemen in artikel 1, is overgenomen uit deze richtlijnbepaling; er moet daarbij gedacht worden aan een moeder-, dochter- of een groepsmaatschappij van een elektriciteitsbedrijf. Bij «transacties van een zeker belang» moet gedacht worden aan overeenkomsten waarmee een bedrag van meer dan f 10 miljoen is gemoeid. Dergelijke transacties zouden een indicatie kunnen zijn dat een verwant bedrijf voordelen geniet die niet aan anderen worden gegeven. Het genoemde bedrag heeft enkel betrekking op de kosten of de opbrengst van de in het eerste lid genoemde diensten.
De uitzondering in artikel 65c, derde lid, heeft tot doel bedrijven die een relatief beperkte hoeveelheid elektriciteit op een duurzame wijze opwekken, en bedrijven die niet bedrijfsmatig elektriciteit leveren (ziekenhuis, campinghouder) te vrijwaren van de uit dit artikel voortvloeiende administratieve lasten. De boekhoudingsregels zijn voor dit soort bedrijven niet relevant. Bij de bepaling van de omvang van de producenten van duurzame elektriciteit op wie de regels niet van toepassing zijn, is aangesloten bij de grenzen, genoemd in artikel 51 van de Elektriciteitswet 1998.
Slechts een enkel elektriciteitsbedrijf zal uit hoofde van het jaarrekeningenrecht zijn jaarrekening niet behoeven te publiceren. Artikel 27c, zevende lid, dat is opgenomen ter uitvoering van artikel 14, tweede lid, tweede volzin, van de richtlijn, verplicht deze bedrijven hun jaarrekening ter inzage te leggen op hun hoofdkantoor.
In artikel 77a wordt voorgeschreven dat de toeslag op het tarief voor het transport van elektriciteit wordt gelegd. Het kan evenwel nodig blijken dat de toeslag op het systeemtarief wordt gelegd. Deze wijziging maakt dat mogelijk. Bij de vaststelling van de algemene maatregel van bestuur zal worden bepaald op welk nettarief de toeslag precies wordt gelegd.
Ten gevolge van de eerste nota van wijziging wordt een nieuw artikel 77d toegevoegd. De slotparagraaf moet na dat artikel komen, niet na artikel 77c.
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/kst-26303-14.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.