26 200 X
Vaststelling van de begroting van de uitgaven en de ontvangsten van het Ministerie van Defensie (X) voor het jaar 1999

nr. 39
BRIEF VAN DE STAATSSECRETARIS VAN DEFENSIE

Aan de Voorzitter van de Tweede Kamer der Staten-Generaal

's-Gravenhage, 9 september 1999

Bij een routinematige inspectie van een (niet Nederlandse) Chinook helikopter is een probleem geconstateerd in een deel van de transmissie, waarbij in een tandwiel een scheur is gevonden. Dit kan leiden tot een breuk in het tandwiel, waardoor de bladen van beide rotoren elkaar kunnen raken. Het advies van de fabrikant is alle helikopters aan de grond te houden en te inspecteren voordat ze weer kunnen worden vrijgegeven voor het uitvoeren van vluchten. Dit advies is door de Koninklijke luchtmacht overgenomen, evenals door de US Army en de Royal Air Force. Daarom is op 9 augustus 1999 voor de 13 Nederlandse CH-47D Chinook helikopters van de Koninklijke luchtmacht een vliegverbod ingesteld.

De inspectiecapaciteit voor de transmissies – waarvan elke Chinook er twee heeft – is, wereldwijd, gering. Na overleg met de firma Boeing is inmiddels voor de transmissies van drie Chinooks met voorrang inspectiecapaciteit bij de US Army verkregen. De firma Boeing zelf heeft ook capaciteit aangeboden voor inspectie van de transmissies van een vierde Chinook. Voor de inspectie worden de transmissies van vier in Nederland gestationeerde helikopters overgebracht naar de Verenigde Staten. Na inspectie zullen de transmissies weer in Nederland worden ingebouwd. Naar verwachting zullen hierdoor vier Chinook helikopters eind oktober weer gereed zijn voor inzet.

Over de termijn waarop voor de overige transmissies inspectiecapaciteit beschikbaar is, bestaat momenteel nog geen concreet inzicht. De verwachting is echter dat dit eerst over enige maanden het geval zal zijn. De precieze gevolgen van het vliegverbod zijn op dit moment onderwerp van studie.

Er is op het hoogste niveau bij het Amerikaanse Ministerie van Defensie en bij de fabrikant Boeing aandacht gevraagd voor het zo spoedig mogelijk verhelpen van het Chinook probleem.

Momenteel ondersteunen drie Nederlandse Chinook helikopters vanuit Albanië de KFOR-operatie in Kosovo. Eén van de consequenties van het vliegverbod is dat deze ondersteuning voorlopig is stopgezet. De gevolgen hiervan zijn echter gering omdat het aantal vluchtopdrachten toch al sterk was afgenomen.

Gezien die verminderde behoefte aan vluchtopdrachten is besloten de helikopters ten behoeve van de inzet van KFOR weer in Nederland te stationeren. Na de inbouw van de geïnspecteerde transmissies worden de vier genoemde Chinooks dan ook in Nederland ingezet, waarbij de helikopters op afroep beschikbaar zijn voor eventuele inzet ten behoeve van KFOR. Door de stationering in Nederland worden de gevolgen van het vliegverbod voor de geoefendheid van de vliegers en van de 11e Luchtmobiele Brigade zo veel als mogelijk geminimaliseerd.

Zodra bekend is wanneer de overige Chinook helikopters weer inzetbaar zullen zijn, wordt u daarover geïnformeerd.

De Staatssecretaris van Defensie,

H. A. L. van Hoof

Naar boven