nr. 14
BRIEF VAN DE STAATSSECRETARIS VAN VOLKSHUISVESTING, RUIMTELIJKE ORDENING
EN MILIEUBEHEER
Aan de Voorzitter van de Tweede Kamer der Staten-Generaal
Den Haag, 10 juli 2006
Hierbij bied ik u het eindrapport van het IMPEL-TFS Seaport project II
aan1. In dit project hebben 13 lidstaten samengewerkt
op het terrein van handhaving van grensoverschrijdende afvaltransporten die
via de grote zeehavens vervoerd worden. Het project is een vervolg op het
eerste IMPEL-TFS Seaport project. Het rapport van dit project hebt u in 2004
ontvangen (VROM 040655, Tweede Kamer 2003–2004).
Doel van het project
Doel van het Seaport project was om illegale afvaltransporten te voorkomen
door samen met de betrokken instanties in de deelnemende landen controles
uit te voeren. Er zijn verschillende instrumenten ontwikkeld om de handhaving
van de betreffende regelgeving te verbeteren. Zo zijn uniforme handhavingsmethoden
verder ontwikkeld, zijn signalen en informatie uitgewisseld en hebben inspecteurs
van de deelnemende lidstaten gezamenlijke controles uitgevoerd. De structurele
samenwerking heeft een belangrijke impuls gekregen, zowel op Europees niveau
in het IMPEL TFS netwerk, als op nationaal niveau. Tevens zijn drie EU-brede
handhavingsacties uitgevoerd.
Resultaten en aanbevelingen
Tijdens het project zijn veel illegale afvaltransporten en tekortkomingen
geconstateerd. Gebleken is eveneens dat er nog steeds grote verschillen bestaan
tussen de handhavingsstructuren in de lidstaten. Dit is een belangrijke oorzaak
voor het feit dat de betreffende Europese Verordening niet uniform wordt toegepast
en gehandhaafd.
Uit de resultaten van dit project mogen geen conclusies worden getrokken
over de naleving van de Evoa in de verschillende landen. Het aantal gevonden
overtredingen wordt mede bepaald door de manier waarop te inspecteren transporten
worden geselecteerd en de kwaliteit van de inspectie. Ook zijn
veel aangetroffen illegale transporten doorvoer waarbij de haven waarin gecontroleerd
wordt een tussenstation is. Zo is de ervaring in de Rotterdamse haven dat
ongeveer de helft van de daar aangetroffen illegale transporten niet uit Nederland
afkomstig is.
Ten opzichte van de deelnemende landen is de Evoa-handhaving in Nederland
relatief goed geborgd. Ik heb u eerder geïnformeerd over manier waarop
ik onze nationale bijdrage aan de handhaving van deze Europese verordening
verder wil verbeteren.
Aanbevolen wordt de Europese coördinatie van de handhaving van afvaltransporten
verder te verbeteren. Naar aanleiding hiervan kan ik u meedelen dat in het
afgelopen jaar belangrijke structurele verbeteringen aan het IMPEL TFS netwerk
zijn aangebracht. Een onderdeel hiervan is een meerjarenplan waarin onder
andere de voortzetting van gezamenlijke handhavingsprojecten als het zeehavenproject
is opgenomen.
De lidstaten wordt aanbevolen meer handhavingscapaciteit vrij te maken
en te komen tot betere samenwerking met hun eigen douane- en politiediensten.
Over de manier waarop Nederland hierin voorziet, heb ik u eerder geïnformeerd.
Ook wordt een actievere bemoeienis van de Europese Commissie met de handhaving
van deze verordening gevraagd.
De Staatssecretaris van Volkshuisvesting, Ruimtelijke Ordening en
Milieubeheer,
P. L. B. A. van Geel