nr. 39
BRIEF VAN DE STAATSSECRETARIS VAN DEFENSIE
Aan de Voorzitter van de Tweede Kamer der Staten-Generaal
's-Gravenhage, 9 september 1999
Bij een routinematige inspectie van een (niet Nederlandse) Chinook helikopter
is een probleem geconstateerd in een deel van de transmissie, waarbij in een
tandwiel een scheur is gevonden. Dit kan leiden tot een breuk in het tandwiel,
waardoor de bladen van beide rotoren elkaar kunnen raken. Het advies van de
fabrikant is alle helikopters aan de grond te houden en te inspecteren voordat
ze weer kunnen worden vrijgegeven voor het uitvoeren van vluchten. Dit advies
is door de Koninklijke luchtmacht overgenomen, evenals door de US Army en
de Royal Air Force. Daarom is op 9 augustus 1999 voor de 13 Nederlandse CH-47D
Chinook helikopters van de Koninklijke luchtmacht een vliegverbod ingesteld.
De inspectiecapaciteit voor de transmissies – waarvan elke Chinook
er twee heeft – is, wereldwijd, gering. Na overleg met de firma Boeing
is inmiddels voor de transmissies van drie Chinooks met voorrang inspectiecapaciteit
bij de US Army verkregen. De firma Boeing zelf heeft ook capaciteit aangeboden
voor inspectie van de transmissies van een vierde Chinook. Voor de inspectie
worden de transmissies van vier in Nederland gestationeerde helikopters overgebracht
naar de Verenigde Staten. Na inspectie zullen de transmissies weer in Nederland
worden ingebouwd. Naar verwachting zullen hierdoor vier Chinook helikopters
eind oktober weer gereed zijn voor inzet.
Over de termijn waarop voor de overige transmissies inspectiecapaciteit
beschikbaar is, bestaat momenteel nog geen concreet inzicht. De verwachting
is echter dat dit eerst over enige maanden het geval zal zijn. De precieze
gevolgen van het vliegverbod zijn op dit moment onderwerp van studie.
Er is op het hoogste niveau bij het Amerikaanse Ministerie van Defensie
en bij de fabrikant Boeing aandacht gevraagd voor het zo spoedig mogelijk
verhelpen van het Chinook probleem.
Momenteel ondersteunen drie Nederlandse Chinook helikopters vanuit Albanië
de KFOR-operatie in Kosovo. Eén van de consequenties van het vliegverbod
is dat deze ondersteuning voorlopig is stopgezet. De gevolgen hiervan zijn
echter gering omdat het aantal vluchtopdrachten toch al sterk was afgenomen.
Gezien die verminderde behoefte aan vluchtopdrachten is besloten de helikopters
ten behoeve van de inzet van KFOR weer in Nederland te stationeren. Na de
inbouw van de geïnspecteerde transmissies worden de vier genoemde Chinooks
dan ook in Nederland ingezet, waarbij de helikopters op afroep beschikbaar
zijn voor eventuele inzet ten behoeve van KFOR. Door de stationering in Nederland
worden de gevolgen van het vliegverbod voor de geoefendheid van de vliegers
en van de 11e Luchtmobiele Brigade zo veel als mogelijk geminimaliseerd.
Zodra bekend is wanneer de overige Chinook helikopters weer inzetbaar
zullen zijn, wordt u daarover geïnformeerd.
De Staatssecretaris van Defensie,
H. A. L. van Hoof