Kamerstuk
| Datum publicatie | Organisatie | Vergaderjaar | Dossier- en ondernummer |
|---|---|---|---|
| Tweede Kamer der Staten-Generaal | 1997-1998 | 25978 nr. 2 |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
| Datum publicatie | Organisatie | Vergaderjaar | Dossier- en ondernummer |
|---|---|---|---|
| Tweede Kamer der Staten-Generaal | 1997-1998 | 25978 nr. 2 |
Door middel van het onderhavige wetsvoorstel wordt voorgesteld de begroting van de uitgaven van het Ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid (XV) voor het jaar 1998 met f 118,9 mln. te verhogen. De mutaties die tot deze verhoging leiden, zijn aangekondigd in de Voorjaarsnota 1998 (kamerstukken II, 1997/98, ......, nr. 1).
De aansluiting tussen de Voorjaarsnota-mutaties en het bijgaande wetsontwerp is als volgt:
Aangekondigd in de Voorjaarsnota 1998 (kamerstukken II, 1997/98, ......, nr. 1)
– Ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid (blz. ..) f 178,7 mln.
– waarvan reeds verwerkt bij Nota van wijziging f 59,8 mln.
Totaal van de verhoging f 118,9 mln.
Artikel U1101 – Personeel en Materieel
Opbouw verplichtingen- en uitgavenramingen vanaf de stand ontwerp-begroting (x f 1 000)
| verplichtingen 1998 | uitgaven 1998 | |
|---|---|---|
| Stand ontwerp-begroting 1998 | 265 141 | 265 141 |
| Nota van Wijziging: | 2 000 | 2 000 |
| Mutaties 1e suppletore: | ||
| 1. Overboeking SWI naar artikel U1104 | – 65 | – 65 |
| 2. Eindejaarsmarge | 2 065 | 2 065 |
| 3. Fraudebestrijding | 1 900 | 1 900 |
| Stand 1e suppletore begroting 1998 | 271 041 | 271 041 |
Bij 1e suppletore wet worden de volgende mutaties voorgesteld.
1. Een overboeking naar artikel U1104 «Automatisering» voor de aanschaf van automatiseringsapparatuur voor het procesmanagement SWI.
2. Een overheveling van middelen van 1997 naar 1998 via de eindejaarsmarge voornamelijk voor bouwkundige voorzieningen en voor overige personele en materiële uitgaven.
3. Een overboeking van artikel U1401 voor intensivering van de fraudebestrijding, ter financiering van het toezicht op de naleving van wet- en regelgeving op SZW-terrein.
Artikel U1104 – Automatisering
Opbouw verplichtingen- en uitgavenramingen vanaf de stand ontwerp-begroting (x f 1 000)
| verplichtingen 1998 | uitgaven 1998 | |
|---|---|---|
| Stand ontwerp-begroting 1998 | 29 555 | 29 555 |
| Mutaties 1e suppletore: | ||
| 1. Automatiseringsproblematiek SZW | 10 300 | 10 300 |
| 2. Debiteurenstatistiek CBS | 200 | 200 |
| 3. Overboekingen SWI | 565 | 565 |
| 4. Eindejaarsmarge | 625 | 625 |
| Stand 1e suppletore begroting 1998 | 41 245 | 41 245 |
Bij 1e suppletore wet worden de volgende mutaties voorgesteld.
1. SZW is aan de slag met het oplossen van optredende automatiseringsproblematiek. Ter financiering hiervan is f 10,3 mln aan dit artikel toegevoegd.
2. Op grond van de per 1 januari 1999 in werking tredende wet debiteurenbeleid moeten gemeenten een actiever invorderingsbeleid van openstaande schulden voeren. SZW volgt dit nieuwe beleid via een door het CBS uit te voeren debiteurenstatistiek.
3. In de nota van wijziging op de begroting 1998 is bij de verdeling van het SWI-budget f 0,5 mln ten onrechte op artikel U11.05 Onderzoek geboekt. Dit bedrag wordt nu overgeboekt naar het automatiseringsartikel. Het betreft uitgaven voor het verkrijgen van informatie over de uitvoering van het beleid. Daarnaast is een bedrag van f 0,065 mln voor de aanschaf van automatiseringsapparatuur door het procesmanagement SWI van het artikel Personeel en Materieel (U1101) overgeboekt naar automatisering.
4. Een overheveling van f 0,625 mln via de eindejaarsmarge 1997–1998 ten behoeve van projecten beleidsinformatie en departementale systemen die in 1997 zijn gestart.
Opbouw verplichtingen- en uitgavenramingen vanaf de stand ontwerp-begroting (x f 1 000)
| verplichtingen 1998 | uitgaven 1998 | |
|---|---|---|
| Stand ontwerp-begroting 1998 | 15 650 | 16 540 |
| Nota van Wijziging: | 1 925 | 1 925 |
| Mutaties 1e suppletore: | ||
| – Overboeking SWI naar artikel U1104 | – 500 | – 500 |
| Stand 1e suppletore begroting 1998 | 17 075 | 17 965 |
Bij 1e suppletore wet wordt de volgende mutatie voorgesteld.
– In de nota van wijziging op de begroting 1998 is f 0,5 mln te veel van artikel U15.06 (SWI) overgeboekt. De middelen waren bestemd voor het verkrijgen van beleidsinformatie en worden daarom nu overgeboekt naar artikel U11.04 Automatisering.
Opbouw verplichtingen- en uitgavenramingen vanaf de stand ontwerp-begroting (x f 1 000)
| verplichtingen 1998 | uitgaven 1998 | |
|---|---|---|
| Stand ontwerp-begroting 1998 | 6 894 | 6 894 |
| Nota van Wijziging: | 1 000 | 1 000 |
| Mutaties 1e suppletore: | ||
| – Eindejaarsmarge | 700 | 700 |
| Stand 1e suppletore begroting 1998 | 8 594 | 8 594 |
Bij 1e suppletore wet wordt de volgende mutatie voorgesteld.
– Een overheveling van middelen van 1997 naar 1998 via de eindejaarsmarge ten behoeve van de uitloop van enkele projecten uit 1997.
Artikel U1108 – Loonbijstelling
Opbouw verplichtingen- en uitgavenramingen vanaf de stand ontwerp-begroting (x f 1 000)
| verplichtingen 1998 | uitgaven 1998 | |
|---|---|---|
| Stand ontwerp-begroting 1998 | 4 | 4 |
| Mutaties 1e suppletore: | ||
| – Pemba-compensatie | 3 490 | 3 490 |
| Stand 1e suppletore begroting 1998 | 3 494 | 3 494 |
Bij 1e suppletore wet wordt de volgende mutatie voorgesteld.
– De invoeringswet Premiedifferentiatie en marktwerking bij arbeidsongeschiktheid (Pemba) leidt voor overheidswerkgevers tot hogere bruto-salariskosten, nu ook overheidswerkgevers premie moeten afdragen. Ter compensatie van deze effecten heeft het kabinet middelen beschikbaar gesteld. Het SZW-deel van deze middelen is op dit artikel geboekt.
Artikel U1202 – Wet Sociale Werkvoorziening
Opbouw verplichtingen- en uitgavenramingen vanaf de stand ontwerp-begroting (x f 1 000)
| verplichtingen 1998 | uitgaven 1998 | |
|---|---|---|
| Stand ontwerp-begroting 1998 | 3 583 000 | 3 598 500 |
| Nota van Wijziging: | 3 411 700 | 0 |
| Mutaties 1e suppletore: | ||
| – Eindejaarsmarge | 3 500 | 3 500 |
| Stand 1e suppletore begroting 1998 | 6 998 200 | 3 602 000 |
Bij 1e suppletore wet wordt de volgende mutatie voorgesteld.
Via de eindejaarsmarge 1997–1998 wordt een bedrag van f 3,5 mln toegevoegd aan de begroting 1998, voor:
– onderzoek indicatiestelling en ondersteunende activiteiten inzake begeleid werken (f 1,4 mln);
– een overloop naar 1998 van f 1,1 mln voor het noodfonds WSW ter toekenning van afwijkende, hogere budgetten in bijzondere omstandigheden in een individueel geval;
– de uitfinanciering van het incentivebeleid (bevordering uitstroom naar regulier werk) en correcties uit hoofde van binnengekomen accountantsverklaringen ad in totaal f 1,0 mln.
Artikel U1206 – Gemeentelijk Werkfonds
Opbouw verplichtingen- en uitgavenramingen vanaf de stand ontwerp-begroting (x f 1 000)
| verplichtingen 1998 | uitgaven 1998 | |
|---|---|---|
| Stand ontwerp-begroting 1998 | 1 815 000 | 1 793 500 |
| Nota van Wijziging | 628 300 | – 85 000 |
| Mutaties 1e suppletore: | ||
| 1. Werkloosheidsontwikkeling 1998 CEP | – 16 300 | – 16 300 |
| 2. Eindejaarsmarge | 3 000 | 3 000 |
| Stand 1e suppletore begroting 1998 | 2 430 000 | 1 695 200 |
Bij 1e suppletore wet worden de volgende mutaties voorgesteld.
1. Voor dienstbetrekkingen voor jongeren geldt in de Wiw een sluitende aanpak. Door de meevallende werkloosheidsontwikkeling wordt de raming op grond van het CEP met ruim 900 personen (f 16,3 mln) verlaagd.
2. Voor het oplossen van arbeidsvoorwaardelijke knelpunten wordt in 1998 een bedrag van f 3,0 mln beschikbaar gesteld. Dit bedrag wordt via de eindejaarsmarge toegevoegd aan de begroting 1998.
Artikel U1207 – Regeling schoonmaakdiensten particulieren
Opbouw verplichtingen- en uitgavenramingen vanaf de stand ontwerp-begroting (x f 1 000)
| verplichtingen 1998 | uitgaven 1998 | |
|---|---|---|
| Stand ontwerp-begroting 1998 | ||
| Nota van Wijziging | 4 800 | 4 800 |
| Mutaties 1e suppletore: | ||
| – Eindejaarsmarge | 1 000 | 1 000 |
| Stand 1e suppletore begroting 1998 | 5 800 | 5 800 |
Bij 1e suppletore wet wordt de volgende mutatie voorgesteld.
– Voor in- en uitvoeringskosten van deze nieuwe regeling is in 1998 f 1 mln nodig. Dit bedrag wordt via de eindejaarsmarge 1997–1998 aan de begroting toegevoegd.
Artikel U1301 – Algemene Kinderbijslagwet
Opbouw verplichtingen- en uitgavenramingen vanaf de stand ontwerp-begroting (x f 1 000)
| verplichtingen 1998 | uitgaven 1998 | |
|---|---|---|
| Stand ontwerp-begroting 1998 | 6 491 900 | 6 491 900 |
| Mutaties 1e suppletore: | ||
| – Beperking export uitkeringen | – 700 | – 700 |
| Stand 1e suppletore begroting 1998 | 6 491 200 | 6 491 200 |
Bij 1e suppletore wet wordt voorgesteld de verplichtingen- en uitgavenraming te verlagen met f 0,7 mln voor het geraamde effect van het wetsvoorstel «Beperking export uitkeringen» op de AKW. Inwerkingtreding hiervan is op 1 juli 1998 voorzien.
Opbouw verplichtingen- en uitgavenramingen vanaf de stand ontwerp-begroting (x f 1 000)
| verplichtingen 1998 | uitgaven 1998 | |
|---|---|---|
| Stand ontwerp-begroting 1998 | 723 100 | 723 100 |
| Mutaties 1e suppletore: | ||
| 1. Beperking export uitkeringen | – 2 400 | – 2 400 |
| 2. Volume- en prijsontwikkeling | – 52 700 | – 52 700 |
| Stand 1e suppletore begroting 1998 | 668 000 | 668 000 |
Bij 1e suppletore wet worden de volgende mutaties voorgesteld:
1. een verlaging van de verplichtingen- en uitgavenraming met f 2,4 mln voor het geraamde effect op de Toeslagenwet van het wetsvoorstel «Beperking export uitkeringen».
2. een verlaging van de verplichtingen- en uitgavenraming met f 52,7 mln op basis van realisatiecijfers en de meest recente inzichten van het Centraal Planbureau (CEP '98). Het volume aan toeslagen op uitkeringen is ten opzichte van de raming in de ontwerp-begroting 1998 met ca 7500 uitkeringsjaren verlaagd tot ca 92 300 uitkeringsjaren. Ook de gemiddelde uitkering wordt iets lager geraamd.
Artikel U1303 – Rijksbijdragen
Opbouw verplichtingen- en uitgavenramingen vanaf de stand ontwerp-begroting (x f 1 000)
| verplichtingen 1998 | uitgaven 1998 | |
|---|---|---|
| Stand ontwerp-begroting 1998 | 3 180 000 | 2 868 000 |
| Mutaties 1e suppletore: | ||
| – Verhoging AOW-premie naar 18,25% | – 3 150 000 | – 2 788 000 |
| Stand 1e suppletore begroting 1998 | 30 000 | 80 000 |
Bij 1e suppletore wet wordt voorgesteld de rijksbijdrage aan het Ouderdomsfonds in 1998 te verlagen als onderdeel van de door het kabinet getroffen maatregelen met het oog op de inkomensontwikkeling 1998. Door een verlaging van het belastingtarief eerste schijf en een verhoging AOW-premie kan de rijksbijdrage achterwege blijven.
Artikel U1306 – Regelingen ex-mijnwerkers
Opbouw verplichtingen- en uitgavenramingen vanaf de stand ontwerp-begroting (x f 1 000)
| verplichtingen 1998 | uitgaven 1998 | |
|---|---|---|
| Stand ontwerp-begroting 1998 | 0 | 3 200 |
| Mutaties 1e suppletore: | ||
| – Eindejaarsmarge | 1 000 | 1 000 |
| Stand 1e suppletore begroting 1998 | 1 000 | 4 200 |
Bij 1e suppletore wet wordt voorgesteld een bedrag van f 1 mln via de eindejaarsmarge over te hevelen van 1997 naar 1998 voor afwikkeling van de silicoseregeling.
Artikel U1308 – Wet arbeidsongeschiktheidsvoorziening jonggehandicapten (Wajong)
Opbouw verplichtingen- en uitgavenramingen vanaf de stand ontwerp-begroting (x f 1 000)
| verplichtingen 1998 | uitgaven 1998 | |
|---|---|---|
| Stand ontwerp-begroting 1998 | 2 453 500 | 2 453 500 |
| Mutaties 1e suppletore: | ||
| – Volume- en prijsaanpassing | 74 400 | 74 400 |
| Stand 1e suppletore begroting 1998 | 2 527 900 | 2 527 900 |
Bij 1e suppletore wet wordt een verhoging van de verplichtingen- en uitgavenraming met f 74,4 mln voorgesteld op basis van realisatiecijfers en de meest recente inzichten van het Centraal Planbureau (CEP '98). Het volume is ten opzichte van de raming in de ontwerp-begroting 1998 met ca. 3000 uitkeringsjaren gestegen naar 112 100 uitkeringsjaren. Ook de gemiddelde uitkering is enigszins gestegen.
Artikel U1311 – Rijksbijdrage AOW-Spaarfonds
Opbouw verplichtingen- en uitgavenramingen vanaf de stand ontwerp-begroting (x f 1 000)
| verplichtingen 1998 | uitgaven 1998 | |
|---|---|---|
| Stand ontwerp-begroting 1998 | 1 500 000 | 1 500 000 |
| Mutaties 1e suppletore: | ||
| – Structurele belastingmeevaller | 2 800 000 | 2 800 000 |
| Stand 1e suppletore begroting 1998 | 4 300 000 | 4 300 000 |
Bij 1e suppletore wet wordt een structurele verhoging van de bijdrage aan het AOW-spaarfonds voorgesteld met het structurele gedeelte van de belastingmeevaller 1997 ad f 2,8 miljard.
Artikel U1401 – Algemene bijstandswet
Opbouw verplichtingen- en uitgavenramingen vanaf de stand ontwerp-begroting (x f 1 000)
| verplichtingen 1998 | uitgaven 1998 | |
|---|---|---|
| Stand ontwerp-begroting 1998 | 9 136 700 | 9 136 700 |
| Nota van Wijziging: | 79 000 | 79 000 |
| Mutaties 1e suppletore: | ||
| 1. Eindejaarsmarge debiteurenstatistiek | 14 500 | 14 500 |
| Overboeking naar Gemeentefonds | – 14 500 | – 14 500 |
| 2. Overboeking van VWS voor uitstel koppelingswet | 5 500 | 5 500 |
| 3. Uitstel Wik tot 1-1-99 | 52 200 | 52 200 |
| 4. Doorwerking uitvoering 1997 | – 27 800 | – 27 800 |
| 5. Werkloosheidsontwikkeling 1998 CEP | – 79 500 | – 79 500 |
| 6. Overboeking van Gemeentefonds voor uitvoeringskosten dak- en thuislozen | 1 100 | 1 100 |
| 7. Eindejaarsmarge invoeringskosten dak- en thuislozen | 400 | 400 |
| 8. Intensivering fraudebestrijding: overboeking naar artikel U1101 | – 1 900 | – 1 900 |
| 9. Besparing door fraudebestrijding | – 800 | – 800 |
| 10. Eindejaarsmarge handhaving | 5 100 | 5 100 |
| Stand 1e suppletore begroting 1998 | 9 170 000 | 9 170 000 |
Bij 1e suppletore wet worden de volgende mutaties voorgesteld.
1. een vergoeding van f 14,5 mln aan gemeenten voor te maken kosten voor de debiteurenstatistiek. Dit bedrag wordt overgeboekt naar het Gemeentefonds en gedekt via de eindejaarsmarge 1997–1998.
2. Door het uitstel van invoering van de Koppelingswet tot 1 juli 1998 houden bepaalde categorieën vreemdelingen zonder verblijfsvergunning tot die datum recht op een bijstandsuitkering. De uitgaven stijgen hierdoor in 1998 eenmalig met f 5,5 mln. Dit bedrag wordt eenmalig overgeboekt van de VWS-begroting, omdat de daar begrote middelen voor een noodfonds ziektekosten illegalen tot 1 juli 1998 niet nodig zijn.
3. De inwerkingtreding van de Wik is uitgesteld tot 1 januari 1999. Als gevolg hiervan blijven de geraamde 5600 bijstandsgerechtigde kunstenaars ook in het 2e halfjaar 1998 in de Abw, waardoor de bijstandsuitgaven voor 1998 f 52,2 mln hoger zullen zijn (zie ook artikel U1410).
4. De ontwikkeling van de bijstandsuitgaven in 1997 werkt door naar 1998, waardoor de uitgaven dit jaar per saldo f 27,8 mln lager uitkomen. Deze mutatie is de resultante van enerzijds ca. 13 000 minder normuitkeringen (– f 208,8 mln) en een gemiddeld ongeveer f 250,– lagere normuitkering (– f 120,3 mln) en anderzijds hogere uitgaven aan toeslagen: het aantal bijstandsgerechtigden dat een toeslag ontvangt is circa 50 000 hoger dan verwacht (+ f 218,8 mln) en de toeslag is gemiddeld ongeveer f 250,– hoger (+ f 82,5 mln).
5. De door het CPB geraamde daling van de werkloosheid in 1998 leidt er toe dat het aantal bijstandsuitkeringen met 4000 daalt (f 79,5 mln).
6. Een beperkt aantal centrumgemeenten verstrekt uitkeringen aan dak- en thuislozen en verricht deze diensten ook voor de niet-centrumgemeenten. Deze centrum-gemeenten krijgen de uitvoeringskosten vergoed via een onttrekking uit het Gemeentefonds, waardoor alle gemeenten bijdragen. Hiertoe wordt in 1998 eenmalig een bedrag van f 1,1 mln aan het Gemeentefonds onttrokken en via een specifieke uitkering van SZW aan de centrumgemeenten toegedeeld.
7. Via de eindejaarsmarge wordt f 0,4 mln beschikbaar gesteld voor vergoeding van eenmalige invoeringskosten aan de centrumgemeenten voor de verstrekking van bijstand aan dak- en thuislozen.
8. Al in 1998 intensiveert SZW structureel de fraudebestrijding, als onderdeel van een rijksbrede aanpak. De kosten ad f 5,5 mln in 1998 worden gedekt uit een al beschikbaar «handhavingsbudget». Hiervan wordt f 1,9 mln overgeboekt naar artikel U1101 ter financiering van de inspanningen die SZW op dit terrein zelf verricht. Het gaat dan met name om toezicht op de naleving van de wet- en regelgeving op het SZW-beleidsterrein.
9. Deze intensivering leidt structureel tot ca. f 30 mln besparingen. In 1998 wordt naar verwachting al f 0,8 mln bespaard.
10. Via de eindejaarsmarge wordt een bedrag van f 5,1 mln overgeheveld van 1997 naar de begroting 1998. Deze middelen worden aangewend voor de overloop van in 1997 aangegane verplichtingen voor projecten ten laste van het zogenoemde «handhavingsbudget».
Artikel U1402 – Wet inkomensvoorziening oudere en gedeeltelijk arbeidsongeschikte werkloze werknemers (Ioaw)
Opbouw verplichtingen- en uitgavenramingen vanaf de stand ontwerp-begroting (x f 1 000)
| verplichtingen 1998 | uitgaven 1998 | |
|---|---|---|
| Stand ontwerp-begroting 1998 | 409 200 | 409 200 |
| Mutaties 1e suppletore: | ||
| – Doorwerking uitvoering 1997 | – 15 200 | – 15 200 |
| Stand 1e suppletore begroting 1998 | 394 000 | 394 000 |
Bij 1e suppletore wet wordt de volgende mutatie voorgesteld.
De ontwikkeling van de Ioaw-uitgaven in 1997 heeft een doorwerking naar 1998, waardoor de uitgaven dit jaar f 15,2 mln lager uitkomen. De raming van het aantal Ioaw'ers is met 500 verlaagd tot 19 700, en de verwachte gemiddelde uitkering in 1998 is met ruim f 250 verminderd tot f 20 000,–.
Artikel U1403 – Wet inkomensvoorziening oudere en gedeeltelijk arbeidsongeschikte gewezen zelfstandigen (Ioaz)
Opbouw verplichtingen- en uitgavenramingen vanaf de stand ontwerp-begroting (x f 1 000)
| verplichtingen 1998 | uitgaven 1998 | |
|---|---|---|
| Stand ontwerp-begroting 1998 | 111 400 | 111 400 |
| Mutaties 1e suppletore: | ||
| – Doorwerking uitvoering 1997 | – 9 300 | – 9 300 |
| Stand 1e suppletore begroting 1998 | 102 100 | 102 100 |
Bij 1e suppletore wet wordt de volgende mutatie voorgesteld.
De ontwikkeling van de Ioaz-uitgaven in 1997 heeft een doorwerking naar 1998, waardoor de uitgaven dit jaar f 9,3 mln lager uitkomen. Het geraamde aantal Ioaz'ers is met 100 verlaagd tot 4400, en de verwachte gemiddelde uitkering in 1998 is met ruim f 1500 verminderd tot f 23 000,–.
Artikel U1407 – Specifieke uitkeringen Wvg
Bij de tweede evaluatie van de Wet voorzieningen gehandicapten (Wvg) heeft het kabinet voorstellen voor een aantal beleidsintensiveringen op het terrein van de Wvg gedaan. Voorgesteld wordt om deze intensiveringen, die leiden tot nieuwe specifieke uitkeringen, op te nemen onder dit artikel. Dit betekent dat de grondslag van dit artikel wordt verbreed, waardoor de naam van dit artikel moet worden gewijzigd van «Tijdelijke specifieke uitkering sociale vervoersvoorzieningen Wvg» in «Specifieke uitkeringen Wvg».
Opbouw verplichtingen- en uitgavenramingen vanaf de stand ontwerp-begroting (x f 1 000)
| verplichtingen 1998 | uitgaven 1998 | |
|---|---|---|
| Stand ontwerp-begroting 1998 | 50 000 | 50 000 |
| Mutaties 1e suppletore: | ||
| 1. Woningaanpassingen | 21 400 | 19 900 |
| 2. Bovenregionaal vervoer | 57 000 | 57 000 |
| 3. Eindejaarsmarge – tekortgemeenten | 78 000 | 78 000 |
| 4. Eindejaarsmarge – vervoer | 100 | 100 |
| Stand 1e suppletore begroting 1998 | 206 500 | 205 000 |
Bij 1e suppletore wet worden de volgende mutaties voorgesteld.
1. De eigen bijdragen voor woningaanpassingen van f 45 000 of meer worden geharmoniseerd met de Wvg-woningaanpassingen onder f 45 000. Tot 1998 was VWS verantwoordelijk voor de regeling woningaanpassingen vanaf f 45 000. De nieuwe geharmoniseerde eigenbijdrageregeling wordt in 1998 door de Ziekenfondsraad uitgevoerd onder verantwoordelijkheid van SZW. De hiervoor benodigde middelen worden aan de begroting van SZW toegevoegd.
2. Met ingang van 1998 stelt het kabinet structureel f 57 mln beschikbaar voor een bovenregionale vervoersvoorziening. Onder deze vervoersvoorziening valt de organisatie en planning van vervoer, assistentie bij vervoer, voor- en natransport en vervoer van gehandicapte sporters.
3. Gemeenten die krachtens de huidige verdeelsleutel van de Wvg in het Gemeentefonds in de afgelopen jaren een tekort hebben opgelopen ten opzichte van hun feitelijke Wvg-uitgaven zullen een eenmalige compensatie krijgen in 1998. Als maatstaf voor de bepaling van dit eenmalige compensatiebedrag wordt uitgegaan van een nieuwe verdeelsleutel van het Wvg-budget die in het Gemeentefonds vanaf 1999 zal worden toegepast. Indien een gemeente volgens de nieuwe verdeelsleutel recht heeft op een hoger bedrag dan volgens de huidige verdeelsleutel Wvg, zal dit verschil eenmalig in 1998 worden vergoed. Daarmee is een bedrag gemoeid van maximaal f 78 mln, dat via de eindejaarsmarge aan de SZW-begroting is toegevoegd.
4. Een overheveling van f 0,1 mln via de eindejaarsmarge naar 1998 voor een nabetaling voor sociaal vervoer AWBZ-instellingen. Eén gemeente heeft met succes bezwaar aangetekend tegen de in 1997 afgegeven beschikking voor de tegemoetkoming in de kosten.
Artikel U1409 – Koopkrachttoeslagen
Opbouw verplichtingen- en uitgavenramingen vanaf de stand ontwerp-begroting (x f 1 000)
| verplichtingen 1998 | uitgaven 1998 | |
|---|---|---|
| Stand ontwerp-begroting 1998 | 0 | 0 |
| Mutaties 1e suppletore: | ||
| – Eindejaarsmarge | 7 500 | 7 500 |
| Stand 1e suppletore begroting 1998 | 7 500 | 7 500 |
Bij 1e suppletore wet wordt de volgende mutatie voorgesteld.
Het ministerie van VROM zal in 1998 nog een nadeclaratie over 1997 indienen voor betaalde uitkeringslasten en uitvoeringskosten van f 7,5 mln. Dit bedrag wordt via de eindejaarsmarge overgeheveld van 1997 naar 1998.
Artikel U1410 – Wet inkomensvoorziening kunstenaars
Opbouw verplichtingen- en uitgavenramingen vanaf de stand ontwerp-begroting (x f 1 000)
| verplichtingen 1998 | uitgaven 1998 | |
|---|---|---|
| Stand ontwerp-begroting 1998 | 52 200 | 52 200 |
| Mutaties 1e suppletore: | ||
| 1. Uitstel Wik tot 1-1-99 | – 52 200 | – 52 200 |
| 2. Eindejaarsmarge invoeringskosten | 12 000 | 12 000 |
| Stand 1e suppletore begroting 1998 | 12 000 | 12 000 |
Bij 1e suppletore wet worden de volgende mutaties voorgesteld.
1. De inwerkingtreding van de Wik is uitgesteld tot 1 januari 1999. Hierdoor zullen in 1998 geen uitgaven voor uitkeringen en uitvoeringskosten worden gedaan. De bijstandsuitgaven stijgen als gevolg hiervan (zie artikel U1401) met hetzelfde bedrag; het uitstel is daardoor budgettair neutraal.
2. Het Rijk vergoedt eenmalig de door de centrumgemeenten te maken invoeringskosten. Met de VNG is afgesproken dat SZW hiervoor een bedrag van f 12,0 mln beschikbaar stelt. Deze uitgaven – die bij invoering van de Wik per 1 januari 1999 al wél in 1998 zullen worden gedaan – zijn via de eindejaarsmarge beschikbaar gekomen.
Artikel U1501 – Subsidies Algemeen
Opbouw verplichtingen- en uitgavenramingen vanaf de stand ontwerp-begroting (x f 1 000)
| verplichtingen 1998 | uitgaven 1998 | |
|---|---|---|
| Stand ontwerp-begroting 1998 | 32 270 | 34 957 |
| Mutaties 1e suppletore: | ||
| 1. Overboeking van het Gemeentefonds | ||
| Stichting KBOH | 1 600 | 1 600 |
| 2. Correctie verplichtingen allochtone jongeren | 16 000 | |
| 3. Eindejaarsmarge | 2 096 | 2 096 |
| Stand 1e suppletore begroting 1998 | 51 966 | 38 653 |
Bij 1e suppletore wet worden de volgende mutaties voorgesteld.
1. Een overboeking van het Gemeentefonds ad f 1,6 mln voor de continuering van de subsidie aan de Stichting KBOH (Kwaliteits- en bruikbaarheidsonderzoek van hulpmiddelen voor gehandicapten en ouderen).
2. De verplichting voor de subsidiëring van de projecten allochtone jongeren wordt in 1998 in haar geheel aangegaan. De verplichtingenruimte 1998 wordt derhalve met f 16,0 mln verhoogd en in 1999 en 2000 met f 8,0 mln per jaar verlaagd.
3. Een overheveling van middelen van 1997 naar 1998 via de eindejaarsmarge in verband met de afwikkeling van enkele subsidies (f 1,1 mln) en de implementatie van projecten in het kader van de tweede voortgangsnota armoede (f 1 mln).
Opbouw verplichtingen- en uitgavenramingen vanaf de stand ontwerp-begroting (x f 1 000)
| verplichtingen 1998 | uitgaven 1998 | |
|---|---|---|
| Stand ontwerp-begroting 1998 | 8 438 | 12 221 |
| Nota van Wijziging: | 18 475 | 75 |
| Mutaties 1e suppletore: | ||
| – 100 jaar vrouw en arbeid | 600 | 600 |
| Stand 1e suppletore begroting 1998 | 27 513 | 12 896 |
Bij 1e suppletore wet wordt de volgende mutatie voorgesteld.
In 1998 vindt de tentoonstelling plaats vanwege «100 jaar vrouw en arbeid». Diverse ministeries hebben hier al in 1997 in totaal f 0,6 mln aan bijgedragen. Omdat de uitgaven in 1998 plaatsvinden worden de in 1997 ontvangen bijdragen aan het budget 1998 toegevoegd.
Artikel U1506 – Samenwerking Werk en Inkomen
Opbouw verplichtingen- en uitgavenramingen vanaf de stand ontwerp-begroting (x f 1 000)
| verplichtingen 1998 | uitgaven 1998 | |
|---|---|---|
| Stand ontwerp-begroting 1998 | 5 000 | 5 000 |
| Nota van Wijziging: | 45 000 | 45 000 |
| Mutaties 1e suppletore: | ||
| – Eindejaarsmarge | 20 400 | 20 400 |
| Stand 1e suppletore begroting 1998 | 70 400 | 70 400 |
Bij 1e suppletore wet wordt de volgende mutatie voorgesteld.
– Een overheveling van middelen van 1997 naar 1998 via de eindejaarsmarge in verband met een gewijzigd tijdpad in de uitvoering van de CVCS-pilots.
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/kst-25978-2.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.