Kamerstuk
Datum publicatie | Organisatie | Vergaderjaar | Dossier- en ondernummer |
---|---|---|---|
Tweede Kamer der Staten-Generaal | 1998-1999 | 26200-E nr. 2 |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
Datum publicatie | Organisatie | Vergaderjaar | Dossier- en ondernummer |
---|---|---|---|
Tweede Kamer der Staten-Generaal | 1998-1999 | 26200-E nr. 2 |
Bij wet van 21 december 1995 is het Fonds economische structuurversterking (Fes) ingesteld (Wet Fonds economische structuurversterking, Stb. 1996, 51 en 52). Het fonds is een begrotingsfonds conform de Comptabiliteitswet en heeft als doel het financieren van investeringsprojecten van nationaal belang waarmee beoogd wordt de economische structuur te versterken. Hiertoe worden vanuit het fonds bijdragen toegekend aan andere begrotingshoofdstukken ter financiering van dergelijke projecten. Het Fes is dus een verdeelfonds, de feitelijke projectuitgaven worden geraamd op de andere begrotingshoofdstukken.
De voeding van het fonds bestaat tot en met 1998 uit bepaalde aardgasbaten, de common area baten, andere voor het fonds te bestemmen ontvangsten uit de winning van aardgas, uit voor het fonds te bestemmen opbrengsten uit het vervreemden van vermogensbestanddelen van het Rijk en uit overige ontvangsten. De in het Regeerakkoord aangekondigde wijziging van de voedingssystematiek zal in 1999 ingaan, zie hiervoor ook paragraaf 3.
2.1. Investeringsimpuls en MARIN
Bij Voorjaarsnota 1993 is besloten tot een Investeringsimpuls van totaal f 5 mld in de periode 1994–1998 voor de versterking van de economische structuur. De impuls heeft betrekking op projecten in de sfeer van verkeer en vervoer (f 4 250 mln), bodemsanering (f 500 mln) en kennisinfrastructuur (f 250 mln). Voor de projecten op het terrein van verkeer en vervoer is binnen het fonds f 1 500 mln gereserveerd voor de financiële doorloop ná 1998 en f 700 mln om de gevolgen van prijsstijgingen op te vangen. De totale Fes-bijdrage in de Investeringsimpuls bedraagt daarmee f 7 200 mln, waarvan tot en met 1997 f 3 454,555 mln uit het fonds is uitgekeerd.
Het kabinet heeft bij Voorjaarsnota 1996 besloten om aan de projecten voor kennisinfrastructuur het investeringsplan voor het Maritiem Research Instituut Nederland (MARIN) toe te voegen. Het betreft hier een bijdrage in investeringen in hardware met een totale omvang van f 100 mln. Hiervan is tot en met 1997 f 25,307 mln door het fonds uitgekeerd.
2.2. Betuweroute en Hogesnelheidslijn
De feitelijke projectuitgaven van de Betuweroute en Hogesnelheidslijn-Zuid worden geraamd op de begroting van het Infrastructuurfonds. Ten aanzien van de Betuweroute is reeds in 1995 een positief besluit genomen door het parlement. Ten aanzien van de HSL-Zuid heeft het kabinet zich in de PKB-3 in mei 1996 uitgesproken voor het voorkeurstracé uit de PKB-1, met een aantal inpassingsmaatregelen naar aanleiding van het gevoerde bestuurlijk overleg en de discussies rondom het Groene Hart.
Voor deze projecten is in het fonds f 13 532 mln geraamd, waarvan tot en met 1997 f 716,1 mln is uitgekeerd. In de raming is vooralsnog uitgegaan van f 1 200 mln prijsbijstelling en f 3 561 mln voorfinanciering van de private financiering van Betuweroute en Hoge Snelheidslijn. De voorfinanciering zal terugvloeien in het Fes wanneer de private financiering wordt gerealiseerd, hetgeen wordt verwacht in de exploitatiefase.
2.3. Samen werken aan bereikbaarheid (SWAB)
Van de ontvangsten uit hoofde van het tussenvonnis in het common area geschil is in de ontwerpbegroting 1998 f 1 305 mln ingezet voor investeringen in het kader van bereikbaarheid.
In de kabinetsbrief van 31 maart 1998 betreffende de Impuls voor de ruimtelijk-economische structuur (Kamerstukken II 25 017 nr. 6) heeft het kabinet aan een aantal verkeer- en vervoerprojecten middelen toegekend uit het Fes. In het totaal gaat het hierbij om f 1,9 mld. Deze bijdragen zijn met een Nota van Wijziging op de eerste suppletore begroting 1998 aan de Kamer voorgelegd.
Het Regeerakkoord bevat een investeringspakket dat, voorzover het Fes-waardige projecten betreft, via het fonds gefinancierd gaat worden. Het gaat hierbij om een totaalbedrag in de periode 1999 tot en met 2010 van f 15 240 mln. De concrete uitwerking van het pakket naar projecten vindt plaats in de ICES (Interdepartementale Commissie Economische Structuurversterking). In verband hiermee is in deze begroting een post Nog te verdelen (uitgavenartikel 01.07) geraamd. In het vroege najaar zal het kabinet door middel van een brief het parlement informeren over de nadere uitwerking.
De totale geraamde fondsuitgaven in enig jaar mogen niet hoger zijn dan de totale voor dat jaar geraamde ontvangsten, minus 10% van de voor dat jaar geraamde ontvangsten uit de aardgasbaten (de zogenaamde buffer)1, plus het eindsaldo van het jaar ervoor. Bij confrontatie van het kasplafond met de in deze ontwerp-begroting geraamde uitgaven blijkt dat de uitgaven onder het plafond blijven.
(x f 1 mln) | ||||||
1998 | 1999 | 2000 | 2001 | 2002 | 2003 | |
Kasplafond | 9 910 | 8 895 | 7 393 | 5 650 | 4 497 | 3 612 |
Geraamde uitgaven | 2 545 | 3 206 | 3 495 | 2 914 | 2 638 | 3 463 |
Ten laste van het fonds kunnen de fondsbeheerders toezeggingen doen voor bijdragen aan begrotingshoofdstukken. De ruimte om in enig jaar toezeggingen te doen is gemaximeerd tot een bedrag gelijk aan:
– de tot en met de tot dat jaar gerealiseerde ontvangsten,
– plus de voor de vier jaar na dat jaar geraamde ontvangsten,
– minus 10% van de voor de vier jaar na dat jaar geraamde ontvangsten uit aardgas (de buffer)1 en
– minus de al gedane toezeggingen.
De toezeggingsruimte voor 1999 bedraagt dan in mln guldens:
Ontvangsten tot en met 2003 | 22 751 |
Minus: 10% van de ontvangsten uit aardgasbaten 1999–2003 | 753 |
Minus: al in toezeggingsbrieven gedane toezeggingen | 9 252 |
Toezeggingsruimte in 1999 | 12 746 |
Specificatie van toezeggingsbrieven
Aan | d.d. | Voor project(en) | Bedrag |
EZ | 16.08.94 | HPCN en NOBIS | 60 mln |
VenW | 16.08.94 | Verkeer en vervoer, Bodemsanering, LWI, Transportechnologie en Ondergronds bouwen | 4 565 mln |
VROM | 16.08.94 | Bodemsanering | 300 mln |
OCW | 16.08.94 | Mainport Rotterdam en MIBITON | 45 mln |
LNV | 16.08.94 | Agro ketenmanagement | 30 mln |
VenW | 16.02.96 | Betuweroute | 96 mln |
EZ | 15.08.96 | MARIN | 100 mln |
VenW | 20.12.96 | Betuweroute en Hogesnelheidslijn | 4 039 mln |
VenW | 22.01.98 | Hogesnelheidslijn | 17 mln |
Totaal | 9 252 mln |
De tot en met 1996 ten gunste van het Fes gekomen opbrengsten uit de verkoop van staatsdeelnemingen (f 5 712 mln uit verkoop KPN en f 1 488 mln uit verkoop DSM) dekken exact de financieringsbehoefte van de Investeringsimpuls uit 1994 van f 7 200 mln.
Uit hoofde van het tussenvonnis met betrekking tot het common area overbeleveringsgeschil tussen Brigitta en NAM is f 2 505,449 mln in het Fes gestort. Over het definitieve aandeel van de Staat in het totaal door NAM ontvangen bedrag (f 3,7 mrd) vindt nog overleg plaats tussen NAM en de Nederlandse Staat.
Ten slotte is in 1998 f 1 322,436 mln ontvangen uit de veiling van etherfrequenties.
Vanaf 1999 zullen bij eenmalige opbrengsten (inclusief common area baten) in de vermogenssfeer conform het Regeerakkoord nog slechts de vrijvallende rentelasten (na aftrek van eventuele dividendderving) in het Fes worden gestort.
De ontvangsten van het fonds uit hoofde van aardgas zijn in deze ontwerpbegroting geraamd op basis van de, in het Regeerakkoord aangekondigde, gewijzigde voedingssystematiek. De wijziging heeft tot gevolg dat de ontvangsten vanaf 1999 niet meer gebaseerd zullen zijn op het extra exportvolume (ten opzichte van het Plan Gasafzet 1990), maar op een vast percentage van de totale niet-belastingontvangsten uit aardgas (41,5%). Over de periode tot 2010 is deze wijziging van de voedingssystematiek budgettair neutraal. Wel worden de ontvangsten in de tijd anders gerealiseerd. Op korte termijn (in ieder geval voor de in deze begroting opgenomen meerjarenramingen) stijgen de ontvangsten, op langere termijn dalen de ontvangsten. Het Fes krijgt daardoor op korte termijn meer ruimte onder het kasplafond.
De voor de wijzigingen ten aanzien van eenmalige opbrengsten en van aardgasbaten noodzakelijke wijziging van de Fes-wet zal zo spoedig mogelijk aan het parlement worden voorgelegd.
4. TOTAALOVERZICHT VAN HET FONDS
(x f 1 mln) | t/m 1997 | 1998 | 1999 | 2000 | 2001 | 2002 | 2003 | 2004–10 | totaal |
Investeringsimpuls | 3 454 | 1 404 | 800 | 698 | 122 | 22 | 700 | 7 200 | |
Overig V&V | 65 | 220 | 290 | 255 | 220 | 276 | 565 | 1 891 | |
MARIN | 25 | 46 | 29 | 100 | |||||
BR en HSL | 716 | 716 | 1 179 | 1 225 | 1 585 | 1 258 | 2 116 | 4 737 | 13 532 |
SWAB | 315 | 576 | 415 | 1 305 | |||||
Nog te verdelen | 402 | 868 | 952 | 1 138 | 1 071 | 10 809 | 15 240 | ||
Totale uitgaven | 4 195 | 2 545 | 3 206 | 3 495 | 2 914 | 2 638 | 3 463 | 16 811 | 39 268 |
Staatsdeelnemingen | 7 200 | 7 200 | |||||||
Overig vermogen | 1 322 | 1 322 | |||||||
Common area | 2 505 | 2 505 | |||||||
Overig aardgas | 500 | 1 545 | 1 555 | 1 524 | 1 453 | 1 453 | 13 697 | 21 727 | |
Extra export gas | 2 383 | 260 | 2 643 | ||||||
Incidentele baten | 75 | 150 | 225 | 300 | 300 | 2 100 | 3 150 | ||
Totale ontvangsten | 12 088 | 2 082 | 1 620 | 1 705 | 1 749 | 1 753 | 1 753 | 15 797 | 38 548 |
Jaarsaldo | – 463 | – 1 586 | – 1 790 | – 1 165 | – 885 | – 1 710 | – 1 014 | ||
Cumulatief saldo | 7 893 | 7 430 | 5 844 | 4 054 | 2 889 | 2 004 | 294 | – 720 |
Het jaarsaldo is het batig (nadelig) saldo van uitgaven en ontvangsten over het betreffende begrotingsjaar. Het cumulatief saldo is het batig (nadelig) saldo tot en met het betreffende begrotingsjaar. Dit laatste saldo is als batig (nadelig) saldo opgenomen in de begrotingsartikelen.
Uit de meerjarige doorkijk in bovenstaande tabel blijkt dat het fonds in 2010 een nadelig saldo heeft van f 720 mln. Dit negatieve saldo zal worden opgevangen met extra ontvangsten of met een herprioritering binnen de uitgaven.
Sinds 1 januari 1998 vindt de administratie van het Fes plaats in een nieuw geautomatiseerd systeem. Dit systeem sluit beter aan bij het geringe aantal financiële transacties dat in een jaar plaatsvindt. De overgang naar het nieuwe systeem heeft plaatsgevonden in nauw overleg met de Departementale Accountantsdienst. In aansluiting op de overgang naar het nieuwe administratiesysteem is in 1998 de beschrijving van de Administratieve Organisatie rond het fonds geactualiseerd.
TOELICHTING BIJ WETSARTIKEL 1 (UITGAVEN)
01 Bijdragen van het fonds aan andere begrotingen
Artikel 01.01 Bijdragen aan de begroting van het Infrastructuurfonds in het kader van verkeer & vervoer
Opbouw van de uitgaven vanaf de vorige ontwerp-begroting (x f 1 000) | ||||||||
1996 | 1997 | 1998 | 1999 | 2000 | 2001 | 2002 | 2003 | |
Ontwerp-begr. 1998 | 1 039 000 | 713 000 | 632 500 | 185 500 | ||||
1e suppl. wet 1998 | 91 900 | 220 000 | 290 000 | 193 000 | 220 000 | |||
Mutatie | 70 000 | – 70 000 | ||||||
Ontwerp-begr. 1999 | 877 000 | 1 026 100 | 1 200 900 | 933 000 | 922 500 | 308 500 | 220 000 | 276 000 |
Op dit artikel worden de bijdragen geraamd aan het Infrastructuurfonds ten behoeve van het onderdeel verkeer en vervoer uit de Investeringsimpuls. Met ingang van de begroting 1998 van het Infrastructuurfonds worden deze uitgaven geraamd op de uitgavenartikelen 01.01, 01.02, 01.03 en 02.02.
Bij de geraamde bijdragen ten laste van dit artikel is geen expliciete prijsbijstelling meegenomen. Wel is binnen het totaal voor deze bijdragen beschikbare bedrag een reservering gemaakt voor prijsstijgingen.
Specificatie | |||||
(x f 1 000) | 1998 | 1999 | 2000 | 2001 | 2002 |
V&V Investeringsimpuls | 1 135 900 | 713 000 | 632 500 | 53 500 | |
Overig V&V IF | 60 000 | 210 000 | 285 000 | 250 000 | 220 000 |
Overig V&V VROM | 5 000 | 10 000 | 5 000 | 5 000 | |
Totaal | 1 200 900 | 933 000 | 922 500 | 308 500 | 220 000 |
De mutatie heeft geheel betrekking op een kasverschuiving bij de V&V projecten uit de Investeringsmpuls. De verschuiving vloeit voort uit een aanpassing van het kasritme van de Beneluxmetro.
Artikel 01.02 Bijdragen aan andere begrotingen in het kader van bodemsanering
Opbouw van de uitgaven vanaf de vorige ontwerp-begroting (x f 1 000) | ||||||||
1996 | 1997 | 1998 | 1999 | 2000 | 2001 | 2002 | 2003 | |
Ontwerp-begr. 1998 | 257 750 | 48 500 | 17 000 | 17 000 | ||||
1e suppl. wet 1998 | – 45 410 | 19 500 | 48 000 | 51 000 | 22 200 | |||
Ontwerp-begr. 1999 | 19 602 | 20 694 | 212 340 | 68 000 | 65 000 | 68 000 | 22 200 |
In het kader van het onderdeel bodemsanering is f 300 mln beschikbaar voor de ontwikkeling van VINEX-woningbouwprojecten. Hiervan is tot en met 1997 f 30,66 mln via de begroting van VROM aan de betrokken provincies en stadsgewesten beschikbaar gesteld. Voor een nadere toelichting op deze uitgaven wordt verwezen naar uitgavenartikel 05.16.05 van de ontwerpbegroting 1999 van VROM.
Daarnaast is f 200 mln beschikbaar voor bodemsanering in verband met infrastructuur-projecten. Hiervan is f 150 mln bestemd voor onvoorziene uitgaven bij de uitvoering van de verkeer en vervoerprojecten uit de Investeringsimpuls en voor VINEX-infrastructuur-projecten. De resterende f 50 mln zal met name worden ingezet voor bodemsanering van percelen van de NS ten behoeve van de ontwikkeling van stationslocaties. Van deze middelen is tot en met 1997 f 33,8 mln uit het Fes bijgedragen. Voor een nadere toelichting wordt verwezen naar uitgavenartikel 04.02 van de ontwerpbegroting van het Infrastructuurfonds.
Op de bijdragen die ten laste van dit artikel worden verstrekt wordt geen prijsbijstelling uitgekeerd. Een deel van de beschikbare middelen voor bodemsanering zal ná 1999 tot besteding komen.
Specificatie | |||||
(x f 1 000) | 1998 | 1999 | 2000 | 2001 | 2002 |
VROM | 167 840 | 38 500 | 30 000 | 33 000 | |
Infrastructuur (V&V en VINEX) | 32 500 | 19 500 | 35 000 | 35 000 | 22 200 |
Infrastructuur (NS-percelen) | 12 000 | 10 000 | |||
Totaal | 212 340 | 68 000 | 65 000 | 68 000 | 22 200 |
Artikel 01.03 Bijdragen aan andere begrotingen in het kader van kennisinfrastructuur
Opbouw van de uitgaven vanaf de vorige ontwerp-begroting (x f 1 000) | ||||||||
1996 | 1997 | 1998 | 1999 | 2000 | 2001 | 2002 | 2003 | |
Ontwerp-begr. 1998 | 72 706 | 56 203 | 17 180 | |||||
1e suppl. wet 1998 | 28 875 | – 8 099 | – 17 180 | |||||
Ontwerp-begr. 1999 | 66 081 | 78 446 | 101 581 | 48 104 |
Op dit artikel worden de bijdragen geraamd voor het onderdeel kennisinfrastructuur van de Investeringsimpuls en voor het bij Voorjaarsnota 1996 toegevoegde MARIN-project. In het totaal gaat het om een bedrag van f 350 mln. De Investeringsimpuls loopt tot en met 1998. Omdat bij enkele van de onder de impuls vallende projecten de eindafrekening zal plaatsvinden in 1999 zijn er voor dat jaar nog bedragen geraamd.
Op de bijdragen die ten laste van dit artikel worden verstrekt wordt geen prijsbijstelling uitgekeerd.
Specificatie | ||||||
(x f 1 000) | 1998 | 1999 | 2000 | 2001 | begr. | art. |
NOBIS | 4 300 | 6 635 | EZ | 02.13 | ||
HPCN | 10 200 | 10 733 | EZ | 02.13 | ||
Agro-ketenmanagement | 4 357 | 1 473 | LNV | 16.02 | ||
Transporttechnologie | 8 866 | VW | 05.31 | |||
Ondergronds bouwen | 9 660 | VW | 02.10 | |||
LWI | 5 546 | 570 | IF | 02.02 | ||
MIBITON | 5 133 | OCW | 23.04 | |||
Mainport Rotterdam | 7 519 | OCW | 23.04 | |||
Marin | 46 000 | 28 693 | EZ | 02.13 | ||
Totaal | 101 581 | 48 104 |
Voor een nadere toelichting op de verschillende projecten wordt verwezen naar de ontwerp-begrotingen waar de uitgaven voor deze projecten in zijn opgenomen.
Artikel 01.04 Overige bijdragen vanuit het fonds
Opbouw van de uitgaven vanaf de vorige ontwerp-begroting (x f 1 000) | ||||||||
1996 | 1997 | 1998 | 1999 | 2000 | 2001 | 2002 | 2003 | |
Ontwerp-begr. 1998 | 623 000 | 1 184 000 | 1 238 000 | 1 600 000 | 1 267 000 | |||
1e suppl. wet 1998 | 27 000 | 10 000 | ||||||
Mutatie | 66 000 | – 15 000 | – 13 000 | – 15 000 | – 9 000 | |||
Ontwerp-begr. 1999 | 294 100 | 354 000 | 716 000 | 1 179 000 | 1 225 000 | 1 585 000 | 1 258 000 | 2 116 000 |
Op dit artikel worden de bijdragen geraamd aan het Infrastructuurfonds voor de Betuweroute (BR) en de Hogesnelheidslijn (HSL). In het Infrastructuurfonds zijn de uitgaven aan deze projecten en de ontvangen Fes-bijdragen geraamd in constante prijzen (prijspeil 1998). Omdat de ramingen in de Fes-begroting echter in lopende prijzen moeten luiden, wordt op dit artikel tevens prijsbijstelling geraamd over de Fes-bijdragen aan deze twee projecten.
De uitgaven aan de BR en de HSL worden op het Infrastructuurfonds geraamd op de artikelen 03.02 en 03.03.
Specificatie | ||||||
(x f 1 000) | 1998 | 1999 | 2000 | 2001 | 2002 | 2003 |
Betuweroute | 664 000 | 1 023 000 | 830 000 | 779 000 | 840 000 | 1 232 000 |
HSL | 52 000 | 134 000 | 358 000 | 741 000 | 352 000 | 751 000 |
Prijsbijstelling | 22 000 | 37 000 | 65 000 | 66 000 | 133 000 | |
Totaal | 716 000 | 1 179 000 | 1 225 000 | 1 585 000 | 1 258 000 | 2 116 000 |
De ramingen voor de Betuweroute en de Hogesnelheidslijn zijn in het MIT 1999–2003 geactualiseerd. Deze actualisatie heeft ook geleid tot een aanpassing van de bijdragen uit het Fes. Voor een nadere toelichting wordt verwezen naar het MIT. Daarnaast is de raming gewijzigd in verband met de voorfinanciering van de private financiering van de BR (f 586 mln). Tot deze voorfinanciering is besloten omdat de private financiering pas wordt verwacht als het project de exploitatiefase bereikt. De voorgefinancierde middelen zullen dan vrijvallen en kunnen worden ingezet voor (nieuwe) Fes-projecten.
Artikel 01.06 Bijdragen aan de begroting van het Infrastructuurfonds in het kader van SWAB
Opbouw van de uitgaven vanaf de vorige ontwerp-begroting (x f 1 000) | ||||||||
1996 | 1997 | 1998 | 1999 | 2000 | 2001 | 2002 | 2003 | |
Ontwerp-begr. 1998 | 314 500 | 575 900 | 414 600 | |||||
Ontwerp-begr. 1999 | 314 500 | 575 900 | 414 600 |
Op dit artikel worden, met ingang van deze ontwerpbegroting, de bijdragen geraamd aan het Infrastructuurfonds ten behoeve van het SWAB. In de begroting van het Infrastructuurfonds worden deze uitgaven geraamd op de uitgavenartikelen 01.02, 01.03, 02.02 en 03.02.
Opbouw van de uitgaven vanaf de vorige ontwerp-begroting (x f 1 000) | ||||||||
1996 | 1997 | 1998 | 1999 | 2000 | 2001 | 2002 | 2003 | |
Ontwerp-begr. 1998 | ||||||||
Mutatie | 401 800 | 867 900 | 952 200 | 1 138 000 | ||||
Ontwerp-begr. 1999 | 401 800 | 867 900 | 952 200 | 1 138 000 | 1 071 400 |
Op dit artikel worden de middelen geraamd voor het in het Regeerakkoord aangekondigde investeringspakket voorzover het Fes-waardige projecten betreft. De concrete invulling van het pakket wordt in de Interdepartementale Commissie Economische Structuurversterking voorbereid. Vooralsnog is de volgende indicatieve verdeling van de middelen over de verschillende onderdelen van het pakket voorzien. Zoals in het Regeerakkoord is aangegeven is het mogelijk dat binnen en tussen de beleidspakketten geschoven kan worden, uiteraard met behoud van de prioriteitenstelling over de volle periode (tot 2010).
Specificatie | |||||
(x f 1 000) | 1999 | 2000 | 2001 | 2002 | 2003 |
Bereikbaarheid | |||||
Wegennet (incl. lokaal/regionaal) | 117 400 | 251 300 | 273 500 | 327 800 | 338 800 |
Lokaal/regionaal OV | 92 200 | 200 000 | 220 100 | 262 700 | 274 700 |
Rail personenvervoer | 46 200 | 100 100 | 110 200 | 131 500 | 143 500 |
Rail goederenvervoer | 11 500 | 25 000 | 27 500 | 32 900 | 44 900 |
Vaarwegen | 11 900 | 25 800 | 28 400 | 33 900 | 45 900 |
Nog niet ingevuld | 47 600 | 103 200 | 113 600 | 135 600 | – 50 000 |
Vitaliteit steden | |||||
Sleutelprojecten | 12 500 | 27 100 | 29 800 | 35 600 | 47 600 |
Milieu | |||||
Milieutechnologie | 7 100 | 15 500 | 17 000 | 20 300 | 32 300 |
Kennis | |||||
Technocentra | 4 800 | 10 300 | 11 400 | 13 600 | 25 600 |
Onderzoek (kennis en toepassing) | 39 300 | 85 100 | 93 700 | 111 900 | 123 900 |
Internet/exchange/diensten | 11 300 | 24 500 | 27 000 | 32 200 | 44 200 |
Totaal | 401 800 | 867 900 | 952 200 | 1 138 000 | 1 071 400 |
Artikel 02.01 Voordelig eindsaldo
Opbouw van de uitgaven vanaf de vorige ontwerp-begroting (x f 1 000) | ||||||||
1996 | 1997 | 1998 | 1999 | 2000 | 2001 | 2002 | 2003 | |
Ontwerp-begr. 1998 | 6 619 861 | 5 042 258 | 3 722 978 | 2 920 478 | 2 653 478 | |||
1e suppl. wet 1998 | 1 185 810 | 744 409 | 523 589 | 579 589 | 637 389 | |||
Mutatie | – 376 000 | 57 200 | – 192 700 | – 610 900 | – 1 286 900 | |||
Ontwerp-begr. 1999 | 7 892 556 | 7 429 671 | 5 843 867 | 4 053 867 | 2 889 167 | 2 003 967 | 293 567 |
Op dit artikel wordt met ingang van deze ontwerpbegroting het voordelig eindsaldo geraamd. Het voordelig eindsaldo is gelijk aan het positieve verschil in enig jaar tussen de ontvangsten (inclusief batig beginsaldo) en de uitgaven (inclusief nadelig beginsaldo).
De nieuwe mutatie is per saldo het gevolg van de mutaties bij de bijdragen aan de begrotingshoofdstukken en bij de ontvangsten. Een neerwaartse mutatie in de bijdragen leidt tot een opwaartse mutatie bij het voordelig eindsaldo. Een opwaartse mutatie bij de ontvangsten (incl. het voordelig beginsaldo) heeft hetzelfde effect. De nieuwe mutatie is als volgt opgebouwd (de raming in 2003 vloeit voort uit de extrapolatie van de uitgaven en ontvangsten):
(x f 1 000) | 1998 | 1999 | 2000 | 2001 | 2002 |
Uitgavenmutatie V&V-projecten | – 70 000 | + 70 000 | |||
Uitgavenmutatie HSL en BR | – 66 000 | + 15 000 | + 13 000 | + 15 000 | + 9 000 |
Uitgavenmutatie nog te verdelen | – 401 800 | – 867 900 | – 952 200 | – 1 138 000 | |
Ontvangstenmutatie Extra export gas | – 240 000 | – 300 000 | – 600 000 | – 800 000 | – 800 000 |
Ontvangstenmutatie overig aardgas | + 1 045 000 | + 1 055 000 | + 1 024 000 | + 953 000 | |
Ontvangstenmutatie incidentele baten | + 75 000 | + 150 000 | + 225 000 | + 300 000 | |
Mutatie voordelig beginsaldo | – 376 000 | + 57 200 | – 192 700 | – 610 900 | |
Totaal | – 376 000 | 57 200 | – 192 700 | – 610 900 | – 1 286 900 |
TOELICHTING BIJ WETSARTIKEL 2 (ONTVANGSTEN)
Artikel 01.01 Ontvangsten uit extra export aardgas
Opbouw van de ontvangsten vanaf de vorige ontwerp-begroting (x f 1 000) | ||||||||
1996 | 1997 | 1998 | 1999 | 2000 | 2001 | 2002 | 2003 | |
Ontwerp-begr. 1998 | 600 000 | 500 000 | 500 000 | 500 000 | 500 000 | |||
1e suppl. wet 1998 | – 100 000 | – 200 000 | 100 000 | 300 000 | 300 000 | |||
Mutatie | – 240 000 | – 300 000 | – 600 000 | – 800 000 | – 800 000 | |||
Ontwerp-begr. 1999 | 881 733 | 964 954 | 260 000 |
Op dit artikel worden de opbrengsten uit de extra export van aardgas ten opzichte van het Plan van gasafzet 1990 geraamd, voorzover het niet betreft ontvangsten uit hoofde van de heffing van de vennootschapsbelasting.
De verlaging van de geraamde ontvangsten in 1998 vloeit hoofdzakelijk voort uit een neerwaartse bijstelling van de verwachte olieprijs. In verband met de gewijzigde voedingssystematiek die vanaf 1999 van toepassing zal zijn, worden vanaf dat jaar geen ontvangsten meer op dit artikel geraamd. Zie ook paragraaf 3 van de memorie van toelichting.
Artikel 01.03 Overige ontvangsten uit aardgas
Opbouw van de ontvangsten vanaf de vorige ontwerp-begroting (x f 1 000) | ||||||||
1996 | 1997 | 1998 | 1999 | 2000 | 2001 | 2002 | 2003 | |
Ontwerp-begr. 1998 | 500 000 | 500 000 | 500 000 | 500 000 | 500 000 | |||
Mutatie | 1 045 000 | 1 055 000 | 1 024 000 | 953 000 | ||||
Ontwerp-begr. 1999 | 500 000 | 1 545 000 | 1 555 000 | 1 524 000 | 1 453 000 | 1 453 000 |
Op dit artikel zijn de voor het fonds bestemde overige ontvangsten uit aardgas geraamd. Met ingang van 1999 worden hier de ontvangsten uit hoofde van de gewijzigde voedingssystematiek geraamd. Zie ook paragraaf 3 van de memorie van toelichting.
Artikel 01.06 Rentebesparingen uit incidentele baten
Opbouw van de ontvangsten vanaf de vorige ontwerp-begroting (x f 1 000) | ||||||||
1996 | 1997 | 1998 | 1999 | 2000 | 2001 | 2002 | 2003 | |
Ontwerp-begr. 1998 | ||||||||
Mutatie | 75 000 | 150 000 | 225 000 | 300 000 | ||||
Ontwerp-begr. 1999 | 75 000 | 150 000 | 225 000 | 300 000 | 300 000 |
Vanaf 1999 wordt bij eenmalige opbrengsten in de vermogenssfeer niet meer de hoofdsom in het Fes gestort, maar de vrijvallende rentelasten (gecorrigeerd voor eventuele dividendderving). De opgevoerde mutatie vloeit voort uit het Regeerakkoord.
Artikel 02.01 Voordelig beginsaldo
Opbouw van de ontvangsten vanaf de vorige ontwerp-begroting (x f 1 000) | ||||||||
1996 | 1997 | 1998 | 1999 | 2000 | 2001 | 2002 | 2003 | |
Ontwerp-begr. 1998 | 7 826 817 | 6 619 861 | 5 042 258 | 3 722 978 | 2 920 478 | |||
1e suppl. wet 1998 | 65 739 | 1 185 810 | 744 409 | 523 589 | 579 589 | |||
Mutatie | – 376 000 | 57 200 | – 192 700 | – 610 900 | ||||
Ontwerp-begr. 1999 | 7 898 267 | 7 892 556 | 7 429 671 | 5 843 867 | 4 053 867 | 2 889 167 | 2 003 967 |
Op dit artikel wordt het batig eindsaldo van het voorafgaande jaar geraamd, welk saldo op grond van het eerste lid van artikel 4 van de Wet Fes ten gunste van de begroting van het fonds in enig jaar komt (zie ook de toelichting bij uitgavenartikel 02.01 Voordelig eindsaldo).
De nieuwe mutatie sluit aan op de mutatie in het batig eindsaldo (uitgavenartikel 02.01) en is bij dat artikel nader toegelicht.
De buffer zal bij wet worden aangepast aan de gewijzigde voedingssystematiek van het fonds (zie paragraaf 3). Voorheen bedroeg de buffer 25% van de in de tijd nogal fluctuerende ontvangsten uit extra export. Omdat de huidige voeding gebaseerd is op de stabielere totale aardgasbaten, wordt nu uitgegaan van een buffer van 10%.
De buffer zal bij wet worden aangepast aan de gewijzigde voedingssystematiek van het fonds (zie paragraaf 3). Voorheen bedroeg de buffer 25% van de in de tijd nogal fluctuerende ontvangsten uit extra export. Omdat de huidige voeding gebaseerd is op de stabielere totale aardgasbaten, wordt nu uitgegaan van een buffer van 10%.
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/kst-26200-E-2.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.