nr. 4
VERSLAG
Vastgesteld 19 december 1997
De vaste commissie voor Verkeer en Waterstaat1,
belast met het voorbereidend onderzoek, brengt als volgt verslag uit van haar
bevindingen omtrent dit wetsvoorstel.
Onder het voorbehoud dat de regering de gestelde vragen en gemaakte opmerkingen
afdoende beantwoordt, acht de commissie de openbare behandeling van het wetsvoorstel
voldoende voorbereid.
Algemeen
De leden van de CDA-fractie hebben met belangstelling kennis
genomen van de wijziging van de Luchtvaartwet die de heffing op luchtvaartuigen
regelt ter financiering van de isolatie en sanering van woningen. De tarieven
worden verhoogd om het tweede saneringsprogramma rondom Schiphol te bekostigen.
Genoemde leden wensen nadrukkelijk vast te houden aan het karakter van een
bestemmingsheffing.
Het eerste saneringsprogramma is gefinancierd door een geluidsheffing
en een private lening, die tot 2013 loopt. De leden van de CDA-fractie vragen
de regering aan te geven wat de stand van zaken is omtrent de hoogte van die
lening. Tevens vragen zij of er plannen zijn om deze financieringsconstructie,
waarvan het Ministerie van Verkeer en Waterstaat de rente betaalt, de komende
jaren alsnog te wijzigen.
Het tweede saneringsprogramma dient bekostigd te worden uit een heffing.
Genoemde leden vragen zich af of er geen andere mogelijkheden zijn dan opnieuw
te kiezen voor renteloze voorfinanciering. Welke kosten brengt een dergelijke
constructie met zich mee, en wat is de looptijd van een dergelijke lening?
De leden van de RPF-fractie hebben met belangstelling kennis
genomen van het voorliggende wetsvoorstel. Zij hebben begrepen dat de regering
zich genoodzaakt ziet het tweede saneringsprogramma te financieren uit de
opbrengsten van de geluidsheffing burgerluchtvaart voor Schiphol, die daarvoor
moet worden verhoogd. Het voorstel roept bij deze leden enkele vragen op.
In de eerste fase van het saneringsprogramma waren de jaarlijkse inkomsten
uit de geluidsheffing niet voldoende om de jaarlijkse uitgaven voor dat programma
te dekken. Hoe groot waren de jaarlijkse tekorten? Met het luchtvaartbedrijfsleven
is in dit kader afgesproken om de betaling van de kosten door
het Rijk over een langere periode te spreiden. De leden van de RPF-fractie
informeren om welke redenen ervan is afgezien de heffing in de eerste fase
al zodanig te verhogen, dat de sanering geheel uit de opbrengsten hiervan
zou kunnen worden betaald. Bestond die ruimte niet, gelet op het feit dat
Schiphol in Europa voor diverse typen vliegtuigen niet de hoogste tarieven
hanteert? Deze leden informeren aansluitend of en zo ja, welke alternatieve
mogelijkheden zijn overwogen om het saneringsprogramma te bekostigen.
Wat betreft de voorgestelde verhoging van de heffing informeren de leden
van de RPF-fractie welke gevolgen die naar verwachting zal hebben voor de
concurrentiepositie van Schiphol. Het is deze leden overigens nog niet duidelijk
op grond van welke overwegingen ertoe is besloten deze gedurende de gehele
looptijd van de geluidsheffing constant te laten zijn. Ligt het niet meer
voor de hand de heffing te indexeren?
Tenslotte gaan zij ervan uit dat eventuele privatisering van Schiphol
geen gevolgen zal hebben voor de wijze waarop de gelden aan de staat worden
afgedragen.
De leden van de SGP-fractie hebben met belangstelling kennis
genomen van het wetsvoorstel wijziging van de Luchtvaartwet in verband met
verhoging van de geluidsheffing. Deze leden stellen het op prijs als inzicht
wordt gegeven in de totale kosten van het saneringsprogramma, uitgesplitst
naar fase 1 en fase 2. Tevens ontvangen zij graag inzicht in de wijze van
berekening die heeft geleid tot de verhoging van het heffingstarief voor Schiphol
met f 155 en de mate van waarschijnlijkheid waarmee na afloop van de
17 jaren (2013) de totale kosten gedekt zijn. Deze leden wijzen er overigens
op dat uitgaande van een termijn van 17 jaren de geluidsheffing ten opzichte
van het eindtijdstip van fase 2 (2003) door zou kunnen lopen tot 2020. Waarom
wordt van die mogelijkheid afgezien? Waarom stelt het rijk (weer) een renteloze
voorfinanciering beschikbaar? Kan een actueel overzicht worden gegeven van
de planning van beide fasen?
De leden van de SP-fractie staan positief tegenover een wijziging
van de Luchtvaartwet om de financiering van de tweede fase van het geluidssaneringsprogramma
te regelen.
Deze leden zetten echter grote vraagtekens bij de omvang van het programma.
Schiphol heeft met ingang van 1997 haar uit- en aanvliegroutes geoptimaliseerd
op het minimaliseren van de geluidsoverlast binnen de LAeq 26 dB(A) resp.
40 KE geluidszones. Dat zijn de zones waarbinnen het saneringsprogramma plaatsvindt.
Door deze aangepaste vliegroutes is het aantal klachten buiten de officiële
geluidszones sterk toegenomen. De leden van de SP-fractie noemen onder meer
de omgeving van Zaandstad en Alkmaar, het Gooi en de bollenstreek. Is de regering
bereid om onderzoek te laten doen naar de ernst van deze overlast, bijvoorbeeld
in het kader van de jaarlijkse evaluatie van de handhavingssystematiek, en
het saneringsprogramma hierop zo nodig aan te passen? Is de regering bereid
om de geluidseisen die aan Schiphol gesteld worden op hetzelfde niveau te
brengen als bij industrieterreinen?
De voorzitter van de commissie,
Biesheuvel
De griffier van de commissie,
Roovers
XNoot
1Samenstelling: Leden: Blaauw (VVD), ondervoorzitter, Van den Berg (SGP),
Lilipaly (PvdA), Biesheuvel (CDA), voorzitter, Reitsma (CDA), Versnel-Schmitz
(D66), Van Gijzel (PvdA), Leers (CDA), Van Heemst (PvdA), Feenstra (PvdA),
Verbugt (VVD), Poppe (SP), Van 't Riet (D66), H. G. J. Kamp (VVD), Stellingwerf
(RPF), Crone (PvdA), Roethof (D66), M. B. Vos (GroenLinks), Verkerk (AOV),
Van Zuijlen (PvdA), Van Waning (D66), Keur (VVD), Assen (CDA), Ten Hoopen
(CDA) en Luchtenveld (VVD).
Plv. leden: Blauw (VVD), Schutte (GPV), Van Gelder (PvdA), Soutendijk-van
Appeldoorn (CDA), Dankers (CDA), Jeekel (D66), Swildens-Rozendaal (PvdA),
Terpstra (CDA), A. de Jong (PvdA), Duivesteijn (PvdA), Hofstra (VVD), vacature
CD, Hillen (CDA), Remkes (VVD), Leerkes (U55+), Witteveen-Hevinga (PvdA),
Augusteijn-Esser (D66), Rosenmöller (GroenLinks), Nijpels-Hezemans (Groep
Nijpels), Valk (PvdA), Ter Veer (D66), Klein Molekamp (VVD), Van der Linden
(CDA), Th. A. M. Meijer (CDA) en Te Veldhuis (VVD).