Kamerstuk
Datum publicatie | Organisatie | Vergaderjaar | Dossier- en ondernummer | Datum brief |
---|---|---|---|---|
Tweede Kamer der Staten-Generaal | 1998-1999 | 26208 nr. 3 |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
Datum publicatie | Organisatie | Vergaderjaar | Dossier- en ondernummer | Datum brief |
---|---|---|---|---|
Tweede Kamer der Staten-Generaal | 1998-1999 | 26208 nr. 3 |
Aan de Voorzitter van de Tweede Kamer der Staten-Generaal
's-Gravenhage, 11 mei 1999
Mede namens de staatssecretaris van Financiën deel ik u het volgende mee.
1. Aanpassing verdeelstelsel gemeentefonds
In het Periodiek OnderhoudsRapport 1999 (POR 1999) is aangegeven, dat verschillende punten van de onderhoudsagenda, zoals bijvoorbeeld het onderzoek naar de definitieve plaats in het gemeentefonds van het beleidsterrein infrastructuur, uiterlijk in 1999 tot een afronding kunnen komen en dat de maatregelen die hieruit voortvloeien dan met ingang van 1-1-2000 effect kunnen sorteren op de verdeling van het gemeentefonds.
De hier bedoelde aanpassing van het verdeelstelsel hangt samen met het alsnog ijken van de uitgavenclusters uit het tot nu toe nog niet-geijkte deel van het gemeentefonds. Het gaat om de gemeentelijke uitgaven voor wegen en water (infrastructuur), voor openbare orde en veiligheid (brandweer), voor fysiek milieu, voor bestuursorganen en voor bevolkingszaken.
In december 1997 is opdracht gegeven tot het maken van een ijkpunt voor wegen en water. Dit ijkpunt is eind 1998 gereed gekomen en om advies naar de Raad voor de financiële verhoudingen gezonden (Rfv). Op 8 januari 1999 heb ik u een afschrift van deze adviesaanvraag gezonden. De Rfv heeft onlangs zijn advies uitgebracht.
De overige ijkpunten zijn eind februari jl. gereed gekomen en om advies naar de Rfv verzonden. Een afschrift van de adviesaanvraag is op 2 maart 1999 aan u toegezonden. Ook over deze ijkpunten heeft de Rfv inmiddels geadviseerd.
Deze ijkpunten zijn later gereed gekomen dan aanvankelijk werd verwacht. De onderzoekers zijn afhankelijk van de medewerking van de steekproefgemeenten; daarin is enige vertraging opgetreden. Dit komt niet omdat deze gemeenten niet bereidwillig zouden zijn in hun medewerking, maar meer omdat de maanden december/januari niet de meest gelukkige zijn om van gemeenten de gevraagde gegevens te kunnen ontvangen.
Mede op basis van de adviezen van de Rfv over de ijkpunten moet op basis van die ijkpunten een bijpassende verdeling worden gemaakt, waarbij ook moet worden getoetst of de voorgestelde nieuwe indicatoren kunnen worden gebruikt als verdeelmaatstaven. Tevens kunnen dan de onvermijdelijke herverdeeleffecten worden bepaald. Ook over deze verdeelvoorstellen zal advies aan de Rfv worden gevraagd.
De voorgestelde aanpassingen zullen in een algemene maatregel van bestuur formeel worden geregeld. Deze AMvB kan pas in procedure worden gebracht als er duidelijkheid is over de te kiezen definitie van verschillende maatstaven. Rekening houdend met de formele procedure zal deze AMvB naar verwachting rond de zomer van het jaar 2000 bij uw Kamer kunnen worden voorgehangen. Wanneer de voorstellen dan voor het eerst in uw Kamer zouden kunnen worden besproken, kan de afspraak met gemeenten om hen tijdig te informeren over hun financiële positie in gevaar komen. Dan zou de invoering pas per 2002 kunnen plaatsvinden.
Om invoering per 2001 toch te kunnen waarborgen is onze planning er op gericht om uw Kamer medio augustus 1999 te informeren over de dan verzonden adviesaanvraag aan de Rfv over de voorgestelde aanpassing van het verdeelstelsel. Het advies van de Rfv over dat voorstel wordt eind september 1999 verwacht, zodat het mogelijk lijkt om de inhoudelijke aanpassingsvoorstellen inclusief de herverdeeleffecten per gemeente eind oktober 1999 naar de Kamer te sturen.
Indien uw Kamer zich op basis van deze informatie uitspreekt over de voorstellen en daarmee de basis voor de AMvB accordeert, kan worden voldaan aan de afspraak om gemeenten uiterlijk voor 1 juli 2000 te informeren over hun financiële positie in het jaar 2001.
2. Beleidsvoornemens van het Rijk voor gemeenten en provincies
In mijn brief van 24 november 1998, FO98/U58470, heb ik u geïnformeerd over mijn reactie op het advies van de Rfv van 1 oktober 1998, Rfv 14.40/004.003, over het POR 1999 gemeentefonds en het POR 1999 provinciefonds. Over de beleidsvoornemens van het Rijk die in het POR zijn vermeld merkt de Rfv op dat deze summier zijn weergegeven. In reactie daarop heb ik aangekondigd u in het voorjaar van 1999 actuele informatie te zullen zenden over de beleidsvoornemens. De aankondiging omvatte tevens een geactualiseerde opgave van adviesaanvragen voor de Rfv.
Het resultaat van deze actualisering is opgenomen in bijlage 1. De nummering van de onderwerpen sluit aan bij hoofdstuk 4 van het POR 1999 gemeentefonds. Voor de inhoudelijke beschrijving van de beleidsvoornemens verwijs ik naar dat stuk. De actuele informatie betreft vooral procedurele aspecten, gericht op de vraag of, en zo ja, wanneer uw Kamer aandacht aan de beleidsvoornemens kan schenken. Een afzonderlijk onderdeel vormen de financiële aspecten. Door daarover meer informatie op te nemen neemt het inzicht toe in het belang van het beleidsvoornemen en in de betekenis van het beleidsvoornemen voor de financiële verhouding tussen het Rijk enerzijds en de gemeenten en provincies anderzijds.
Bijlage 2 bevat de beleidsvoornemens uit het POR 1999 die bij nader inzien kunnen vervallen. Het opnemen van beleidsvoornemens in het POR heeft tot doel tijdig inzicht te verkrijgen in de onderwerpen die, bezien vanuit het oogpunt van de financiële verhouding, aandacht vergen. Ten opzichte van het POR 1999 zijn enkele onderwerpen afgevallen. Uit de actuele informatie blijkt dat zij inmiddels zijn gerealiseerd dan wel van onvoldoende financiële betekenis zijn.
Er zijn in beperkte mate nieuwe gegevens verkregen over adviesaanvragen voor de Rfv. Zij rechtvaardigen geen nieuw totaaloverzicht van het werkprogramma van de Rfv. Het programma in het POR 1999 blijft daarmee, zij het op onderdelen niet meer geheel actueel, het meest relevante overzicht.
Nieuwe beleidsvoornemens en een nieuw werkprogramma voor de Rfv zullen worden opgenomen in het POR 2000.
Onderwerp
1. Justitie in de buurt
Eerdere informatie aan de Tweede Kamer
Justitiebegroting 1997
Nieuwe informatie aan de Tweede Kamer
Voorjaar 1999, naar aanleiding van het evaluatierapport van het WODC
Vermoedelijke datum inwerkingtreding
Continuering experimenten voorjaar 1999
Wijze van formalisering
Interne regeling Justitie-organisaties
Financiële aspecten
Met de uitvoering van het beleidsvoornemen is in de periode 1999 tot en met 2003 respectievelijk f 1,5 miljoen, f 3,1 miljoen, f 4,8 miljoen en f 7,0 miljoen gemoeid
Bijzonderheden
Justitie in de buurt betreft een justitiële organisatievorm en geen activiteiten die door de gemeenten en/of provincies worden betaald
Onderwerp
2. Invoering wijkgericht preventiemodel «Communities that care»
Eerdere informatie aan de Tweede Kamer
Justitiebegroting 1998
Nieuwe informatie aan de Tweede Kamer
In het kader van het Grotesteden- en integratiebeleid
Vermoedelijke datum inwerkingtreding
1999
Wijze van formalisering
Nvt
Financiële aspecten
Met de uitvoering van het beleidsvoornemen is in de periode 1999 tot en met 2003 respectievelijk f 0,5 miljoen, f 1,0 miljoen, f 2,0 miljoen en f 3,0 miljoen gemoeid
Bijzonderheden
VWS financiert voor 50% mee
Ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties
Onderwerp
1. C 2000, een integrale communicatiestructuur voor brandweer, politie en ambulancediensten
Eerdere informatie aan de Tweede Kamer
Brief van 20 november 1996 (EIB/U254) en vervolgens regelmatig, laatstelijk op 2 oktober 1998 (EIB/U443)
Nieuwe informatie aan de Tweede Kamer
Voorjaar 1999; C2000 is aangemerkt als groot project, waarover twee maal per jaar wordt gerapporteerd
Vermoedelijke datum inwerkingtreding
De beoogde opleverdatum van C2000 is in het eerste kwartaal van 2004
Wijze van formalisering
Via de begrotingswetgeving
Financiële aspecten
De totale projectkosten zijn begroot op f 1071 mln, waarvan f 483 mln voor rekening komt van de gebruikersorganisaties. Voor sommige incidentele kosten (zoals bijvoorbeeld vervroegde afschrijving) zal per regio maatwerk aan vergoeding noodzakelijk zijn
Bijzonderheden
Onderwerp
2. Veiligheid
Eerdere informatie aan de Tweede Kamer
Regeerakkoord; algemene beschouwingen najaar 1998
Nieuwe informatie aan de Tweede Kamer
Het Integraal veiligheidsprogramma wordt voor de zomer van 1999 aan de Tweede Kamer aangeboden
Vermoedelijke datum inwerkingtreding
Nvt
Wijze van formalisering
Nvt
Financiële aspecten
Er zijn vooralsnog geen directe financiële effecten voor gemeenten en provincies
Bijzonderheden
Onderwerp
3. Grotestedenbeleid (gsb)
Eerdere informatie aan de Tweede Kamer
Onder meer bij brief van 4 december 1998 (laatste stand van zaken; conceptteksten van de doorstartconvenanten) en in het algemeen overleg van 14 december 1998 (gebruik gsb-instrumenten door andere gemeenten)
Nieuwe informatie aan de Tweede Kamer
Eerste suppletore BZK-begroting
Vermoedelijke datum inwerkingtreding
Afsluiting maatwerkconvenanten per stad vóór 1 september 1999
Wijze van formalisering
Convenanten
Financiële aspecten
Het gsb omvat zowel specifieke uitkeringen als eigen gemeentelijke middelen. In mei 1999 krijgen gemeenten een indicatie van de rijksbijdragen
Bijzonderheden
Onderwerp
4. Minderheden
Eerdere informatie aan de Tweede Kamer
Regeerakkoord; nota «Kansen krijgen, kansen pakken» (oudkomers); CRIEM-nota van 4 november 1997
Nieuwe informatie aan de Tweede Kamer
Plan van aanpak (oudkomers)
Vermoedelijke datum inwerkingtreding
Nvt
Wijze van formalisering
Nvt
Financiële aspecten
Met de uitvoering van het beleidsvoornemen is voor oudkomers f 12,5 mln in 1999, f 25 mln in 2000, f 37,5 mln in 2001 en f 50 mln in 2002 en voor CRIEM in totaal f 11,5 mln gemoeid
Bijzonderheden
Onderwerp
5. Rampenbestrijding
Eerdere informatie aan de Tweede Kamer
Oktober 1997: voortgangsrapportage Project versterking brandweerzorg (PVB); januari 1998: voortgangsrapportage voorbereiding rampenbestrijding; april 1999: voortgangsrapportage Project geneeskundige hulpverlening bij ongevallen en rampen (PGHOR)
Nieuwe informatie aan de Tweede Kamer
Tweede/derde kwartaal 1999: beleidsnota rampenbestrijding
Vermoedelijke datum inwerkingtreding
In de komende jaren (afhankelijk van het onderwerp)
Wijze van formalisering
Nvt
Financiële aspecten
Uitgangspunt is een bekostiging waarbij zowel sprake is van aanvullende middelen van Rijk en gemeenten als van een herverdeling van bestaande middelenstromen
Bijzonderheden
Ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschappen
Onderwerp
2. Leerplicht
Eerdere informatie aan de Tweede Kamer
Regeerakkoord
Nieuwe informatie aan de Tweede Kamer
Plan van aanpak voortijdig schoolverlaten, inclusief Actieplan Leerplicht, komt in het voorjaar van 1999 beschikbaar
Vermoedelijke datum inwerkingtreding
Nvt
Wijze van formalisering
Nvt
Financiële aspecten
F 61 mln vanaf 2000, via een specifieke uitkering. De bekostiging van het Regionaal meldpunt en coördinatiefunctie (RMC) verloopt ook via specifieke middelen. Op termijn zal koppeling aan de inzet van andere middelen plaatsvinden
Bijzonderheden
Onderwerp
3. Aanpassing landelijk beleidskader Gemeentelijk Onderwijs Achterstandenbeleid (GOA)
Eerdere informatie aan de Tweede Kamer
Begrotingsbehandeling OCW
Nieuwe informatie aan de Tweede Kamer
Vooralsnog wordt de evaluatie van het GOA afgewacht. Er zijn diverse onderzoeken, waaronder dat van het SCP. Een rapportage aan de Tweede Kamer is voorzien in het voorjaar van 2000
Vermoedelijke datum inwerkingtreding
Bij de vierjaarlijkse vaststelling van het beleidskader
Wijze van formalisering
Nvt
Financiële aspecten
De aanpassing betreft niet primair financiële aspecten
Bijzonderheden
Onderwerp
4. Leerlingmaatstaf gemeentefonds
Eerdere informatie aan de Tweede Kamer
POR 1999 gemeentefonds
Nieuwe informatie aan de Tweede Kamer
Meicirculaire gemeentefonds 1999
Vermoedelijke datum inwerkingtreding
1999, gevolgd door nieuwe wijzigingen in de jaren daarna
Wijze van formalisering
Amvb (met voorhang)
Financiële aspecten
Vooralsnog is eerder sprake van een technische wijziging en een beperkte herverdeling dan van substantiële financiële effecten
Bijzonderheden
De Wet op het primair onderwijs is van kracht geworden op 1 augustus 1998. De Rfv zal in verband daarmee advies worden gevraagd over een aanpassing van de leerlingmaatstaf. Bij de adviesaanvraag zullen zo mogelijk tevens de consequenties van de integratie van vbo, mavo en vso en van de leerlinggebonden financiering voor gehandicapte leerlingen worden betrokken. Deze worden thans onderzocht.
Een punt dat na het POR 1999 is opgekomen betreft de aanpassing van de leerlingmaatstaf voor zeer dure vormen van speciaal onderwijs. De Tweede Kamer is daarover onder meer op 31 maart 1999 geïnformeerd
Onderwerp
5. Toekomstige evaluaties
Eerdere informatie aan de Tweede Kamer
Nieuwe informatie aan de Tweede Kamer
Vermoedelijke datum inwerkingtreding
Wijze van formalisering
Financiële aspecten
Bijzonderheden
De evaluaties decentralisatie onderwijshuisvesting, GOA (zie hiervoor), Onderwijs in Allochtone Levende Talen (OALT) en schoolbegeleidingsdiensten (SBD) komen, afhankelijk van de voortgang, aan de orde en worden betrokken bij de vormgeving van beleid
Onderwerp
BTW-compensatiefonds (zie POR 1999 gemeentefonds; werkprogramma Rfv)
Eerdere informatie aan de Tweede Kamer
Miljoenennota 1999
Nieuwe informatie aan de Tweede Kamer
Voortgangsberichtgeving
Vermoedelijke datum inwerkingtreding
2001
Wijze van formalisering
Wet
Financiële aspecten
Gemeenten en provincies krijgen de BTW die zij betalen als overheid terug van de belastingdienst. Het BTW-compensatiefonds wordt gevormd door onttrekkingen aan het gemeentefonds en het provinciefonds
Bijzonderheden
Onderwerp
Wet financiering lagere overheid (zie POR 1999 gemeentefonds; werkprogramma Rfv)
geen aanvullende informatie
Ministerie van Volkshuisvesting, Ruimtelijke Ordening en Milieubeheer
Onderwerp
2. Investeringsbudget stedelijke vernieuwing
Eerdere informatie aan de Tweede Kamer
Brief van 1 december 1997
Nieuwe informatie aan de Tweede Kamer
Voortgangsrapportage één dezer dagen
Vermoedelijke datum inwerkingtreding
2000
Wijze van formalisering
Wet
Financiële aspecten
Met het beleidsvoornemen is ca. f 8 miljard gemoeid in de periode 1999–2010. Er wordt een onderscheid gemaakt tussen rechtstreekse en niet-rechtstreekse gemeenten. In het voorjaar van 1999 komt een indicatieve budgetverdeling voor de periode 2000–2004.
Bijzonderheden
Onderwerp
3. Modernisering instrumentarium geluidshinder
Eerdere informatie aan de Tweede Kamer
Nota «Modernisering Instrumentarium Geluidshinder»; behandeld op 24 september 1998 en 15 oktober 1998
Nieuwe informatie aan de Tweede Kamer
Zie onder 2. ISV
Vermoedelijke datum inwerkingtreding
2002
Wijze van formalisering
Wet
Financiële aspecten
Budgettaire neutraliteit; integratie van bestaande gelden voor geluidsisolatie in het ISV (zowel apparaats- als projectkosten)
Bijzonderheden
Onderwerp
4. Heroverweging bodemsanering
Eerdere informatie aan de Tweede Kamer
Kabinetsstandpunt 19 juni 1997
Nieuwe informatie aan de Tweede Kamer
Periodiek
Vermoedelijke datum inwerkingtreding
Nog niet aan te geven; gefaseerd
Wijze van formalisering
Nog niet aan te geven
Financiële aspecten
Extra inzet van f 125 mln per jaar in de periode 2000–2010. Er vindt een gedeeltelijke integratie in het ISV plaats. In 2005 zal een landsdekkend beeld van de omvang van de verontreiniging beschikbaar zijn, mogelijk leidend tot een herverdeling
Bijzonderheden
Ministerie van Verkeer en Waterstaat
Onderwerp
1. Gebundelde doeluitkering (gdu) voor kleine infrastructuurprojecten
geen aanvullende informatie
Onderwerp
2. Gemeentelijke baggerproblematiek/sanering waterbodems
Eerdere informatie aan de Tweede Kamer
Brief over de Ruimtelijke en Economische Structuurversterking van oktober 1998; nota van wijziging Infrastructuurfonds, kamerstukken II, 26 200A, nr. 4, blz 16
Nieuwe informatie aan de Tweede Kamer
Via begroting VenW en begroting VROM
Vermoedelijke datum inwerkingtreding
Nvt
Wijze van formalisering
Nog niet bekend
Financiële aspecten
In totaal f 15 mln, waarvan f 2 mln in 1999, f 4 mln in 2000, f 4 mln in 2001 en f 5 mln in 2002, voor VenW en VROM elk f 7,5 mln. Doel is de programmering van waterbodemsanering in gemeentelijke wateren. Na de programmering zullen de gemeenten vermoedelijk financieel betrokken worden bij de uitvoering
Bijzonderheden
Onderwerp
4. Ontsluiting Vinex-locaties
Eerdere informatie aan de Tweede Kamer
Monitoring Vinex 1998; MIT 1999–2003
Nieuwe informatie aan de Tweede Kamer
Via het jaarlijkse MIT/begroting van het Infrastructuurfonds
Vermoedelijke datum inwerkingtreding
Nvt
Wijze van formalisering
Via het jaarlijkse MIT/begroting van het Infrastructuurfonds
Financiële aspecten
In totaal gaat het om ca. f 8,6 miljard voor het totale programma tot 2010. Gemeenten leveren een eigen bijdrage van 5%
Bijzonderheden
Onderwerp
5. Rekening rijden
Eerdere informatie aan de Tweede Kamer
Wetsvoorstel van 3 juli 1997
Nieuwe informatie aan de Tweede Kamer
Behandeling wetsvoorstel; rekening rijden is aangemerkt als groot project, waarover twee maal per jaar wordt gerapporteerd
Vermoedelijke datum inwerkingtreding
Medio 2001
Wijze van formalisering
Wet
Financiële aspecten
Zie de jongste voortgangsrapportage over rekening rijden als groot project
Bijzonderheden
Ministerie van Economische Zaken
Onderwerp
2. Structuurfondsen Europese Unie 2000–2006 (met medeverantwoordelijkheid van de minister van Landbouw, Natuurbeheer en Visserij en van de minister voor Grotesteden- en Integratiebeleid)
Eerdere informatie aan de Tweede Kamer
EZ-begroting 1999; algemeen overleg van 14 december 1998 over GSI
Nieuwe informatie aan de Tweede Kamer
Brief van 29 maart 1999 van de minister van Buitenlandse Zaken
Vermoedelijke datum inwerkingtreding
Start van de programma's uit de structuurfondsen met ingang van 2000
Wijze van formalisering
Verordening van de Europese Commissie, in later stadium vertaald in programmeringsdocumenten die door regio's in samenspraak met de Commissie worden opgesteld
Financiële aspecten
EU-budget ruim 3 miljard Euro, te verdelen over Doelstelling 1, 2 en 3 en over Communautaire Initiatieven (CI's). Steden zullen in aanmerking komen voor Dolestelling 2 en mogelijk CI's. Precieze budget voor steden nog niet bekend
Bijzonderheden
Ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid
Onderwerp
1. Toeslagenbudget bijstand
Eerdere informatie aan de Tweede Kamer
Wetsvoorstel wijziging van de Algemene bijstandswet van november 1997
Nieuwe informatie aan de Tweede Kamer
Nota van wijziging (april 1999 ingediend)
Vermoedelijke datum inwerkingtreding
2000
Wijze van formalisering
Wet en algemene maatregel van bestuur
Financiële aspecten
De bestaande declaratiemogelijkheid van 90% van de toeslagen in combinatie met de bekostiging uit algemene gemeentelijke middelen vervalt. In plaats daarvan komt een gebudgetteerde specifieke uitkering voor 100% van de toeslagkosten, onder gelijktijdige uitlichting van middelen uit het gemeentefonds
Bijzonderheden
Onderwerp
2. Financiële decentralisatie bijstand
Eerdere informatie aan de Tweede Kamer
Regeerakkoord
Nieuwe informatie aan de Tweede Kamer
Kabinetsstandpunt na de zomer 1999
Vermoedelijke datum inwerkingtreding
2001
Wijze van formalisering
Wet
Financiële aspecten
Nader te bezien
Bijzonderheden
Onderwerp
4. Voorzieningen gehandicapten
Eerdere informatie aan de Tweede Kamer
Kabinetsstandpunt tweede evaluatie; Regeerakkoord; SZW-begroting
Nieuwe informatie aan de Tweede Kamer
Onder meer wetsvoorstel wijziging Wet voorzieningen gehandicapten (Wvg; maart 1999 ingediend); meicirculaire gemeentefonds
Vermoedelijke datum inwerkingtreding
1999 (intensivering); 2000 (grote woningaanpassingen; sociaal vervoer)
Wijze van formalisering
Wet (grote woningaanpassingen)
Financiële aspecten
Bijzonderheden
Onderwerp
5. Samenwerking Werk en Inkomen (Suwi)
Eerdere informatie aan de Tweede Kamer
Regeerakkoord
Nieuwe informatie aan de Tweede Kamer
Kabinetsstandpunt (maart 1999 aangeboden)
Vermoedelijke datum inwerkingtreding
2001
Wijze van formalisering
Wet, mogelijk ook algemene maatregel van bestuur
Financiële aspecten
Bijzonderheden
Onderwerp
8. Sociale activering/sluitende aanpak
geen aanvullende informatie
Ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport
Onderwerp
1. Preventieve jeugdgezondheidszorg
Eerdere informatie aan de Tweede Kamer
Brieven van 20 mei 1997 en 21 juli 1998; Regeerakkoord
Nieuwe informatie aan de Tweede Kamer
In de loop van 1999
Vermoedelijke datum inwerkingtreding
Nog niet bekend
Wijze van formalisering
Wijziging van het Besluit collectieve preventie volksgezondheid
Financiële aspecten
Uitgangspunt is budgettaire neutraliteit
Bijzonderheden
Een bodempakket wordt vastgelegd, in reactie op het uiteenlopende pakket aan activiteiten bij gemeenten. De eisen worden geformaliseerd.
Onderwerp
3. Kinderopvang en naschoolse activiteiten
Eerdere informatie aan de Tweede Kamer
Regeerakkoord; brief van de minister van Financiën van 28 september 1998
Nieuwe informatie aan de Tweede Kamer
Beleidsbrief kinderopvang
Vermoedelijke datum inwerkingtreding
Medio 1999
Wijze van formalisering
Algemene maatregel van bestuur of ministeriële regeling; daarna: wet
Financiële aspecten
De intensivering loopt op van f 50 mln in 1999 naar f 250 mln vanaf 2002. Een specifieke uitkering zal worden gevolgd door overheveling naar het gemeentefonds. De overheveling zal in 2003 plaatsvinden.
Bijzonderheden
Betreft ook OCW
Voor een drietal beleidsvoornemens ontbreekt de aanleiding om nieuwe informatie op te nemen. Het betreft de rol van de provincies bij openbaar vervoersprojecten op regionaal niveau, bij besluitvormingsprocessen in het kader van de ruimtelijke structuurversterking en bij de handhaving in de afvalsector. Het vierde beleidsvoornemen, de verbetering van het jeugdbeleid is in bijlage 2 beschreven (VWS, 2. Sociale infrastructuur). In dit verband is ook het onderstaande voornemen van belang. Het is eerder als beleidsvoornemen 4 van het Ministerie van Justitie opgenomen in het POR gemeentefonds 1999.
Onderwerp
Jeugdhulpverlening
Eerdere informatie aan de Tweede Kamer
Justitiebegroting 1999 en Beleidskader Jeugdzorg
Nieuwe informatie aan de Tweede Kamer
Begin 1999: nader plan van aanpak met betrekking tot toedeling en monitoring wachtlijstgelden
Vermoedelijke datum inwerkingtreding
1999
Wijze van formalisering
Wet
Financiële aspecten
Met de uitvoering van het beleidsvoornemen zijn in de jaren 1999 tot en met 2003 bedragen gemoeid van respectievelijk f 4,3 miljoen, f 9,1 miljoen, f 13,3 miljoen en f 20,0 miljoen
Bijzonderheden
Deel staat op de Justitiebegroting, waarover met VWS afspraken omtrent de bestemming zullen worden gemaakt
Het beleidsvoornemen betreffende het BTW-compensatiefonds (Fin, beleidsvoornemen 1 betreft naast de gemeenten ook de provincies.
Het onderstaande beleidsvoornemen van het Ministerie van Landbouw, Natuurbeheer en Visserij is eerder in het POR gemeentefonds 1999 opgenomen.
Onderwerp
2. Hervorming gemeenschappelijk landbouwbeleid – Kaderverordening Plattelandsontwikkeling
Eerdere informatie aan de Tweede Kamer
Regulier Europa overleg
Nieuwe informatie aan de Tweede Kamer
Regulier Europa overleg
Vermoedelijke datum inwerkingtreding
2000
Wijze van formalisering
Verordening van de Europese Commissie, vertaald in landsdekkende plannen die door Rijk en regio's worden opgesteld
Financiële aspecten
Totale budget beschikbaar voor de 15 Lidstaten maximaal 4,3 miljard Euro per jaar, voor de periode 2000–2006. Verdeling naar Lidstaat nog onbekend
Bijzonderheden
Onderwerp
3. Jeugdcriminaliteitsbestrijding
Eerdere informatie aan de Tweede Kamer
Diverse rapportages; algemeen overleg van 24 november 1998
Nieuwe informatie aan de Tweede Kamer
Algemeen Overleg Jeugd van 15 april 1999
Vermoedelijke datum inwerkingtreding
Is al in werking getreden
Wijze van formalisering
Interne regeling Justitie-organisaties
Financiële aspecten
Met de uitvoering van het beleidsvoornemen is in de periode 1999 tot en met 2003 respectievelijk f 5,8 miljoen, f 11,9 miljoen, f 17,3 miljoen en f 26,0 miljoen gemoeid
Bijzonderheden
Ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschappen
Onderwerp
1. Onderwijshuisvesting
Eerdere informatie aan de Tweede Kamer
Onderwijshuisvesting/klassenverkleining is aangemerkt als groot project, waarover twee maal per jaar wordt gerapporteerd, laatstelijk op 9 oktober 1998
Nieuwe informatie aan de Tweede Kamer
Zie hiervoor
Vermoedelijke datum inwerkingtreding
Met ingang van 1999 is f 40 mln aan het gemeentefonds toegevoegd. In de personele sfeer zal de tweede fase op 1 augustus 2000 worden geëffectueerd
Wijze van formalisering
Wet
Financiële aspecten
Aan het gemeentefonds worden bedragen toegevoegd van f 40 mln in 1999, f 50 mln in 2000, f 40 mln in 2001 en f 50 mln in 2002, zodat vanaf 2002 f 180 mln voor huisvestingskosten beschikbaar is. De verdeling vindt plaats via de maatstaf jongeren (inwoners 0–20 jaar)
Bijzonderheden
De behoefte aan klaslokalen is gebaseerd op het aantal leerlingen. Na de laatste fase zal er een leerling/leraarratio in de onderbouw zijn van 20:1.
De opbouw van ICT-infrastructuur in het onderwijs en het concept van de brede school hebben (vooralsnog) niet geleid tot extra middelen ten behoeve van de onderwijshuisvesting. Na de nota «Investeren in Voorsprong» van juni 1997 komt in het voorjaar van 1999 een bijgesteld plan uit. Voor april 1999 is een plan van aanpak voorzien met betrekking tot de inspanningen op rijksniveau om de bredeschool-ontwikkeling op lokaal niveau te ondersteunen
Ministerie van Volkshuisvesting, Ruimtelijke Ordening en Milieubeheer
Onderwerp
1. Balansverkorting niet-winstbeogende instellingen
Eerdere informatie aan de Tweede Kamer
Beleidsnota verschenen op 16 juli 1998; algemeen overleg van 9 oktober 1998
Nieuwe informatie aan de Tweede Kamer
Vermoedelijke datum inwerkingtreding
Regeling is in werking getreden
Wijze van formalisering
Ministeriële regeling
Financiële aspecten
Met afkoop en sanering is in de komende vier jaar f 1,6 miljard gemoeid
Bijzonderheden
Ministerie van Verkeer en Waterstaat
Onderwerp
3. Toegankelijkheid openbaar vervoer
Eerdere informatie aan de Tweede Kamer
Regeerakkoord en begroting VenW
Nieuwe informatie aan de Tweede Kamer
Indien nodig naar aanleiding van of in geval van nieuwe voorstellen
Vermoedelijke datum inwerkingtreding
Is al in gang gezet
Wijze van formalisering
Ministeriële regeling
Financiële aspecten
In 1999: f 18,9 mln rijksbijdrage aan decentrale overheden. De verdeling vindt plaats op basis van de bestaande bekostigingssystematiek (het normatieve kostenniveau exclusief groeibuffer)
Bijzonderheden
Onderwerp
Precarioheffingen op kabels, leidingen en buizen
Eerdere informatie aan de Tweede Kamer
Nieuwe informatie aan de Tweede Kamer
Vermoedelijke datum inwerkingtreding
Wijze van formalisering
Financiële aspecten
Bijzonderheden
De afschaffing van de heffing, gepaard gaande met een overheveling naar het gemeentefonds, is gerealiseerd. De structurele middelenverdeling wordt bezien in het kader van de herziening van het verdeelstelsel gemeentefonds. Het onderwerp was in het POR 1999 abusievelijk als beleidsvoornemen 1 van EZ opgenomen
Ministerie van Landbouw, Natuurbeheer en Visserij
Onderwerp
1. Herstructurering glastuinbouw
Eerdere informatie aan de Tweede Kamer
Beschikking van augustus 1998
Nieuwe informatie aan de Tweede Kamer
Vermoedelijke datum inwerkingtreding
Is al in werking getreden
Wijze van formalisering
Individuele subsidiebeschikking
Financiële aspecten
De Stichting Noord-Nederland komt met specifieke projecten op voorstel van de drie noordelijke provincies
Bijzonderheden
Ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid
Onderwerp
3. Specifiek inkomensbeleid
Eerdere informatie aan de Tweede Kamer
Regeerakkoord
Nieuwe informatie aan de Tweede Kamer
Voortgangsnota armoedebestrijding/kabinetsstandpunt tweede kwartaal 1999
Vermoedelijke datum inwerkingtreding
Is al in gang gezet
Wijze van formalisering
Nvt
Financiële aspecten
Naast de initiële toevoeging aan het gemeentefonds is voor 1999 f 50 mln en voor 2000 f 25 mln beschikbaar gesteld
Bijzonderheden
Onderwerp
6. Wet sociale werkvoorziening (WSW)
Eerdere informatie aan de Tweede Kamer
Regeerakkoord/begroting SZW
Nieuwe informatie aan de Tweede Kamer
Nvt
Vermoedelijke datum inwerkingtreding
Is in werking getreden
Wijze van formalisering
Financiële aspecten
Met het beleidsvoornemen is een bedrag gemoeid dat oploopt van f 75 mln in 1999 naar f 300 mln in 2002
Bijzonderheden
Onderwerp
7. Instroom/Doorstroombanen (I/D-banen)
Eerdere informatie aan de Tweede Kamer
Regeerakoord/begroting SZW
Nieuwe informatie aan de Tweede Kamer
Nvt
Vermoedelijke datum inwerkingtreding
Is in werking getreden
Wijze van formalisering
Ministeriële regeling
Financiële aspecten
Met het beleidsvoornemen is een bedrag gemoeid dat oploopt van f 200 mln in 1999 naar f 800 mln in 2002
Bijzonderheden
Ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport
Onderwerp
2. Sociale infrastructuur
Eerdere informatie aan de Tweede Kamer
Kabinetsstandpunt Regie in de Jeugdzorg; brief van de minister van Financiën van 28 september 1998; brief van de staatssecretaris van VWS van 14 april 1998
Nieuwe informatie aan de Tweede Kamer
Plan van aanpak «Jeugdzorg» (eind 1998)
Vermoedelijke datum inwerkingtreding
Is al in werking getreden
Wijze van formalisering
Reparatiewetgeving, gevolgd door de Wet op de jeugdzorg (vermoedelijk in 2002)
Financiële aspecten
Met de uitvoering van het beleidsvoornemen is een bedrag gemoeid van f 12,5 mln in 1999, oplopend tot f 50 mln in 2002. De bedragen worden toegevoegd aan de specifieke uitkering jeugdhulpverlening. Met het IPO zullen afspraken worden gemaakt over de wijze van informatievoorziening
Bijzonderheden
Betreft ook BZK
Zie hiervoor onder gemeenten, het beleidsvoornemen 2. Sociale infrastructuur van VWS.
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/kst-26208-3.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.