Kamerstuk
| Datum publicatie | Organisatie | Vergaderjaar | Dossier- en ondernummer | Datum brief |
|---|---|---|---|---|
| Tweede Kamer der Staten-Generaal | 1998-1999 | 26096 nr. 4 |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
| Datum publicatie | Organisatie | Vergaderjaar | Dossier- en ondernummer | Datum brief |
|---|---|---|---|---|
| Tweede Kamer der Staten-Generaal | 1998-1999 | 26096 nr. 4 |
Aan de Voorzitter van de Tweede Kamer der Staten-Generaal
's-Gravenhage, 5 oktober 1998
Op donderdag 10 september jongstleden heb ik met u overleg gevoerd over de slotwet en de financiële verantwoording 1997. Hierbij heb ik toegezegd u nadere, schriftelijke, informatie te doen toekomen over de financiële aspecten van de Kustwacht voor de Nederlandse Antillen en Aruba. Het ging hierbij om het verkrijgen van inzicht in de financieringsafspraken, de totale financiële reeksen voor de Kustwacht en de tot op heden door Defensie voorgefinancierde bedragen die, overeenkomstig de financieringsafspraken, ten laste van de Nederlandse Antillen hadden moeten komen. Deze brief strekt daartoe.
De financieringsafspraak voor de exploitatie-uitgaven
Bij de vaststelling van de financieringsafspraak in de Rijksministerraad van 10 maart 1995 is een raming gemaakt van de exploitatielasten van de Kustwacht in vol-bedrijf. Deze raming kwam uit op ongeveer f 39 miljoen (prijspeil 1994). Van dit bedrag is afgetrokken hetgeen Defensie (i.c. de Koninklijke marine) reeds uitgaf in het kader van de counter-drugs operatie in de West, zijnde f 21 miljoen. De resterende f 18 miljoen is 1/3–2/3 verdeeld over enerzijds de Nederlandse Antillen en Aruba en anderzijds Nederland. Aan het Nederlandse deel hierin, zijnde f 12 miljoen, heeft Justitie f 1 miljoen structureel bijgedragen en Defensie f 4 miljoen als extra bijdrage boven op de reeds bestaande inspanning. De resterende f 7 miljoen heeft het toenmalige KABNA (thans Binnenlandse Zaken) voor haar rekening genomen.
Financiering van het aandeel van de Nederlandse Antillen en Aruba (f 6 miljoen) vindt plaats in de onderlinge verhouding van respectievelijk 2/3–1/3. Gecorrigeerd naar prijspeil 1998 bedraagt de huidige exploitatiebijdrage van de Nederlandse Antillen en Aruba ongeveer f 8 miljoen hetgeen overeenkomt met ongeveer 20% van de totale exploitatielasten; 80% wordt gedragen door Nederland.
De financieringsafspraak voor de investeringsuitgaven
Voor de investeringslasten (geraamd op f 68 miljoen in prijspeil 1994) is in 1995 overeengekomen dat de Nederlandse Antillen en Aruba ongeveer 1/3-deel dragen (eveneens in de onderlinge verhouding 2/3–1/3). In de fasering van deze bijdrage zijn de betalingen die ten lasten van de Caribische Koninkrijksdelen komen zo laat mogelijk gepland; in 1996 en 1997 is geput uit het 2/3-deel van Nederland. In de loop van 1998 echter begint het 2/3-deel van Nederland «vol te lopen» en dient aanspraak gemaakt te worden op de bijdrage van de Nederlandse Antillen en Aruba. De totale investeringslasten bedragen naar huidig inzicht (prijspeil 1998) f 78 miljoen.
In onderstaande tabel I is weergegeven de totale uitgaven voor de Kustwacht, zoals opgenomen in de thans voorliggende Herziene Begroting 1998/Ontwerpbegroting 1999 en meerjarenraming. Eventuele afwijkingen in de realisatie 1998 zullen u in voorkomend geval met de tweede suppletore begroting worden voorgelegd.
| bedragen x f 1 miljoen | t/m 1997 | 1998 | 1999 | 2000 | 2001 | 2002 | 2003 |
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| – Exploitatie | 52,0 | 39,0 | 44,8 | 43,1 | 42,7 | 42,8 | 42,2 |
| – Investeringen | 17,2 | 47,8 | 12,4 | 1,2 | |||
| Totaal Kustwacht | 69,2 | 86,8 | 57,2 | 44,3 | 42,7 | 42,8 | 42,2 |
In tabel II treft u de totale Kustwachtlasten verdeeld naar de hoofdgroepen van financiers te weten Nederland (Defensie, Binnenlandse Zaken, Justitie) en de Nederlandse Antillen en Aruba.
| bedragen x f 1 miljoen | t/m 1997 | 1998 | 1999 | 2000 | 2001 | 2002 | 2003 |
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| – Aandeel Nederland | 67,0 | 65,0 | 37,9 | 35,9 | 34,5 | 34,6 | 34,2 |
| – Aandeel NA&A | 2,2 * | 21,8 | 19,3 | 8,4 | 8,2 | 8,2 | 8,0 |
| Totaal Kustwacht | 69,2 | 86,8 | 57,2 | 44,3 | 42,7 | 42,8 | 42,2 |
* De aandelen zijn gebaseerd op de in 1995 overeengekomen verdeelsleutel. Op basis van deze verdeelsleutel had het aandeel van NA&A t/m 1997 f 3,9 miljoen moeten bedragen. Van dit bedrag is f 1,3 miljoen in natura «voldaan» door onder andere inzet van personeel van het Korps Politie Nederlandse Antillen en het Korps Politie Aruba. Bovendien heeft Aruba haar bijdrage tot en met 1997 ad f 0,9 miljoen in 1998 voldaan. Resteert derhalve als nog een openstaande vordering f 1,7 miljoen. Dit laatste bedrag is door Defensie voorgefinancierd, ten gunste van de Nederlandse Antillen.
In tabel III wordt het aandeel van de Nederlandse Antillen en Aruba nader uitgesplitst naar deze twee landen, eveneens op basis van de in 1995 overeengekomen verdeelsleutel.
| bedragen x f 1 miljoen | t/m 1997 | 1998 | 1999 | 2000 | 2001 | 2002 | 2003 |
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| – Aandeel Nederlandse Antillen | 0,9 | 14,5 | 12,9 | 5,6 | 5,5 | 5,5 | 5,3 |
| – Aandeel Aruba | 1,3 | 7,3 | 6,4 | 2,8 | 2,7 | 2,7 | 2,7 |
| Totaal Kustwacht | 2,2 | 21,8 | 19,3 | 8,4 | 8,2 | 8,2 | 8,0 |
Tabel IV geeft inzicht in de uitsplitsing van het aandeel van de Nederlandse Antillen in investeringen en exploitatie. Tevens is opgenomen de doorschuif (openstaande vordering) van de niet betaalde bijdrage uit 1996 en 1997. Deze tabel geeft derhalve het inzicht in de «schuld-positie» van de Nederlandse Antillen aangaande het Kustwachtdossier voor 1998 en de komende jaren.
| bedragen x f 1 miljoen | t/m 1997 | 1998 | 1999 | 2000 | 2001 | 2002 | 2003 |
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| Investeringen | 9,9 | 6,9 | 0,1 | ||||
| Exploitatie | 0,9 | 4,6 | 6,0 | 5,5 | 5,5 | 5,5 | 5,3 |
| Niet voldaan in 1996/1997 | 1,7 | ||||||
| Totaal Nederlandse Antillen | 0,9 | 16,2 | 12,9 | 5,6 | 5,5 | 5,5 | 5,3 |
Tabel V geeft inzicht in de uitsplitsing van het aandeel van Aruba in investeringen en exploitatie. Tevens is opgenomen hetgeen Aruba reeds van het totaal van haar verplichtingen heeft voldaan. De bijdrage uit 1996 en 1997 bestaat uit f 0,4 miljoen bijdrage in natura en een betaling van f 0,9 miljoen. Voor 1998 is thans f 0,5 miljoen betaald. Deze tabel geeft derhalve het inzicht in de «schuld-positie» van Aruba aangaande het Kustwachtdossier voor 1998 en de komende jaren.
| bedragen x f 1 miljoen | t/m 1997 | 1998 | 1999 | 2000 | 2001 | 2002 | 2003 |
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| Investeringen | 5,0 | 3,5 | |||||
| Exploitatie | 1,3 | 2,3 | 2,9 | 2,8 | 2,7 | 2,7 | 2,7 |
| Reeds voldaan | – 1,3 | – 0,5 | |||||
| Totaal Aruba | 0,0 | 6,8 | 6,4 | 2,8 | 2,7 | 2,7 | 2,7 |
Indien de Nederlandse Antillen (en Aruba) dit jaar hun bijdrage niet leveren zal dat in de eerste plaats consequenties hebben voor de defensiebegroting, als gevolg van het feit dat Defensie optreedt als beheerder van de Kustwacht en in eerste instantie via haar begroting alle investerings- en exploitatie-uitgaven doet om deze vervolgens bij de Caribische Koninkrijksdelen in rekening te brengen. De bijdrage van de Nederlandse Antillen en Aruba is dan ook opgenomen als ontvangstenraming op artikel HGIS (zie hierna) van de defensiebegroting. Bij het niet realiseren van deze ontvangstenraming ontstaat een budgettaire tegenvaller. Uit de hierboven opgenomen schema's moge blijken dat in de jaren tot en met 1997 de omvang van deze tegenvaller redelijk beperkt was. In 1998, echter, wordt naast het aandeel in de exploitatie en de niet voldane verplichting uit 1996 en 1997 ook het eerste deel van de bijdrage voor de investeringen ingewacht, waarmee de totale bijdrage uitkomt op f 23 miljoen (f 6,8 + f 16,2).
De uitgaven ten behoeve van de Kustwacht voor de Nederlandse Antillen en Aruba maken deel uit van de Homogene Groep Internationale Samenwerking (HGIS). Binnen de budgettaire regelgeving met betrekking tot HGIS bestaat de mogelijkheid tegenvallers aan te melden voor compensatie met meevallers elders binnen HGIS (bijvoorbeeld lagere uitgaven voor Vredesoperaties of posten uit de begroting van Buitenlandse Zaken of Koninkrijksrelaties). Mocht derhalve de bijdrage van de Nederlandse Antillen (en Aruba) niet worden voldaan zal ik met de Minister van Buitenlandse Zaken, als eerst verantwoordelijke voor de begroting HGIS, zoeken naar compensatiemogelijkheden. Ik teken hierbij aan dat het compenseren van deze uitblijvende bijdrage niet betekent dat de bijdrage van de Nederlandse Antillen en Aruba wordt kwijtgescholden. Er zal in voorkomend geval slechts sprake zijn van voorfinanciering waarbij de vordering onverminderd gehandhaafd blijft.
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/kst-26096-4.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.