Aan de Voorzitter van de Tweede Kamer der Staten-Generaal
Den Haag, 17 mei 2018
In het Algemeen Overleg van 28 maart jl. (Kamerstuk 34 104, nr. 219) heb ik toegezegd uw Kamer te informeren over stappen die gezet worden in het kader
van de invoering van het nieuwe PGB2.0-systeem. Het systeem voorziet in een verbeterde
ondersteuning van de budgethouder door middel van standaardisatie. Zo worden reeds
bekende gegevens vooraf ingevuld. Daarmee wordt het voor de budgethouder een stuk
makkelijker om zijn administratie te doen. Het systeem is veel gebruiksvriendelijker
en kent ingebouwde controles waardoor de budgethouder direct op eventuele fouten wordt
geattendeerd. Ook biedt het systeem meer inzicht in de processtroom, borgt het de
verantwoordelijkheden van verstrekkers en voorziet het in een structurele reductie
van de uitvoeringskosten. Ten slotte zal het PGB2.0-systeem bijdragen aan een verdere
verbetering van de rechtmatigheid binnen de pgb-keten.
Per brief van 8 december 20171 heb ik u gemeld dat het nieuwe systeem gefaseerd wordt ingevoerd. Een gecontroleerde
en verantwoorde invoering staat hierbij voorop. In februari jl. is een kleine groep
budgethouders gestart met schaduwdraaien2. De ervaringen van deze budgethouders maar ook van deelnemende zorgverleners zijn
door DSW (voor het zorgdomein) en de SVB (voor het financiële domein) gebruikt om
het PGB2.0-systeem verder te ontwikkelen. Alle samenwerkende ketenpartijen hebben
aangegeven dat het zetten van een volgende stap nu verantwoord is. De SVB voert nog
een uitvoeringstoets uit. Vooruitlopend op de uitkomst van deze toets heeft de SVB
aangegeven dat het risico’s voldoende kan mitigeren indien: aan de gezamenlijke gemaakte
afspraken en voorwaarden voor livegang door alle partijen wordt voldaan en de voorgestelde
maatregelen en de kleine populatie in acht worden genomen.
Een beperkt aantal deelnemers, namelijk budgethouders van zorgkantoor DSW en gemeente
Westland (totaal 1% van de populatie) gaat nu deelnemen aan een pilot. Dit is een
eerste versie van het systeem wat de noodzakelijke ondersteuning bevat voor budgethouders
zoals vastgesteld door de partijen waaronder Per Saldo.
Een eerste ingebruikname van een systeem moet zorgvuldig plaatsvinden. Zo vraagt dit
nieuwe systeem op sommige punten een andere werkwijze van zowel budgethouders, zorgverleners,
verstrekkers als SVB. Tevens zou het mogelijk kunnen zijn dat er, ondanks diverse
testen, toch onvolkomenheden in het systeem geconstateerd worden. Voorop staat echter
dat de dienstverlening aan budgethouders en uitbetaling aan zorgverleners niet in
het geding komt en daar zullen de inspanningen dan ook op gericht zijn. De start is
daarom ook met een beperkt aantal deelnemers en er worden tijdelijke oplossingen («work
arounds») uitgevoerd voor functionaliteiten die nog verder ontwikkeld en getest worden.
De ervaringen van de eerste gebruikers worden ingezet om het systeem verder door te
ontwikkelen.
Alle inspanningen zijn er op gericht 18 juni a.s. te starten met de pilot.
De budgethouders die meedoen zijn per brief inmiddels geïnformeerd over de voorgenomen
start op 18 juni. Meer inhoudelijke informatie over hun deelname en de werking van
het nieuwe systeem ontvangen zij in de week van 21 mei. Ook de betreffende zorgverleners
worden op korte termijn inhoudelijk per brief geïnformeerd. Alle deelnemers (budgethouders
en zorgverleners) worden ondersteund en begeleid door een speciaal team bij zowel
zorgkantoor DSW als de gemeente Westland. Waar nodig worden informatiebijeenkomsten
over de werking van het systeem georganiseerd.
In september breng ik u op de hoogte over de voortgang van de pilot en de stappen
die daarna zullen volgen.
Ik vertrouw erop u hiermee voldoende geïnformeerd te hebben.
De Minister van Volksgezondheid, Welzijn en Sport,
H.M. de Jonge