26 081
Wijziging van de begroting van de uitgaven en de ontvangsten van het Ministerie van Verkeer en Waterstaat (XII) voor het jaar 1997 (slotwet)

26 082
Wijziging van de begroting van de uitgaven en de ontvangsten van het Infrastructuurfonds voor het jaar 1997 (slotwet)

26 025
Financiële verantwoordingen over 1997

nr. 4
BRIEF VAN DE MINISTER VAN VERKEER EN WATERSTAAT

Aan de Voorzitter van de Tweede Kamer der Staten-Generaal

's-Gravenhage, 14 september 1998

Op 9 september jl. heeft het algemeen overleg met de Vaste Commissie voor Verkeer en Waterstaat plaats gevonden over:

– het wetsvoorstel tot wijziging van de begroting van de uitgaven en de ontvangsten van het ministerie van Verkeer en Waterstaat (XII) voor het jaar 1997 (Slotwet), (Kamerstukken II, 1997/1998, 26 081);

– de financiële verantwoordingen voor het jaar 1997, (Kamerstukken II, 1997/1998, 26 025, nr. 14);

– het wetsvoorstel tot wijziging van de begroting van de uitgaven en de ontvangsten van het Infrastructuurfonds voor het jaar 1997 (Slotwet), (Kamerstukken II, 1997/1998, 26 082);

– de financiële verantwoording van het Infrastructuurfonds voor het jaar 1997, (Kamerstukken II, 1997/1998, 26 025, nr. 15) en

– het rapport van de Algemene Rekenkamer (Kamerstukken II, 1997/1998, 26 100, nrs. 1 en 2).

Tijdens dit overleg zijn door de leden van de Vaste Commissie enkele vragen gesteld, waarvan ik heb toegezegd dat de beantwoording daarvan schriftelijk zou plaatsvinden.

Die beantwoording heb ik hieronder opgenomen.

1. Waaruit bestaat de totaalmutatie van f 281 mln. waarmee het Infrastructuurfonds in het jaar 1997 is verhoogd.

Enkele van de belangrijkste mutaties die zijn aangebracht, hebben betrekking op:

– de toedeling van loon- en prijsbijstelling aan het Infrastructuurfonds;

– de voorfinanciering (door het ministerie van Financiën) van een met België overeengekomen vergoeding voor de aanleg van de HSL-Zuid via het door Nederland gewenste traject langs de E19 en

– de voorbereidingskosten van de uitvoering van de nota's SamenWerken Aan Bereikbaarheid (SWAB) en Transport In Balans (TIB).

In bijlage 1 is een specificatie opgenomen van de op het Infrastructuurfonds opgenomen overboekingen naar en uit het Infrastructuurfonds

– in de 1-ste suppletoire begroting n.a.v. de Voorjaarsnota/wet van 11-9-1997, Stb. 411 (+ f 212,3 mln.)

– in de 2e suppletoire begroting n.a.v. de Najaarsnota/wet van 29-1-1998, Stb. 81 (+ f 104,4 mln.)

– in de Slotwet over 1997/vergaderjaar 1997–1998, Kst. 26 082 (– f 35,6 mln.).

2. Hoeveel begrotingsgelden zijn via de slotwet van Hoofdstuk XII in 1997 teruggevloeid naar de algemene middelen.

Het kasoverschot op de begroting van Hoofdstuk XII bedraagt in totaal f 182,5 mln. Dit bestaat uit f 173,9 mln. lagere uitgaven en f 8,6 mln. hogere ontvangsten. Hiervan is uiteindelijk f 48,4 mln. door middel van de eindejaarsmarge (1% regeling) naar het jaar 1998 overgeboekt en blijft voor V&W-doeleinden behouden.

Het verschil van f 134,1 mln. (= 182,5 – 48,4) tussen het totale kasoverschot en de overboeking naar 1998 kan niet naar 1998 worden overgeheveld omdat het een saldering betreft van in de slotwet opgenomen overboekingen van en naar andere ministeries alsmede de kasoverschotten en -tekorten op die (uitgaven- en ontvangsten) artikelen die niet mogen worden meegeteld bij het bepalen van de eindejaarsmarge.

Dit zijn voornamelijk de artikelen Eurovignet (01.16), Wet Verontreiniging Oppervlaktewateren (02.36), Westerscheldetunnel (02.54), Aandelenemissie/Opbrengst verkoop aandelen KLM (04.06), Dividenden (04.10) en Zonering in het kader van de Luchtvaartwet (04.11).

Over drie belangrijke posten uit de f 134 mln. (Eurovignet ad f 27,8 mln., Westerscheldetunnel ad f 86,5 mln. en Zonering ad f 36,5 mln.) zijn afspraken met Financiën gemaakt dat deze weer aan de begroting van Verkeer en Waterstaat worden toegevoegd als de uitgaven zich gaan voordoen.

3. Kan de «intering» op het voordelig saldo van het Infrastructuurfonds zichtbaar worden gemaakt.

Uit de cijfermatige opstelling bij de slotwet van het Infrastructuurfonds over 1997 blijkt het volgende:

Uitgavenrealisatief 7 378,1 mln. (blz. 5)
Ontvangstenrealisatief 7 712,1 mln. (blz. 9)
Voordelig saldo 1997f  334,0 mln.
Voordelig saldo 1996 (M05.04)f  455,4 mln. (blz. 9)
Afneming van het voordelig saldo:f  121,4 mln.

Het voordelig saldo over het jaar 1997 ad f 334 mln. wordt in 1998 ten gunste van ontvangstenartikel 05.04 van het fonds geboekt. Hiervoor is door middel van de eerste suppletoire begroting over 1998 (Kamerstukken II, 1997/1998, 25 988, nr. 1) reeds een wettelijke voorziening getroffen van ca. f 321,5 mln. Het restant van ca. f 12,5 mln. (als gevolg van door de departementale accountantsdienst aangebrachte correcties) zal in de tweede suppletoire begroting (Najaarsnota 1998) worden opgenomen.

4. Met betrekking tot de gevolgen van de in 1997 opgetreden vertraging bij de geluidsisolatie 2e fase Schiphol alsook de isolatieprogramma's bij de regionale velden, deel ik u mede dat ik hier op terug zal komen bij de behandeling van het luchtvaart dossier. De niet tot betaling gekomen gelden blijven wel behouden voor dit doel.

5. De vertraging in de aanpak van de waterbodems was enerzijds een gevolg van de vertraging in de aanleg van baggerspeciedepots en anderzijds een gevolg van het ontbreken van voldoende financiële middelen.

Voor de aanleg van depots is ten opzichte van de oorspronkelijke begrotingsraming voor 1997 ca. f 25 mln. meer uitgegeven, waarvan f 22 mln. betrekking heeft op de bouw van het Ketelmeerdepot. Voor de aanleg van het depot Hollandsch Diep is echter als gevolg van bezwaarprocedures nog geen vergunning afgegeven. De in eerdere jaren ontstane vertraging in de aanleg van depots is derhalve gedeeltelijk ingelopen.

Daarnaast is in het Regeerakkoord voor de komende jaren f 600 mln. extra uitgetrokken voor de sanering van de waterbodems. Over de verdeling van deze gelden zult u nog nader bij Nota van Wijziging op de begroting voor 1999 worden geïnformeerd.

De Minister van Verkeer en Waterstaat,

T. Netelenbos

BIJLAGE 1 Overzicht van overboekingen tussen de begrotingen van hoofdstuk XII en het Infrastructuurfonds in het jaar 1997

Voorjaarsnota (1-ste suppletoire IF/wet van 11-9-1997, Stb. 411)

Overboekingen uit het Infrafonds naar hoofdstuk XII:  
– doorwerking uit 1996 van mutaties in het kader van de aktie Apparaat op Peil (AOP)f  18,2 mln.
– Voorbereidingskosten van de uitvoering van de nota's SamenWerken aan Bereikbaarheid (SWAB) en Transport In Balans (TIB)f  67,0 mln.
– Diverse kleine mutatiesf  1,0 mln.
– Compensatie herbezettingf  24,3 mln.
– Taakstelling openbaar vervoerf  50,0 mln.
– Overdracht personeel i.h.k.v. VERDIf  9,0 mln.
– Verkenning wenselijkheid Maasvlakte IIf  3,5 mln.
– Sloopregelingf  37,6 mln.
– Nautische beheerstakenf  8,4 mln.
– Overboekingen naar VROMf  1,4 mln.
– Taakstellende compensatief  13,7 mln.
  
Overboekingen uit hoofdstuk XII naar het Infrafonds:  
– Doorwerking loonbijstelling 1996f  11,3 mln.
– Diverse overdrachtenf  3,7 mln.
– Exploitatie-uitgaven Zeescheepvaartf  12,4 mln.
– Terugboeking voorfinanciering Westerscheldetunnelf  24,0 mln.
– Hoge SnelheidsLijn (België)f 395,0 mln.
Per saldo via de Voorjaarsnota aan het fonds toegevoegd:f 212,3 mln.
  
Najaarsnota (2e suppletoire IF/wet van 29-1-1998, Stb. 81)
Overboekingen uit het Infrafonds naar hoofdstuk XII:  
– Overboekingen naar VROMf  11,5 mln.
– Bijdrage recreatie-toervaartf  1,6 mln.
– AOPf  6,2 mln.
– Bijdrage Forenzenkrantf  1,9 mln.
– HSL/HSTf  2,7 mln.
– CO2-projectenf  2,0 mln.
– 2e tranche sloopregelingf  3,0 mln.
– Personele uitgaven RIKZf  0,1 mln.
  
Overboekingen uit hoofdstuk XII naar het Infrafonds:  
– Prijsbijstellingf  98,4 mln.
– Loonbijstellingf  12,4 mln.
– Bijdrage uit het CO2 fondsf  2,2 mln.
– Ontsnippering Droogf  5,5 mln.
– Overboeking van EZ (HOV Eindhoven)f  15,0 mln.
Per saldo via de Najaarsnota aan het fonds toegevoegd:f 104,4 mln.
  
Slotwet IF (vergaderjaar 1997–1998, Kst. 26 082) 
Overboekingen uit hoofdstuk XII naar het Infrafonds: 
– Overboeking van VROM (aanleg rw4)f  0,8 mln.
  
Overboekingen uit het Infrafonds naar hoofdstuk XII:  
– AOPf  12,4 mln.
– Westerscheldetunnelf  24,0 mln.
  
Per saldo via de Slotwet op het fonds in mindering gebracht:f  35,6 mln.
Naar boven