26 200 E
Vaststelling van de begroting van de uitgaven en de ontvangsten van het Fonds economische structuurversterking voor het jaar 1999

A
ADVIES RAAD VAN STATE EN NADER RAPPORT

Hieronder zijn opgenomen het advies van de Raad van State d.d. 9 september 1998 en het nader rapport d.d. 15 september 1998, aangeboden aan de Koningin door de minister van Financiën, alsmede een daarbij behorende bijlage. Het advies van de Raad van State is cursief afgedrukt.

Bij Kabinetsmissive van 1 september 1998, no. 98.004306, heeft Uwe Majesteit, op voordracht van de Minister van Financiën, mede namens de minister van Economische Zaken, bij de Raad van State ter overweging aanhangig gemaakt het voorstel van wet met memorie van toelichting tot vaststelling van de begroting van de uitgaven en de ontvangsten van het Fonds economische structuurversterking voor het jaar 1999.

Blijkens de mededelingen van de Directeur van Uw Kabinet machtigde Uwe Majesteit de Raad van State zijn adviezen inzake de voorstellen van wet tot vaststelling van de begroting 1999 rechtstreeks aan mij te doen toekomen. Het betreft de mededelingen:

– van 31 augustus 1998, de no's: 98.004274, 98.004275, 98.004284, 98.004285, 98.004289, 98.004290;

– van 1 september 1998, de no's: 98.004299, 98.004300, 98.004301, 98.004302, 98.004303, 98.004304, 98.004305, 98.004306, 98.004308;

– van 2 september 1998, de no's: 98.004314, 98.004315, 98.004317, 98.004327;

– van 3 september 1998, de no's: 98.004331, 98.004332, 98.004333, 98.004334, 98.004335.

1. In de memorie van toelichting (Algemeen, paragraaf 3) is aangegeven dat de ontvangsten van het Fonds economische structuurversterking (Fes) uit hoofde van aardgas zijn geraamd op basis van de in het regeerakkoord aangekondigde wijziging van de voedingssystematiek van het Fes.

Deze wijziging houdt in dat bij eenmalige opbrengsten in de vermogenssfeer de hoofdsom niet meer in het Fes wordt gestort en daarna wordt besteed, maar dat deze ten gunste van de staatsschuld wordt gebracht en dat de voeding van het Fes structureel wordt verhoogd met de daardoor vrijvallende rentelasten. Met betrekking tot de gasbaten zal daarnaast niet meer een deel van de exportbaten als voeding worden aangewezen, maar een vast percentage van de totale gasbaten (niet-betalingmiddelen).

In het algemene deel van de memorie van toelichting wordt de wijziging met betrekking tot de eenmalige opbrengsten in de vermogenssfeer, waaronder ook de common area baten vallen, niet genoemd. In de toelichting bij artikel 2 wordt daarnaast met betrekking tot ontvangstenartikel 01.02 evenmin aangegeven waarom er geen ontvangsten zijn geraamd in verband met de overbelevering uit de common area. De Raad van State beveelt dan ook aan de wijziging met betrekking tot de eenmalige opbrengsten in de vermogenssfeer op korte termijn te verduidelijken.

2. In de toelichting (Algemeen, paragraaf 3) is aangegeven dat het noodzakelijke voorstel tot wijzigingen van de Wet Fes zo spoedig mogelijk bij de Staten-Generaal zal worden ingediend. Niet duidelijk is of de wijzigingen waarvan in de begroting van de ontvangsten voor 1999 wordt uitgegaan, in de thans aangegeven vorm op 1 januari 1999 in werking zullen zijn getreden. De Raad adviseert dan ook nader aan deze kwestie aandacht te besteden.

Blijkens het bijgaande advies van 9 september 1998, no. W10.98.0372.: Fonds economische structuurversterking; heeft het daarin voorgedragen voorstel van wet inzake de begroting 1999 de Raad van State aanleiding gegeven tot het maken van opmerkingen (z.g. niet blanco adviezen). Deze opmerkingen hebben de betrokken bewindspersonen aanleiding gegeven tot de in de bijlagen bij dit nader rapport weergegeven reacties.

Inmiddels is het noodzakelijk gebleken in een aantal wetsvoorstellen enige wijzigingen aan te brengen. Deze wijzigingen zijn in de bijlagen vermeld en toegelicht. De memories van toelichting bij de desbetreffende wetsvoorstellen zijn, voor zover noodzakelijk, met deze wijzigingen in overeenstemming gebracht.

De Raad van State geeft U in overweging het voorstel van wet te zenden aan de Tweede Kamer der Staten-Generaal, nadat aan het vorenstaande aandacht zal zijn geschonken.

De Vice-President van de Raad van State,

H. D. Tjeenk Willink

Ten behoeve van de Raad van State doe ik Uwe Majesteit een afschrift toekomen van dit nader rapport en van de daarbij behorende bijlagen.

Overeenkomstig de door U verleende machtiging van 6 maart 1992, no. 92.002038 zal de ondergetekende de begrotingsstukken voor het jaar 1999 heden bij de Tweede Kamer der Staten-Generaal indienen.

De Minister van Financiën,

G. Zalm

Bijlage bij Nader Rapport inzake de begroting 1999

Betreft: Advies Raad van State d.d. 9 september No. W10.98.0372.

Blijkens bijgaand advies heeft de Raad van State omtrent bovenvermelde begroting een opmerking gemaakt, waaromtrent wij het volgende meedelen.

ad 1. Zoals de Raad van State terecht opmerkt vallen de ontvangsten uit common area baten ook onder de eenmalige opbrengsten in de vermogenssfeer (dit zal in het algemeen deel van de memorie van toelichting expliciet in tekst worden toegevoegd). De uit eenmalige opbrengsten voortvloeiende rentebesparingen zullen voortaan in het Fes worden gestort. Deze ontvangsten zijn geraamd op het nieuwe artikel 01.06 «Rentebesparingen uit incidentele baten». Eventuele rentebesparingen voortvloeiend uit nog te ontvangen common area baten zullen dus onder het op dit artikel geraamde bedrag (uit het Regeerakkoord) gaan vallen. Daarom worden hiervoor geen aparte (PM) ontvangsten meer geraamd in de artikelsgewijze toelichting. De nadere uitwerking van de wijziging met betrekking tot de eenmalige opbrengsten vindt op dit moment interdepartementaal plaats en zal onderdeel uitmaken van het voorstel tot wijziging van de Wet Fes.

ad. 2 Het voorstel tot wijziging van de Wet Fes zal zo spoedig mogelijk bij de Staten-Generaal worden ingediend. Deze wijziging zal echter op 1 januari 1999 zeker nog niet in werking zijn getreden. Dit acht ik niet bezwaarlijk omdat het daadwerkelijk realiseren van ontvangsten over het boekjaar 1999 pas eind 1999 hoeft plaatst te vinden. Ik ga ervan uit dat op dat moment de wijziging in werking is getreden.

Inmiddels is het noodzakelijk gebleken in bovengemelde begroting een aantal wijzigingen aan te brengen. Het totaal van de uitgaven en ontvangsten komt daarmee inclusief de saldo-artikelen op f 9 049,671 mln (was f 9 325,671 mln). Exclusief de saldo-artikelen wijzigen enkel de ontvangsten. Deze komen op f 1 620 mln (was f 1 856 mln).

De wijzigingen betreffen met name de artikel O01.01 «Ontvangsten uit extra export aardgas», O01.03 «Overige ontvangsten uit aardgas» en de saldi-artikelen U02.01 «Voordelig eindsaldo» en O02.01 «Voordelig beginsaldo». De memorie van toelichting is met deze wijzigingen in overeenstemming gebracht. Het totaalbeeld van Fes wordt daarmee:

(x f 1 mln)t/m 19971998199920002001200220032004–10totaal
Investeringsimpuls3 4541 40480069812222 7007 200
Overige V&W 652202902552202765651 891
MARIN254629     100
BR en HSL7167161 1791 2251 5851 2582 1164 73713 532
SWAB 315576415    1 305
Nog te verdelen  4028689521 1381 07110 80915 240
Totale uitgaven4 1952 5453 2063 4952 9142 6383 46316 81139 2 68
          
Staatsdeelnemingen7 200       7 200
Overig vermogen 1 322      1 322
Common area2 505       2 505
Overig aardgas 5001 5451 5551 5241 4531 45313 69721 727
Extra export gas2 383260      2 643
Incidentele baten  751502253003002 1003 150
Totale ontvangsten12 0882 0821 6201 7051 7491 7531 75315 7973 8 548
Jaarsaldo – 463– 1 586– 1 790– 1 165– 885– 1 710– 014 
Cumulatief saldo7 8937 4305 8444 0542 8892 004294– 720 

De Minister van Economische Zaken,

A. Jorritsma-Lebbink

De Minister van Financiën,

G. Zalm

Naar boven