25 820
Nederlandse luchtvaartcluster

nr. 12
BRIEF VAN DE MINISTER VAN ECONOMISCHE ZAKEN

Aan de Voorzitter van de Tweede Kamer der Staten-Generaal

Den Haag, 10 januari 2005

Met deze brief bied ik u het rapport van KPMG: «Evaluatie Regeringsstandpunt Nederlands luchtvaartcluster 1997» aan.1

Aanleiding

Op 15 december 1997 is door de toenmalige minister van EZ, mede namens de ministers van Defensie, OC&W en V&W, aan de Tweede Kamer een notitie betreffende het Regeringsstandpunt met betrekking tot de herstructurering en stimulering van de Nederlandse luchtvaartcluster2 aangeboden ('97-'98, 25 820, nr. 1).

Eind 2003 heb ik opdracht gegeven voor het uitvoeren van een evaluatie van het in bovengenoemd Regeringsstandpunt aangekondigde beleid en van de daarin vermelde en vervolgens uitgevoerde acties cq. instrumenten. Deze evaluatie is ingegeven door de reguliere evaluatieverplichtingen (voortvloeiend uit de regeling prestatiegegevens en evaluatieonderzoek van het Ministerie van Financiën) en de wens voor nieuwe beleidskeuzes. Het beleidsbudget dat gemoeid was met het Regeringsstandpunt 1997 was eind 2003 uitgeput.

Evaluatie

KPMG heeft recent het evaluatieonderzoek afgerond. Ik wil u bij deze het evaluatieonderzoek aanbieden.

Actualisatie beleid

Het was mijn intentie om het Regeringsstandpunt luchtvaartcluster afgelopen najaar te actualiseren, hetgeen ik de Kamer ook eerder had gemeld. Zoals ik onlangs in de Industriebrief heb gemeld, heb ik echter besloten om de actualisatie uit te stellen tot het voorjaar van 2005. Dan zal een doorlichting van het gehele bedrijfsgerichte financiële instrumentarium van EZ plaats vinden en kan de actualisatie van het Regeringsstandpunt in samenhang hiermee bezien worden.

De Minister van Economische Zaken,

L. J. Brinkhorst


XNoot
1

Ter inzage gelegd bij het Centraal Informatiepunt Tweede Kamer.

XNoot
2

Het luchtvaartcluster bestaat uit vliegtuiggebruikers, maakindustrie, onderhoudsbedrijven en kennisinfrastructuur.

Naar boven