25 674
Millenniumvraagstuk

25 894
Oprichting Stichting Millennium Platform

nr. 15
BRIEF VAN DE MINISTER VAN ECONOMISCHE ZAKEN

Aan de Voorzitter van de Tweede Kamer der Staten-Generaal

's-Gravenhage, 8 juni 1998

Middels deze brief wil ik u als vervolg op mijn brief van 14 januari 1998 aan de Tweede Kamer (kamerstukken II 1997/98, 25 674 nr. 3) een voortgangsrapportage geven over de lopende activiteiten van het Millennium Platform.

1. Oprichting Stichting

Op 3 april 1998 is de Stichting Millennium Platform formeel opgericht.

2. Begroting en financiering

Zoals in de vorige rapportage vermeld heeft de Stichting Millennium Platform een begroting ingediend van f 13,5 mln. Nadat de Stichting was opgericht kon deze begroting ook formeel worden ingediend. Op korte termijn zullen de drie initiërende partijen de begroting goedkeuren.

3. Communicatie

Het onderwerp millennium is de laatste maanden veelvuldig in de publiciteit mede door gerichte communicatie-acties vanuit het Millennium Platform. Ook is via speeches en bijdrage aan conferenties een aanzienlijke bijdrage geleverd aan het vergroten van het bewustzijn en het beschikbaar stellen van informatie.

In afstemming met VNO-NCW en MKB-Nederland vinden in diverse sectoren bijeenkomsten plaats waar specifieke sectorvoorlichting wordt gegeven over het millenniumprobleem en hoe het probleem kan worden aangepakt. De MKB-sector wordt via regio-bijeenkomsten benaderd, o.a. middels inschakeling van de Kamer van Koophandel.

De website van het Millennium Platform is aangepast en beter benaderbaar geworden voor bedrijven en instellingen. Onderzocht wordt op welke wijze meer informatie verstrekt kan worden over «gereedschappen» die als hulpmiddel gebruikt kunnen worden bij het oplossen van het millenniumprobleem. Dit zelfde geldt ook voor informatie over bedrijven die assistentie kunnen verlenen bij het oplossen van het millenniumprobleem. Knelpunt hierbij is dat veel gereedschappen en bedrijven niet waarmaken wat zij in eerste instantie beloven. Bovendien moet vermeden worden dat bedrijven de indruk krijgen dat door het kopen van een gereedschap of het inschakelen van een consultant het probleem eenvoudig kan worden opgelost, terwijl later alsnog blijkt dat slechts een deel van de problematiek is ondervangen.

In samenwerking tussen het Millennium Platform en het weekblad Computable is besloten de Computable Millennium Award '98 in het leven te roepen.

Tussen de Rijks Voorlichtingsdienst (RVD), het Millennium Platform en aan aantal ministeries (AZ, EZ en BiZa) vindt overleg plaats over een publiekscampagne. Aan twee PR-bureaus is gevraagd een plan op te stellen, waarbij de mogelijkheid van Postbus 51-voorlichting wordt overwogen.

4. Voortgang werkgroepen

De werkgroepen zijn actief betrokken en sturend bij activiteiten welke onder andere punten genoemd worden. Enkele specifieke aanvullingen uit de werkgroepen zijn:

– de werkgroep kwaliteit werkt een opzet uit om er voor te zorgen dat allerlei (met name ook vitale) sectoren in afstemming met de accountantswereld goede audit-activiteiten opzetten;

– de ketenwerkgroep beziet de mogelijkheid om via Nederlandse deelnemers in internationale gremia het millennium-probleem internationaal hoger op de agenda te krijgen;

– de werkgroep embedded software heeft een «handboek» opgesteld voor de MKB-sector over hoe om te gaan met embedded software in producten en processen. In dit handboek zitten naast voorbeelden en uitgewerkte methodieken ook standaard brieven om nadere informatie te vragen aan toeleveranciers over hoe zij met het millenniumprobleem omgaan.

5. Mobilisatie arbeidsmarkt

Op 9 april jl. is het Millennium-Convenant ondertekend door een tiental grote IT-bedrijven, FENIT, Arbeidsvoorziening, negen grote uitzendbedrijven, de Vereniging van Opleidingsinstituten voor Informatica, de Stichting PION, de Stichting CA-IT en de Rijksoverheid (SZW en EZ). Op zaterdag 2 mei is de bewustwordings- en wervingscampagne in de grote dag- en regio-bladen van start gegaan. De eerste reacties zijn hoger dan verwacht. Binnen drie weken hadden ca. 5000 mensen op de advertenties gereageerd. Inmiddels is dit aantal gestegen tot boven de 10 000.

Deze mensen worden thans beoordeeld op geschiktheid en de noodzaak van aanvullende opleidingen en kunnen vervolgens ingezet worden bij de participerende IT-bedrijven en uitzendbureaus.

Via de Stuurgroep, waarin de belangrijkste convenantspartijen vertegenwoordigd zijn, wordt de voortgang van het proces bewaakt en worden knelpunten gesignaleerd en opgelost.

De belangrijkste knelpunten zijn op dit moment:

– de communicatie tussen ARBVO en de IT-bedrijven/uitzendbranche zodat een snelle doorstroming van aangemelde personen mogelijk is dan wel een doorsturing naar opleidingsinstituten voor het volgen van noodzakelijke aanvullende opleidingen;

– de afhoudende opstelling van de VUT-fondsen waardoor het voor de vele aangemelde VUT-ters niet interessant resp. zelfs niet mogelijk is zich aan te melden bij het Appèl met behoud van het recht op de VUT-uitkering;

– de vraagversnelling welke nog onvoldoende zichtbaar is zeker ook binnen de overheidssector.

6. Monitoring van PA Consulting Group

In mei 1997 heeft PA Consulting Group als eerste aard en omvang van het Millenniumprobleem in Nederland in kaart gebracht1. In februari 1998 heeft dit onderzoeksbureau een vervolg onderzoek uitgevoerd naar de stand van zaken nu. De belangrijkste conclusies uit dit onderzoek zijn:

– Het millenniumbewustzijn is toegenomen. In slechts 3% van de bedrijven is de hoogste bedrijfsleiding niet op de hoogte en in 69% van de gevallen is een inventariserend onderzoek verricht. Het probleem blijkt echter groter te zijn dan uit het vorige rapport naar voren komt. De totale herstelkosten worden nu geschat op minimaal 15 miljard en mogelijk meer dan 20 miljard gulden;

– Veel organisaties zijn aan het werk gegaan. Toch blijkt het lastig om de resultaten van de inventarisatie om te zetten in effectieve projecten. In 26% van de organisaties treedt stagnatie op en is de stap naar een effectieve projectvoering nog niet gezet;

– De aanpak is sterk IT-gedreven. Weliswaar rapporteert 91% van de millenniumprojectleiders aan de directie, echter de betrokkenheid van niet IT-medewerkers is minimaal;

– Er is veel, slechts op aannames gebaseerd, optimisme in de projectaanpak;

– De projectaanpak is krampachtig, er is te weinig betrokkenheid van het topmanagement en men probeert het oplossen van het millennium-probleem te vaak met andere doelstellingen te combineren;

– Er zijn nog veel onbekende factoren, essentiële vragen blijven onbeantwoord. Vooral over embedded software bestaat veel onzekerheid en zet men vraagtekens bij de gevolgde testmethodieken.

Wel geeft PA Consulting Group aan dat ten opzichte van de situatie van mei 1997 vooruitgang is geboekt. In de onderlinge vergelijking van sectoren op het gebied van de inventarisatie en de projectaanpak blijken grote verschillen. Bank- en verzekeringswezen, chemie en telecommunicatie worden als beste gerangschikt, terwijl de rijksoverheid, zelfstandige bestuursorganen en de zorgsector relatief ongunstig scoren (zie figuur 4 op blz. 15 in «Millenniumbom-rapport van PA Consulting Group» dat als bijlage aan deze brief is toegevoegd).

Tenslotte geeft PA Consulting Group aan dat veel organisaties slechts een deel van de problematiek tijdig zullen kunnen oplossen. Daarom adviseert men het topmanagement dit nadrukkelijk onder ogen te zien en tijdig de noodzakelijke noodscenario's te ontwikkelen.

De volgende PA-meting zal in het najaar plaatsvinden.

7. Risico-analyse

In de vorige rapportage heb ik vermeld KEMA opdracht te hebben gegeven voor het uitvoeren van een onderzoek naar de millenniumrisico's in vitale sectoren en ketens. KEMA heeft een concept-rapportage uitgebracht die thans wordt besproken met het Centraal Planbureau. Daarbij gaat het vooral om de toetsing van het gebruikte model en de daarin vervatte aannames.

KEMA beschikt daarnaast over een Millennium Risk Management-methodiek. Hiermee kunnen organisaties meten waar de grootste millenniumrisico's te verwachten zijn. KEMA is door het Millennium Platform gevraagd een voorstel te maken om dit hulpmiddel in de markt te zetten. Het Millennium Platform wil deze methodiek opnemen op haar website als hulpmiddel voor bedrijven.

8. Zelf-certificering

In nauw overleg tussen het Millennium Platform en de IT-sector is een systeem van zelf-certificering ontwikkeld van de millennium-bestendigheid van software-producten, zoals op 5 mei jl. bekend is gemaakt. Dit systeem sluit aan op het reeds in Zweden en Denemarken toegepaste millennium-bestendigheidslabel. De aanwezigheid van het label garandeert de ongestoorde eeuw-overgang van het product onder de uitdrukkelijke verwijzing naar de door de fabrikant aangegeven voorwaarden en toepassingsmogelijkheden. Thans vindt de uitwerking plaats met betrekking tot definities en logistiek proces. Doelstelling is nog in de loop van de maand mei met zelf-certificering in de praktijk te starten (inclusief een website).

Momenteel wordt bezien of deze aanpak toepasbaar is voor embedded software.

9. Pilotprojecten

In de rapportage van BiZa, van 5 juni 1998, wordt ingegaan op de pilotprojecten in vitale sectoren en hun follow-up.

Op initiatief van het bedrijfsleven en de koepelorganisaties zijn vanuit het Millennium Platform 14 mini-pilots gestart. Deze mini-pilots zijn gericht op het midden- en kleinbedrijf en worden uitgevoerd in 12 branches.

Dit betreft werkvoorziening (NOSW), metaalindustrie (FME), vakhandelaren kantoorinrichting (NOVAKA), bouwbedrijven (NVOB), land- en tuinbouw (LTO-Nederland), slagers-organisatie (NAS/VGS), speelautomaten (VAN), verzekeringen (NVA), installatiebranche (VNI) en horeca (Koninklijke Horeca Nederland).

In deze kortlopende onderzoeken wordt beoogd de aanpak en de sectorspecifieke aspecten van het millenniumprobleem in de genoemde sector inzichtelijk te maken. Met de uitvoerende sectororganisatie worden daarbij ook afspraken gemaakt over een brede verspreiding van de resultaten in de betreffende sectoren.

10. Internationaal

Onder auspiciën van de EU hebben verschillende activiteiten plaatsgevonden:

– Op 30 maart jl. had in Brussel een vervolg plaats op het door de Europese Commissie georganiseerde overleg van 19 december 1997.

– Op 8 mei jl. organiseerde het V.K. als voorzitter van de EU een conferentie in Londen. Op deze conferentie, die onder voorzitterschap stond van de Britse onderminister voor informatietechnologie, werden inleidingen gehouden door het V.K. (Action 2000), Nederland (Millennium Platform) en de EU (DG III).

Uit beide ontmoetingen bleek dat ten aanzien van de aanpak van het millennium-probleem binnen de EU grote verschillen bestaan. Behalve landen waar op nationaal niveau sprake is van een gecoördineerde aanpak (zoals het V.K., Zweden en Nederland) bestaat er een grote groep landen (zoals Frankrijk en Duitsland) waar dit niet het geval is.

De Europese Commissie wil aandacht besteden aan:

– uitwisseling van informatie en best practices met name naar MKB-aanpak tussen landen;

– cross border-effecten en transnationale netwerken.

Afgesproken is dat de internationale contacten worden voortgezet. Binnenkort komt een delegatie van Action 2000 naar Nederland.

De Minister van Economische Zaken,

G. J. Wijers


XNoot
1

Ter inzage gelegd bij de afdeling Parlementaire Documentatie.

Naar boven