25 764 Reisdocumenten

Nr. 87 BRIEF VAN DE MINISTER VAN BINNENLANDSE ZAKEN EN KONINKRIJKSRELATIES

Aan de Voorzitter van de Tweede Kamer der Staten-Generaal

Den Haag, 16 december 2014

Op 3 juni jl. heeft uw Kamer de motie van de leden Van Toorenburg en Taverne aangenomen waarmee de regering werd verzocht om in overleg met de Vereniging van Nederlandse Gemeenten na te gaan of er grotere transparantie kan worden betracht bij het vaststellen van de tarieven van de paspoorten en identiteitskaarten en tevens na te gaan of kostenreductie mogelijk is. Dit verzoek werd gedaan naar aanleiding van de verhoging van de maximumtarieven voor paspoorten en identiteitskaarten per 9 maart 2014. Die verhoging werd veroorzaakt door een opslag op het rijksdeel van de tarieven voor paspoorten en identiteitskaarten (zie Kamerstuk II 2013/2014 25 764, nr. 76), maar zij was voor uw Kamer een aanleiding om nog eens kritisch naar de gemeentelijke tarieven te kijken. Met deze brief informeer ik u over de voortgang van de uitvoering van deze motie.

Mijn ministerie heeft naar aanleiding van de aangenomen motie overlegd met de Vereniging Nederlandse Gemeenten (VNG) en de Nederlandse Vereniging voor Burgerzaken (NVvB). De VNG en NVvB hebben enkele jaren geleden een model ontwikkeld dat gemeenten kunnen gebruiken voor de kostenonderbouwing voor de leges. Onder de titel «Transparantie in zeven stappen» (te vinden op de website van de NVvB1) wordt in dit model beschreven op welke wijze gemeenten inzichtelijk kunnen maken uit welke kosten de aan burgers en bedrijven in rekening gebrachte leges bestaan. Aan de hand van dit model kan een gemeente in kaart brengen welke activiteiten zij verricht in het aanvraag- en uitgifteproces voor paspoorten en identiteitskaarten en welke kosten zij aan dit proces toerekent. Het daaruit resulterende kostenoverzicht kan gepubliceerd worden om de gewenste transparantie richting burgers te realiseren.

Het vaststellen van het tarief voor het gemeentelijke deel van de leges (binnen het door mij vastgestelde maximum) en het bieden van transparantie in de kostenonderbouwing zijn de verantwoordelijkheid van het college van B&W. De gemeenteraad ziet daarop toe. Ik heb niettemin besloten om alle gemeenten aan te schrijven met het verzoek dit model te gebruiken bij het opstellen van hun legesverordening. Ik zal inventariseren door hoeveel gemeenten dit al is gebruikt bij de opstelling en publicatie van hun legesverordeningen voor 2015. Indien dat slechts in beperkte mate het geval blijkt te zijn, dan zal ik bezien of het wenselijk is om een grotere transparantie op een dwingender manier te realiseren.

Ten aanzien van de kostenbeheersing kan ik u melden dat aan het einde van de zomer een onderzoek is gestart naar de kosten van het aanvraag- en uitgifteproces voor paspoorten en identiteitskaarten bij de G4-gemeenten. Nadrukkelijk is dit onderzoek niet alleen gericht op het in kaart brengen van de huidige kosten, maar ook op het inventariseren van mogelijkheden om de kosten van het aanvraag- en uitgifteproces te verlagen. Wellicht is dit te realiseren door bijvoorbeeld het proces eenvoudiger in te richten of bepaalde werkzaamheden in het proces te centraliseren. Ik verwacht uw Kamer medio 2015 te kunnen informeren over de conclusies die ik aan dit onderzoek verbind en hoe die leiden tot de gewenste kostenbeheersing.

Ten slotte meld ik u nog dat ik de jaarlijkse wijziging van de tarieven voor paspoorten en identiteitskaarten in het Besluit paspoortgelden per 1 januari 2015 heb beperkt tot een inflatiecorrectie voor het gemeentelijke deel. Ik heb afgezien van een verhoging van het tarief voor het rijksdeel van de leges.

De Minister van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties, R.H.A. Plasterk

Naar boven