26 115
Meerjarenprogramma Verkeersveiligheid 1998–2002

nr. 15
BRIEF VAN DE MINISTER VAN VERKEER EN WATERSTAAT

Aan de Voorzitter van de Tweede Kamer der Staten-Generaal

Den Haag, 8 juni 2000

Door middel van deze brief deel ik u mede dat ik van plan ben een tweetal wijzigingen in het RVV (Reglement Verkeersregels en Verkeerstekens) door te voeren inzake de helmdraagplicht.

Het gaat hier allereerst om het uitvoeren van een toezegging die op 15 december 1997 door mijn ambtsvoorganger mw. Jorritsma-Lebbink is gedaan in het overleg met de vaste commissie voor Verkeer en Waterstaat over het Meerjarenprogramma Verkeersveiligheid. Zij heeft toen toegezegd de helmdraagplicht in te zullen stellen voor alle open voertuigen, ook die met meer dan twee wielen waarin geen goedgekeurde gordels gemonteerd zijn. Hierbij werd met name gedoeld op voertuigen als de trike, de quad en de driewielige bromfiets.

Ik ben van plan deze toezegging nu in het RVV te gaan verwerken in die zin dat de helmdraagplicht dan gaat gelden voor alle open voertuigen waarin geen goedgekeurde gordels gemonteerd zijn met uitzondering van voertuigen waarvan de topsnelheid niet hoger dan 25 km/uur is en bepaalde cabrioletauto's (oldtimers die dateren uit de tijd dat de aanwezigheid van gordels nog niet verplicht was).

De tweede wijziging die ik door wil voeren is het verlenen van vrijstelling van de helmdraagplicht voor twee of driewielige bromfietsen en motoren die voorzien zijn van dergelijke veiligheidsverhogende voorzieningen (een veiligheidscel en goedgekeurde gordels) dat het dragen van een helm in feite overbodig is geworden en wellicht zelfs de kans op letsel zou kunnen vergroten.

Hiertoe is besloten naar aanleiding van een verzoek van BMW hierom voor de BMW C1 die binnenkort op de markt komt. Het gaat hier om een soort motorscooter voorzien van een veiligheidscel (sterke dakconstructie) en gordels waarvoor BMW in de ons omringende en andere europese landen al vrijstelling van de helmdraagplicht heeft gekregen. Ik heb de door BMW aangeleverde onderzoeksgegevens over crash tests en dergelijke laten onderzoeken door TNO-Wegtransportmiddelen. TNO heeft hierover gerapporteerd geen overwegend bezwaar te hebben tegen het ook in ons land verlenen van vrijstelling van de helmdraagplicht voor dit type voertuig.

Met deze twee wijzigingen van het RVV denk ik adequaat in te spelen op de meest recente voertuigontwikkelingen waarbij het wel of niet dragen van de helm in het geding is.

De CDJZ (Centrale Directie Juridische Zaken) van mijn departement is nu bezig de teksten voor deze wijzigingen en de daarbij behorende ministeriële regeling, waarin beschreven zal worden aan welke eisen voertuigen moeten voldoen om voor vrijstelling van de helmdraagplicht in aanmerking te kunnen komen, te ontwerpen. Na interdepartementaal overleg met name met de handhavende instanties, zullen de wijzigingsvoorstellen in procedure worden gebracht.

Ik ga ervan uit dat ik u hiermee voor dit moment voldoende heb geïnformeerd.

De Minister van Verkeer en Waterstaat,

T. Netelenbos

Naar boven