25 531
Intrekking van de Wet Havenschap Vlissingen en de Wet Havenschap Terneuzen

nr. 5
VERSLAG

Vastgesteld 24 oktober 1997

De vaste commissie voor Verkeer en Waterstaat1, belast met het voorbereidend onderzoek, brengt als volgt verslag uit van haar bevindingen omtrent dit wetsvoorstel.

Onder het voorbehoud dat de regering de gestelde vragen en gemaakte opmerkingen afdoende beantwoordt, acht de commissie de openbare behandeling van het wetsvoorstel voldoende voorbereid.

Algemeen

De leden van de VVD-fractie zijn verheugd dat het overleg met de lagere overheden om de Zeeuwse Havenschappen te beëindigen positief kon worden afgesloten. Zij zijn tevens verheugd met het feit dat nu gekomen wordt tot de oprichting van één havenschap waarvan de wettelijke basis ligt in de Wet Gemeenschappelijke Regelingen.

Voor wat betreft de financiële achtergrond is het nog gewenst om te weten hoe groot de rentebijschrijving is en in hoeverre het basisbedrag van f 75 miljoen reeds is uitgekeerd. In het laatste geval is het ook gewenst om te weten onder welke begrotingsposten dit is gebracht. Het Rijk stelt de businessunit Vlissingen een compensatiebedrag van f 6 miljoen ter beschikking voor het vervallen van de zogenaamde onderhoudsbelasting. Aangenomen wordt dat dit een éénmalige compensatie is en de vraag rijst dan voor hoeveel jaren van onderhoudsbelasting dit bedrag geldig is.

De leden van de VVD-fractie willen ook een schatting weten van de mogelijke kosten van onderzoek en sanering van water- en bodemverontreiniging.

Als voormalig deelnemer in de havenschappen krijgt het Rijk de verplichting nog gedurende tien jaar financiële medeverantwoordelijkheid te dragen bij een nadelig exploitatiesaldo. Hoeveel bedroeg de gemiddelde bijdrage van het Rijk de laatste tien jaar en in hoeverre kan dit bedrag linea recta doorgetrokken worden naar de komende periode? Aangezien het nieuwe havenschap gekozen heeft intern te opereren in gescheiden businessunits met aparte boekhoudingen is de vraag gewettigd of die businessunits ook gescheiden worden gezien waar het betreft een exploitatiesaldo.

In hoeverre zijn alle toegezegde subsidiebedragen in overeenstemming met datgene dat in de Europese Unie wordt toegestaan?

De leden van de fractie van D66 hebben met instemming kennis genomen van het voorliggende wetsvoorstel. Deze leden vragen de regering nader aan te geven wat de financiële positie is van deze havenschappen. Hoe kan in dit kader de positie van Vlissingen «aanvaardbaar» worden geacht wanneer de deelnemers jaarlijks een bijdrage moeten leveren aan het exploitatietekort?

Het Rijk is nog gedurende tien jaar financieel medeverantwoordelijk voor de kosten van onderzoek en sanering van eventuele (water)- bodemverontreiniging. Kan de regering een indicatie geven van het bedrag dat daarmee gemoeid zou kunnen zijn?

De voorzitter van de commissie,

Biesheuvel

De griffier van de commissie,

Roovers


XNoot
1

1

Samenstelling: Leden: Blaauw (VVD), ondervoorzitter, Van den Berg (SGP), Lilipaly (PvdA), Biesheuvel (CDA), voorzitter, Reitsma (CDA), Versnel-Schmitz (D66), Van Gijzel (PvdA), Leers (CDA), Van Heemst (PvdA), Feenstra (PvdA), Verbugt (VVD), Poppe (SP), Van 't Riet (D66), H. G. J. Kamp (VVD), Stellingwerf (RPF), Crone (PvdA), Roethof (D66), M. B. Vos (GroenLinks), Verkerk (AOV), Van Zuijlen (PvdA), Van Waning (D66), Keur (VVD), Assen (CDA), Ten Hoopen (CDA), Luchtenveld (VVD). Plv. leden: Blauw (VVD), Schutte (GPV), Van Gelder (PvdA), Soutendijk-van Appeldoorn (CDA), Dankers (CDA), Jeekel (D66), Swildens-Rozendaal (PvdA), Terpstra (CDA), A. de Jong (PvdA), Duivesteijn (PvdA), Hofstra (VVD), vacature CD, Hillen (CDA), Remkes (VVD), Leerkes (U55+), Witteveen-Hevinga, (PvdA), Augusteijn-Esser (D66), Rosenmöller (GroenLinks), Nijpels-Hezemans (Groep Nijpels), Valk (PvdA), Hoekema (D66), Klein Molekamp (VVD), Van der Linden (CDA), Th. A. M. Meijer (CDA), Te Veldhuis (VVD).

Naar boven